Charlotte googelt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Met dyslexie naar het ASO? Yes you can!
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
VAGGA-JEUGD.
Dienst Time Out Projecten
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Eigen reactie Door het uitvoeren van deze p-taak heb ik meer inzicht in de leef- en belevingswereld van jongeren gekregen. Je doet onderzoek naar een gebied.
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
In het bestuursakkoord
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
COV Antwerpen 6 oktober Broechem
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Wat hebben en met elkaar gemeen?.
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
Computerverslaving.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Transcript van de presentatie:

Charlotte googelt

Het internet en zijn gevaren Groepswerk voor het vak: ‘Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen’ Deelnemers: - Lydwin Bulckens (SLO Pedagogie) - Kristof Cooreman (SLO Economie) - Stéphanie De Bruyne (SLO Pedagogie) - Charlotte Deseins (SLO Pol & Soc ) - Sara De Vos (SLO Pedagogie ) - Daphne Steenbeke (SLO Psychologie) - Lise Verschraegen (SLO Pol & Soc)

Voorstelling van de school Sint-Lievenscollege te Gent 930 leerlingen 27 studierichtingen Katholieke school Deel van de scholengemeenschap Edith Stein

Voorstelling van de school Werking rond VOETen Projecten vanuit werkgroepen Projecten vanuit leerkrachten VOETen-coördinator op de school Administratie Motiveert leerkrachten Controleert

Voorstelling van de school Schooltype C + Projecten per jaar + Aan vakken gebonden + Extra uitstappen + Samenwerking met andere organisaties Klasniveau: weinig info, terugkerende evaluatievormen Weinig betrekking van ouders Weinig betrokkenheid van leerlingen

Implementatie: klasniveau 3 pijlers INFORMEREN (Child Focus: plagen vs pesten, rollenspel, ..) EMOTIES BESPREEKBAAR MAKEN (VlinderNET) OUDERBETROKKENHEID (informatiebrochure ouders)

Een spel van vzw Zinloos Geweld met steun van VlinderNET (2011) Informatief spel over cyberpesten en veilig internet medewerking en het advies van Communicatiehuis Magelaan, Clicksafe (het Europees veiligheids- en expertisecentrum voor veilig internet), Netlog, pedagogen, leerkrachten lager en secundair onderwijs en vrijwilligers van de vzw. Een spel van vzw Zinloos Geweld met steun van

VlinderNET: achtergrond Cyberpesten is OOK een vorm van zinloos geweld! Laagdrempelig Bovenop andere pesterijen Dezelfde (groeps)dynamiek Complex!  totaalaanpak vereist! Onderschat actueel thema! 75 % van de leerkrachten gaf de nood aan educatief materiaal aan! Waarom heeft vzw Zinloos Geweld dit spel ontwikkeld? VRAAG: wat is cyberpesten? (alle vormen van pesterijen die beroep doen op ICT om slachtoffers lastig te vallen, te bedreigen, te beledigen. Via mail, sms, mms, chat, gastenboeken op websites en blogs en progielen op sociale netwerken, you tube, instant messaging, ... Cyberpesten heeft een hele lage drempel en komt bovenop andere pesterijen. Cyberpesten vertoont dezelfde (groeps)dynamiek en is een complex sociaal probleem dat een totaalaanpak vraagt met aandacht van en voor alle schoolbetrokkenen (van leerlingen en leerkrachten en directie tot en met ouders). Deze aanpak vraagt veel energie maar alleen een volgehouden inspanning en sensibilisering kan tot een goed resultaat leiden. Want betere schoolprestaties = minder agressie = meer schoolplezier = beter schoolklimaat = afname onveiligheidsgevoelens. Cyberpesten onder jongeren is een nog steeds danig onderschat actueel thema, pijnlijk bevestigd door de recente zelfmoorden van een aantal Vlaamse jongeren. Het spel beantwoordt ook aan de vraag van ruim 75% van de leerkrachten om educatief materiaal over dit thema te bekomen.

VlinderNET: achtergrond 2 vaststellingen door de ontwikkelaars 70% van de tienjarigen heeft een Facebookprofiel volwassenen worden door middelbare scholieren niet altijd als eerste vertrouwenspersoon vermeld omdat ze 'nooit tijd hebben om te luisteren' of 'hen niet au sérieux nemen' Waarom heeft vzw Zinloos Geweld dit spel ontwikkeld?

VlinderNET: concept Doel: praten over cyberpesten en veilig internet + verwoorden gevoelens en behoeften daarover via situatiekaarten en een gevoelskaart Dobbelsteenspel Aandacht voor ≠ vormen van cyberpesten Handleiding LK met: Vragen om gesprek te stimuleren of leerlingen de situatie vanuit andere invalshoeken te laten bekijken. Tips en verwijzingen naar websites VlinderNET biedt jongeren van 10 tot 15 jaar een speelse invalshoek om te praten over cyberpesten en veilig internet. Het spel laat hen aan de hand van situatiekaarten en een gevoelskaart van gedachten wisselen over cyberpesten en in het bijzonder over de gevoelens die ze daarbij ervaren. Het spel besteedt aandacht aan verschillende vormen van cyberpesten. De kern van ‘VlinderNET’ bestaat uit 15 tekeningen. Iedere tekening beeldt een situatie uit die ofwel met cyberpesten ofwel met veiligheid heeft te maken. De spelers krijgen de kans om hun gevoelens te uiten, om van gedachten te wisselen over de tekeningen die de spelbegeleider hen voorlegt. Om het gesprek te stimuleren en de spelers de afgebeelde situatie uit een andere invalshoek te laten bekijken, heeft de spelbegeleider per tekening een aantal vragen voor handen die hij aan de spelers kan stellen. Die vragen staan samen met allerhande tips en verwijzingen naar verschillende interessante website's in een bijgevoegde handleiding. Tussen de besprekingen in spelen de deelnemers een dobbelsteenspel.

VlinderNET: praktisch Aantal deelnemers: 3 tot 30 spelers Maximum 6 spelers per groep Duur: 1 à 2 lesuren (spel + bespreking) 2-3 situaties maximum! Doelgroep: 10-15 jaar Kostprijs: 35€ of gratis te ontlenen bij Kleur Bekennen! Het eerste én enige informatieve spel voor deze thematiek! Spelregels: aantal kleine aanpassingen. Spelregels aangepast: normaal schuift winnaar meteen door en mag enkel hij/zij aangeven welk gevoel er heerst bij de SK op de gevoelskaart!!

VlinderNET: actie!

VlinderNET: Voor- en nadelen

VlinderNET: voordelen Focus op emoties Aandacht voor verschillende vormen van cyberpesten Mogelijkheid om gedachten uit te wisselen Aandacht voor gevaren van het internet Discussies met leeftijdsgenoten Taboesfeer doorbreken Tips voor veilig internetgebruik Duidelijk werkmateriaal Jongeren helpen elkaar Advies en ondersteuning Verrassingseffect en doorschuifsysteem

VlinderNET: nadelen Leeftijdsgrens Focus op emoties (cfr. leeftijdsgrens) Nood aan begeleiding (cfr. risico van haantje de voorste) Geen focus op hulpkanalen in het spel Gebrek aan een eindproduct

Implementatie: schoolniveau Sensibiliseren ouders en leerkrachten Vorming Childfocus Opstarten werkgroep Waarom Wie Taken Draaiboek Discussie Visie en missie Themadag voor de leerlingen

Suggesties en alternatieven Stap 1: Bepaal de beginsituatie! Enquête afnemen (zoals wij) Pesttest : http://www.voo.nl/pesten/demo_pesttest.html Mankement aan de programma’s: veilig internetgebruik bij de leerkracht zelf! Nodig voor de bepaling van het programma. Zijn de leerlingen zich nog niet bewust van de problematiek rond cyberpesten, dan moeten ze eerst bewust gemaakt worden en moeten we met dat topic starten. Zijn ze zich hier wel al van bewust, dan kunnen we dit overslaan. Voordeel aan pesttest: goed beeld over de beginsituatie Nadeel: kost 150 € Het is als leerkracht belangrijk om zelf goed te weten hoe het internet werkt en wat de recentste ontwikkelingen vooraleer je met de leerlingen kan werken omtrent cyberpesten. Tweedelig: Juridische kant van de zaak (privacy, cyberpesten, wetgeving, procedures,...) en bijbrengen van nettiquette

Suggesties en alternatieven

Suggesties en alternatieven EHBI Posters rondhangen op school met tips voor leerkrachten, ouders, Slachtoffers… Tips voor leerlingen: bewaar bewijs, geef nooit je passwoord door, blokkeer de afzender van pestboodschappen… Tips voor ouders: plaats de computer in huis op een controleerbare plaats, informeer u, doe aangifte bij ernstige gevallen,… Tips voor leerkrachten: kader cyberpesten binnen de algemene pestproblematiek, toon interesse voor wat leerlingen op internet doen,…

Suggesties en alternatieven Andere werkvormen: Film: “Cyberbully” Het cyberpestcontract Boek: Misleid (Vereijken, A., 2010) Spel: cyberpestpraatspel, Ssstt! Een geheim!!! Lespakket: cyberpesten, who cares? Cyberbully: Film dat de situatie van een schetst van een 17 jarig slachtoffer van cyberpesten. Informatieve film dat ook heel wat tips meegeeft. Cyberpestcontract: Leerlingen zoeken 5 afspraken rond internetgebruik voor zichzelf, dan bespreken ze deze in groep en kiezen ze 5 groepsafspraken, en dan uiteindelijk moeten ze met heel de klas tot 5 klasafspraken komen. Boek: misleid door Anja Vereijken. Gaat een cyberpester dat uiteindelijk zelf het slachtoffer wordt van pestgedrag. Spellen: cyberpraatspel en Ssstt! Een geheim!!! Gaan leerlingen op een speelse manier rond cyberpesten laten werken. Lespakket bevat leuke en actieve werkvormen, maar moet volgens ons eerst aangepast worden vooraleer het opnieuw bruikbaar is (te oud, van toepassing op de Nederlandse wet,…)

Suggesties en alternatieven Evaluatie van het eigen schoolbeleid: Is jouw school cybersafe? Een nationaal beleid rond cyberpesten Heel wat leerrijke links: zie onze wiki! (Lesmateriaal, documentatie, tips voor veilig ICT-gebruik op school,…) Is jouw school cybersafe is een gratis vragenlijst voor scholen om na te gaan of hun schoolbeleid en infrastructuur voldoen aan de basisvereisten voor veilig ICT-gebruik. Zo kunnen de zwakke plekken nagegaan worden Een nationaal beleid rond cyberpesten bestaat nog niet in België. In Nederland staat dit wel omvat in hun nationaal onderwijsprotocol tegen pesten. Geeft scholen een handreiking om een beleid te ontwikkelen dat pesten aanpakt. Dit is een brochure en kost 5.5 €

Welke conclusie(s) trekken jullie hieruit?

Het beste wapen tegen cyberpesten zijn weerbare kinderen.. Conclusie Het beste wapen tegen cyberpesten zijn weerbare kinderen.. Hoe kinderen weerbaar krijgen? Veel erover praten in de klas (LK en directie moeten geïnformeerd zijn!!) en buiten de klas (ouders moeten ook geïnformeerd zijn!!). Hoe meer erover gepraat wordt, hoe meer de taboesfeer doorbroken wordt en hoe sneller er melding zal gemaakt wordt van internetmisbruik en cyberpesten.

Het Sint-Lievenscollege: Dankwoord Deze opdracht had geen succes geweest zonder volgende personen: Het Sint-Lievenscollege: de directie, leerkrachten en leerlingen uit het vierde jaar (onderzochte school) Hilde Deproost (graad- en VOETcoördinator bij SLC) Prof. Isabel Rots (verantwoordelijk lesgever)