feedback als leidend principe bij het werken in een krachtige “Blended Learning omgeving”
aandachtspunten feedback als we een gebeurtenis evalueren, geven we onze interpretatie van datgene wat wij ervaren; het is die interpretatie die we gebruiken als we feedback geven dus: naast het ontvangen van de feedback, is het van belang om de feedback op feitelijkheid te controleren hoe? vragen stellen vanuit een “niet-wetende positie” vraag feedback om te weten of je het juiste aanbiedt op het juiste moment N.B.: de gebruikers van de e-learning omgeving zijn de leerling en ouders/begeleiders
neem de leerling serieus stem af op vragen en behoeften investeer in een goede werkrelatie biedt de leerling de mogelijkheid tot co-creatie: feedback vragen
denk aan het systeem met “systeem” wordt hier bedoeld: alle betrokkenen uit de context van de leerling die invloed kunnen hebben op het leerproces ouders / verzorgers / begeleiders duo-collega, onderwijsassistent(en) therapeuten, maatschappelijk werkers, orthopedagoog, arts procesbegeleider
neem het systeem serieus stem af op vragen en behoeften investeer in een goede werkrelatie biedt de direct bij het leerproces betrokkenen uit het systeem de mogelijkheid tot co-creatie: feedback vragen vraag actief wat bij kan dragen aan het leerproces (of wat belemmerend werkt)
onderleggers co-creatie duidelijke leerdoelen; deel deze met de leerling (indien mogelijk) en met diens systeem kijk vanuit het perspectief van de leerling (en systeem) gebruik de feedback leerkracht en leerling (systeem) zoveel mogelijk gelijkwaardige partners in het leerproces gebruik elkaars kwaliteiten
maak de bruikbaarheid simpel zorg dat het navigeren eenvoudig is werkzaamheid & doelmatigheid verbeteren door afstemmen met leerling controle door gebruiker: moment, tempo van leren & het kunnen onderbreken taken taal, content en instructie afgestemd op gebruiker hulp doelmatig en eenvoudig inrichten vraag & gebruik feedback van gebruiker