WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Sprint Jabbla.
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder.
Hogere denkvaardigheden
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Pedagogisch ICT-project : ELO met WebQuests
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Het schoolvak Nederlands opnieuw onderzocht
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Mede mogelijk gemaakt door schoolbieb.nl voor het primair onderwijs Naam datum.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Webkwesties webquest.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Stepnet Oorspronkelijk ontworpen als DE WEEKKRANT: “een selectie uit Trouw en de Volkskrant voor de Tweede Fase van HAVO en VWO”.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.
Hoofdlijn Communicatie
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
Verandering “Fascinerend, stimulerend, effectief, actueel natuuronderwijs op de basisschool” Inspelen op natuurlijke nieuwsgierigheid naar aard, oorzaak.
Informatie- avond groep 6
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Een project van de Korengroep
SOTOS bouwt met U een school in Sindian in Senegal.
WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Welkom in groep 8 Informatieavond.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
Handelingsplannen.
Leerkring POW Fase 4.
LeerlijnenWiki 13 augustus 2010 Wie kan uitleggen wat de LeerlijnenWiki is? Introductie LeerlijnenWiki.
Portfolio Judy Tienhoven
“Help mij het zelf te doen”
Basisschool Het Vogelnest
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Welkom in groep 6 Informatieavond 2015/2016.
Social work Week 2.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Wat is een webquest?.
Transcript van de presentatie:

WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven

•Docent: “Leerlingen in contact brengen met kennis op het internet.” Waarom WebQuest?

•Voorbeeld: –Google zoekopdracht ‘energie’ en ‘GFT’ Nederlandstalige zoekresultaten!

HELP! Waarom WebQuest? •Door veelheid informatie (hits Google) •Kans dat leerlingen de ‘weg’ kwijt raken. Wat veel resultaten! Welke resultaten interessant voor mij? Structuur ! ?

Daarom WebQuest! “Een WebQuest is een educatieve speurtocht…”

Daarom WebQuest! “…voor zelfstandig (samen)werkende Leerlingen”. “…voor zelfstandig (samen)werkende Leerlingen”.

Daarom WebQuest! Aanwijzingen Structuur Overzicht “…waarbij op gestructureerde wijze wordt gewerkt met web-based informatiebronnen…” “…waarbij op gestructureerde wijze wordt gewerkt met web-based informatiebronnen…”

Daarom WebQuest! aardrijkskunde geschiedenis taal techniek natuuronderwijs WebQuest = vakoverstijgend WebQuest = vakoverstijgend “…die op een vakoverstijgende wijze kunnen worden aangeboden.” “…die op een vakoverstijgende wijze kunnen worden aangeboden.”

WebQuest energie uit GFT-afval •7 basisonderdelen voor iedere WebQuest.

WQ Energie uit GFT-afval: inleiding •Functie: Introductie en contextbeschrijving

WQ Energie uit GFT-afval: opdracht •Functie: beschrijving realistische, uit te voeren opdracht.

•Functie: beschrijving deelstappen uit te voeren opdracht. WQ Energie uit GFT-afval: handelingen

WQ Energie uit GFT-afval: bronnen •Functie: informatiebronnen voor uitvoering opdracht.

•Functie: inzicht in beoordelingsdimensies (rubric) WQ Energie uit GFT-afval: beoordeling

WQ Energie uit GFT-afval: afsluiting •Functie: afronding WebQuests, tips voor ‘verder lezen’

WQ Energie uit GFT-afval: leerkracht •Functie: didactische ondersteuning leerkracht

de website •Homepage

de website •Zoeksysteem: de WebQuests

Kennisontwikkeling en Kwaliteit Ververs Foundation WebQuest-project: samenwerking met: Kwaliteitskader WebQuests.nl Checklist voor beoordeling inhoudelijke en technische kwaliteit Creative Commons licentie voor bescherming auteursrechten

Stand-van-zaken •1995: Ontstaan WebQuest –Bernie Dodge / San Diego State University –Zie: •2001: Adoptie concept door Ververs Foundation –Domeinen: of •± Bezoekers per maand •150 WebQuests

WebQuests en onderzoek •Artikelen •Plan afstudeeronderzoek gebruikerservaringen •Polls via website:

WebQuests en onderzoek •Artikelen •Plan afstudeeronderzoek gebruikerservaringen •Polls via website:

WebQuests en onderzoek •Artikelen •Plan afstudeeronderzoek gebruikerservaringen •Polls via website:

WebQuests en onderzoek •Artikelen •Plan afstudeeronderzoek gebruikerservaringen •Polls via website:

Bronnen Blijleven, P.J. & Ekeren, I. van. (2002) WebQuests voor het Nederlandse basisonderwijs. Lerarenopleiders primair onderwijs Nederlands en Nederlands als tweede taal [LOPON], 22. Blijleven (2006) Educatieve speurtochten op het internet. Praxis Bulletin (6), ‘s Hertogenbosch: Malmberg. Droop, M., Damhuis, R., & Segers, E. (2006). WebQuests bieden houvast bij het zoeken naar informatie op het internet. VONK, 36, 21 – 35. Dodge, B. (1995). Some thoughts about WebQuests. [online] URL: Segers, E. & Blijleven, P.J. (2004). WebQuests en het maken van werkstukken. Jeugd in School en Wereld [JSW]. Segers, E. (2008). Literatuurstudie WebQuests [online]. URL: Enschede: SLO. Segers, E., Droop, M., Blijleven, P.J., en Galen, F. van. (2008). Toegevoegde waarde van ICT bij kennisvermeerdering met WebQuests. Paper gepresenteerd tijdens het Velon-congres 2008, Eindhoven. NB In februari verschijnt een artikel rond WebQuests in Vives.nl

Dank voor uw aandacht! Meer info? Zie: