Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel” Doelen Aandachtspunten Opbouw van ons thema
Doelen binnen het thema Woorden en begrippen: Kinderen leren woorden te ordenen… Labelen Categoriseren Netwerken
Aandachtspunten die voor mij het thema maken: Werkelijkheid in de klas halen/cultuuroverdracht Functioneel Door reflecteren, samen onderwijs maken Kinderen verantwoordelijk maken Samenwerken Zelfstandigheid Procesgericht Ruimte geven / aansluiten bij het kind
Opbouw thema “Onze fietswinkel” Een probleem ingebracht…
Op verhaal komen.. WWA? WWW? Vragen teken/schrijven
Bezoek aan de fietswinkel Kinderen gaan met ‘hun vraag’ naar de echte fietswinkel. Foto ‘s knippen. Kinderen met hun vraag naar de fietswinkel. Het was functioneel om te gaan kijken. Kinderen waren nieuwsgierig! Foto’s worden geknipt, zodat ze de werkelijkheid kunnen nabootsen.. Juist foto’s knippen van lees en schrijfactiviteiten.
Met kinderen in gesprek.. Hoe verder? Wat nu? Wat willen wij? De foto’s worden geordend en komen door het hele thema terug. “hoe zag dat eruit? Wat is een ventiel hoe is dat in het echt?” enz. De antwoorden worden besproken… De foto’s worden geordend/categoriseren. Komen binnen het hele thema terug.
Individueel: “Wat vond jij belangrijk in de fietswinkel?” A.h.v. placemats/groepjes:”Wat willen wij in onze fietswinkel?” Terugkoppelend naar de grote kring Wie maakt Wat? Kinderen bepalen wat ze maken? En hoe ze dit maken? Welk materiaal. Plannen dit zelfstandig in tweetallen! Deze picto’s komen altijd terug. Bijv. bij presentaties. Wat heb je meegenomen? Wie, van wie is het? Waar waar is het voor? In teksten.. Niet zomaar wat schrijven… wie komen er in voor? Wat gebeurt er? Waar is het verhaal? Deze picto’s komen ook terug in leeskringen bij prentenboeken… op deze manier dat kinderen deze zelf gaan gebruiken in de leeshoek.. Zodat ze op deze manier goed kunnen ordenen/logisch vertellen. Voorbereiden op begrijpend lezen../vertellen..
Ik stel me steeds de vraag: “ Is dit functioneel. Is het betekenisvol Werkplannen Werkplannen worden gemaakt, kinderen zijn zelf verantwoordelijk voor hun plan. Van te voren wordt bedacht hoe ze het gaan maken en wat ze nodig hebben! Gedachten op papier zetten, belangrijkste leren.. Ordenen van gedachten (categoriseren) Tekening=taal
Werkplannen: Alleen al rondom de pinautomaat … van hieruit zijn er al 30 woorden aan te koppelen… categoriseren
Kassa Fietshelmen Luchtpomp Fietsbellen Ik probeer hier de kinderen zoveel mogelijk technieken te leren, zodat ze die zelf kunnen gaan toepassen.
Spel in de fietswinkel groeit.. - Fietsen repareren in de werkplaats - Ordenen Gereedschap nummeren - betalen/kassa Bellen
Woordenlijst fiets Woordpakket Spel , activiteiten, leeshoek opzoeken, enz. Toetsen , HGW Deze woordenlijst is voor de leerkracht een woordpakket, wat steeds terugkomt in het spel, in de activiteit folders, infoboek, enz. die verwijst naar de boeken in de leeshoek, enz. Ook kun je hier kinderen mee toetsen en HGW. A groep: 20 woorden, C groep 10..
Reflecteren… Wat heb je nog nodig? Wat moet er nog gemaakt worden, enz. Impuls: Een echte folder… Handelen: een echte folder bekijken Taal: in gesprek Verslaglegging Het gaat om het proces, product is het doel voor de kinderen Iedereen werkt dan mee aan de folder, Samen gekeken: Wat moet erin? Wie zorgt voor wat? Ik zorg voor technieken die ik aan bod wil laten komen. Kinderen kunnen op hun niveau aan de folder werken. Sommige kinderen willen graag erbij schrt zijven, andere worden uitgenodigd.. Dan wordt het zoals bij een ‘echte folder’ nog getypt, cultuuroverdracht, zo hoort dat in de wereld.. En kan deze in het spel gebruikt worden! Functioneel!
Spel in de fietswinkel groeit……… Is echt aan het lezen, tekening lezen. Kinderen worden dicht bij het code-kraken gebracht
Verdieping/impuls: Woordenschat Wat is het? Waar zit het? Waar Probleem: Zwarte piet weet niet wat een ‘tiel’ is! - Informatieboek nodig! Inplannen in tweetallen, Experts.. Samen 1 geheel! Picto’s: Wat is het? Waar zit het? Waar is het voor?
Informatieboek Experts ! In gesprek met kinderen: Hoe ziet een informatieboek eruit? Hoe weet je wat erin staat? Inhoud.. kaft? Opzoeken in ons boek? Alfabet? Presenteren
2x in de week: leeskring Boek van de week Picto’s (leeswijzer) Kaft/plaatjes bekijken. Wat weet ik er al van? Samen praten over het boek.. Een leeskring kan echt het lezen van het boek zijn, maar soms ook maar 1 blz. van het boek, dat ging bijv. over verschillende fietsen.. In de leeshoek dit terug laten komen! Wat doe je met een boek ahv picto’s? Kinderen laten oefenen als ze iets willen presenteren. Wat we nog willen, kinderen een boek ahv picto’s laten voorbereiden en in de klas laten presenteren in de leeskringen. Of laten presenteren in het leeshoekje… een kleiner groepje..
Leeshoek Boek van de week Picto’s Verteltafel Digitaal prentenboek Kinderen oefenen voor presentatie Spel en taal verbonden, opzoeken. (bijv. band plakken)
Verteltafel “Eend op de fiets” Boek uitgediept in de leeskringen. Digitaal prentenboek. Wie, wat, waar? (flap-over) Samen plannen gemaakt WAT hebben we nodig voor een verteltafel? WIE maakt wat? (ondergrond, achtergrond, personen/dieren….) Boek verdeelt in episodes.. Samen in de juiste volgorde zetten. Kinderen ‘lezen’ de episodes en gebruiken dan ook echte boekentaal. Begrijpend lezen. Kijk je bijv. naar de tussendoelen… boekorientatie, verhaalbegrip, functies geschreven taal, taalbewustzijn… zit er allemaal ruimschoots in…
Afsluiting: Een fietsdiploma! “Wat kan er nog gaan gebeuren binnen het thema?” Leeskringen: giraffe leert fietsen leren fietsen.. Fiets pimpen.. Diploma uitreiking! Functioneel Praktijk en theorie examen: verkeersborden, situaties, plattegronden, draaiboeken (hoe fietsen, wat op de fiets, welke verkeersregels)waar aan voldoen, controleurs, enz. Diploma uitreiking! Uitnodigingen maken voor ouders Presentator Nummers op de stoel Waar moet alles staan Verantwoordelijk voor de koffie, enz. “Een echt praktijk en theorie examen” Werkelijkheid nabootsen.
Terugkijkend op de doelen: Communicatie: Schriftelijk: schrijven, lezen Mondeling: spreken, luisteren Voorbeelden: Schijven: folder, informatieboek, werkplan schrijven, vraag tekenen, enz. Lezen: draaiboek episodes, draaiboek band plakken, folder.. Spreken: reflecteren, overleg in tweetallen, boekentaal bij de verteltafel, spel enz. Luisteren: planningsgesprekken, reflectie, enz.