Mobiel schademelden Het meest tastbare bewijs van vernieuwende verzekeraars Zoetermeer, november 2011
Agenda 1.Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars 2.Huidig schade aanmeldproces autoverzekeringen 3.Mobielschademelden.nl, het concept 4.Benadering klant 5.Schadebehandeling
1. Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars •Opgericht in 2003 •Focus: realiseren van procesefficiency voor verzekeraars; •Richt zich op niet-concurrerende processen binnen de schadeverzekeringsbranche; •Directe relatie met het Verbond van Verzekeraars; •Exploiteert twee B2B marktplaatsen: –Clearinghuis Regresschades •120 K verhaalstransacties per jaar •Marktbesparing > € 6 M per jaar –Roy-data •2,5 M bevragingen per jaar •Marktbesparing > € 2.5 M per jaar •En binnenkort dus ook mobielschademelden.nl
2. Huidig schade aanmeldproces autoverzekeringen
Aanrijding
Blikschade
Blikschade, daar gaat mijn BM korting
Het SAF gevonden
Blijf kalm en word niet boos………..
Invullen !
Situatieschets
Ondertekening
Het resultaat
Logistiek intermediairs
Logistiek intermediairs
Logistiek - Postkamer – scannen – indexeren - toewijzen -Schadebehandelaar – ontcijferen en overnemen data -Schadecalculatie Schadegarant / Dispatch -Onderling regres met Clearinghuis Regresschades intermediairs
Gebruik van het SAF (schade aangifte formulier) Sterke punten: de handtekeningen en de brede acceptatie bij het publiek Maar het formulier is: • onnodig complex en klantonvriendelijk; • moet worden gekopieerd, gepost, bewaard etc; • moeilijk te verwerken, arbeidsintensief en niet te automatiseren; • grootste vertrager in het schade behandelingsproces. Conclusie: het schade aanmeldproces kan veel klantvriendelijker en efficiënter.
3. Mobielschademelden, het concept Gezamenlijk invullen sms Akkoord geven Code voor akkoord Verder gebruik van: -RDW voor voertuiggegevens en vaststelling verzekeraar -GPS tbv positie bepaling -postcode huisnr tabel Mobiel internet gaat over: • any time • any place Mobiel schademelden sluit hier vlekkeloos op aan
Toegevoegde waarde De klant centraal • gemak • snellere afwikkeling voor de klant • extra service te verlenen op het moment dat het er om gaat. Procesefficiency • mogelijkheden voor automatische verwerking, >95% van de adviezen zijn correct. • dramatische versnelling van het proces • besparing per dossier >15 euro Schadelast verlaging • extra mogelijkheden voor schadesturing • WA sturing? klant proces schadelast
Scope fase I Mobiel Schade Melden.nl Web app Schade behandeling maatschappij App store en Android market
Scope fase I benadering klant Mobiel Schade Melden.nl Schade behandeling maatschappij Web site verzekeraar App store Android market Maatschappij app Web site in aansluiting op Mobielschademelden.nl
Keuzes aan de voorkant A) Geen eigen IT ontwikkeling Gebruik maken van de standaard Mobielschademelden.nl faciliteiten B) Eigen website en telefoonnummer Via mobielschademelden.nl + doorlinken naar zelf opgegeven web site of telefoonnummer C) Integreren met maatschappij app via eigen app maatschappij Mobielschademelden.nl aanroepen (evt. met doorgegeven van gegevens)
Keuzes aan de voorkant Overzicht Mobiel schade Melden.nl Schade behandeling maatschappij Web site verzekeraar App store Android market Maatschappij app Web site in aansluiting Op Mobielschademelden.nl A A B C
B) Eigen website en telefoonnummer Maatschappij specifieke info in Mobielschademelden.nl • Tonen telefoonnummer • Verwijzen naar specifieke web site Hier kunnen extra services voor de klant aangeboden worden, bijvoorbeeld: • Aanbieden vervangend vervoer • Opzoeken van dichtsbijzijnde hersteller Voordeel: • relatief goedkoop • ook in de rol van tegenassuradeur nuttig • telefoonnummer vaak al beschikbaar
C) Integreren met maatschappij app • Een eigen portal voor je klanten • Klanten servicen met een app, anytime, anyplace • Bieden extra diensten aan klanten ook buiten motorrijtuigen verzekeringen Mobielschademelden.nl levert relevante content voor een maatschappij app! Koppelen aan de voorkant • De app van de maatschappij kan koppelen met Mobielschademelden.nl • Mogelijk om bijvoorbeeld tweezijdig schade melden eenvoudig vanuit de app van de maatschappij aan te bieden aan klanten • 3 varianten: laagdrempelig, uitgebreid en geavanceerd 26
Integratie met maatschappij app Hoe werkt het? Achternaam: Peters Kenteken: 41-TD-SN etc.
Laagdrempelige oplossing Mobiel Schade melden.nl Schade behandeling maatschappij Web site verzekeraar App maatschappij Web app Klant centraal + extra relevante feature in app voor klant Proces efficiency + melding meteen beschikbaar voor maatschappij + advies aansprakelijkheid (OVS, gemeen recht) beschikbaar Schadelast + schadesturing via maatschappij specifieke url alle schades
Uitgebreide oplossing Mobiel Schade melden.nl Back office maatschappij Web site verzekeraar Klant centraal + extra relevante feature in app voor klant Proces efficiency + melding meteen beschikbaar voor maatschappij + advies aansprakelijkheid (OVS, gemeen recht) beschikbaar + eenzijdige schade flow, specifiek voor eigen maatschappij Schadelast + schadesturing via maatschappij specifieke url voor tweezijdige schades + directe schadesturing in maatschappij app voor eenzijdige schades Insturen eenzijdige schades Tweezijdige schades
Geavanceerde oplossing Mobiel Schade Melden.nl Back office maatschappij Web site verzekeraar Klant centraal + meerdere relevante features voor klant: polisgegevens, aanbieden vervangend vervoer, indien klant niet meer verder kan rijden. Tevens extra gemak. Proces efficiency + melding meteen beschikbaar voor maatschappij + advies aansprakelijkheid (OVS, gemeen recht) beschikbaar + eenzijdige schade flow, specifiek voor eigen maatschappij + dekkingsgegevens bekend Schadelast + directe schadesturing in maatschappij app voor alle schades Insturen eenzijdige schades, ophalen polisgegevens, gemelde schades Tweezijdige schades
Integratie met maatschappij app Overzicht Aansluiting app op Mobiel schademelden.nl Klant centraal Process efficiency Schadelast Laagdrempelig++/- Uitgebreid+++ Geavanceerd++
7. Schadebehandeling Mobiel Schade melden.nl Web app Schade behandeling maatschappij Web site verzekeraar Native app
Inhoud en mogelijke aansluitingen Mogelijke aansluitingen technisch: •Web interface met notificatie •Meldingen via de berichtendienst van ABZ (Solerace) •Aanroep webservice professionele partij (push) Welke informatie krijg je? •De eerste melding met akkoord of geen akkoord •Aanvulling van de eigen verzekerde (optie) •Eventueel bijgevoegde foto’s •Advies omtrent aansprakelijkheid OVS én gemene recht in 99% advies en 80% advies •800 dossiers zijn getest, in >95% van de gevallen was het advies correct
Aansluiting op de afdeling schadebehandeling Laagdrempelige oplossing •Tweede melding behandelen als (digitaal) schadeformulier Uitgebreide oplossing •Zelf tweede melding afhandelen. Geavanceerde oplossing •Geavanceerd, automatisch verwerken en op basis van criteria dossiers wel/niet STP behandelen
Laagdrempelige oplossing •Notificatie via . •Dossiers downloaden als PDF óf copy-paste dossier naar eigen schade behandelingsysteem. •Keuze notificatie bij de eerste melding of pas bij een complete melding. •Verzekerden krijgen 5 dagen de tijd voor het invoeren van ‘de achterkant’. Rappel na 3 dagen via sms. Mobiel Schade Melden.nl Schade behandeling Eerste melding Volledige melding PDF/dossier
Uitgebreide oplossing •Alleen eerste melding •Zelf bellen of eigen vragenlijst naar eigen verzekerde •Kan op basis van alle 3 typen interfaces Mobiel Schade Melden.nl Schade behandeling Eerste melding PDF/dossier Pull/push klant Extra vragen
Geavanceerde oplossing Mobiel schade Melden.nl Schade behandeling Eerste melding Pull/push klant • Directe koppeling met Mobielschademelden.nl, geen data entry • Deels automatiseren bij 99% advies OVS en Gemene recht Extra vragen indien aansprakelijk Gesteld bij 80% advies CR
Aansluiting op schade behandeling Overzicht Aansluiting op afdeling schadebehandeling Klant centraal Process efficiency Schadelast Laagdrempelig+/-+ Uitgebreid+++ Geavanceerd++++
Samenvatting: Profiel per verzekeraar •Aansluiten op de voorkant: –Alleen mobielschademelden.nl –Via mobielschademelden.nl + doorlinken naar zelf opgegeven web site of telefoonnummer –Via eigen app (incl. eventueel overnemen van gegevens) •3 manieren van aansluiten naar schadebehandeling –Via –2 x via xml •Notificatie: Alleen volledige melding óf ook eerste melding. •Scope gebruik Mobielschademleden.nl: Alleen eerste melding of ook tweede deel van de schademelding. •Scope gebruik Mobielschademelden.nl: Alleen gebruik tweezijdige schades of ook gebruik eenzijdige schades (alleen bij maatschappij app);
Informatie •Vanaf 11 oktober 2011; •Test omgeving beschikbaar: •Site met daarop: –Deelnemers –Uitgewerkt scenario laagdrempelige oplossing –Technische documentatie –Aanmeldformulieren –Flyer •Nieuwsbrief beschikbaar