Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie provincie Groningen 2013
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Workshop 6: Multichanneling
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Zorg, Wetenschap en Technologie
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Het Oude Ambt is een brede organisatie voor welzijn, maatschappelijke dienstverlening en maatschappelijke ontwikkeling in Oost-Groningen. Door middel van.
Expertise team ACT Jeugd BAVO-Europoort
Auteur:titel/onderwerp Informatieve bijeenkomst Gemeenteraad Sliedrecht Transitie AWBZ: Pilot Joost van den Vondel Brigitta Müller 19 februari 2013.
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Analyse  Kinder en ouders niet centraal - Ontschotting en meer samenwerken  Beperkt bereik van risicogroepen - Vindplaatsen jeugdproblematiek.
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
Zorg nieuwe stijl.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
De VOA en schuldhulpverlening
Centrum voor Jeugd en Gezin
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Sociaal Wijkteam Den Helder
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Bevindingen monstertruck- drama Haaksbergen Femke Koedijk.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
Zwols Model. Afdeling Leefbaarheid en Participatie van de Eenheid Wijkzaken Gemeente Zwolle Team Ondersteuning Team Beleid en Projecten Team Wijkmanagement.
Buurt op Eigen Kracht Mee®doen. De samenleving en onze inzet Profes- sionele inzet Collectieve voorzieninge n Mensen zorgen voor elkaar Mensen zorgen.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
Meesters in Management! verzorgt het inhuren van een interim management professional welke vooral actief is met het vervullen van opdrachten binnen de.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Gemeenten: Oss, Bernheze, Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Landerd, Geffen, Mill en Sint-Hubert, Oss, Sint Anthonis, Sint-Oedenrode, Uden, Meierijstad.
Stichting Jeugdformaat
MEE maakt meedoen mogelijk
Onderzoek armoede DRK Bert van Putten Directeur Telefoon:
Sociaal Juridische Dienstverlening
Landelijke expertbijeenkomst coördinatoren woonoverlast De Amersfoortse aanpak 15 september 2016 / Renate de Wit.
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Cliëntenraad Sociaal Domein
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Geïntegreerd breed onthaal
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Veiligheidshuis Zeeland Organisatie en kerntaken
Naam: Karin Direks & Susanne Dreuw
Transcript van de presentatie:

Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek Gemeente Den Haag Dienst SZW Den Haag OpMaat

Haagse aanpak voor multiproblematiek Vinden, verbinden, aanpakken één klant, één casemanager, één plan Vinden: kwetsbare huishoudens in kaart brengen goede samenwerking tussen alle gemeentelijke diensten, hulp- en dienstverleners Verbinden: samenwerking binnen en tussen hulpverleningsketen Aanpakken: inzetten effectieve en efficiënte hulpverlening

Realisatie binnen de gemeente Den Haag Bestuursdienst Via het Veiligheidshuis: Kwetsbare huishoudens waarbij geweld/strafbare feiten het hoofdprobleem is Dienst Onderwijs, Cultuur en Welzijn Via Centraal Coördinatie Punt: Kwetsbare huishoudens waar OGGZ problematiek het hoofdprobleem is Via Centrum voor Jeugd en Gezin: Kwetsbare huishoudens waarbij opvoeding en ondersteuning van kinderen 0-23 jaar het hoofdprobleem is

Realisatie binnen dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten Via Den Haag OpMaat: Kwetsbare huishoudens die niet onder een andere doelgroep of aanpak vallen Vinden Meldcode: telefonisch en digitaal meldpunt voor professionals die ernstige probleemsituaties tegenkomen die de eigen expertise te buiten gaat. Verbinden Sociaal case manager: is regisseur, brengt problematiek en oorzaken in kaart, stelt plan van aanpak op en bewaakt. Aanpakken Reguliere hulp- en dienstverlening: voert plan van aanpak uit.

Excellente Dienstverlening Den Haag OpMaat biedt de burger van Den Haag excellente dienstverlening door: Het bieden van Integraliteit: 1 loket op alle stadsdeelkantoren Snelheid en maatwerk: meldcode Dicht bij de burger: click, call, face, home Gericht en systematisch werken: brede intake

Maatwerk bij complexe problematiek Proces: Professional meldt via meldcode Screening: binnen 1 werkdag na melding; meestal kort telefonisch contact met melder Contact met melder: binnen 1 week na melding, uitgebreid telefonisch contact voor inhoudelijke aanvulling Contact met burger: binnen 2 weken na melding, voor aanvullende informatie en voor het maken van een huisbezoek Huisbezoek: binnen 4 weken na melding, sociaal case manager samen met de melder of andere relevante professional

Plan van aanpak: binnen 4 weken na melding, gericht op zowel de oorzaak als gevolgen van de problematiek, reguliere hulp- en dienstverlening wordt ingezet Multi disciplinaire bijeenkomst: indien veel hulp- en dienstverleners al betrokken zijn of als hulpverlening niet vlotgetrokken kan worden Bewaking, binnen 6 maanden na melding moeten de trajecten zijn ingezet en bewaakt de sociaal case manager of dit de juiste trajecten zijn en of de burger het aanbod aanvaardt Nazorg, gedurende 2 maanden (indien ingezette trajecten of burger niet stabiel, dan wordt deze termijn verlengd)

Film van Michael Toelichting van sociaal case manager Ineke van Groningen (ingehuurd via de MO zaak)

Film van mevrouw de Jong Toelichting van sociaal case manager Ineke van Groningen

Resultaten 2010 2240 meldcodes in 2010 gemeld 1295 meldcodes zijn afgehandeld (58%) 1103 meldcodes zijn (deels) succesvol afgesloten (85%) 192 meldcodes zijn onsuccesvol afgesloten (15%)