onderzoekscompetenties tekst1 onderzoekscompetenties oc: geen dictaat van de leerplancommissie, maar door Vlaamse overheid opgelegd; de leerplancommissies hebben gepoogd die vakoverschrijdende eis haalbaar te houden KVD
tekst1
Oriënteren tekst1 Voorbereiden Uitvoeren Rapporteren Reflecteren
ONDERZOEKSOPDRACHTEN in de 2e GRAAD Voor alle poolvakken, dus voor Latijn én Grieks vanaf 2e graad Pleidooi voor haalbare, beperkte opdrachten (en in geval van groepswerk bij voorkeur in de klas!) Leerlijn over de tweede en derde graad waarbij een evolutie plaats grijpt: van opdrachten waarbij één fase uit het stappenplan aan bod komt, naar een opdracht waarbij meerdere fasen aan bod komen van sterk door de leraar gestuurde opdrachten naar meer open opdrachten Afspraken binnen vakgroep & school! Naast productevaluatie ook procesevaluatie (oa. stappenplan)! Geert Kentane & Dietske Lehembre
x Thema: taalkundig of literair of historisch-cultureel Vertalen kan onderdeel van onderzoek zijn, maar volstaat niet Bouw verder op wat je al doet! In de klas voeren leerlingen nu ook al (impliciet) activiteiten uit waarmee ze hun onderzoeksvaardigheden ontwikkelen. Bv.: leerlingen passen een aangeleerde leesmethode toe; ze zoeken informatie op computer, in de bibliotheek, …; ze geven een pp van een tekst met woordgroepen; ze zoeken een mythe op en verwerken die creatief; ze vergelijken een vertaling met het origineel; Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit Geert Kentane & Dietske Lehembre