Het veranderend landschap in het MBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
Wettelijk kader onderwijstijd
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Studeren in het MBO Tilburg, Opbouw beroepsbevolking Opleiding op vmbo niveau Opleiding op havo/vwo/mbo niveau Opleiding op HBO/WO niveau.
Taal en rekenen in het mbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Kwalificatiedossiers m.i.v / 2016
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Kwalificatiestructuur mbo
Hans Everhardt – MBO Groningen
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Goed onderwijs maken we samen!
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
KD Pedagogisch werk 16 JUNI 2014 © Calibris.
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Op naar…
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
VMBO Economie Docentendag
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
De nieuwe kwalificatiestructuur, ervaringen uit de praktijk.
Het mes snijdt aan twee kanten
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Dag van de beroepskolom
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Ambassadeursbijeenkomst. Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Het jaar van de waarheid!
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Keuzedelen als onderdeel van de structuur Voorbeeld.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
© Savantis Herziening kwalificatiestructuur Docentendag SenO 19 maart 2014.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Vakkenpakketten. Opbouw SECTOREN VAKKENPAKKETTEN IN LEERJAAR 4 KEUZES IN LEERJAAR 3 DOORSTROOM.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
VOORLICHTINGSAVOND, 30 maart Pakketkeuze 4TL + overgangsnormen.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Informatieavond juni Informatieavond juni 2017.
Examinering WIN 17.
Pedagogisch werk KD 2016.
Profiel- en keuzedelen kiezen
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Infoavond Klas 4hc Welkom Examens Zak- en slaagregeling
Welkom.
Transcript van de presentatie:

Het veranderend landschap in het MBO Trends en ontwikkelingen in het MBO en de betekenis voor opleidingen / opleiden Daniëlle van Pelt Ingrid van Steenhoven

Focus op vakmanschap Verkorting opleidingen Intensivering onderwijstijd Doelmatigheid (arbeidsmarktrelevantie) Bekostiging Herziening kwalificatiestructuur Focus op Vakmanschap is vertaald in de wet Doelmatige Leerwegen en Modernisering Bekostiging

Waarom Focus op Vakmanschap? Beter presteren van deelnemers (meer begeleide onderwijstijd, sneller een diploma) Beter presteren van onderwijsteams (meer begeleide onderwijstijd) Beter presteren van bestuurders (keuzes)

Verkorting opleidingen Basisberoepsopleiding (HZW): ten minste 1 en ten hoogste 2 jaar Vakopleiding (PW3): ten minste 2 en ten hoogste 3 jaar Middenkaderopleiding (PW4): 3 jaar Deze voorstellen treden in werking per 1 augustus 2014

Intensivering onderwijstijd Tenminste 1000 klokuren per leerjaar (was 850): BOT en BPV Eerste leerjaar: tenminste 700 klokuren BOT 250 klokuren BPV Tweede + derde leerjaar: tenminste 1100 klokuren BOT, tenminste 900 klokuren BPV Deze voorstellen treden in werking per 1 augustus 2014 De verhouding BPV BOT verandert in veel gevallen: minder BPV dan nu het geval is. Je mag wel meer programmeren, maar dan ga je al snel over de 40-urige werkweek van de student heen, omdat hier ook nog geen zelfstudie-uren in zitten. Bot = begeleide onderwijstijd Bpv = beroepspraktijkvorming

Doelmatigheid voldoende kunnen investeren in de kwaliteit van opleidingen door versnippering van het aanbod tegen te gaan (doelmatigheid); aansluiten op de vraag vanuit de regionale arbeidsmarkt en sectoren waarvoor zij werken (arbeidsmarktrelevantie); rekening houden met de bereikbaarheid voor studenten (toegankelijkheid). Dit vraagt erom dat scholen gaan samenwerken en hun opleidingsaanbod afstemmen met elkaar en met het werkveld

Bekostiging Wordt gekoppeld aan verblijfsduur Doorstromen naar hoger niveau wordt hierdoor moeilijker Nieuwe bekostiging wordt ingevoerd vanaf bekostigingsjaar 2015 In het cascademodel, dat dus vanaf 2015 ingevoerd wordt, is het niveau van bekostiging in het eerste verblijfsjaar van een student het hoogst en neemt dit af naarmate het aantal schooljaren van de student toeneemt. Dit model prikkelt scholen het onderwijs in het eerste jaar te intensiveren en de studie als geheel compacter te maken. In het eerste jaar geldt een bekostiging van 1,2. In het tweede tot en met het vierde jaar is de bekostigingsfactor gewoon 1,0. Voor een eventueel vijfde en zesde leerjaar geldt een bekostiging van 0,5. Voor deelnemers die nog langer een mbo-opleiding volgen ontvangt de school geen bekostiging meer.

Herziening kwalificatiestructuur Heldere en eenvoudige kwalificatiestructuur Minder kwalificatiedossiers Andere opbouw Dossiers worden nu ontwikkeld en voor de zomervakantie door de minister vastgesteld Vaststellen voorjaar 2014 Invoeren per augustus 2015 Verplicht per augustus 2016

Kwalificatiedossier Generieke basis: talen, rekenen, loopbaan & burgerschap Beroepsgerichte basis: kerntaken die voor alle profielen gelden Profieldeel Keuzede(e)l(en)

Pedagogisch Werk (concept) Generieke basis: Niveau 3: Nederlands en rekenen 2F, loopbaan & burgerschap Niveau 4: Nederlands en rekenen 3F, Engels, loopbaan & burgerschap Dus: verhoogde taaleis niveau 3 zit niet in generieke basis

Pedagogisch Werk (concept) Beroepsgerichte basis Begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling Werken aan kwaliteit en deskundigheid

Pedagogisch Werk (concept) De profielen van dit kwalificatiedossier: Pedagogisch medewerker kinderopvang (3) Gespecialiseerd pedagogisch medewerker kinderopvang (4) Onderwijsassistent (4) Elk profiel heeft eigen kerntaken en werkprocessen

Pedagogisch Werk (concept) Mogelijke keuzedelen: Vroeg- en voorschoolse educatie; met taaleis! (niveau 3) Doorstroom naar mbo 4 (niveau 3) Jeugdzorg (niveau 4) Doorstroom PABO (niveau 4) Doorstroom hbo – algemeen (niveau 4) Diversiteit Pedagogisch handelen BSO