Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Van Methode Naar Methodiek
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De onderzoeksleerlijn als rode draad door de opleiding HRM
Uw medewerker in de schijnwerper Regie op de Zaak John van Hoof algemeen directeur Tinguely Netwerk.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
op het snijvlak van mens en techniek
Technische geletterdheid en onderwijs
Risico’s en gevaren van techniek
Ontwerpprojecten In de praktijk
Onderneem, exploreer, groei! Business Angels coachen Groeigazellen Antwerpen, 5 december 2012.
Een startersgids voor innovatie
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
door Thom Beuker WELKOM
Studietaak De studietaak staat centraal
KIVI NIRIA. Van techniek tot toekomst. Het congres wordt mede mogelijk gemaakt door:
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Missie, visie, strategie & jaarplan
GKC-project Ruggengraat
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
Met het oog op de toekomst
De opleiding mechatronica
Engineeringscompetenties van Technische Bedrijfskunde
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Mechatronica Onderzoek ROBO Mechatronica 16 Juni 2009.
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
© de vries business consultancy, 2008
Publieke Zaak SLIMMER WERKEN. Publieke Zaak WELKOM –De dagindeling –Korte presentaties van VWS, BMC en een praktisch verhaal –11.30 uur 1 ste Workshopronde.
Doelen Soorten vormgeving.
Competentiegericht leren vmbo
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Functie-eisen / Competenties Afgeronde werktuigbouwkundige opleiding op HBO of academisch niveau; Minimaal vijf jaar ervaring in technische organisaties;
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Bachelor Medische Hulpverlening
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Verpleegkundig redeneren
50.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Internationale marketing
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Sieberdam/ROCS & KODOS
ZORPLAN MAKEN!!!.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
CoE / KennisDC Logistiek
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Marjo Baeten HAS Hogeschool & SDG’s
Transcript van de presentatie:

Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde Aanpak tot implementatie van duurzame ontwikkeling in het onderwijs en de organisatie Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Werkveld werktuigbouwkundige ingenieur Bedrijf Faciliteren van projecten en bedrijfsafdelingen Vinden van trends en verkopen van producten in de toekomst Bedrijfsleiding Bedrijfsdoelen Management Realisatie Klanten Industriële klanten Consumenten Terugkoppeling van de voortgang Contact met klanten. Bepalen van hun problemen en hun wensen De Werktuigbouwkundige ingenieur Intermediair :Toepassen van kennis en vaardigheden in werktuigbouwkundige processen Intermediair:Contacten hebben met de markt gebruik makend van je kennis en vaardigheden van de werktuigbouwkunde Bijdrage leveren aan de leiding van een bedrijf Intermediair:Vertalen van praktische wensen van klanten naar korte of lange termijn bedrijfsdoelen Intermediair :Vertalen van bedrijfsdoelen naar realistische bedrijfsactiviteiten Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Ambities van studenten en competentieleren Niveau 4 Ambitie-competenties Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1 Analyseren Coöpereren Ondernemen Ontwerpen Communiceren Ethisch handelen Processen realiseren Interdisciplinair werken Bedrijfsprocessen managen Persoonlijke ontwikkeling Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Gedragbepalende competenties duurzame ingenieur Ethisch handelen Analyseren Coöpereren Ondernemen Ontwerpen Communiceren Processen realiseren Interdisciplinair werken Bedrijfsprocessen managen Persoonlijke ontwikkeling Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde Ethisch handelen De ingenieur werkt volgens een beroepsethisch handvest waarin een handelen staat beschreven dat recht doet aan zowel de mens, de maatschappij en het toepassen van de techniek. (verantwoorden, wat wel kan en wat niet?) Voorbeeld: 4)Met het oog op het welzijn van huidige en toekomstige generaties houden ingenieurs rekening met de draagkracht van de natuur. Zo dragen ze bij tot een duurzame ontwikkeling op deze aarde. Dit houdt een actieve aandacht in voor de ecologische gevolgen van technologische projecten. Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Interdisciplinair werken Samenwerken met andere disciplines waarbij men in staat moet zijn de sterkten en de zwakten van de eigen en de andere discipline in te zien en dit maximaal te benutten voor het vinden van een betere, duurzame oplossing van het probleem. Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

competentieontwikkeling 18 landelijke competenties zijn verweven in de vakken en de persoonlijke ontwikkeling Persoonlijke ontwikkeling student naar een professioneel Werktuigbouwkundige Ingenieur Beroepsbeeld Loopbaan-verwachting Loopbaan-wensen droomberoep Projecten Stage Projecten Afstuderen Vak met Competentie-ontwikkeling Sub-competenties Vak met Competentie-ontwikkeling Vak met Competentie-ontwikkeling Vak met Competentie-ontwikkeling Vak met Competentie-ontwikkeling Vak met Competentie-ontwikkeling Vak met Competentie-ontwikkeling Vak met Competentie-ontwikkeling Vak met Competentie-ontwikkeling Vak met Competentie-ontwikkeling Kennis, vaardigheden en attitude ontwikkelen 0de jaar 1ste jaar 2 de jaar 3 de jaar 4 de jaar 5 de jaar Verwachting Een droom hebben Oriëntering Zelfbeeld Leren Competentieleren Afronding basisonderwijs van een ingenieur Proof on the pudding Confrontatie in de stage. Eindonderwijs Bewijs van bekwaamheid in gekozen competenties Je eigen droom doen uitkomen! Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Methode van competentie-ontwikkeling duurzaamheid Duurzame ingenieur Bekwaamheid tonen en uitdragen 4e jaar Onbewust bekwaam Bekwaamheid tonen 3e jaar Bewust bekwaam Bekwaam worden 2e jaar Bewust onbekwaam Bewust- worden 1e jaar Onbewust onbekwaam Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Methode van competentie-ontwikkeling duurzaamheid Oriëntering op duurzame ontwikkeling: Productlevenscyclus en duurzaamheid Duurzame producten doen het beter Green compagnies doen het goed Wat als...? Toekomstvisies, positief en negatief Wetgeving, convenanten, internationale afspraken kengetallen, kosten indien niet duurzaam NMP, EPN, EPC, PPP,... Milieubelasting en samenleving Duurzaamheid-debatten Duurzame ingenieur Bekwaamheid tonen en uitdragen 4e jaar Onbewust bekwaam Bekwaamheid tonen 3e jaar Bewust bekwaam Bewust- worden 1e jaar Onbewust onbekwaam Bekwaam worden 2e jaar Bewust onbekwaam Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Methode van competentie-ontwikkeling duurzaamheid Duurzame ingenieur Werken met methoden, tools simulaties: Levenscyclusanalyses Diverse analyse tools Duurzaam innoveren /ontwerpen Duurzaamheid in vakken, Energiebesparing, energieopwekking, Energiebewust Ontwerpen en Duurzaam produceren, Waardeanalyse, FMEA, MET, Point of no return..... Eco-indicator, Simapro,……. Bekwaamheid tonen en uitdragen 4e jaar Onbewust bekwaam Bekwaamheid tonen 3e jaar Bekwaam worden 2e jaar Bewust onbekwaam Bewust bekwaam Bewust- worden 1e jaar Onbewust onbekwaam Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Methode van competentie-ontwikkeling duurzaamheid Duurzame ingenieur Bekwaamheid tonen 3e jaar Bewust bekwaam Bekwaamheid tonen en uitdragen 4e jaar Onbewust bekwaam Werken aan duurzaamheid sub-competenties en verdiepingsproject Bekwaam worden 2e jaar Bewust onbekwaam Bewust- wording 1e jaar Onbewust onbekwaam Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Methode van competentie-ontwikkeling duurzaamheid Bekwaamheid tonen en uitdragen 4e jaar Onbewust bekwaam Duurzame ingenieur Methode van competentie-ontwikkeling duurzaamheid Bekwaamheid tonen 3e jaar Bewust bekwaam Bijdrage leveren aan projecten met complexe duurzaamheidproblemen Bekwaamheid verbreden in groot project Interdisciplinair project samen met DHO en/of Noord-zuid-project DTO, toekomstvisie Duurzaamheidvisie voor zijn droomberoep Bekwaam worden 2e jaar Bewust onbekwaam Bewust- wording 1e jaar Onbewust onbekwaam Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde

Ambitie Werktuigbouwkunde Fontys hogescholen: Opleiden van een ingenieur die vanzelf sprekend meewerkt aan een duurzame ontwikkeling van de maatschappij nu en voor de toekomst Fontys Hogescholen: Werktuigbouwkunde