Kernboodschap (mini)crises 2012 Menno van Duin november 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Workshopronde Woensdag 18 april
Martin Euwema leren van conflict
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
... Molenwaard via naar… BESTUURSKUNDIGE WETMATIGHEDEN
Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
Vapro -D Month Year Givaudan.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
De impact van nieuwe & social media
Verdiepingsbijeenkomst Milieu Gemeenteraad Utrecht 22 april 2008 Hans Iserief, senior adviseur Procesmanagement & communicatie.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Sociale media en integriteit Tim Vanheers / integriteitsdag 10 april 2014.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Ouderavond 2012 Ouderavond 2012 Welkom Welkom. Doel van de avond Doel van de avond Nader kennis maken met elkaar. Nader kennis maken met elkaar. Reilen.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
De burgemeester van Bern is ten einde raad met de verschrikkelijke overlast die de massa‘s duiven veroorzaaken, die „zijn“ stad beheersen. Alles wordt.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Visie & Strategie.
Handreikingen voor dossieroverstijgend risico- en veiligheidsbeleid Consistent maatwerk.
Situationeel adviseren
Kennismanagement & Sociale media
Volksuniversiteit Zwolle
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
De rode duif De burgemeester van Utrecht is ten einde raad met de verschrikkelijke overlast die de massa‘s duiven veroorzaken, die „zijn“ stad beheersen.
Kennis maken en kennis delen AVE geeft antwoord
De Rode Knop van Viattence
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Titel subtitel Samen maken wij… | titel presentatie | datum Cultuuromslag Historie, Conclusies en Aanbevelingen Samen maken wij… | Slot Cultuuromslag|
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
WAAROM GOED NIET GOED GENOEG IS. Een niet tijdrovende werkwijze brengt kwaliteitszorg dichterbij.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
Meesters in Management! verzorgt het inhuren van een interim management professional welke vooral actief is met het vervullen van opdrachten binnen de.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Piet Van Schuylenbergh
De omgeving verandert; de overheid verandert
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
De ramp na de ramp voorbereiding op de nafase
‘Vijf stellingen over ‘cybersecurity’ door een ‘relatieve leek’
Hoofdstuk 1.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Kernboodschap (mini)crises 2012 Menno van Duin november 2013

Aanpak en opzet publicatie: Lessen uit crises en mini-crises 2012  Initiatief vanuit lectoraat Crisisbeheersing en vanaf begin samen met Nederlands Genootschap van Burgemeesters (Wouter Jong)  3 redacteuren maar (soms zelf betrokkenen) vragen mee te doen met een casus  Keuze om niet alleen de grote crises (voorzover groot als Haren, Kanaleneiland en treinongeval A’dam) maar ook mini-crises en persoonlijke drama’s (bultrug, nepbom, verkeersongeval)  Per casus beschrijving en één of enkele kerndilemma’s (geen wens tot uitputtendheid!) van de gebeurtenis  Ervaring van Alphen a/d Rijn meenemend  Ook beetje ‘jaaroverzicht binnenland 2012’  betekenis sociale media: in recrutering auteurs (crowdsurfing), aandacht in casus en foto per casus (van een tweet). In totaal 22 auteurs (incl. red).

Algemene opbrengst van het boek  Tour de horizon van 2012 (en breder feitelijk: van het scala van acute problemen waarmee wij in dit land geconfronteerd worden)  Door 20 casus meer inzicht in wat er zoal op met name gemeenten (en hun autoriteiten) afkomt. Grote crises (als Haren, Moerdijk, Enschede) zijn gelukkig schaars; tegelijkertijd wel veel mini-crises (kortere aandacht, vergelijkbare processen)  Uniciteit van afzonderlijke casus (en hun dilemma’s) staan centraal maar daarmee ook beeld en zicht op relevante rode draden – waarvan 6 nader belicht

Rode draad 1: actoren en rollen  Bij alle casus steeds verschillende en vaak vele actoren betrokken  Actoren niet altijd zelfde perceptie van het probleem (centrale boodschap in grensrechter-verhaal: 10 deskundigen; 10 visies op ‘oorzaak’)  Niet altijd eenduidig wiens probleem het nu was  Gemeenten nogal eens de neiging aapje op de schouder te nemen (of te krijgen)

Rode draad 2: crisiscommuni catie  We weten t wel maar toch: in veel van de gevallen gaat het toch vooral om helder communiceren en crisiscommunicatie en hoe lastig dat soms is (Haren, Kanaleneiland)  Dergelijke casus krijgen juist ook vanwege aandacht nieuwe actoren in beeld (bultrug en Lenie t Hart) – strijdige belangen  Verschil Nl en Belgie: lijkt erop dat journalistiek wat meer op afstand is. Tegelijkertijd speelt schuldvraag daar waarschijnlijk soms minder (ook Pukkelpop). Maar men evalueert weer nauwelijks.

Rode draad 3: organisatie van de rampenbe- strijding  20 casus ook wel tour de horizon: hoe doen we het nu in Nl (vergelijkbaar met Inspectie met de Staat van de rampenbestrijding)  Alarmering, opschaling en hanteren GRIP vaak niet bepaald vlekkeloos  Soms opschalen waarbij je denkt… (moet dit nu grip3 zijn en andersom zaken met grote maatschappelijke onrust en niet …)  Tegelijkertijd lijkt hier niet vaak echte probleem te liggen (massale support, inzet e.d.)

Rode draad 4: procedures  Risico-regel-reflex: soms na gebeurtenissen enorme drang om procedures te maken (bultrug)  Tegelijkertijd ook: daar waar wij een bekende algemene procedure hebben (GRIP) wordt die bij Haren opeens als verkeerd en onjuist beschouwd door de commissie-Cohen  Spanning tussen procedure en praktijk: kennen de betrokkenen de procedure en wijkt deze niet te veel af van dagelijks werk (verg. advies na treinongeval A’dam van inspectie rond patientenregistratie). Wat je zelden doet …  EOD en Leeuwarden: strikte procedure tbv ontruimen na vinden mogelijke bom en dan houdt men zich er niet aan in Leeuwarden op 1 april…

Rode draad 5: nafase – cruciale fase  Aantal casus sterk gericht op datgene wat na de onmiddellijke en acute crisis gebeurt  Niet alleen verantwoordingsproces (vele evaluaties ed) maar ook hoe gaan betrokkenen (mn ook bestuurder) om met het individuele leed (gepaste afstand maar wel betrokken: zoektocht naar de juiste balans)  Soms herstel maar soms ook noodzaak van business continuity management (dreiging sector – algje: en paspoorten Waalre)

Rode draad 6: waarde van een aandacht voor dilemma’s  Kern van casus vaak te vatten in 1 of 2 dilemma’s (wel niet ontruimen (tentenkamp), evacueren (Noorden en Utrecht), wel niet naar Zwitserland (busongeval)  Leert ook dat het zinvol kan zijn – juist ook voor betrokkenen – hierover veel meer te communiceren: crisiscommunicatie is vooral communicatie over dilemma’s (uitleggen waarom probleem en argumenten van de keuze).

Ten slotte  En wat moet er beslist in voor 2013 en waarom?