Kwalitatieve evaluatievormen Sense or sensibility?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderwijsbeleidsplan
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
Waarderen van leren Eric Halsberghe
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Hogescholen in Dialoog
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Begeleiden van het B-leerproces
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
NLT modules en excellentiebevordering
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
moderniseren van het curriculum.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Evaluatie Leerlijnen.
De basis van ADSL: het constructivisme
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Social work Week 2.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
De driehoeksverhouding
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Competentie gericht onderwijs
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Kwalitatieve evaluatievormen Sense or sensibility? Paul Catteeuw Flanders Knowledge Area Brussel, 2 april 2014

Overzicht Internationalisering Portfolio-evaluatie Curriculum - Hoe? - Wat? Portfolio-evaluatie Ontstaansgeschiedenis Creatie leeromgeving Evaluatie Portfolio Sense or sensibility Bijlagen

Internationalisering Sense of urgency Mondialisering Professionalisering voor wereld, niet voor de kerktoren Thuismarkt is een internationale markt Visitatiecommissie NVAO Terugmeldingsrapport van 21-02-2014

De commissie vindt een duidelijk zichtbare visie en zeer ambitieuze maar haalbare doelstellingen. (…) De internationale referentie kan nog explicieter bevestigd worden de komende jaren. Internationaal betekent niet dat je naar het buitenland moet maar dat je bedrijven die internationaal actief zijn, buitenlandse studenten, … betrekt bij het aftoetsen van competenties. Dit zou de opleiding kunnen opnemen in een formeel rapport ter bekrachtiging. Terugmeldingsrapport van de visitatiecommissie, 21/2/2014

Internationalisering: hoe? Visie hogeschool KdG is een wendbare organisatie. We denken vooruit en spelen in op de dynamiek van een snel veranderende, mondiale context. We delen kennis en investeren in sterke samenwerkingsrelaties met onze partners: dankzij wisselwerk en maatwerk excelleert en innoveert onze hogeschool in (kunst)onderwijs, praktijkgericht onderzoek en dienstverlening.

Internationalisering: hoe? Visie hogescholen en universiteiten Window dressing? Implementatie internationalisering en intercultureel denken Keuzevak Verplicht vak Inbedding in curriculum Weakness: Soft skill – too little, too early

Internationalisering: wat? Learning outcomes Studenten opleiden tot internationale burgers door hen te begeleiden in het verwerven van interculturele competentie binnen een curriculum dat de gekende en betreden paden verlaat. Overlaten aan professionals

Portfolio-evaluatie Ontstaansgeschiedenis: rol docent 2004-2005 ICC als verplicht olod in het curriculum Nieuwe lesvormen Nieuwe evaluatievormen

Rol docent Doceren Faciliteren

Rol docent Learning paradigma: een krachtige leeromgeving Activerend en studentgecentreerd onderwijs Competentiegericht onderwijs Onderwijs dat aansluit op de arbeidsmarkt Constructie van kennis staat centraal Docent als ondersteuner, begeleider en facilitator Peter Bursens en Caroline Van Loon, Een simulatiespel als werk- en evaluatievorm, ECHO-workshop, februari 2007

Creatie leeromgeving Activerende werkvormen Inleidende vragen, zoemsessies en discussie Uitbouw probleemoplossend denken Gebruik actualiteit (streaming?) Voorbereidende opdrachten Voorbeelden, film- en videofragmenten Inrichten van begeleidingssessies Groepswerk: reflectiegroepen Feedback Hilde Debacker, Onderwijzen met souplesse, o.c.

Evaluatie Evaluatie en ICC: slecht huwelijk Laboratoriumsituatie (cfr. telefoneren) Minst slechte oplossing Juiste criteria Validiteit Betrouwbaarheid Meetbaarheid Transparantie

Criteria evaluatie (1) Validiteit ICC Meten wat je wil meten Geen kennis Ontwikkeling competentie

Criteria evaluatie (2) Betrouwbaarheid ICC Geen meetfouten Gebruik van roosters voor zelfreflectie

Criteria evaluatie (3) Meetbaarheid ICC Meetbaarheid van de competentie ICC Gebruik van framework interculturele competentie

Criteria evaluatie (4) Transparantie ICC Duidelijkheid voor de studenten ICC Openheid tegenover studenten leert hen om te gaan met een competentie die niet afhangt van juist/foutvragen

Voor studenten Wanneer je koorts hebt, kun je naar een dokter gaan. Hij zal je temperatuur nemen met een thermometer (meetbaarheid) en je de temperatuur tonen (transparantie). Als patiënt hoop je dat de meter goed functioneert (betrouwbaarheid) om vast te stellen dat je koorts hebt omwille van een griepaanval (validiteit). Wanneer je echter je been gebroken hebt, zal de dokter je temperatuur niet nemen (hoe betrouwbaar, transparant en meetbaar dat ook moge zijn), omdat deze actie niet valide is, want koorts is geen symptoom van een gebroken been.

(Innoverende) evaluatie Procesevaluatie Beoordelingsportfolio Self-assessment Peer assessment Co-assessment Course reader Product-evaluatie

Waarom portfolio Ontwikkeling student met het oog op overstap naar arbeidsmarkt Ondersteuning door docent Beoordeling Formatief Summatief LLL

Portfolio Voordelen Reflectie: stimulus Evolutie Creativiteit Permanente procesevaluatie Openheid > waardering studenten Controle Eindpunt (voorlopig): cv

Portfolio Nadelen Veelheid aan portfolio’s Modegril Opleidingsbrede portfolio Arbeidsintensief (voor alle partijen) Vertrouwdheid met zelfreflectie

Portfolio Omgevingsfactoren Groepsgrootte: evolutie Instroom: ASO > TSO > BSO Infrastructuur en ondersteuning ICT Lesroosters en trajecten Stabiele elektronische leeromgeving

Eindbalans Absoluut positief: SENSE (competenties) Voor kleine groepen Opleidingsbreed portfolio Absoluut dodelijk: SENSIBILITY (kennis) Voor grote groepen Adagium Bezin, eer je begint

paul.catteeuw@kdg.be (Artikels: LinkedIn)

Bijlagen

Activerende werkvormen Uitbouw probleemoplossend denken Korte theorie werkwijze > taken Bijv. 3SM van Pinto Voordelen Werkwijze is aangeboden Nadelen Geen controle op individueel resultaat

Activerende werkvormen Gebruik actualiteit (streaming?) ICC leent zich tot actualiteit Wilders, Krim, … Voordelen Leren werken met discussiefora Actualisering en relevantie van onderwerp Betrokkenheid student Nadelen Gebrek aan actuele cases(?)

Activerende werkvormen Voorbereidende opdrachten Vraaglijsten met omlijnde opgave, zonder theoretische inleiding Voordelen Geen voorbeelden meer tijdens les Goede cognitieve verwerking van inhoud Nadelen Controle over opdracht

Activerende werkvormen Voorbeelden, film- en videofragmenten Multimediamateriaal: functioneel Voordelen Ontspanning en inspanning Appel aan visueel en auditief geheugen Nadelen ICT + infrastructuur

Groepswerk & reflectie Reflectiegroepen 10 à 15 personen Responsabilisering binnen groep Basis voor peer assessment Groepswerk Aanvangsproblemen bij groepswerk Opleiding tot teamspelers (simulatie bedrijfsleven)

Self-assessment Voordelen Nadelen Evolutie in verwerven van competentie Transparantie Oefening in zelfkennis Responsabilisering Nadelen Gebrek aan praktijkervaring en kritisch inzicht Overschatting/onderschatting

Peer assessment Voordelen Nadelen Is afrekening mogelijk? Ontwikkeling sociale vaardigheden Oefening in reflectie Responsabilisering Nadelen Verwerkingstijd Gebrek aan praktijkervaring en kritisch inzicht Is afrekening mogelijk?

Co-assessment Voordelen Nadelen Betrokkenheid Standpunt student Responsabilisering Reflectie “learning by assessing” Gesprek met docent blijft mogelijk Nadelen Gebrek aan praktijkervaring en kritisch inzicht Overschatting/onderschatting

Co-assessment Tekortkoming in huidig co-assessment van portfolio Motivatie van de quotatie door de student Heeft de student zichzelf leerdoelen gesteld? Heeft de student leeractiviteiten opgesteld? Heeft de student dat alles opgevolgd? Heeft de student dit eventueel aangepast? Was er een evolutie?

Course readers Reader in pdf op elektronisch leerplatform Onecht evaluatiemiddel Stimulans vreemde talen Voordelen Keuzemogelijkheid studenten Oefening meertaligheid (factor volgens taal) Snelle introductie op materie Nadelen Onwennigheid met het medium Niet controleerbaar op persoonlijk werk

Permanente (proces)evaluatie Via open gradebook Via feedback(groepen) Via aanvraag tot persoonlijk gesprek Voordelen Openheid > waardering studenten Controle Nadelen Arbeidsvolume