onderzoekscompetenties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

Eindwerk zesde jaar.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Integrale opdrachten STW
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Lesgeven en begeleiden
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Wetenschappen 2e en 3e graad
Medmec04 Engagement Les 3.
Vernieuwing verzorging
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013.
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Fundament Informatica
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 4 - onderwerpen Multiplexen.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Al doende leren training docenten
Evaluatie van vaardigheden
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
Structurele projectwerking in de Wingerd
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Welkom Welkom op de ouderavond van klas 2. Welkom Dienstverlening & Commercie Vakkenpakketkeuze Maatschappijleer CKV Programma.
Praktische afspraken. 1) verder bouwen op tweede graad 2) voorbereiden op hoger onderwijs.
Op school en in de scholengemeenschap
Activerende werkvormen
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
INDUSTRIE EN MILIEU + -. Groepswerk Groep 1 (4 lln) Groep 6 (3 lln) Groep 5 (4 lln) Groep 4 (4 lln) Groep 3 (4 lln) Groep 2 (4 lln) Opdracht 3: Atlas.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
De school in Europa - Europa in de school
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onderzoekscompetenties binnen MVT
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Inleiding….. NetOp School brengt een complete oplossing voor lesgeven op de computer voor het klaslokaal met een netwerk. NetOp School brengt een complete.
IBS PROGRAMMA Comenius College Rotterdam Arne van Kesteren Meriellen van de Raa e Souza.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Rollen binnen het werkplekleren
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Toelichting biologie in GWW
Bronnen en onderzoeksvragen
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
nieuwe leerplannen DKO
Rechtstaat les 4 Expertgroepen.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

onderzoekscompetenties tekst1 onderzoekscompetenties oc: geen dictaat van de leerplancommissie, maar door Vlaamse overheid opgelegd; de leerplancommissies hebben gepoogd die vakoverschrijdende eis haalbaar te houden KVD

tekst1

Oriënteren tekst1 Voorbereiden Uitvoeren Rapporteren Reflecteren

ONDERZOEKSOPDRACHTEN in de 2e GRAAD Voor alle poolvakken, dus voor Latijn én Grieks vanaf 2e graad Pleidooi voor haalbare, beperkte opdrachten (en in geval van groepswerk bij voorkeur in de klas!) Leerlijn over de tweede en derde graad waarbij een evolutie plaats grijpt: van opdrachten waarbij één fase uit het stappenplan aan bod komt, naar een opdracht waarbij meerdere fasen aan bod komen van sterk door de leraar gestuurde opdrachten naar meer open opdrachten Afspraken binnen vakgroep & school! Naast productevaluatie ook procesevaluatie (oa. stappenplan)! Geert Kentane & Dietske Lehembre

x Thema: taalkundig of literair of historisch-cultureel Vertalen kan onderdeel van onderzoek zijn, maar volstaat niet Bouw verder op wat je al doet! In de klas voeren leerlingen nu ook al (impliciet) activiteiten uit waarmee ze hun onderzoeksvaardigheden ontwikkelen. Bv.: leerlingen passen een aangeleerde leesmethode toe; ze zoeken informatie op computer, in de bibliotheek, …; ze geven een pp van een tekst met woordgroepen; ze zoeken een mythe op en verwerken die creatief; ze vergelijken een vertaling met het origineel; Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit Geert Kentane & Dietske Lehembre