TMA methode Vraag aan de zaal: wat zijn talenten?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Aanpak voor een top team
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Autonomie in de derde graad
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
EhrmVision – Presentatie
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Hogescholen in Dialoog
COMPETENTIEONTWIKKELING
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kenmerken van een goed team
PLATO™-Intensief- Leadership
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Interpreteren van data
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Teamontwikkeling Minipresentatie….
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
Lagerweij & Partners. Onderzochte groepen 50 vrouwelijke zij-instromers 17 zij-instromers m/v bicultureel 25 mannelijke LMD kandidaten 25 mannelijke LMD-kandidaten.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Het coachende functioneringsgesprek
Programma Voorstellen Inleiding LINC als methodiek Wat staat er in de rapportage? Testuitslagen Competenties in kaart gebracht Koppeling met beroepen-
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Groepsdynamica.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Loopbaancompetenties
Bepaal jouw SuperPowers!
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Kenmerken van een goed team
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Burgerschap Samenwerkend leren
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Persoonlijk Leiderschap
Campus Sociale School Heverlee
In gesprek over werkdruk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Overzicht gedragingen per competentie
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

TMA methode Vraag aan de zaal: wat zijn talenten? Welke vaardigheden, gedrag heeft een goede….. Welke vaardigheden, gedrag, competenties heeft een excellente……..

Wat zijn talenten? Heaven is where the police are British, the cooks Spanish, the mechanics German, the lovers Italian, and it's all organized by the Swiss. Hell is where the cooks are British, the mechanics Spanish, the lovers Swiss, the police German, and it's all organized by the Italian.

Analyse 15 jaar Murray Talenten EHRM VISION Behoeftetheorie Uitgever TMA Methode Talentmanagement Instrumenten Competentiemanagement 15 jaar Murray Competenties Talenten Gesprek Drijfveren Analyse Behoeftetheorie

Uitgangspunten TMA Methode Talenten zijn de unieke en stabiele bouwstenen van een persoon Talenten zijn gebaseerd op onbewuste drijfveren: al die factoren die mensen aanzetten tot gedrag – of juist remmen. Het zijn voor- en afkeuren, overtuigingen en zelfbeelden, behoeften, angsten en remmingen. Gedrag: datgene wat je iemand ziet, hoort, voelt doen. Competenties: waarneembare gedragsvaardigheden die iemand bezit Capaciteiten: cognitieve capaciteiten die iemand bezit. Als je de drijfveren en gedachtenstructuren kunt voorspellen, kun je gedrag voorspellen

TMA-model

Ervaringen Iedereen heeft een TMA-analyse gemaakt. Wat zijn jullie ervaringen? Ontwikkelingsgericht geschreven Veel vragen Moeilijk kiezen Thuis ben ik heel anders

TMA Analyse 22 drijfveren en 44 talenten Meting van consistentie TMA analyse zegt niets over intelligentie. TMA analyse is geen test maar een analyse… er moet altijd een gesprek volgen

TMA analyse Een TMA (geïsoleerd) is een prachtige foto van een persoon….. er is geen fout of goed. In relatie met een competentieprofiel kun je de TMA duiden….. Je kunt wel een competentie hebben, maar als de drijfveer/talent ontbreekt…. Vind je het dan wel leuk, krijg je er energie van of loop je er op leeg?

De 22 TMA drijfveren 9 Opmerking TMA; persoonlijkheid wordt in kaart gebracht door de behoeften te meten en onderscheid te maken in de prioriteitstelling in de denkwijze en voorkeuren. De scores geven een indicatie voor gedrag hetgeen in de TMA gecommuniceerd wordt in talenten. De talenten worden onafhankelijk van elkaar gemeten middels een ipsatieve methodiek, gedwongen discriminatie door stellingen te poneren van dezelfde sociale wenselijkheid. Benadrukken: Hoge scores geven prominent de voorkeur/ prioriteit aan zoals een kandidaat van zijn/haar natuur zal reageren. Lage scores idem dito, echter de lage score kan ook tot stand gekomen zijn ten koste van een andere voorkeur. Consistentiemeeting Vanaf vraag 30 tot triades. Er moet intuïtief geantwoord worden Triades worden gebruikt om de uitkomsten nader te nuanceren en te vertalen naar meest voorkomend gedrag Vraag welke vraag viel jou op tijdens analyse……. (evenveel vragen gesteld op elk talent) 9

De 22 drijfveren (zie notebook) Aanzienbehoefte Afwisseling Ambitie en uitdaging Besluitvaardigheid Conformeren Confrontatie Doelgerichtheid Dominantie Eigenwaarde Energie Extraversie

De 22 drijfveren deel 2 (zie notebook) Hulpvaardigheid Onafhankelijk denken Ontzag Orde en structuur Pragmatisme Socialbiliteit Sociale empathie Steunbehoefte Stressbestendigheid Verantwoording en leiderschap Volharding

Discussies bij bespreken TMA analyse In de analyse staat dat ik niet doelgericht ben, maar dat ben ik wel. In de analyse staat dat ik geen behoefte heb aan confrontaties, maar ik kan ze echt wel aangaan hoor… dat klopt niet!! In de analyse staat dat ik niet weinig ambitie heb… zo zie ik mezelf helemaal niet.

Koppeling TMA aan competenties Creativiteit Probleemoplossing Samenwerking Assertiviteit Flexibiliteit Commercieel vermogen Onafhankelijkheid

Koppeling TMA aan competenties Competentie Creativiteit originele of nieuwe ideeën en oplossingen kunnen bedenken; invalshoeken vinden die afwijken van de gevestigde denkpatronen Drijfveren: Conformeren (i) Orde en structuur (i) Onafhankelijk denken

Conformeren: de mate waarin de kandidaat zich graag schikt en aanpast aan kaders en cultuur Conformeren laag: meer informeel, onafhankelijk van regels, gaat sterk de eigen gang, avonturier, grensverleggend Conformeren midden: balans tussen formeel en informeel, past functioneel regels toe. Kan situationeel buiten regels treden Conformeren hoog: meer formeel, principieel en integer, houdt zich vast aan regels en procedures

Orde en structuur: de mate waarin de kandidaat behoefte heeft aan een planmatige aanpak, ordening en netheid Orde en structuur laag: focus op grote lijnen, creatief, soms slordig, flexibel in werkwijze Orde en structuur midden: evenwicht tussen details en grote lijnen, voldoende flexibel, kan met details omgaan Orde en structuur hoog: zeer geordend, accuraat, kan rigide zijn, werkt planmatig, houdt zich vaker aan afspraken.

Onafhankelijk denken & handelen: de mate waarin de kandidaat behoefte heeft aan autonomie en zelfstandigheid bij oordeelsvorming en handelen Onafhankelijk denken & handelen laag: functioneel groepsgericht, collegiaal, werkt graag in overleg, transparant, sneller te sturen Onafhankelijk denken & handelen midden: vrijheid en gezamenlijkheid in evenwicht, gebalanceerd zelfstandig en toegankelijk Onafhankelijk denken & handelen hoog: vrij, autonoom, denkt en handelt vanuit eigen kaders, sterke eigen mening, soms solistisch

Koppeling TMA aan competenties Competentie Samenwerken Op effectieve wijze (mee)werken aan een Gezamenlijk resultaat, ook wanneer het niet direct een persoonlijke belang dient Drijfveren: Hulpverlenen Sociabiliteit & contact

Hulpverlenen: de mate waarin de kandidaat behoefte heeft om anderen te helpen en te ondersteunen Hulpverlenen laag: zeer zakelijk, gaat sterk uit van de verantwoordelijkheid van anderen, van nature delegeren, taken overdragen Hulpverlenen midden: functioneel hulpbereid, uitgaan van eigen verantwoordelijkheid Hulpverlenen hoog: zeer hulpverlenend, filantropisch, wil faciliteren, verwacht van anderen minder verantwoordelijkheid

Sociabiliteit & contact: de mate waarin de kandidaat behoefte heeft aan vriendschap en sociaal contact Sociabiliteit & contact laag: individueel, kan goed alleen zijn, communiceert meer functioneel, gereserveerd, selectief in relaties Sociabiliteit midden: balans tussen op zichzelf en op anderen gericht zijn, redelijk communicatie- en teamgericht Sociabiliteit hoog: zeer sociaal, sneller amicaal in de omgang, communicatief, teamgericht, potentiële netwerken

Performance Matrix