Info signaalgevers wielerwedstrijden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Praktisch verkeersexamen
Verkeerstraining! voor fietsers
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Fietspad.
Werkgeversaansprakelijkheid
Welkom bij de informatieavond buitenlandse reizen Havo-4 en Vwo-5.
Pascale Rombouts Roparun Evenementen.
Infrastructuurvereisten FAVV Quality Days 28/04/2011
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
verkeerskrant gemaakt door:
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Preventie en schadebehandeling in de car-wash
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Verkeers- stellingenspel
Door Jente, Pepijn, Kenneth L. en Jules.  Diefstal (of poging daartoe)  Van een voertuig  Een openbare of private plaats  Daders gebruiken geweld.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
digitale verkeerskrant van Rilland
Vakbondsverloven Voorwaarden:  Vooraf vragen  Oproeping voorleggen a/ meerdere  Voor de noodzakelijke tijd.
Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Informatie Optocht 2014 Vastelaovedzottelaand te houden op zaterdag 1 maart Organisatie: stichting karnaval “de Vastelaovedzotte”
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Vakbondsverloven Voorwaarden:  Vooraf vragen  Oproeping voorleggen a/ meerdere  Voor de noodzakelijke tijd.
Thema avond April 2014.
De verkeersborden.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
OM OVER NA TE DENKEN.
Over sluiting en sluitingsuren
Fietsexamen 6° leerjaren te Sint-Katelijne-Waver
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Het scheidsrechtersblad
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Les 3: Verkeer TOETS.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Reglement Inwendige Orde Hoofdstuk 1 : Het ontslag van een lid van de Raad van Bestuur. Art.1 Ieder uitgesloten of ontslagnemend bestuurslid kan zich Ieder.
De (T)OR en de bestuurder
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Mijn Ogen.
TOEZICHTHOUDERS EN HANDHAVERS IN DE (SEMI) PUBLIEKE RUIMTE
Volksuniversiteit Zwolle
Studiedag afschakelplan Wegen en verkeer VVSG - Wegen en verkeer 1.Treinvervoer en spoorovergangen (NMBS/Infrabel) 2.Busvervoer (De Lijn) 3.Verkeerslichten.
Briefing
Kapt. Bev. Vander Ougstraete Brandweer Deinze Versie: 8 oktober 2010
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
AANSPRAKELIJKHEID IN HET VERKEER. AANSPRAKELIJKHEID Inhoud 1.De vergoeding van de zwakke weggebruiker. 2.De aansprakelijkheid van en voor de leerlingen.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Speelstraat. Wettelijke bepaling. Openbare weg waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen volgend hek is geplaatst. Ganse breedte van de.
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Drank- en Horecawet (DHW)
Zonder signaalgevers, geen koers…
richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief
Een brommobiel is een: Motorvoertuig.
Praktijkcase: GAS-verkeer Mechelen studiedag Lamot
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Presentatie - Melding bewakingsactiviteiten en exploitatiezetel
Het grote voetgangersexamen
Tiende Paastornooi voor Pre Miniemen
Mijn Ogen.
Transcript van de presentatie:

Info signaalgevers wielerwedstrijden Vanrobaeys Eric & Stamper Matthias Maart 2010

Zonder signaalgevers, geen koers…

Signaalgevers Engageren zich voor hun taak. Zijn een belangrijke schakel in het koersverhaal. Zorgen voor een goed verloop van de wedstrijd. Garanderen de veiligheid van wielrenners en toeschouwers tijdens de koers. Hiertoe kent de wet hen bevoegdheden toe (Wegcode).

Inhoudstafel Wetgeving Doel en taken Voorwaarden Uitrusting Mobiele signaalgevers Bevoegde personen Wat kan een signaalgever verwachten Wat wordt van een signaalgever verwacht

Wetgeving 1° Koninklijk besluit 21.08.1967 ivm de inrichting van wielerwedstrijden en veldritten. 2° Koninklijk besluit 1.12.1975 houdende het algemeen reglement op de politie v/h wegverkeer en het gebruik van de openbare weg (Wegcode).

K.B. van 21.08.1967: Inrichting van wielerwedstrijden en veldritten Art. 3: De inrichters moeten zich laten bijstaan door de signaalgevers die elke burgemeester onmisbaar acht voor het verzekeren van de veiligheid op de kruispunten of andere belangrijke of gevaarlijke punten welke hij aanwijst op het parcours van de wedstrijd in zijn gemeente.” Belangrijke of gevaarlijke punten: bv. opritten van bedrijven of supermarkten.

KB. 1.12.1975 Artikel 41 : Gedrag tegenover wielerwedstrijden. 41.1 Het is de weggebruikers verboden te breken door een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd. ‘weggebruikers’: twee soorten: voetgangers en bestuurders. Bestuurders worden ingedeeld in bestuurders van voertuigen en bestuurders van trek-, last-, rijdieren en vee. ‘breken’: moet hier worden opgevat als het zich als weggebruiker inmengen in de koers, tussen de rode en de groene vlag. 41.2 Bij het naderen van een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen, moet elke bestuurder onmiddellijk uitwijken en stoppen. belangrijke nuance: als er nog genoeg tijd is om de bestuurder te laten parkeren op een plek naast de openbare weg (parkeerplaats, oprit), dan niet onmiddellijk laten uitwijken en stoppen maar wijzen op die plek.

KB. 1.12.1975 Artikel 41 : Gedrag tegenover wielerwedstrijden. 41.3.1. De weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gegeven worden om de veiligheid te verzekeren van wielerwedstrijden, door daartoe gemachtigde signaalgevers. 41.3.2. Om het verkeer stil te leggen moeten de signaalgevers,gebruik maken van een schijf waarop het verkeersbord C3 afgebeeld is en waarvan de karakteristieken bepaald worden door de Minister van Verkeerswezen.

Doel van de inzet van signaalgevers: Bijdragen om wielerwedstrijden op een zo veilig mogelijke manier te laten doorgaan. Daartoe moeten ze dus worden ingezet op: Kruispunten Belangrijke en gevaarlijke punten Hiertoe krijgen ze verschillende taken toegewezen.

Taken van een signaalgever

De taken van een signaalgever Wettelijk: Hij dient het verkeer van de dwarsrichting op te houden opdat de wedstrijd zijn normaal verloop zou kennen.  ‘Dwarsrichting’: wanneer men uit een straat of uitrit komt die aansluit op het parcours waarop de wielerwedstrijd wordt gereden.

De taken van een signaalgever De signaalgever is bevoegd tussen de tijd dat de eerste auto (rode vlag is niet wettelijk verplicht!) nadert en de laatste, met groene vlag, voorbijrijdt. Deze allebei voorzien van het verkeersteken A51. Afwijkingen van dit principe moet in samenspraak en samenwerking met politie! Daarnaast is de signaalgever een gewone weggebruiker, dus niet bevoegd of gemachtigd bij doortocht van bv. een publiciteitskaravaan.

De taken van een signaalgever Niet-wettelijk vastgelegd: Signaalgevers zijn best 20 tot 30 minuten voor aanvang van hun taak ter plaatse, omwille van volgende redenen: Zijn een aanspreekpunt. Geven raad aan autobestuurders. Zijn een signaal dat er koers op komst is. Vertegenwoordigen de koersorganisatie. Als het een koers in verschillende rondes is: op de toegewezen plaats blijven. Het is uiterst belangrijk te weten welk soort wedstrijd er aan de gang is, want soms worden er meerdere koersen op dezelfde dag op hetzelfde parcours gehouden. Het is ook belangrijk te weten uit welke richting de koers komt. Aanwijzingen geven – verantwoordelijkheid opnemen – vriendelijk zijn.

Getuigenfunctie van een signaalgever Indien men de bevelen niet wil opvolgen, of indien er manifest zware inbreuken worden gepleegd die de koers in gevaar brengen, noteer : 1. Nummerplaat, merk van auto, uur en plaats van de feiten. 2. Beschrijving van de feiten. 3. Kleur van het voertuig. 4. Tracht een beschrijving van de bestuurder te geven. 5. Indien mogelijk noteer naam van eventuele getuigen. 6. Vraag aan de aanwezige politie om uw klacht te noteren. (vraag een afschrift van uw verklaring) Tip: hiervoor kunnen incidentenfiches gebruikt worden.

Voorbeeld v/e incidentenfiche Naam seingever Type koers Locatie tijdens koers Contactgegevens: adres telefoonnummer e-mailadres Nummerplaat Merk en kleur Tijdstip Wat er precies gebeurde (omcirkelen) Negeren van stopbord Negeren van rood licht Gevaarlijk rijgedrag Ongepaste plaatsinname Ander (zelf in te vullen): …………………………………

Voorwaarden om signaalgever te worden: Moet tussen 18 en 78 jaar oud zijn. Moet door de burgemeester van de locatie waar ze optreden gemachtigd zijn. Dit kan uit een lijst aangereikt door de wielerclub of koersdirecteur.

Uitrusting van signaalgevers Verplicht: Armband om de linkerarm met horizontaal de nationale kleuren en met op de gele strook in zwarte letters ‘signaalgever’. Verkeersbordje C3 (‘spiegelei’) met een diameter van ten minste 15 cm.

Uitrusting van signaalgevers Niet wettelijk verplicht, maar ten zeerste aangeraden: Rood fluohesje Scheidsrechtersfluitje Een communicatiemiddel (bv. GSM) Notaboekje of incidentenfiche Balpen Uurwerk

Verzekering WBV Signaalgevers zijn verzekerd tot de leeftijd van 78 jaar. Kunnen rekenen op dekking bij nalatigheid met ongeval tot gevolg. Ook dekking bij ongevallen veroorzaakt door handelen buiten taak als signaalgever (bv. politieagent spelen nadat groene vlag al voorbij is). Ook persoonlijke verzekering voor kwetsuren opgelopen tijdens de taak als signaalgever. Verzekering geldt vanaf het ogenblik dat men thuis vertrekt tot men terug thuis is. Dit vervalt als er niet meteen huiswaarts wordt gekeerd en er zich dan een ongeval voordoet.

Mobiele signaalgevers Niet wettelijk geregeld. Toestand is flou. Worden meestal gebruikt bij onvoorziene hindernissen op het parcours. Let op: probeer niet in elkaars vaarwater te zitten! Signaalgevers en mobiele signaalgevers vervullen elk hun aangereikte taak.

Mobiele signaalgevers Onvoorziene hindernissen op het parcours:

Bevoegde personen  mogen bevelen geven, parkeerverbod instellen en verkeer regelen. Leden van de Federale en Lokale Politie Personeel van de Belgische Militaire Politie Brandweermannen Bewakingsagenten

Bevoegde personen Leden van de Federale en Lokale Politie

Bevoegde personen Personeel van de Belgische Militaire Politie Bij militaire wedstrijden. Mogen bij uitoefening van hun functie bevelen geven en verkeer regelen. Mogen geen verkeerd geparkeerd/stilstaand voertuig laten verplaatsen.

Bevoegde personen Brandweermannen Onderscheid tussen brandweermannen die worden ingezet als signaalgever en brandweermannen tijdens interventies. Buiten interventie: dezelfde bevoegdheden, voorwaarden en uitrusting als signaalgevers. Tijdens interventie: enkel bij een ongeval op de openbare weg en bij bv. een brand die effect heeft op het verloop van de wedstrijd, in afwachting van de komst van de politie. Kunnen bevelen geven. Kunnen voertuigen laten verplaatsen. Kunnen wel geen PV opstellen. Interventiekledij noodzakelijk.

Bevoegde personen Bewakingsagenten Uit omzendbrief van toepassing op de Wet op de Private en Bijzondere Veiligheid van 22/11/08 . Bevoegd om bepaalde activiteiten van verkeersbegeleiding (bv. deelnemers aan wielerwedstrijden begeleiden) uit te oefenen. Hebben hier dezelfde verkeersbevoegdheden als signaalgevers. Moeten wel een specifieke opleiding volgen om deze taak te mogen uitoefenen.

En om af te sluiten.. Wat kan een signaalgever verwachten? Wat wordt er verwacht van een signaalgever?

Wat kan een signaalgever verwachten? Een briefing door de organisatie met de nodige informatie. Een infofiche met bv. informatie over omleidingen en contactadres van de politie. Informatie tijdens de wedstrijd (over het aantal ronden nog te gaan, of de tijd tussen verschillende groepen renners). Het nodige respect van alle betrokken actoren.

Wat wordt er verwacht van een signaalgever? Nog enkele tips: Draag een rood uniform fluorescerend verkeersmanteltje. Oefen uw taak uit met een gezonde en heldere geest, wees hoffelijk. Vermijd uitdagingen en verhitte discussies met onwillige weggebruikers, blijf kordaat en kalm. Mijd gebruik van alcoholische dranken. Speel geen politieagent, dit brengt enkel uzelf en andere in gevaar. Wees opmerkzaam en hou alles in het oog.

Vragen?

Dank u voor de belangstelling .