Welke bijdrage levert SIVI aan het optimaliseren van processen in de leven en pensioenmarkt? 31-5-2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Versie 29 maart beheerbemiddelingadvies Intermediair heeft meerdere rollen bemiddeling stond centraal.
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
De marketing-omgeving
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Voor het intermediair Versie 28 april 2011.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Uw partner in succesvol ondernemen!
Weddeschalen & Weddebijslagen
NBVA Congres 2008 Held van de doelgroep. Veranderende Verkoopfocus Jan van Boxtel, Directeur Verkoop Intermediaire Distributie De Goudse Verzekeringen.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Business Marketing Sabine Vermuyten
Klassieke AO Leseenheid1
Pensioenregeling Stichting pensioenfonds Groothandel Vegro
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
De kracht van GAC Business Solutions
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Robin Baks Vice-voorzitter HDN
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
De kracht van GAC Business Solutions
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
User management voor ondernemingen en organisaties
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Enterprise Document Management Fase
Productflexibilisering en standaardisatie binnen Pensioen en Leven.
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Amsterdam 10 juni 2014 Digitale bankgarantie. 4.Bank stuurt contragarantie naar client 5.Bank stuurt garantie naar notaris (fax, post, koerier, )
Algemene Ondernemersvaardigheden
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 © Wassenaar, 18 februari 2015.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
AM Internetcongres 2008 VolmachtBeheer Producten Interface (VPI) Achtergrondinformatie Fase 1: Koppeling centrale rekentoepassingen Voordelen voor de.
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
Transcript van de presentatie:

Welke bijdrage levert SIVI aan het optimaliseren van processen in de leven en pensioenmarkt? 31-5-2007

Agenda Waar staat SIVI voor? Relevante ontwikkelingen SIVI standaarden Ondersteunde processen Essentie van de standaarden SIVI: waar staan we nu? Initiatieven op het terrein van leven en pensioen Samenvatting

Waar staat SIVI voor? SIVI heeft ten doel het faciliteren van de ontwikkeling en vaststelling, beheer en onderhoud van gemeenschappelijke branchestandaarden teneinde betrouwbare, efficiënte, effectieve, veilige en gestandaardiseerde administratieve processen via elektronische kanalen te realiseren, en de samenwerking tussen de branchedeelnemers te bevorderen om te komen tot een vergaande ketenintegratie in de branche, en al hetgeen dat met het vorenstaande rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin van het woord.

Werkgroep Procesatlas Referentiegroep (leveranciers) Bestuur SIVI Raad van Advies (gebruikers) Branche werkgroepen Directeur SIVI Werkgroep Procesatlas Referentiegroep (leveranciers) Werkgroep Transactiestandaard Uitvoerings- organisatie SIVI Werkgroep All Finance Datamodel advies Werkgroep Presentatiestandaard Standaarden Werkgroep Beveiliging Leveranciers Werkgroep Zakelijk Werkgroep Volmacht

Gemiddelde economische verwachtingen Lage tot beperkte groei, Lage rente Marktontwikkelingen Volwassen markt Beperkte groei Toenemende concurrentie op prijzen voor commodities Toenemende concurrentie op klanten service Lage kosten worden snel een hygiëne factor Noodzaak voor multi-channel distributie Technologie vormt onderscheidende factor (zowel commercieel als operationeel) Veel wettelijke veranderingen Hoge compliance kosten, Meer aandacht van toezichthouders, Wetgeving / privatisering: pensioen, zorg, ... Intermediair kanaal onder druk Concentratie: Power shift Wetgeving: WFT, Beloning, ... Maatschappelijk debat: Transparantie Klant wordt veeleisender Meer eigen verantwoording agv privatisering. Hoger bewustzijn tav transparante informatie. Vraagt passende bediening. Toenemende concurrentie Banken (advies), Direct Writers (commodities), Sterke technologie drivers Toenemend gebruik van internet. Ketenintegratie. STP vereiste voor kostenreductie. = Macro/Krachten op landelijk niveau = Meso/Krachten op branche niveau

Ontwikkelingen – Markt Vraag om self service concepten consument Consument wil online oriënteren Consument wil online kopen Eindconsument wil met 1 muisklik alle verzekeringsinformatie kunnen bevragen Werkgever / werknemer wil online service Intermediair Aantal koppelvlakken neemt sterk toe CRM en verkoopondersteuning gaan de spil vormen, “administratie” wordt facilitair Ontwikkeling Nationaal Pensioenregister

Ontwikkelingen – Markt Opkomst service providers Een service provider voegt efficiency toe aan de totale keten van verzekeraar tot intermediair en eindklant, enerzijds door het aantal administratieve contactlijnen te verminderen en anderzijds door op efficiënte wijze (80- 100% ketenintegratie) een totaalassortiment te bieden aan intermediairs Digitale Polis – wetgeving vanaf 1 januari 2008 Voorwaarden: Geadresseerde moet ontvangst bericht bevestigen Verzending via duurzame drager Geadresseerde moet instemmen en mag herroepen

Ontwikkelingen: diverse initiatieven in directe omgeving SIVI Hypotheken Financieringen Volmachten Makelaars Personen schade HDN FDN NVGA VNAB NPP Belasting dienst Stichting Pensioen register SIVI UWV Pensioen BOA Werknemer Inkomen / Verzuim EPS Herstel Verzekerd CIS ESA Schade garant Schade afhandeling Glas Garant

SIVI standaarden Procesatlas All Finance Datamodel Afspraken over de structuur van transacties Prolongaties, mutatiebevestigingen, bestandsuitwisseling GIM transacties Transactiestandaard (GIM) Dialoog met browser Gegevens ophalen / Gegevens opsturen Presentatiestandaard Afspraken beveiliging

Generieke Interface Manager intermediair zijde Wordt door SIVI uitgeleverd aan leveranciers Primaire invoer gegevens Start dialoog software intermediair GIM module Maatschappij publiceert ondersteunde processen / producten in register Maatschappij maakt realtime Informatiebehoefte kenbaar extranet verzekeraar maatschappij zijde Controles door maatschappij GIM afhandeling diverse systemen maatschappij

Generieke Interface Manager - baten Intermediair Eenmalige invoer Minder uitval / fouten Betere product registratie Maatschappij Opstap naar STP gehele keten

Generieke Interface Manager - baten FTE Besparing intermediair (Particulier Schade & Leven) % extra rendement (gem. = 15%) minder dan 5 € 3.467 1,8 5 t/m 10 € 12.106 2,6 meer dan 10 € 33.256 3,5

Ondersteunde processen Aanvraag premieberekening Ophalen contractgegevens Aanvraag offerte Raadplegen contractinformatie Aanvraag nieuw contract Omzetten offerte naar nieuw contract Aanvraag wijziging contract Opvragen bewijs van dekking Royeren contract Relatiewijziging Opschorten contract Schade melden Herstel royement Status opvragen Herstel opschorting Prolongeren Aanmelden bestaand los contract in pakket Mutatie bevestigen Bestandsuitwisseling

Essentie SIVI Standaarden Ontkoppeling; een bericht kan op meerdere manieren getransporteerd worden: Cd-rom, FTP, webservice, GIM transactiedialoog, email, etc. Business Logica wordt bij maatschappij geïmplementeerd (kostenbesparend) Maatschappij publiceert welke processen / producten ondersteund worden (korte time to market) Per product / proces maakt maatschappij realtime kenbaar welke gegevens vereist zijn (geen standaardberichten)

Toepassingsgebieden SIVI standaarden Markt Toepassingsgebied Status Particulier Offertes, Aanvragen, Muteren Aantal transacties via GIM moet verder verhoogd worden Premie berekenen Volmachten / Leven Meerdere marktinitiatieven Prolongaties, etc. 120.000.000 transacties per jaar Schadeafhandeling Zakelijk Beheermutaties Collectieve contracten Meerdere initiatieven

Toepassingsgebieden: leven en pensioen Premie opvragen, offreren, contract, mutatie Standaarden zakelijke markt Koppeling met UWV Nationaal Pensioenregister Digitale kluis eindconsument: Verwijsindex Rol SIVI Proces beschrijven Leveren / promoten gebruik standaarden Ondersteuning bij implementatie

Premie berekenen , offreren, aanvragen, muteren AFD is volledig geschikt voor Leven en Pensioen Spaar / Risico / Gemengd Hypotheek Lijfrente Begrafenis Individueel / collectief pensioen Juist voor wat betreft levenproducten is grote tijdwinst voor het intermediair te behalen Offertes opvragen bij meerdere aanbieders (AFM) Offerte omzetten naar contract Premie opvragen bij aanbieders (via GIM Webservices)

SIVI ziet de zakelijke distributieketen breder dan alleen de interactie tussen intermediair en verzekeraar Werknemer / consument Intermediair Werkgever Verzekeraar Administratie kantoor Salaris verwerker …

administratie kantoor intermediair administratie kantoor werkgever extranet extranet maatschappij werkgevers portal salarispakket deelnemers registratie back office systemen online transactie 1 1a 1b 2b 2 3 3a advies modules 2a administratie pakket werknemers werknemer intranet werkgever 4 4a 1: Werkgevers die direct werken via werkgeversportaal 1a: Dit kan ook via administratie kantoren die taken voor werkgever uitvoeren 1b: Dit kan ook via koppeling met salarispakket 2: Werkgevers die direct werken via site intermediair 2a: Dit kan ook via administratie kantoren die taken voor werkgever uitvoeren 2b: Dit kan ook via koppeling met salarispakket 3: Intermediair dat taken uitvoert voor werkgever of voor eigen agenda via extranet 3a: Dit kan ook via deelnemersregistratie in eigen beheer 4: Werknemers die direct werken via intranet werkgever 4a: Werknemers die direct werken via werknemersportal bestands interface verzekeraar

Zakelijke markt: beheermutaties (voorbeelden) Werkgever neemt werknemer in dienst en meldt de werknemer aan op (diverse) regeling(en); In dienst – ziekengeld In dienst – pensioen Werkgever meldt mutatie in aanstellingsgegevens Mutatie aanstelling Werkgever registreert en meldt mutatie in gezinssituatie van werknemer Aanvang huwelijk/samenleving Einde huwelijk/samenleving Overlijden partner Overlijden deelnemer – pensioen

Zakelijke markt: beheermutaties (voorbeelden) Werkgever meldt verandering in deelname van regeling van individuele werknemer Nieuw verzekerd bedrag Mutatie verzekerd bedrag Uit dienst melding – pensioen Uit dienst melding – ziekengeld Salarismutatie Werkgever meldt claim op regeling van werknemer Ingang arbeidsongeschiktheid Wijziging arbeidsongeschiktheid Ziektemelding Hersteld melding

Zakelijke markt: beheermutaties (voorbeelden) Werkgever (of werknemer zelf) registreert wijziging in contracten. Mutatie beleggingsmix Invoer beleggingsmix Einde inleg Koopsomstorting Mutatie (extra) premie Mutatie risicodekking Werkgever meldt een integrale wijziging op alle contracten (CAO afspraken, integrale salarisverhogingen) Integrale salarisverhogingen

Pensioenen / leven: meerdere initiatieven in samenhang werkgever polis- administratie Loonaangifte Belastingdienst UWV BackOffice Verzekeraar 1 Inzicht afwijking 70% ambitienorm Nationaal Pensioenregister Sectoraal Aanspreekpunt Verzekeraars BackOffice Verzekeraar 2 Consument Salaris Arbeidsongeschiktheid In dienst / uit dienst BackOffice Verzekeraar n export advies verwijsindex Advies Pakket 1 Advies Pakket 2 Advies Pakket n

Levenportaal Nationaal Pensioenregister Overige Registers BackOffice Verzekeraar 1 gegevens Portaal Levens verzekeraars Consument BackOffice Verzekeraar 2 Inzicht afwijking 70% ambitienorm gegevens WFD compliant oplossingen export BackOffice Verzekeraar n advies Advies Pakket 1 Advies Pakket 2 Advies Pakket n

Rol Uniform Pensioenoverzicht Uniform Pensioenoverzicht (UP) Wettelijke verplichting van Pensioenuitvoerders een jaarlijks pensioenbericht aan ca 4,3 deelnemers te versturen (per post) start vanaf 1-1-2007 wettelijk verplicht per 1-1-2008 slapers eens in de 5 jaar Inhoud en benaming van begrippen zijn wettelijk vastgesteld, doch niet digitaal UP informatie mag ook digitaal worden verstrekt AFD is inmiddels uitgebreid met elementen van UP: basis voor gegevensuitwisseling

Digitale kluis voor consument vereist standaarden Voordelen digitale kluis voor eindconsument Vervanging van de schoenendoos Altijd meest recente en juiste documenten Eén plaats voor alle verzekeraars Direct toegang In de markt ontstaan meerdere initiatieven Dit vraagt om een verwijsindex

Verwijsindex

Wrap-up SIVI als non concurrentieel / not for profit instituut staat als een huis Standaarden voor leven / pensioen zijn beschikbaar en het is aan de markt om het efficiency potentieel te benutten Eenmalige invoer Minder uitval / fouten Op het terrein van leven / pensioen lopen meerdere initiatieven waarbij standaarden randvoorwaarde zijn SIVI ontwikkelt standaard voor ontsluiten digitale polissen t.b.v. eindconsument (verwijsindex) SIVI staat open voor alle wensen / vragen met betrekking tot branchestandaarden!

Heeft u nog vragen?