BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
Toezicht op energiebesparing
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.

De OR en de Arbocatalogus
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
Omgevingsdienst Rivierenland “ Van én voor de deelnemers”
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Activiteitenbesluit en geluid
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
Plan van aanpak asbestbrand
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Ch SAFETY, ACCIDENTS AND HUMAN ERROR, p An Introduction to Human Factors Engineering C. Wickens, S. Gordon & Y. Liu, 1997 Introduction to.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Introductie OHSAS
Erik Lubberink Coördinator Beheer / SNL en Digitale Keten Natuur
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Van ‘’blind’’ vertrouwen naar ‘’ziend’’ vertrouwen Sandra de Bont Directeur Votob 15 mei 2014.
De rol van de OR bij incidenten en onderzoek
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
7 oktober 2014 Dierenpark Emmen
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Juridische bescherming van dijkrelicten
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Seveso III /BRZO 2015.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
ARBO.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Brabant Noord Aanleiding - Stand van zaken - Besluitvorming Jan Cremers, dir. RMB.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Consultatie uitvoeringregeling Concept Omgevingswet Toetsversie Omgevingswet 2005 Enschede Volendam, Schiphol, Actieprogramma.
De Omgevingswet Hilde Donker
Bodem in de Omgevingswet
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Samenhang instrumenten omgevingswet
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Actualiseren EV-beleid
Omgevings-recht Brand-veiligheid Overzicht ontwikkelingen in de tijd.
Actualiseren EV-beleid
Thema-avond Chemours en DuPont
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
PGS 15 in de praktijk gelijkwaardige situaties
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Veranderopgave handhaving
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Ontwikkelingen rond verplichtingen Vervoermanagement
Governance model PGS nieuwe stijl
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Een veilige leefomgeving?
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Transcript van de presentatie:

BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans

Wat en wie? Seveso/Brzo: een kader voor de bescherming van 1) mensen buiten de inrichting, de bescherming van het milieu, 2) de bescherming van mensen binnen de inrichting, 3) de rampenbestrijding en de informatieverstrekking door de overheid aan de bevolking.   Gedeelde verantwoordelijkheid: Brzo-bedrijven, verschillende bevoegde gezagen: RUD, Inspectie SZW, Veiligheidsregio/brandweer, OM, ketenpartners, brancheorganisaties, en…?

Huidige situatie, heeft het Brzo domein een probleem Huidige situatie, heeft het Brzo domein een probleem? Of is het oude wijn in nieuwe zakken? De Seveso II-richtlijn is in zijn huidige vorm tot stand gebracht naar aanleiding van onderzoek door de Europese Commissie: in 90 % van de gevallen lag de oorzaak van een ongeval in slecht beheer, zoals een gebrekkige organisatie, een ontoereikende opleiding of het niet rekening houden met de mogelijkheid van menselijk falen. Seveso III (meer of minder Brzo bedrijven) inzet op meer middelen voor toezicht, uitwisselen informatie, informeren en participatie publiek en timing inspectie en handhaving

Identificatie problematiek 2013, conclusie Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli): De veiligheid bij enkele honderden meest risicovolle bedrijven in Nederland, en het toezicht en handhaving daarop behoeft verbetering bedrijven zijn zelf primair verantwoordelijk, en zouden daarop ook aangesproken moeten worden door de branche en de keten

Problemen bestuursrechtelijke handhaving? Handhaving van een zorgplicht: waar het gaat om veiligheid en risicobeheersing gaat het om maatwerk. Op voorhand is niet uitputtend te omschrijven wanneer een situatie veilig en beheerst is. Noopt tot ‘open normen’. Invulling is dus niet op voorhad vast te pinnen en hangt in grote mate af van kennisniveau, visie op veiligheid en risicobeheersing. Versnippering: verschillende toezichthouders –op nationaal (rijks-) en decentraal (provinciaal en gemeentelijk) niveau- kijken met hun eigen blik en veiligheidsnormen, vanuit verschillende wettelijke kaders naar hetzelfde bedrijf. De coördinatie is onvoldoende.

Oplossingen Genoemd in adviezen en rapporten: de vorming van zes Regionale Brzo Uitvoeringsdiensten bijbehorende uitvoerende en bestuurlijke afspraken opheffen onderscheid tussen interne veiligheid (arbeidsomstandigheden) en externe veiligheid (milieu) in de regelgeving, via de nieuwe Omgevingswet, aanpassen Wabo (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving TK 2013-2014, 33 872, nr 1-3) ‘prikkelende instrumenten’

Oplossingen Maar ook: A. Communicatie (onderhandelingstoezicht/horizontaal toezicht?) B. kennisniveau bedrijven/overheid – breed gedragen gezamenlijke visie op veiligheid en risico’s C. Betrekken bedrijfsleven bij opstellen regels en implementatie (slecht voorbeeld = PGS 29, rol branches?) D. Afstemming vergunningverlening (dichtregelen of ruimte laten), creëren duidelijke regels, transparantie en rechtszekerheid

Discussie: Wat helpt (niet)? zorgplicht Brzo invullen via PGS/NFPA enz.? communicatie via sanctiebeschikkingen? Nieuw beleid: openbaar maken sanctiebeschikkingen per 1 mei 2014 in Rijnmond gebied? ‘naming and shaming’ (negatief) prikkelen bedrijven (juni 2014: advies Rli financiële zekerheidstelling/verplichte verzekering milieuschade Brzo bedrijven)

Een casus: doel handhaving – bewijslast overtreding? Artikel 23 Brzo: ‘Een inrichting of een onderdeel daarvan mag niet in werking worden gebracht of gehouden, indien degene die de inrichting drijft duidelijk onvoldoende maatregelen heeft getroffen ter voorkoming van zware ongevallen of ter beperking van de gevolgen daarvan, voor zover het betreft de bescherming van de veiligheid en de gezondheid van de in het bedrijf, de inrichting onderscheidenlijk het betrokken onderdeel daarvan werkzame werknemers.’ 

Hoe nu verder? Verbinden Kennisoverdracht (Ploum Brzo-specials) Beroepsopleiding Brzo Volg: www.brzoplus.nl/www.rli.nl/www.infomil.nl ?