Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek Gemeente Den Haag Dienst SZW Den Haag OpMaat
Haagse aanpak voor multiproblematiek Vinden, verbinden, aanpakken één klant, één casemanager, één plan Vinden: kwetsbare huishoudens in kaart brengen goede samenwerking tussen alle gemeentelijke diensten, hulp- en dienstverleners Verbinden: samenwerking binnen en tussen hulpverleningsketen Aanpakken: inzetten effectieve en efficiënte hulpverlening
Realisatie binnen de gemeente Den Haag Bestuursdienst Via het Veiligheidshuis: Kwetsbare huishoudens waarbij geweld/strafbare feiten het hoofdprobleem is Dienst Onderwijs, Cultuur en Welzijn Via Centraal Coördinatie Punt: Kwetsbare huishoudens waar OGGZ problematiek het hoofdprobleem is Via Centrum voor Jeugd en Gezin: Kwetsbare huishoudens waarbij opvoeding en ondersteuning van kinderen 0-23 jaar het hoofdprobleem is
Realisatie binnen dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten Via Den Haag OpMaat: Kwetsbare huishoudens die niet onder een andere doelgroep of aanpak vallen Vinden Meldcode: telefonisch en digitaal meldpunt voor professionals die ernstige probleemsituaties tegenkomen die de eigen expertise te buiten gaat. Verbinden Sociaal case manager: is regisseur, brengt problematiek en oorzaken in kaart, stelt plan van aanpak op en bewaakt. Aanpakken Reguliere hulp- en dienstverlening: voert plan van aanpak uit.
Excellente Dienstverlening Den Haag OpMaat biedt de burger van Den Haag excellente dienstverlening door: Het bieden van Integraliteit: 1 loket op alle stadsdeelkantoren Snelheid en maatwerk: meldcode Dicht bij de burger: click, call, face, home Gericht en systematisch werken: brede intake
Maatwerk bij complexe problematiek Proces: Professional meldt via meldcode Screening: binnen 1 werkdag na melding; meestal kort telefonisch contact met melder Contact met melder: binnen 1 week na melding, uitgebreid telefonisch contact voor inhoudelijke aanvulling Contact met burger: binnen 2 weken na melding, voor aanvullende informatie en voor het maken van een huisbezoek Huisbezoek: binnen 4 weken na melding, sociaal case manager samen met de melder of andere relevante professional
Plan van aanpak: binnen 4 weken na melding, gericht op zowel de oorzaak als gevolgen van de problematiek, reguliere hulp- en dienstverlening wordt ingezet Multi disciplinaire bijeenkomst: indien veel hulp- en dienstverleners al betrokken zijn of als hulpverlening niet vlotgetrokken kan worden Bewaking, binnen 6 maanden na melding moeten de trajecten zijn ingezet en bewaakt de sociaal case manager of dit de juiste trajecten zijn en of de burger het aanbod aanvaardt Nazorg, gedurende 2 maanden (indien ingezette trajecten of burger niet stabiel, dan wordt deze termijn verlengd)
Film van Michael Toelichting van sociaal case manager Ineke van Groningen (ingehuurd via de MO zaak)
Film van mevrouw de Jong Toelichting van sociaal case manager Ineke van Groningen
Resultaten 2010 2240 meldcodes in 2010 gemeld 1295 meldcodes zijn afgehandeld (58%) 1103 meldcodes zijn (deels) succesvol afgesloten (85%) 192 meldcodes zijn onsuccesvol afgesloten (15%)