Toezicht, benchmarken en bedrijfslasten Inleiding van Jan van der Moolen op bijeenkomst MKW platform, Nieuwegein, 31 oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Terug in het hok? Maatregelenpakket volkshuisvesting, reacties en achtergronden Kabinet Rutte II – 2013 Willie de Groot Onafhankelijk adviseur volkshuisvesting.
De staat van de corporatiesector en consequenties voor het toezicht CENTRAAL FONDS VOLKSHUISVESTING 2012 Utrecht, 19 september 2012 Inleiding door drs.
CENTRAAL FONDS VOLKSHUISVESTING Regiobijeenkomst Raad van Commissarissen in de corporatiesector 2010 “Financiën en Governance” Inleiding door de heer drs.
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REGISSEREND OPDRACHTGEVERSCHAP OnderhoudNL congres 25 november Marc Calon Voorzitter.
Vakwerk 26 april 2011 Els van Betten netwerkmanager
Ondernemen in de praktijk
2010 CENTRAAL FONDS VOLKSHUISVESTING Beelden over de SRR vanuit de informatie bij het CVF Inleiding door Harry Derksen District adviseur Centraal Fonds.
‘maar..centraal is ook wij’ ‘Kwartiermakersgilde’
De rekenkamer van Venlo
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Landelijke ontwikkelingen en de consequenties voor de Woonplaats
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Econoom en Woonbonddirecteur
Van tweeluik naar driehoeken
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
Bijeenkomst vermindering regeldruk.
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Nieuwe uitdagingen nieuwe coalities Woningbouwnetwerk Amsterdam 1 november 2011 Henk Jagersma Directievoorzitter Syntrus Achmea Vastgoed.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Financiële continuïteit en risicomanagement te veel gebaseerd op bestuurlijke rationaliteit Drs. J. van der Moolen.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Wooncongres 11 april 2013 Scenario’s kwaliteit en betaalbaarheid.
hun rol nu en in de toekomst
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Actualiteiten in de Volkshuisvesting en betaalbaarheid vanuit huurdersperspectief Simone Bovenhorst Consulent Nederlandse Woonbond Zwolle, 20 november.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Van tweeluik naar driehoeken
DE KRACHT VAN 1,5 miljoen HUURDERS Woningmarkt & Huurbeleid.
Governance sociale huisvesting in de EU VTW 24 juni 2014 Rudy de Jong.
Transparantie en prestatieverbetering in de corporatiesector
De Woningwet 2015 Themabijeenkomst DE NIEUWE WONINGWET Hans Savelkouls
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Algemene Ledenvergadering 17 maart 2016 Marianne Hilbolling Consulent Drenthe.
AH WOON WONINGWET WOONVISIE. Algemene Huurdersvereniging WOON Algemene Huurdersvereniging WOON sinds belangenbehartiging voor de huurders van.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Drie perspectieven: geïntegreerd of gesplitst? Johan Conijn, ASRE/UvA en Ortec Finance IPD/aeDex Marktpresentatie, 26 april 2012.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REIN HAGENAARS Bestuurder Wonen Noordwest Friesland Lid algemeen bestuur Aedes Lid.
Wijziging Woningwet per samenwerking tussen gemeenten en corporaties Dordrecht, 3 december 2014.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Spanningen op de woningmarkt
Prestatieafspraken Daniëlle Gerrits, gebiedsregisseur Mooiland.
Huurverhoging 2017.
Inspiratiedag Lokale democratie in de steigers
Duurzaam integraal ontwerpen
LATEN WIJ ONS KISTEN DOOR DE CRISIS?
De toren van Babel Spraakverwarring in toezichtland
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
RAAMOVEREENKOMST PRESTATIEAFSPRAKEN
Transcript van de presentatie:

Toezicht, benchmarken en bedrijfslasten Inleiding van Jan van der Moolen op bijeenkomst MKW platform, Nieuwegein, 31 oktober 2013

De minister schrijft het volgende: De woningcorporaties leveren een onmisbare bijdrage aan het wonen in Nederland! Het kabinet wil dat corporaties deze rol blijven waarmaken, maar dan wel met het oog voor een goede marktwerking en een verantwoorde inzet van het maatschappelijk bestemd vermogen.

Veranderingen noodzakelijk in stelsel •Maatschappelijk presteren duurzaam borgen •Zorgen voor goede marktwerking •Verantwoorde inzet maatschappelijk vermogen •Heffing blijft overeind: € 1,7 miljard in 2017 •Extra middelen: € 60 miljoen per jaar en € 200 miljoen in 2018 en 2019 •“Voor zover de verhuurdersheffing dat mogelijk maakt zullen woningcorporaties naar vermogen investeren in de sociale woningbouw”

Andere beelden •Vraagverschuiving van koop naar huur •Banken: kopen niet langer zaak van schulden maken •Streven naar eigendomsneutraal woonbeleid •Waardering van sociaal vastgoed uniformeren, maar welke norm? •Heffing bemoeilijkt investeringen in komende tijd •Netto huurquote 26%, woonlasten naar marktniveau? •Decentralisatie en veranderingen zorg en woonbeleid? •Regionalisering in beleid nu doorzetten •Beleidsontwikkelingen betaalbaarheid wonen - zorg - pensioenen

PRANGENDE KWESTIES. Lange reeks incidenten vanaf 1993.Ook andere sectoren: overheid, profit en non profit.Beeldvorming: “het is andermans geld”.Maatschappelijke organisaties gevangen tussen overheid (wet en toezicht), markt (onvolledige marktwerking en geringe efficiency) en achterban (stichting en RvT zijn van niemand).Illusie van controle en toezicht in risicoloze wereld.Rationeel denken overheerst: regelgeving, codes, richtlijnen, best practices en in control verklaringen.Kwaliteit zorgplicht banken en werk accountants: AFM.Overheid nu bewust van risico’s achtervang in borg

Wat leren de incidenten?.Werkdomein onduidelijk.Bedrijfsvoering niet op orde.Kwaliteit informatie gebrekkig.Intern toezicht te veel op afstand en ondeugdelijke rolopvatting.Financiering: beschikbaar, goedkoop, bedrijfsfinanciering, faciliteringsvolume en ontbreken bestedingscontrole. Taakverdeling materieel en formeel toezicht leidde tot moral hazards.Gebrek aan slagkracht bij overheid

Staan we op een kruispunt?.Politiek beschouwt woningbezit en vermogen corporaties als publiek vermogen.Sturing en taakstelling van corporaties is onduidelijk.Ordening is “organisatie-intensief” en dus complex.Onvoldoende heldere visie en complexe uitvoering maken dat (sociale) volkshuisvesting verstrikt is geraakt in eigen regels.Taakorganisaties zonder grenzen verstrikt in de wereld van het vastgoed en de ‘High Finance’.En dan is er nog het grotere woningmarktdossier maar ook dossier wonen - zorg - pensioenen

Conclusies.Er is geen eenduidige strategie van de overheid geweest ten aanzien van het invullen van haar volkshuisvestingstaak.Door onduidelijke sturing en ordening is voor de overheid een kwetsbare positie ontstaan ten aanzien van effecten in de sector rond beheer woningvoorraad en financiering.Of de overheid gaat sturen resp. regisseren (en keert terug op haar schreden) of marktpartijen realiseren de volkshuisvesting.Gaan we de corporatie zien als ‘marktconform opererende onderneming’ (CFV maart 2009), dan houdt de corporatie op corporatie te zijn.Het maken van een keus is een langjarig dilemma

Mogelijke richtingen voor beleid. Exit verzorgingsstaat: effect op kwaliteit wonen.Sociale huur: kleinere, armere vergrijsde doelgroep. Meer marktwerking in huurbeleid.Sturing gemeenten; rol rijk beperkt tot systeem.Toename regionale verschillen prijs en kwaliteit.Middensegment huur gaat groeien.Toename rol en betekenis bewoners zelforganisatie.Koppeling lokaal van wonen, sociaal beleid en zorg.Solidariteit wordt anders in en boven de sector.Toezichtarrangement vooral beperken risico’s rijk

Opdracht voor de korte termijn.Definieer het werkdomein.Onderscheid sociale en markttaken en dus vermogens.Verbeter condities en rendementen op de huurmarkt.Ontwikkel normstelling en handhaving voor de publieke taken.Vul opdrachtgeverrol in: de echte aandeelhouder ontbreekt.Wat in aansturingproces fout gaat, kan toezicht niet oplossen.Onvoldoende doordacht toezicht leidt tot “moral hazards”.Zet een stip op de horizon, die is al 15 jaar niet meer zichtbaar.Organisaties: stimuleer gezag ipv dominant gedrag.Standpunt overheid helder: kleiner en strakker. Corporaties moeten het vooral zelf en regionaal bepalen

Bedrijfslasten al te lang in discussie. Vanaf 2005 een jaarlijks terugkerend thema.Methodiek kostentoerekening in 2008.Minister wilde geen uniformiteit afdwingen.Onderdeel individuele oordeelsbrief 2009/10.Richtlijnen RJ: naar functionele indeling?.Teleurstelling bij diverse ministers: geen actie.Diverse corporaties pakken zelf thema op.Opvraag gegevens te lang “open zenuw”.Organisatie in de bouw: faalkosten en de keten.Sober en doelmatig versus “Robin Hood”.Klantgestuurd denken nu echt eens invoeren?

2013 Cumulatieve stijging diverse posten (in % ten opzichte van 2006) Bron CFV

Trend: stabilisatie netto bedrijfslasten (in € per woongelegenheid) Bron CFV 2013

VAN CIP NAAR CBC. CiP was bedoeld voor intern toezicht en stakeholders.CiP was geen toezichtinstrument.Belangstelling commerciële partijen.Sector zelf moet kwaliteit borgen.Gegevens blijven openbaar en toegankelijk.Voor echte benchmarking zijn vervolgstappen vereist in uniformiteit opvraag gegevens.Vergt dus organisatie, investeren en kwaliteit.Elkaar aanspreken: kan en wil de sector dat wel?

Het bestuursmodel: aandachtspunten. Ontbreekt een derde macht naast bestuur en RvC?. Versnipperd extern toezicht: antwoord Blok op Cie. Hoekstra over toezicht onbegrijpelijk. WRR: Onafhankelijkheid toezicht cruciaal. Kwaliteit intern toezicht moet omhoog. ‘Dode hoeken’ van toezicht: tijdsfactor/informatie/ vertrouwen als basis. Wat moeten extern en intern toezicht van elkaar verwachten?. Is de zekerheidsstructuur nog wel van deze tijd?.Nog te veel zelfregulering als leidend principe

Het motto “Kijken, dat is alles, daar gaat het om. Wat mensen hun kijken noemen, is meestal een verraad aan het zien. Ze zien alleen maar wat ze herkennen.” Bernlef, “Op Slot” 2007