Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar MBO-onderwijs 2018
Advertisements

FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Kwaliteit en onderwijstijd
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Sectorplan: de regio aan zet!
L&B in het MBO.
Het veranderend landschap in het MBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Economie, juni 2013.
Taal en rekenen in het mbo
BPV in Entree Springplank naar werk?.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Kwalificatiestructuur mbo
VTB Technasium Vakcollege
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Ex Examenprofiel als maatvoering
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
VMBO Economie Docentendag
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Servicecentrum Studie en Beroep
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Workshop experimenten in het mbo
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Van: Studeren aan het Rietveld
Kiezen voor keuzedelen
Competentie gericht onderwijs
Van: Studeren aan het Rietveld
Visie op praktijkrelevant examineren
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen

In gesprek met SBB Consortium Zorg en Welzijn
Transcript van de presentatie:

Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers Driebergen, 20 juni 2012 Mede georganiseerd door

Programma 13.00 – 13.30 uur Aftrap door René van Gils Procesmanagement Herziening kwalificatiedossiers 13.30 – 14.30 uur Toelichting door Rini Romme 14.30 – 15.30 uur Gebruikerspanels? door Janneke Voltman 15.30 uur Vervolgtraject, Afsluiting

Aftrap: Waarom herziening? René van Gils Thema-adviescommissie Kwalificeren & Examineren Procesmanagement Herziening kwalificatiestructuur

De uitdaging voor het mbo Vakmanschap is hard nodig voor economie Instroom staat onder druk, havo populair (Sneller) meebewegen met arbeidsmarktontwikkeling Overzichtelijke kwalificatiestructuur Meer duidelijkheid in examinering (deel C) Structuur aanpassen aan onderwijspraktijk

Waarom nog meer……. Meer vrijheid in programmering Doelmatigheid, afnemende budgetten Herkenbaarheid en flexibiliteit Onderwijsveld betrekken bij ontwikkeling Direct samen met bedrijfsleven Goede aansluiting op vmbo – hbo

20 criteria minister OCW, waaronder: Eén structuur: domein – dossier – kwalificatie – kwalificatieniveau (EQF) Kwalificaties algemeen beschrijven, specifiek waar nodig Evenwichtige beschrijving van kennis, vaardigheden en houding Geen verplicht stapelen m.u.v. specialist Terugdringen aantal kwalificaties Docentenpanels

Het goede behouden Drievoudige kwalificering beroep én vervolgstudie én maatschappij vooral initieel onderwijs Vrijheid in leerroute: bol en bbl kwalificaties aansluiten bij kenmerken doelgroep Kwaliteitseisen optimaliseren transparant, herkenbaar, flexibel, uitvoerbaar, duurzaam én doelmatig

Wat moet er verbeteren? Verwante beroepen binnen werkveldgebied eenheid in wijze van clustering beroepen één kenniscentrum eindverantwoordelijk per kwalificatiedossier Waarde diploma beter afspreken exameneisen opnemen (“wat moet aantoonbaar zijn”) prestatie-indicatoren hoger aggregatieniveau Compacte kwalificatiedossiers helder en duurzame dossiers als basis voor aantrekkelijke mbo-opleidingen

Gebruikerspanel? Rini Romme

Compacte concrete dossiers Balans vakkennis, vaardigheden, houding niveau, complexiteit op basis van NLQF ontwikkeltaal: competentiemodel SHL kerntaken en werkprocessen blijven Verwijzing naar verantwoordingsdocumenten bijv. L&B, arbeidsmarktcijfers, docentenoordeel Exameneisen beroepssituaties, examenprofiel, geen afvinklijst

Format: basis + profiel + keuze Keuze B Keuze X Keuze C Diploma-eisen Keuze A Profiel 1 Profiel 3 Profiel 2 Kwalificatie eisen Basis beroeps Basis Alg

Opbouw kwalificatiedossier Basis (minimaal 50%) – naam diploma algemene basistaken (talen, rekenen, L&B) beroepsgerichte basistaken Profiel – naam uitstroom sectorale verbreding, verdieping (contextspecifiek) exameneisen opnemen Keuze (15%) – verplicht onderdeel diploma verrijking (uit andere kwalificaties) relevant voor arbeidsmarkt of doorstroom

Keuzedelen 15 % van de nominale studieduur (= contacttijd + bpv + zelfstudie) Verplicht onderdeel diploma Moet worden geborgd door examinering (= voldoen aan eisen inspectiestandaarden) Kan worden opgesteld in regio, altijd door onderwijs en bedrijfsleven gezamenlijk Eisen vastgesteld door paritaire commissie (kan branchecertificaat zijn)

Format kwalificatiedossier Kennis en vaardigheden voorop Competenties als beheersingsniveau Plaats voor examinering (examenprofiel) Kwaliteitseisen handhaven: Transparant: vergelijkbare functie onderdelen Herkenbaar: diplomawaarde Flexibel: actualiteit verwerken Duurzaam: hoog aggregatieniveau Uitvoerbaar: onderwijs, bedrijfsleven, docenten (incl. doelmatigheid)

Toelichting: wát wordt herzien? Janneke Voltman

Invoering herziene structuur Opleveren dossiers door kenniscentra Voor 1 december 2012  35-50% Welke dossiers in overleg met scholenveld en branches In 2013 opleveren 100% Invoering op scholen: Experimenten met dossiers (vrijwillig) in 2013/14 Gelijktijdig: aanpassen administratieve systemen, regelgeving, toezicht Vanaf schooljaar 2014/15 volledige herziene kwalificatiestructuur

Structuurvoorstel SBB verantwoordelijk voor hele kwalificatiestructuur Eind mei: Eerste structuurvoorstellen door kenniscentra ingediend Aantal dossiers iets minder Aantal profielen beduidend minder (15 - 20%) Vervolg: Overleg paritaire commissies Evt. bijgestelde voorstellen 17 augustus In september voorlopig besluit bestuur SBB

Aandachtspunten Nog nader onderzoek naar: Grensdossiers Entreeopleidingen Samenhang in onderdelen zoals ondernemerschap / leidinggeven Uitvoerbaarheid: Is het mogelijk om het onderwijs uit te voeren? (in school en op de werkplek) Is het mogelijk de examinering en BPV vorm te geven? Biedt het dossier voldoende informatie? Komen studenten goed opgeleid op de arbeidsmarkt en krijgen ze terecht hun diploma?

Samen aan de slag Raadplegingen ‘kolommen’ onderwijs en bedrijfsleven: Kenniscentra en SBB organiseren raadplegingen Mei: werkconferentie kenniscentra, btg’s en branches Juni: informatie voor docenten en praktijkopleiders Paritaire commissies: namens onderwijs en bedrijfsleven akkoord op dossiers en aanbieden voor toetsing aan SBB Toetsingskamer SBB: ‘keurt’ dossiers

Uitvoerbaarheid en doelmatigheid Uitvoerbaarheid kwalificatiedossiers Samen in gesprek met kenniscentra Doelmatigheid: Wie gaat welke opleiding aanbieden? Zijn er genoeg (leer)banen/stages te vinden? Arbeidsmarktrelevantie? Gebruikerspanels: Kun je op basis van de dossiers goed onderwijs, examens en bpv vormgeven?

Vervolg Informatie voor docenten en praktijkopleiders www.s-bb.nl www.mijnkwalificatiedossier.nl Gebruikerspanel: iets voor u? Reageer volgende week op de mail Presentatie en informatie vandaag www.mbodiensten.nl

- Vragen - Reacties - Herhaling na de zomer Gebruikerspanels - Vragen - Reacties - Herhaling na de zomer Mede georganiseerd door