Loopbaanontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
….een korte presentatie
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Professionele ontwikkeling
E-learning portal, Europees Ambtenaren Netwerk Mieke Verhaegh
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Onderzoeksvaardigheden
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Een update. Inschrijving 2000 deelnemers waarvan : –1200 handhavers –500 vergunningverleners –en 300 juristen Inschrijving sluit op 15 december Hierna.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
“Let’s talk about you & me”
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Een project van de Korengroep
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Co-teaching Caroline Offerhaus
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Workshop ‘visieversneller’
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Return to Sender.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Presentatie Entreprenasium Inventarisatie implementaties.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Het project Begeleiding Startende Leraren
Deskundigheid in Creatief vermogen Utrecht
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Van wet naar Brabantse praktijk
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Eigen Leren Centraal Ruud Gorter Klaas van Veen Helene Labout Carolien Prinsen

Loopbaanontwikkeling Infrastructuur Opleidingsschool Interviews leerbehoeften Prioriteitstelling 3 topics Selectie intern adviseurs Training intern adviseurs Uitvoering 3 leertrajecten Evaluatiemethoden en -momenten

Leerbehoeften, analyse Werkfasen Klaas van Veen

Achtergronden en onderzoek Datum 07-03-2014 | 4 Achtergronden en onderzoek Literatuur Opzet Training Resultaten

Literatuur PD Veel PD is van buitenaf… tekort-opvatting Datum 07-03-2014 | 5 Literatuur PD Veel PD is van buitenaf… tekort-opvatting Bij veel PD wordt weinig aan leraren gevraagd Vaak wel onderwerp in functioneringsgesprekken, maar… Leraren hebben zelf beelden van… Aansluiten bij problemen en zorgen van…zorgt voor… Collega’s bevragen collega’s

Datum 07-03-2014 | 6 Opzet en training trainen van schoolopleiders (als collega-interviewer) oefenen met vragen en format vragen over: wat heb je geleerd, waar loop je tegen aan, wat zou je nu willen leren onderscheid in werkfase, bouw, school totaal: 156 leraren

Resultaten Leraren willen leren Datum 07-03-2014 | 7 Resultaten Leraren willen leren Goede gesprekken/dialoog over/erkenning Per leraar, per school, per werkfase, per bouw Algemeen: veel behoefte aan leren over leerling gedrag Per school: reflectie van schoolissues (werkdruk, onderlinge communicatie, Engels) Per werkfase: leren van het beroep vs verdieping Vooral veel leren van collega’s…

Verzamelen van tips met de aanwezigen Miranda Timmermans

? ? ? Selectie intern adviseurs Persoonlijke motivatie Competenties Contextbewust Onderwijsgerichtheid Servicegerichtheid Probleemanalyse Impact Organiseren eigen werk Samenwerken Flexibel gedrag Resultaat gerichtheid ? ? Combinatie huidige werkzaamheden en intern adviseurschap Competenties : afgeleid van competenties van een onderwijsadviseur. In selectiegesprek ging het om: 1. Persoonlijke motivatie; 2. Over welke kennis beschik je precies? 3. Welke van deze competenties zijn bij jou sterk ontwikkeld en welke kunnen verbeterd worden? 4. Hoe zie je de combinatie met je huidige werkzaamheden? Adviseur is een vak; het is nog niet zo eenvoudig (en daar wordt vaak te makkelijk over gedacht) om als leraar over te stappen naar de rol als adviseur. Kennis ? ?

Drie leertrajecten

Leren van de leerlingen Leren van intern adviseurs Leren van leraren Leren van de leerlingen Leren van de extern adviseurs Kern is: leren van intern adviseurs vergroten - leren van de leerlingen

In notendop kan je zeggen dat wij als extern adviseur: Tools en tips aanreiken (gereedschapskist) Over inhoudelijke onderwerpen en over trainersschap Tot verdiepen Gelegenheid bieden tot oefenen En doen (presenteren)

Trainen Oefenen/ toepassen Nieuw doel Reflecteren Integreren Nieuwe vaardigheden en kennis verkrijgen Nieuw doel bepalen Oefenen/ toepassen In de praktijk, on the job Integreren Vaardigheden optimaliseren, kennis verdiepen Reflecteren Hoe gedaan, welk effect, welke feedback, hoe verder Dat is niet iets eenmaligs, een proces van leren van de intern adviseurs. Trainen, oefenen, reflecteren, doen en opnieuw leren volgen elkaar op.

Opzet training intern adviseurs Advies vaardigheden voor alle intern adviseurs 3x Train de trainer Per onderwerp Intern adviseurs & extern adviseur Voorbereiden Inhoud en opzet Voorbereiden en oefenen eigen deel (presentatie, ..) Voorbereiden interventies Scholing cursisten 2 scholingsmiddagen Tussentijds leren d.m.v. interventies intern adviseur Rol en positie als adviseur Communicatiestijl Opbouw Eigen leertraject Vaardigheden Basisvaardigheden, feedback en weerstand Presenteren Organisatie van het traject Opzet van de bijeenkomsten. Brug naar volgende onderdeel: evalueren op diverse niveaus.

Evaluatie ELC Effectiviteitsmodel Evaluatiemethoden en -momenten Observatie, vragenlijst en logboek

Observatie, vragenlijst en logboek Materiaal van cursisten en van leerlingen bespreken Analyse, probleemstelling, verbeterslag Literatuur bespreken, verbinden theorie en praktijk Praktijkgericht onderzoek Workshop KVA Coaching en mentoring (duo’s; door derde); intervisie Opbouwen PLG Krachtige voorbeelden, consistentie op niveaus Interactie tussen deelnemers

Evaluatiemethoden en -momenten Leerbehoeften Adviestalent Werking interventies Tevredenheid Interview Alle leraren bij start ELC; steekproef tijdens project. Eind project: tevredenheid (steekproeven) Inventarisatie- formulier Bij start traject; tijdens: site. Vragenlijst Profiel intern adviseur Bij cursusdagen Observatie Tijdens trainingen Logboek Tussen cursusdagen in Gesprekken HRM cyclus HRM cyclus; assessment

Een model voor (onderzoek naar) professionaliseren Bestuur, Management, Leiderschap, Processen, Procedures, Cultuur Inhoud + Interventies Leren Samenhang Duur Samenwerken Toename KVA leraar Verandering in klasse org. en ped.did. handelen Verbetering prestaties leerlingen Contextfactoren: leerlingkenmerken, demografische ontwikkelingen, educatieve partners N a t i o n a l e en I n t e r n a t i o n a l e

Verzamelen van tips met de aanwezigen Miranda Timmermans

Bedankt voor uw aandacht! Voor informatie neem dan contact op met Ruud Gorter, projectleider (ruud.gorter@gmail.com) Bob Olders (b.olders@onderwijsadvies.nl of 079 329 56 00) Carolien Prinsen (c.prinsen@scodelft.nl of 015 215 48 80)