Aanpak van Reggio Emilia gekoppeld aan Ziko-Vo Mieke Vandenbroucke

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool De Zevensprong
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De ontwikkeling van de 7 competenties
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Basisschool Op De Horst
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën

WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Hoe pedagogisch handelen?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Het loopbaangesprek.
Eindpresentatie module 5
Ontwikkeling en leren van kinderen
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Aanpak van Reggio Emilia gekoppeld aan Ziko-Vo Mieke Vandenbroucke Mentorschap en creativiteit in de kinderopvang 17 mei 2013

Opdracht 1 Bereid een creatieve opdracht voor voor een groep kinderen in de kinderopvang. Voor de groep aangegeven op de tafels: baby’s, kruipers, peuters of kleuters Met het materiaal op de tafel Voor groepjes van 4 kinderen Geef aan welke stappen je zal zetten binnen deze activiteit. Zeg hoe je deze activiteit zal begeleiden. Iemand van de groep observeert en legt vast wat hij/zij ziet gebeuren.

Opdracht 2 Bereid een creatieve activiteit voor voor je groep. Vertrekpunt: de kinderen en hun interesses Welke activiteiten heb je laatst met de kinderen gedaan? Hoe hebben de kinderen gereageerd? Wat heb je gezien? Wat hebben ze gezegd/gedaan? Wat leeft in de groep? Wat zijn de interesses van de kinderen? Waar zijn ze op dit moment mee bezig? Hoe kan je daar op een creatieve manier op inspelen? Met welke materialen? Iemand observeert en legt vast wat hij/zij ziet gebeuren.

Doel van deze workshop Getuigen van werken met Reggio Emilia en Ziko-Vo Principes van Reggio Emilia: een aantal kapstokken Ziko-Vo: een kindvolgsysteem Koppeling Reggio Emilia (creativiteit) en Ziko- Vo (mentorschap): hoe integreren in je werking?

Getuigen van Reggio Emilia en Ziko-Vo Ervaringen als pedagogisch medewerker in kinderdagverblijf delen. Coaching gekregen van VCOK-VBJK rond aanpak Reggio Emilia VCOK: Annelies Roelandts (vormingsaanbod op www.vcok.be) VBJK: centrum voor Vernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen (www.vbjk.be) Ziko-Vo: zie Cego: Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (www.cego.be)

Reggio-Emilia: Kernbegrippen Het krachtige kind De drie pedagogen Honderd talen De pedagogiek van het luisteren

Het krachtige kind Loris Malaguzzi: ‘Alleen van de kinderen zelf kun je de dingen leren die over kinderen gaan of voor hen bestemd zijn.’

Het krachtige kind ‘Vanaf zijn geboorte is ieder kind competent, krachtig en intelligent en beschikt het over wel honderd talen om met zijn omgeving te communiceren. Kinderen groeien op in een gemeenschap van mensen en vanaf het allereerste moment zijn zij gericht op interactie en communicatie met de mensen in hun omgeving. Ze zijn nieuwsgierig en leergierig en ze benaderen hun wereld met al hun zintuigen en vermogens. Ze ontwikkelen gedachten, ideeën en fantasieën. Zij maken verbindingen tussen hun ideeën, vormen theorieën en maken plannen om hun ideeën en theorieën te toetsen. Kinderen zijn onderzoekers en makers: zij produceren hun eigen theorieën en kennis en geven zo vorm aan hun eigen ontwikkeling.’

De drie pedagogen de kinderen groepsleiding en pedagogisch begeleiders de ruimte

Eerste pedagoog: de kinderen Het zijn vooral de andere kinderen die een kind een spiegel voorhouden waarin het zowel zichzelf herkent als waarvan het zich onderscheidt. Kinderen verstaan elkaars taal, ook al spreken ze nog geen woord. Het zijn juist de verschillen tussen kinderen die de bouwstenen vormen voor de ontwikkeling van ieder van hen.

Tweede pedagoog: groepsleiding en pedagogisch begeleiders Kinderen optimaal van elkaar laten leren Houding van onderzoeker Onderzoeken wat de kinderen bezighoudt en waarom Inspelen op wat je ziet: kinderen helpen hun ontdekkingstocht en onderzoek verder te zetten Goed naar kinderen kijken en luisteren!!

Derde pedagoog: de ruimte Ruimte: Fysieke omgeving, zowel binnen als buiten. Materialen en ervaringen die zij bieden Moeten dienstbaar zijn aan het ontdekken en onderzoeken van de kinderen: Uitdagen tot ontdekken en onderzoeken Flexibel in functie van de behoeftes van de kinderen Geordend en overzichtelijk: structuur bieden

Honderd talen Eindeloos repertoire aan communicatie- mogelijkheden: Mimiek Motoriek Geluiden, gebaren, bewegingen Verbeelding in drama en muziek Met materialen: Klei, verf, potlood, pen papier, ijzerdraad, steentjes, hout, kralen, dozen, buizen, papiersnippers, huishoudelijke artikelen, onderzoektafels, lichtbak, …

Pedagogische cyclus: pedagogiek van het luisteren Het krachtige kind Onderzoeken en documenteren Reflecteren, interpreteren en plannen maken Activiteiten met de kinderen Kijken en luisteren

Kleine stapjes 1 Vorming met het hele team rond Reggio-Emilia. Elke groep experimenteert met materialen om talen van kinderen te leren kennen en te ontwikkelen. Kijken en luisteren is de boodschap! In kleine groepjes werken, pedagogisch begeleider documenteert door foto’s te nemen en te noteren wat ze hoort bij de kinderen Achteraf samen foto’s bekijken en interpreteren: wat hebben we gezien bij de kinderen? Documenteren voor ouders op ouderavond

Kleine stapjes 2 Boekenmaand à la Reggio: breng allerlei boeken in de groep en zie wat kinderen ermee doen. Leesdagboek bijhouden per groep Speel in op wat je ziet Ouders en grootouders als leesouder Boekje meebrengen van thuis Bezoek aan de bibliotheek

Kleine stapjes 3 Per groep elke week minstens één activiteit volgens aanpak van Reggio, met ondersteuning van pedagogisch begeleidster Verschillende manieren van documenteren uitproberen; pedagogisch medewerker zoekt mee en reikt hulpmiddelen aan Schriftjes nog nodig? Meer in de groep zelf documenteren? Belangrijke aanleiding om met ouders te praten over hun kinderen in de groep. Coaching door Annelies van VCOK

Kleine stapjes 4 Coaching van Annelies ivm de Ruimte: ze bezoekt alle groepen, geeft feedback en inspireert voor inrichting van de groepen en voor het gebruik van materialen. We gaan aan de slag in elke groep om hoeken te bekijken, te veranderen en nieuwe materialen binnen te brengen.

Documenteren Documenteren = denk-, maak- en leerprocessen van kinderen vastleggen en illustreren Communicatie met ouders Ervaringen teruggeven aan kinderen, verder onderzoeken mogelijk Basis voor reflecteren, interpreteren en plannen

Documenteren op verschillende manieren Kijk- en luisterpapieren Foto’s, film, cassetterecorder Plannenbladen Onderwerppapier, -boekje Dagbeschrijving Dagblad (op ouderpaneel) Documentatiewanden: Ouderpaneel Afgeronde onderwerpenwand Werkwand

Reacties van begeleidsters Ik word me bewust van het feit dat ik nog teveel de activiteiten met de kinderen wil sturen. Als je in kleine groepen werkt, kan je beter kijken en luisteren. Dat brengt ook meer rust. Door het feit dat we alleen maar ‘mogen’ kijken en luisteren, zien we dat kinderen anders gaan spelen. We zien ook hoe betrokken ze bezig zijn en dat ze leren van elkaar. Ik betrap mezelf erop dat ik meer en spontaner ga kijken naar de kinderen in hun vrij spel en in andere situaties.

Eigen ervaringen als coach Vertrekken van bestaande werking en gewoontes, onderzoekende houding aannemen Heel veel zaken zijn er al, we kunnen er ons bewust van worden. Kleine stapjes zetten Elke groep heeft zijn eigenheid Elke begeleidster heeft haar talenten

Reggio Emilia in de kinderopvang? Hoe? Kijken door de ogen van kinderen. Houding van onderzoeker aannemen. In kleine stapjes: ruimte om ervaringen op te doen en te experimenteren. Je eigen werking en je eigen rol als begeleider en coach anders durven bekijken. Dingen durven loslaten en nieuwe dingen uitproberen. Ervaringen delen met collega’s. Overleggen.

Eerste pedagoog: taak van begeleidster Werken aan een positief en veilig groepsklimaat Ruimte voor autonomie van kinderen Kinderen elkaar laten helpen Vrij spel Werken in kleine groepen bij begeleide activiteiten Kijken en luisteren!!! Onderwerpwerken: vanuit fascinatie van kinderen

Tweede pedagoog: taak van begeleidster Ouders eerste belangrijke opvoeders: geven belangrijke informatie Veiligheid bieden Onderzoekende houding: kijken en luisteren heel belangrijk! Kinderen autonomie geven Inspelen op wat je ziet gebeuren Kinderen uitnodigen om te vertellen Goede organisatie!

Derde pedagoog: de ruimte (1) Kijk eens door de ogen van de kinderen naar de ruimte! Ruimte als zintuiglijk laboratorium: aankleding, kleurgebruik en lichtinval; aandacht voor alle zintuigen: zien, voelen, horen, ruiken, proeven Verschillende afgebakende hoeken Overzichtelijke en logische ordening, zichtbaar voor kinderen

Derde pedagoog: de ruimte (2) Natuurlijke, open en levensechte materialen Spelmaterialen Gericht op zelfstandigheid van kinderen: krachtig kindbeeld! Buitenruimte: buiten je lokaal en ‘naar buiten’ Documentatie in de ruimte

Ruimte: spelzones of hoeken Symbolisch spel: keukenhoek, poppenhoek, bouwhoek, autohoek,… Rustig hoekje: boekenhoek, snoezelruimte,… Constructiespel Actief spel, bewegen Eetruimte Een plek om te knutselen Verwisselbare hoek: inspelen op interesses Een goede ruimte-indeling biedt veiligheid en structuur

Ruimte: enkele basisregels Scheiden van druk en rustig spel in de ruimte Voldoende groot maken van de hoeken Duidelijk onderscheid tussen verschillende spelhoeken Kinderen zien welk materiaal er is en kunnen verschillende dingen zelf nemen Elementen van zichzelf terugvinden in de ruimte Zaken ophangen op ooghoogte van kinderen: extra spelaanbod

Volgsysteem Ziko-Vo is een volgsysteem waarbij we, vertrekkend van het welbevinden en betrokkenheid van de baby’s en de peuters hun ontwikkeling in al zijn facetten opvolgen en daarover gaan communiceren met de ouders. Het kind staat centraal, we kijken in zijn dagdagelijks bezig zijn hoe hij of zij evolueert, wat zijn of haar sterke kanten zijn en waar we hem of haar extra kunnen stimuleren. We maken daarvoor tweemaandelijks een portret van het kind. Dit is een basis om met de ouders te communiceren over hun zoontje of dochtertje.

Aandachtspunten Ziko-Vo Een rijk aanbod Een positieve sfeer en groepsklimaat Ruimte voor initiatief Doeltreffende organisatie Een inlevende begeleidingsstijl

Raakpunten Ziko-Vo Reggio-Emilia Welbevinden en betrokkenheid Krachtig kindbeeld Rijk aanbod Ruimte als pedagoog Ruimte voor initiatief Autonomie van het kind Positieve sfeer en groepsklimaat Kinderen en begeleider als pedagoog Doeltreffende organisatie Ruimte als pedagoog/werken in kleine groepen Inlevende begeleidersstijl Kijken en luisteren en inspelen op Cyclus: activiteiten plannen op basis van portret Cyclus: kijken en luisteren, onderzoeken en documenteren en interpreteren en plannen

Hoe Reggio-Emilia en Ziko-Vo koppelen? (1) Gemeenschappelijk: anders leren kijken naar kinderen Coaching en samenwerking heel belangrijk. Middelen voorzien om goed te kijken en te documenteren: invulblad per activiteit, per kind apart observaties noteren, pedagogisch medewerker gaat mee documenteren of begeleiden in de groepen Het invullen van de kindportretten goed mee opvolgen en ondersteunen in kleine teams

Hoe Reggio-Emilia en Ziko-Vo koppelen? (2) Kleine teams: documentaties van activiteiten en portretjes samen bespreken op kleine teams: kindbespreking Kleine teams: documentaties bekijken en interpreteren, plannen van activiteiten; stilstaan bij aandachtspunten van Ziko-Vo. Coachen van begeleidsters volgens dezelfde pedagogische cyclus: kijken en luisteren, onderzoeken en documenteren, interpreteren, reflecteren en plannen maken

Expertise Reggio-Emilia: VCOK: Annelies Roelandts (vormingsaanbod op www.vcok.be) VBJK: centrum voor Vernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen (www.vbjk.be) Ziko-Vo: Cego: Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (www.cego.be)