Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Ervaringen in samenwerking
Edushock leerfestival
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
De betekenis van vrijwilligerswerk voor kwetsbare ouderen
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
IPV 2012 Van opleidingsadviseur naar personeelsadviseur
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Iedereen gelijke kansen op school
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Goede samenwerking: vrijwilligers en beroepskrachten
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Filip Coussée Referentie:
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Vragenlijst ketencoördinatoren
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Groep Colruyt en ‘participatie’
(nieuwe) Verwachtingen van vrijwilligers
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
1 Een ontmoetingskans voor moeders met jonge kinderen.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
WAT IS MANTELZORG?.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Chris Peeters, stafmedewerker Jeugd en Sport
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren Een onderzoek bij werkingen, begeleiding en deelnemende jongeren

Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren Presentatie: Situering & opzet onderzoek Belangrijkste conclusies Aanbevelingen (beleid en werkingen)

Situering (a) Reeks onderzoeken naar Vlaamse jeugdwerk 2010: jeugdbewegingen 2013: werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (WMKJ’s) Maatschappelijke kwetsbaarheid? Lagere sociale klasse Kwetsbaar t.a.v. maatschappelijke instellingen Belangenverdediging Eigen oplossingsstrategieën

Situering (b) Variatie in WMKJ’s Qua ontstaansgeschiedenis, methodieken en activiteitenaanbod Qua doelpubliek = armoede, lage scholing & etnisch-culturele minderheid Laagdrempelig, actieve rekrutering Professionele begeleiders Levensdomeinen bijv. school, arbeidsmarkt Decentralisering WMKJ-beleid 1999 Weinig (kwantitatief) onderzoek → weinig zicht op werkingen; nood aan empirische gegevens

Doelstellingen 1. Inzicht werkingen, begeleiding en jongeren 2. Noden en behoeften werkingen 3. Sterktes, knelpunten & groeipaden 4. ‘Goede voorbeelden’

Opzet onderzoek Vergelijkbaarheid jeugdbewegingsonderzoek Specificiteit WMKJ’s Werkingen: financiering, netwerk Begeleiders: beroepskrachten - vrijwilligers Jongeren: relatie begeleiding Beschrijvende, + verklarende analyses Kenmerken werking/begeleiding → jongeren bv. tevredenheid Kwalitatief aftoetsen resultaten Focusgroepen + iets omtrent vgl. Vlaamse jongere

Dataverzameling 4 ≠ gesloten vragenlijsten Representatieve selectie 40 werkingen 1 coördinator: web Alle beroepskrachten/vrijwilligers: web Alle 14-16-jarige jongeren: papier Gerealiseerde steekproef 40 coördinatoren 158 beroepskrachten (35 werkingen) 95 vrijwilligers (23 werkingen) 208 jongeren (32 werkingen)

Conclusies De WMKJ’s: een foto (profiel) Knelpunten 4 luiken: werking/begeleiding -> tevredenheid jongeren

1. De WMKJ’s: een foto

1.1. Foto: samenstelling doelgroep WMKJ Jeugdbeweging Jongens 76% 41% Niet-Belgische afkomst 62% 12% Uit directe buurt/wijk werking 78% 22% Opleiding: ASO 20% 64% TSO 29% BSO 44% 6% BUSO/DBSO 0% Gezin: Laaggeschoold 70% 33% Minstens 1 ouder werkloos 53% Moeilijk rondkomen 25% Gescheiden ouders 16% Geloof: Moslim 42%

1.2. Foto: samenstelling begeleiding   Beroepskrachten Vrijwilligers Mannen 54% 45% Leeftijd 32 (23) 23 (18) Niet-Belgisch 39% 65% Buurt/wijk werking 27% 67% Zelf lid geweest 22% 61% Laaggeschoold gezin 58% Gezin moeite rondkomen 34% 23% Moslim 20% 43% + kwart van de begeleiders geeft aan de geloofsovertuigingen niet te kunnen scheiden van hun werk

1.3. Foto: motivatie jongeren (a) Aanzet: vrienden > eigen initiatief > ouders (↔ JB) Motivatie en tevredenheid: goed Wekelijks bezoek (of vaker): 81% Tevredenheid: 8,4/10 Idee stoppen: 23% Echter: Sporten > vrienden ontmoeten > werking Werking in top 3: 24% WMKJ’s: specifieke plaats/betekenis?

1.3. Foto: motivatie jongeren (b) Redenen deelname: ‘Leuk’ (sfeer, activiteiten) Beter dan op straat ‘Mijn ding doen’ Vrienden … Zelfontplooiing Bijleren, aan mezelf werken ↔ JB: Vrienden/sfeer/thuis, zelfontplooiing

1.3. Foto: motivatie jongeren (c) Toch meerwaardezoekers ‘zelfontplooiing’: opgelegd < uit jongere zelf Voordelen werking: (+) Mezelf zijn, ontdekt waar ik goed in ben: expressie zelf (-) Sterker in samenleving, beter op school: aanpassing samenleving Onbewust? Toch voordelen: Jongeren meer tevreden naarmate (+) instrumentele tevredenheid (bijleren, zelfontpl., inspraak) (+) bk: onderwijs- & arbeidsmarktgericht werken (-) enkel vrijetijdsaanbod Samengevat: jongeren halen heel wat uit de werking, zolang het plezierig blijft en niet in een strak kader gegoten wordt. Jongeren centraal stellen, en vertrekken vanuit hun persoon en leefwereld.

1.4. Foto: leefwereld jongeren Zelfbeeld: 16% ‘mislukkeling’ Probleemjongere: 31% Toekomst: 15% negatief Echter: voldoende kansen samenleving: 53% Vrije tijd: meer Risicogedrag: onderwijs Echter: belang diploma: 88% Vooruit geraken door studeren en werken: 67%

1.5. Foto: de werkingen Verscheidenheid werkingen & methodieken Gemeenschappelijk Dagelijkse werking: 42% Vrijwilligers, + beroepskrachten: 72% Openheid: Netwerk van contacten en samenwerkingen Tijd BK extern gerichte taken: 34% Welzijn, bruggen,… Delen van infrastructuur: 61% Vindplaatsgericht werken: 69%

2. Knelpunten

2.1.1. Knelpunten: financiering (a) Veel energie: 47% Niet rondkomen: 33% Financieel tekort: Nu dreiging: 38% Toekomstig gevaar: 43%

2.1.1. Knelpunten: financiering (b) Financieringsbeleid: Geen probleem/ NVT Nu probleem Toekomstig gevaar Beleidsbeslissingen die budget beïnvloeden 22% 24% 54% Versnippering van financieringsbronnen 38% 41% Keuze goedkoopste projectvoorstel 46% 11% 43%

2.1.1. Knelpunten: financiering (b’) ‘Tender’-systeem: opdracht, offerte Vermarkting, concurrentie Prijs, omkadering In theorie: aanvullend (kortlopend) In realiteit: afhankelijkheid Cijfers (C): Lange termijn werking moeilijk: 69% Botst met nastreven kwaliteit: 52% Leidt tot meer kwaliteit: 14% Administratieve overlast: 66% Grootste dreiging: 58%

2.1.2. Knelpunten: meetbaarheid(a) BK: jeugdwerkbeleid overheid: Problemen: 34% Gevaar voor identiteit werking: 37% Onverenigbare doelstellingen?

2.1.2. Knelpunten: meetbaarheid(b) BK: geen inhoudelijke verschillen Wel: focus cijfermatige output Druk van streefcijfers: 40% Personeelstekort: 54% Tijdsgebrek begeleiding jongeren: 25% Teveel tijd administratie: 29% FG: verhaal achter cijfers? Activiteiten, + welzijnswerk (praten, doorverwijzen) Niet ingecalculeerd → meerwaarde niet gegarandeerd Nefast voor aanbod Indicatoren Verschillend, vaag, niet afgestemd Resultaten: aantonen, evaluatie

2.1.2. Knelpunten: meetbaarheid(c) Wel: instrumentalisering Beleidsinstrument overlast (kleine gemeenten) Investering overheid in directe repressie WMKJ: indirect, structureel & lange termijn ! Plaats jongere Overheid: integratie jongere in maatschappij WMKJ: Wisselwerking Jongeren sterker maken, vanuit eigen identiteit Laatste punt: doen ze wel, wat de eisen van de overheid ook mogen zijn. Maar ze vinden het frustrerend dat ze het gedane in een overheidskader moeten wringen om toch maar dat geld te krijgen.

2.2. Knelpunten: personeel (a) C: weinig interne dreigingen, maar: Tekort beroepskrachten: 22% nu, 24% toek. Verloop beroepskrachten: 19% nu, 17% toek. BK: vicieuze cirkel - personeel/jongeren: 54% = reden om te stoppen: 61%

2.2. Knelpunten: personeel (b) Personeelstekort- en verloop Gevolgen: (+) jongeren/begeleider (-) tevredenheid jongeren 1. onderbreken traject 2. verschillen werkingsbeleid 3. verlies expertise Oorzaak? 1. arbeidsvoorwaarden Te grote werkdruk: 38% Te veel flexibiliteit: 41% Loon onvoldoende: 47% Onzekerheid behoud job: 24%

2.2. Knelpunten: personeel (c) 2. doorgroeimogelijkheden BK onvoldoende kansen doorgroei: 22% Hoogopgeleid Demotiverend: geen tweedelijnswerk Kleine werkingen: sowieso weinig kader 3. ‘eenzaamheid’ jeugdwerker Ondersteuning, ontwikkeling, klankbord 4. imagoprobleem a. sérieux: jonge nieuwe gezichten b. resultaten: lang, minder tastbaar Maatschappelijke relevantie - waardering externe actoren

2.2. Knelpunten: personeel (d) Verloop gelinkt aan dreigingen Nadruk op cijfermatige output Gebrek aan ondersteuning Infrastructurele problemen: Ontevreden met lokalen: 23% Onzekerheid behoud: 44% Onvoldoende maatregelen inbraak/vandalisme: 23% Te krap voor aantal jongeren: 31%

2.3. Knelpunten: jongeren Noden en behoeften Meer uitstappen: 56% Meer materiaal: 38% Knelpunt? → ‘Nee’ Consumptie-activiteiten Kostprijs Heersende groep vs. nieuwkomers: 62% Etniciteit Negatieve percepties/vooroordelen: overbruggen

3. Tevredenheid jongeren

3. Tevredenheid jongeren (a) > beschrijvende analyses Verbanden data Werking Beroepskrachten Vrijwilligers Jongeren

3. Tevredenheid jongeren (b) Effecten van werkings- en begeleidingskenmerken op uitkomsten jongeren Meest proximaal Die sterkst variëren tussen de werkingen Namelijk: Algemene tevredenheid (1-10) Socio-emotionele tevredenheid (thuisgevoel, plezier) Instrumentele tevredenheid (bijleren, zelfontplooiing) ! multivariate analyses: controle andere organisatiekenmerken achtergrondkenmerken jongeren

3.1. + ‘open’ werkingen ‘Open’ werkingen: tevredenheid hoger (+) Aantal samenwerkingen Organisaties welzijn, onderwijs & arbeidsmarkt BK: welzijnsgericht werken > groepsgericht/vrijetijdsaanbod (+) Vindplaatsgericht werken

3.2. + voldoende & prof. begeleiding Tevredenheid lager: + jongeren/begeleider enkel vrijwilligers → ‘professionaliseren’

3.3. + aansluiting (a) (+) aansluiting leefwereld! Identificatie begeleiding (+) begeleiders als voorbeeld (-) hooggeschoolde beroepskrachten Socioculturele → relationele afstand De jongere centraal stellen (+) doel werking: eigen plaats + stem jongere (/) maatschappelijke doelstellingen (bijv. overlast)

3.3. + aansluiting (b) Opmerkelijk: tevredenheid lager pos. organisatiecultuur = uitdaging/innovatie, band collega’s/leidinggevenden Behoeften/noden begeleiders centraal Grotere afstand jongeren: - vriend, noden Uitdaging: evenwicht

3.4. + jongeren: evenwicht m/v (a) (+) jongens: (+) instrumentele tevredenheid (-) socio-emotionele tevredenheid Evenwicht: binnen groep/contact tussen gescheiden groepen Echter: 76% jongens 1) Cultureel-religieuze factoren 2) Mannelijk aanbod: oorzaak of gevolg? Makkelijk Vs. meisjes: specifieke noden Cijfers, tijds- en personeelsgebrek Beoogde doelgroep is mannelijk

4. Aanbevelingen

4.1. Aanbevelingen: knelpunten (a) 1. ‘tender’-systeem: Aanvullend, onafhankelijk Concurrentie ↔ ‘openheid’ 2. Subsidiecriteria a) Indicatoren: helder, gelijk, in samenspraak b) Directe dialoog: verhaal achter cijfers Uniform visitatiesysteem: jaarlijks bezoek, cijfers in context - erkenning welzijn

4.1. Aanbevelingen: knelpunten (b) 3. Begeleiding: a. Voldoende Oorzaken personeelsverloop en -tekort: budget, + Arbeidsvoorwaarden Imagoprobleem Verticale doorgroeimogelijkheden Grote werkingen: 2de lijn Basiswerk niet in gedrang b. Professionalisering Vrijwilligers: + activiteiten, vertrouwen jongeren - pedagogische/welzijnsgerichte kennis 4. Infrastructuur: Onzekerheid behoud, ruimte, inbraak/vandalisme

4.2. Aanbevelingen: goede voorbeelden (a) 1. Stimuleer ‘open houding’: Personeel: welzijnsgericht werken Voorwaarde: erkenning bij evaluatie 2. Plaats de jongere centraal Werking vormen vanuit jongere zelf Vs. verwachtingen werkingen, overheid of samenleving Evenwicht aandacht noden personeel - jongeren

4.2. Aanbevelingen: goede voorbeelden (b) 3. Bewaak samenstelling werking a. Vermijd exclusieve rekrutering Identificatie jongeren met begeleiding ‘Ervaringsdeskundigen’ ter plaatse opleiden b. Bewaak diversiteit jongeren Dominante groepen vs. nieuwkomers Diversiteitsprojecten Maar: teveel diversiteit → herkenning c. Aanbod voor meisjes Meer personeel (groter budget) Afzonderlijke meisjeswerkingen Structureel i.p.v. project → continuïteit

Dank aan: De werkingen, de begeleiding en de jongeren Afdeling Jeugd & stuurgroep Minister Pascal Smet

Zijn er nog vragen?