WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven
•Docent: “Leerlingen in contact brengen met kennis op het internet.” Waarom WebQuest?
•Voorbeeld: –Google zoekopdracht ‘energie’ en ‘GFT’ Nederlandstalige zoekresultaten!
HELP! Waarom WebQuest? •Door veelheid informatie (hits Google) •Kans dat leerlingen de ‘weg’ kwijt raken. Wat veel resultaten! Welke resultaten interessant voor mij? Structuur ! ?
Daarom WebQuest! “Een WebQuest is een educatieve speurtocht…”
Daarom WebQuest! “…voor zelfstandig (samen)werkende Leerlingen”. “…voor zelfstandig (samen)werkende Leerlingen”.
Daarom WebQuest! Aanwijzingen Structuur Overzicht “…waarbij op gestructureerde wijze wordt gewerkt met web-based informatiebronnen…” “…waarbij op gestructureerde wijze wordt gewerkt met web-based informatiebronnen…”
Daarom WebQuest! aardrijkskunde geschiedenis taal techniek natuuronderwijs WebQuest = vakoverstijgend WebQuest = vakoverstijgend “…die op een vakoverstijgende wijze kunnen worden aangeboden.” “…die op een vakoverstijgende wijze kunnen worden aangeboden.”
WebQuest energie uit GFT-afval •7 basisonderdelen voor iedere WebQuest.
WQ Energie uit GFT-afval: inleiding •Functie: Introductie en contextbeschrijving
WQ Energie uit GFT-afval: opdracht •Functie: beschrijving realistische, uit te voeren opdracht.
•Functie: beschrijving deelstappen uit te voeren opdracht. WQ Energie uit GFT-afval: handelingen
WQ Energie uit GFT-afval: bronnen •Functie: informatiebronnen voor uitvoering opdracht.
•Functie: inzicht in beoordelingsdimensies (rubric) WQ Energie uit GFT-afval: beoordeling
WQ Energie uit GFT-afval: afsluiting •Functie: afronding WebQuests, tips voor ‘verder lezen’
WQ Energie uit GFT-afval: leerkracht •Functie: didactische ondersteuning leerkracht
de website •Homepage
de website •Zoeksysteem: de WebQuests
Kennisontwikkeling en Kwaliteit Ververs Foundation WebQuest-project: samenwerking met: Kwaliteitskader WebQuests.nl Checklist voor beoordeling inhoudelijke en technische kwaliteit Creative Commons licentie voor bescherming auteursrechten
Stand-van-zaken •1995: Ontstaan WebQuest –Bernie Dodge / San Diego State University –Zie: •2001: Adoptie concept door Ververs Foundation –Domeinen: of •± Bezoekers per maand •150 WebQuests
WebQuests en onderzoek •Artikelen •Plan afstudeeronderzoek gebruikerservaringen •Polls via website:
WebQuests en onderzoek •Artikelen •Plan afstudeeronderzoek gebruikerservaringen •Polls via website:
WebQuests en onderzoek •Artikelen •Plan afstudeeronderzoek gebruikerservaringen •Polls via website:
WebQuests en onderzoek •Artikelen •Plan afstudeeronderzoek gebruikerservaringen •Polls via website:
Bronnen Blijleven, P.J. & Ekeren, I. van. (2002) WebQuests voor het Nederlandse basisonderwijs. Lerarenopleiders primair onderwijs Nederlands en Nederlands als tweede taal [LOPON], 22. Blijleven (2006) Educatieve speurtochten op het internet. Praxis Bulletin (6), ‘s Hertogenbosch: Malmberg. Droop, M., Damhuis, R., & Segers, E. (2006). WebQuests bieden houvast bij het zoeken naar informatie op het internet. VONK, 36, 21 – 35. Dodge, B. (1995). Some thoughts about WebQuests. [online] URL: Segers, E. & Blijleven, P.J. (2004). WebQuests en het maken van werkstukken. Jeugd in School en Wereld [JSW]. Segers, E. (2008). Literatuurstudie WebQuests [online]. URL: Enschede: SLO. Segers, E., Droop, M., Blijleven, P.J., en Galen, F. van. (2008). Toegevoegde waarde van ICT bij kennisvermeerdering met WebQuests. Paper gepresenteerd tijdens het Velon-congres 2008, Eindhoven. NB In februari verschijnt een artikel rond WebQuests in Vives.nl
Dank voor uw aandacht! Meer info? Zie: