Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Slik geen medicatiefouten
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Vrijheid van meningsuiting van ambtenaren:
Medisch beroepsgeheim onder druk: trend of toeval?
Communicatie door de muren heen
Beroepsgeheim op de SEH
Medico-legale status van richtlijnen
Aansprakelijk? Reken maar…!.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Kleur in de verklaring. Zwart wit of kleur? 2 En nog meer kleur 3.
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Risico’s en gevaren van techniek
Preventief Verzuimmanagement
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
Doorbreek de muur van stilte:
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Een gebrek aan patiëntveiligheid Gevolgen en oplossingen Workshop Congres Veilig Incident Melden KNMG, Utrecht 24 november 2006 Mr Sophie Hankes Slachtoffers.
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Omstandighedenmelding bij claims made verzekeringen
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Patientveiligheid: juridische aspecten
Actualiteiten Aanbestedingsrecht
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Zelfmanagement bij de ziekte van Parkinson
Inleiding Mr. Leon Wever Directeur Jeugd Seksueel misbruik in de jeugdzorg van kinderen met een verstandelijke beperking. 4 juni 2012 Leon Wever Directeur.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Voor Aranka... Van Aart.
2.2 Pak de boef dan, als je kan
De (T)OR en de bestuurder
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Zeggenschap voor zorgvragers
Brian Adams: Everything i do…
Sommige regels. Vraag 1 Je neemt met je partner plaats; jullie tegenstanders zijn er nog niet. a. Je mag de kaarten nog niet uit het board halen. b. Je.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Discussiegroepen - resultaten
De Rode Knop van Viattence
Het deskundigenbericht in het civiele recht
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’ 28 oktober 2015, Kantens mr. Arvin Kolder.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Onderzoek na een suïcide of ernstige poging daartoe En de rol van de geneesheer-directeur en van de IGZ Mw Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
De rol van patiënt factoren bij zelfmanagement ondersteuning in de huisartspraktijk Irene Bos-Touwen.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
Wet BIG ?.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
De Kracht van Communicatie
1. Bestaan er slechte uitvindingen?
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Financiering van het zorgstelsel
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Transcript van de presentatie:

Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg Mr. J.M. Beer advocaat te Amsterdam beeradvocaten

Veiligheid twee invalshoeken Patiëntveiligheid in de zorg Veiligheid voor zorgverleners beeradvocaten

Patiëntveiligheid Zorginhoudelijk Als er iets mis is gegaan beeradvocaten

Wettelijke basis WGBO -> Burgerlijk Wetboek Informatieplicht in artikel 7:448 BW beeradvocaten

Artikel 7:448 BW Duidelijk en desgevraagd schriftelijk Over voorgenomen onderzoek en voorgestelde behandeling en over de ontwikkelingen omtrent het onderzoek, de behandeling en de gezondheidstoestand van de patiënt. beeradvocaten

Artikel 7:448 BW II Patiënten jonger dan twaalf jaar moeten op zodanige wijze worden ingelicht als past bij hun bevattingsvermogen beeradvocaten

Artikel 7:448 BW III Hetgeen de patiënt redelijkerwijs moet weten over: aard en doel onderzoek/behandeling gevolgen en risico’s alternatieven verwachtingen beeradvocaten

Wat er mis gaat Communicatie over risico’s en alternatieven Communicatie over opgetreden complicaties Communicatie bij de overdracht Communicatie over gemaakte fouten beeradvocaten

Communicatie over risico’s en alternatieven De eeuwige spagaat: Wel informeren Niet afschrikken Alternatieven die je als zorgverlener zelf niks vindt beeradvocaten

Communicatie over opgetreden complicaties Van belang voor de verdere opvang en behandeling “met de door mij verleende zorg is niks mis” beeradvocaten

Communicatie bij de overdracht Zorginhoudelijk van toenemende betekenis bij wisselende zorgverleners Instructies aan verpleging beeradvocaten

Communicatie over gemaakte fouten Het slechtst van alles “Ik hoef het niet te melden want ik vind niet dat het een fout is geweest”. “Volgens mij heeft het toch geen nadelige gevolgen”. “Ik laat het verder aan de Raad van Bestuur over”. “Ik mag niks zeggen van de verzekering”. beeradvocaten

Veiligheid van zorgverleners Iedereen die werkt maakt fouten Het is maar hoe je ermee om gaat Zorgverleners maken zich uiterst kwetsbaar door dat jegens patiënten niet goed te doen Raden van Bestuur en verzekeraars maken het betrokkenen vaak onnodig moeilijk beeradvocaten

Fouten en boosheid Fouten in verkeer, op de werkplek in de gezondheidszorg. Boosheid verreweg het grootst in gezondheidszorg. Waarom? De voorheen bestaande vertrouwensrelatie speelt een rol. Dokters worden meer dan anderen op het in hen gestelde vertrouwen aangesproken. beeradvocaten

Why do people sue doctors? Artikel van Vincent et al, The Lancet 1994 Studie onder cliënten van advocaten die als patiënt of nabestaande een claim tegen arts of ziekenhuis hadden ingediend Vier belangrijke factoren: het ter verantwoording roepen, uitleg, bevorderen van preventie en vergoeding inclusief erkenning van gemaakte fout beeradvocaten

Veilig melden? Aan een patiënt of nabestaande kan niet veilig worden gemeld. Aan Justitie evenmin. Aan IGZ en werkgever misschien wel op basis van afspraken. Het is echter onveilig om niet aan patiënt of nabestaande te melden. beeradvocaten

Conclusie Voor communicatieprofessionals in de gezondheidszorg ligt er nog steeds een schone taak. Zowel patienten als hulpverleners hebben er belang bij dat communicatie van en rond fouten beter verloopt. beeradvocaten