Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorgwerking in onze school
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Werken met de BaSO-fiche
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Charlotte googelt.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Een theoretische verkenning
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
DUURZAAM NAAR SCHOOL VLAAMS REGEERAKKOORD
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Burgerinitiatieven.
Op school en in de scholengemeenschap
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Netwerk coördinatoren VZ
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Presentatie werking ouderraad
GOK in BuO Korte geschiedenis
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT, Eva P EETERS, Lieve V AN H EES Presentatie groepswerk – groep 3 8 mei 2013

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie 4.Evaluatie 5.Suggesties en alternatieven 6.Conclusie

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema * keuze school * themabepaling * schoolbeleid ivm VOET * concrete vraag school 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie 4.Evaluatie 5.Suggesties en alternatieven 6.Conclusie

1. Keuze school en thema - snel duidelijkheid qua school: * grote school (± 1700 leerlingen) * praktische keuze (link met enkele groepsleden) - keuze thema = nood van de school: * via gesprek met pedagogisch adjunct directeur * getoetst bij 2 leerkrachten (1 ste en 2 de graad) * verdere toetsing bij leerkracht (2 de graad & coach leerlingenraad) * mini-enquête leerkrachten (alle leerkrachten 2 de graad)

1. Keuze school en thema - Actief schoolbeleid ivm VOET: * zelf knelpunten in kaart brengen (interne bevraging) * context 4 ‘omgeving en duurzame ontwikkeling’ (werkpunt en nood school) - Inbreng groep 3: verfijning thema context 4.4 ‘zoeken naar duurzame oplossingen om de lokale en globale leefomgeving te beïnvloeden en te verbeteren’

1. Keuze school en thema Op vraag school: - aanbieden van specifieke werkvorm: * project gespreid over het ganse schooljaar * verschillende invalshoeken rond 1 thema - invulling door groep 3: * aanbod voor de 2 de graad * redenering: verderzetten bestaande werking

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school * project voor de 2 de graad… als verderzetting van * niveau leerkracht * niveau leerling * noden school * prioriteiten voor acties 3.Implementatie 4.Evaluatie 5.Suggesties en alternatieven 6.Conclusie

2. Analyse beginsituatie school - project voor 2 de graad…: * 11 klassen derdes = 255 leerlingen * 12 klassen vierdes = 283 leerlingen * 36 verschillende leerkrachten - … als verderzetting van: * aanwezige MOS-werking 1 ste graad * via zelfde werkingsstramien van MOS-werking 1 ste graad = projecten gespreid over schooljaar

2. Analyse beginsituatie school - Niveau van de leerkracht: * geen doorstroming van 1 ste graad * ontbreken MOS-werking 2 de graad * geen gestructureerd overleg over lesinhoud * losstaande initiatieven van leerkrachten (op vrijwillige basis) - Niveau van de leerling: * uitgekeken na 1 ste graad? * weinig interesse in het thema * mentaliteitswijziging nodig

2. Analyse beginsituatie school Noden school: onze analyse = algemeen schooltype B - nood aan duidelijke beleidsvisie school - bestaande MOS-werking: nood aan ondersteuning - actuele nood aan verderzetting MOS-werking - leerkrachten: nood aan gemeenschappelijke visie - nood aan overlegtool leerkrachten voor afstemmen thema’s - leerlingen: nood aan verdieping op prikkelende en boeiende manier

2. Analyse beginsituatie school Prioriteiten voor acties: - spreiding van de acties over het ganse schooljaar - laagdrempelig: gezien laag engagement leerlingen - doel: mentaliteitswijziging bij leerlingen (en leerkrachten 2 de graad) - bewustwording van leerlingen dat ze ook hun steentje kunnen bijdragen - rekening houden met de schoolgrootte (telkens enkele klassen verantwoordelijk stellen voor de implementatie)

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie * Voorstellen van enkele pakketten * Overzicht volledige aanbod 4.Evaluatie 5.Suggesties en alternatieven 6.Conclusie

3. Implementatie Doel: geïntegreerd verloop implementatie op schoolniveau - verschillende actiedagen (niet los van elkaar) - geen éénmalige gebeurtenissen * thema blijft verder aan bod komen tijdens schooljaar - organisatie themadagen: * gedeelde verantwoordelijkheid van directie, leerkrachten, leerlingen * via verantwoordelijk stellen klassen * leerlingen dragen de marketing

3. Implementatie Volledige aanbod subthema’s: 1.Eet lokaal, denk globaal 2.Kringloopactie 3.Dikke-truiendag 4.Kranig water 5.Mobiel met minder CO2 6.Vegetarisme 7.Zwerfvuil 8.Ecologische voetafdruk

3. Implementatie Bespreking enkele subthema’s: - opdeling in vier groepjes - toebedeling subthema - opstellen mindmap - opstellen plan tot implementatie - presenteren implementatieplan

3. Implementatie

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie 4.Evaluatie * schoolniveau * niveau leerkracht * niveau leerlingen 5.Suggesties en alternatieven 6.Conclusie

4. Evaluatie - Schoolniveau: * voorstellen van het project aan pedagogisch adjunct-directeur * nagaan of aanbod voldoende voldoet aan de vraag - Niveau leerkracht: * belangrijk: creëren draagvlak * in kaart brengen van noden ivm MOS-werking 2 de graad via focusgroep en enquêtes * overlegforum via gezamenlijk document (al dan niet op server)

4. Evaluatie - Niveau leerling: * mentaliteitswijzing leerling meten via pre- en post- test door middel van enquêtes * peilen naar attitude, opvattingen en gedragswijzen * resultaten pre- en post-test als staving mentaliteitswijziging * eventueel: focusgroep organiseren met leerlingen 2 de graad of leerlingen leerlingenraad

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie 4.Evaluatie 5.Suggesties en alternatieven 6.Conclusie

5. Suggesties en alternatieven

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie 4.Evaluatie 5.Suggesties en alternatieven 6.Conclusie

6. Conclusie Ons projectvoorstel ‘duurzame ontwikkeling op school’: - werkvorm op vraag van de pedagogisch adjunct-directeur - werkvorm op maat van de school - verder bouwend op bestaande initiatieven - rekening houdend met interesse leerlingen - rekening houdend met noden leerkrachten Hopend dat de school deze werkvorm zal implementeren en een nieuwe impuls kan geven aan het verderzetten van de bestaande MOS-werking.

Afronding presentatie Met oprechte dank voor uw aandacht en medewerking.