PRO² Sportdiensten “voor sportdiensten in conditie” Een instrument ter PROmotie van de PROfessionaliteit van sportdiensten Opdrachtgever: Vereniging van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Beleids- en Beheerscyclus
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Dagarrangementen en Combinatiefuncties Workshop 1: Beheer en Exploitatie Bert Fransen.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Foot Pass Quality in Sports
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Facility management en inkoop
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie, strategie & jaarplan
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Slagkracht met kwaliteit
Introductie OHSAS
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
Enterprise Document Management Fase
De case Oostkamp.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Subsidiebeleid Barendrecht
Methode Strategisch personeelsmanagement
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Volwassenwerking in de Vlaamse Atletiekliga Dinsdag 10 maart 2015.
Van actie naar interactie
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
Certificering van assetmanagement
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Rapportering en monitoring
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
SHEQ SHQ.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

PRO² Sportdiensten “voor sportdiensten in conditie” Een instrument ter PROmotie van de PROfessionaliteit van sportdiensten Opdrachtgever: Vereniging van de Vlaamse Provincies Ontwikkeld door: Double PASS, Spin-off Vrije Universiteit Brussel

 Sportdiensten zijn open en klantgerichte organisaties  Ze bewaken een permanent evenwicht tussen alle belanghebbenden  Medewerkers zijn ook belanghebbenden van de sportdienst  De werking leidt tot duurzame resultaten in de maatschappij  De leiding vervult een voortrekkersrol door te reflecteren, inspireren, waarderen en mobiliseren.  De sportdienst is transparant, wat verbetering, vernieuwing en ook verantwoording mogelijk maakt PRO² Sportdiensten Filosofie: gewenst profiel ‘Harde factoren zijn nodig voor succes, zachte zijn bepalend’

 De sportdienst is gestructureerd op basis van gedocumenteerde en samenhangende processen, uitgaande van toegevoegde waarde voor belanghebbenden  Maatschappelijke verandering vereist een continu proces van verbetering en vernieuwing a.d.h.v. PDCA-cyclus  Om de doelstellingen van de sportdienst te bereiken en verbeteringen door te voeren, is samenwerking binnen de dienst en met andere organisaties in keten of netwerken nodig ‘Harde factoren zijn nodig voor succes, zachte zijn bepalend’ PRO² Sportdiensten Filosofie: gewenst profiel

Globale resultaten

 5 provincies + V.G.C.  26 gemeenten  2 grootstedelijke sportdiensten  18 sportdiensten met meer dan 1 medewerker  6 1-manssportdiensten  128 gesprekken met medewerkers  31 gesprekken met politiek verantwoordelijke voor sport Een aantal cijfers

 Positieve punten  Gewicht van sport in het algemene beleid  Kwaliteit van het SBP  Relatie schepen, voorzitter SR en SF  Actiepunten  Consequente gegevensverzameling voor algemene beleidsbeslissingen  Opvolging realisatiegraad doelstellingen i/h SBP  Rapportering d.m.v. jaarrapport  Verder uitwerken van kwaliteitszorg Beleid en sportbeleidsplan

Organisatie van de sportdienst  Positieve punten  Organisatiestructuur  Financieel management (inzicht en beheer ‘sport’budget)  Actiepunten  Personeelsformatie i.f.v. werklastmeting en behoeftenonderzoek  Beheer van competenties  Opvolging van taken en prestaties  Uitwerken procedurehandboek  Implementatie servicemanagement (dienstverlening, klachtenbeheer,…)

Communicatie  Positieve punten  Informele interne communicatie  Aanwezigheid website  Contacten met pers en media Actiepunten  Verder uitbeiden website (krachtlijnen SBP, werkingsstructuur, medewerkers,…  Communicatie beter structureren  Uitbreiden mogelijke communicatiekanalen (vb. elektronische nieuwsbrieven)

Ondersteuning  Positieve punten  Subsidiereglementen  Eenduidig retributiebeheer  Communicatie vormingsaanbod  Actiepunten  Consequente inspectie /controle subsidies  Bevraging ter evaluatie en bijsturing subsidieproces  Implementeren van webapplicaties voor subsidieaanvraag, reservatie logistieke ondersteuning  Uitbreiden adviesverlening en -begeleiding

Promotie  Positieve punten  Aanbod sportpromotionele activiteiten  Actiepunten  Vooropstellen en opvolgen kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen per activiteit  Formalisatie en uniformisatie van de voorbereiding (draaiboek)  Consequente evaluatie van alle activiteiten

Accommodatie  Positieve punten  Opvolging energiebeheer  Onderhoud accommodaties, douches, kleedkamers  Actiepunten  Uitwerken noodplanning met noodprocedures  Implementatie noodoefening  Naast het opvolgen van het energiebeheer, actieplan opmaken om energieverbruik in te perken  Gebruik van producten en arbeidsmiddelen veiliger laten verlopen door risicoanalyses en instructiefiches  Volwaardige EHBO-voorzieningen in elke accommodatie

Gemiddelde scores gemeenten

Aantal tekorten provincies, V.G.C. en gemeenten

Clustering sportdienst met:provincies en V.G.C (#)gemeenten (#)totaal (#) Progressiemarge (>50%) -44 Basiswerking (50-59%) goede werking (60-80%) 4711 uitstekende werking (>80%) 112

Algemene bevindingen

 Positieve punten  Iedere sportdienst functioneert goed met de mensen en middelen waarover hij beschikt  Er is een duidelijk bewustzijn van de nood aan kwaliteit  De kwaliteit van de sportbeleidsplannen  De relatie tussen SF, schepen en SR  De vele informele contacten/overlegmomenten Algemene bevindingen

 Voornaamste actiepunten  Te weinig continuïteit aanwezig, nood aan formalisatie  Teveel persoonsgebonden aanpak, te weinig uniformiteit  Processen en procedures analyseren en afstemmen  Meer Resultaatsgericht werken, meetbare doelstellingen  Streven naar nog meer administratieve vereenvoudiging Algemene bevindingen

Double PASS, Spin-off Vrije Universiteit Brussel Sylvain Dupuislaan, 209/ Anderlecht tel/fax: