Leraren klaarstomen: Persistentie en gevolgen van de praktijkschok

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Evaluatie van mentorprojecten
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
een didactiek voor opleiden op school
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Kwaliteit van leven bij dementie
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september.
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Allochtonen in het hoger onderwijs
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
De weg naar de competente docent
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Vakmanschap is Meesterschap
Registratie van achtergrondfactoren bij patiënten in de huisartsenpraktijk: welke zijn volgens huisartsen belangrijk om te registreren? Een Delphi studie.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
© 't Steunpunt1 Netoverschrijdend samenwerkingsverband: voor Stad Gent Ervaren multidisciplinair team voor Analyse Overleg Coaching van actoren m.b.t.
Een project van de Korengroep
Onderzoek Mentorschap
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
De lerarenopleider gepositioneerd
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.

Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Evaluatie van verkeersveiligheid in scootmobielen bij mensen met visuele beperkingen C. Cordes, MSc., dr. J.H.C. Heutink, prof. dr. O.M. Tucha, prof. dr.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Persoonsgerichte zorg
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Leraren klaarstomen: Persistentie en gevolgen van de praktijkschok Katrien Struyven, Vakgroep Educatiewetenschappen, VUB

Praktijkschok Aanwijzingen dat praktijkschok nog steeds een reële werkelijkheid is dat voorbereiding van leraren op de praktijk niet ideaal is?

Evidentie Studie 1: tijdens de opleiding – begeleiding en assessment door mentoren Studie 2: bij afstuderen – waarom verlaten gekwalificeerde leraren het onderwijs? Studie 3: bij de start – competentiebeleving en begeleiding van beginnende leerkrachten

Begeleiding en evaluatie door mentoren Struyven, K., Vrancken, S., Vanvuchelen, H., Ieven, J., D’Hertefeld, M., Balcaen, M., & Romont, R. (2011). Mentorschap: van toevallige passagier naar co-piloot? Begeleiding en beoordeling van toekomstige leerkrachten door mentoren. VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 32 (2), 20-26. Begeleiding en evaluatie door mentoren

Begeleiding & assessment door mentoren Aanleiding Vlaanderen: praktijkcomponent van lerarenopleiding werd uitgebreid Mentor(-coach) wordt spilfiguur, tussen school en opleiding Voorbeeldfunctie van mentoren wordt verwacht, maar niet ervaren! Onderzoeksvragen Wat doen mentoren? Wat wordt er van hen verwacht vanuit opleiding? Onderzoeksopzet 2 faculteiten, 2 CVOs & 1 hogeschool Interviews met stagebegeleiders in opleiding (N=10) Interviews met mentoren in stagescholen (N=25) Thema’s: begeleiding en beoordeling van studenten

Resultaten In begeleiding, maar vooral in de beoordeling door mentoren, wordt er schril contrast gevonden tussen mentoren ‘als uitvoerders’ en mentoren ‘als professionals’ Dit verschil uit zich op verschillende niveaus/relaties: Student Opleiding School Zichzelf

Vier niveaus… Relatie t.o.v. zichzelf Ervaring = enige kwaliteit die mij tot mentor maakt; daardoor tipgever Of ik ‘vorm’ mee iemand tot leerkracht Relatie t.o.v. de stagiair/cursist Opgeleide leerkracht die komt ‘oefenen’ Of leerkrachten-in-opleiding die ‘ontwikkelen’ Relatie t.o.v. de stageschool Alle leerkrachten met ervaring kunnen fungeren als mentor Selectie van ‘mentor’ – goede lkr is niet per definitie goede mentor Relatie t.o.v. de opleiding Beoordeling/veroordeling – is verantwoordelijkheid van opleiding Mentor en opleiding hebben gedeelde verantwoordelijkheid

Begeleiding & assessment door mentoren Werkbegeleiding (tips, FB) Leerbegeleiding (reflectie) Voor mentoren, noch voor opleidingen, is het statuut van de mentor ‘duidelijk’ Nochtans verregaande consequenties in praktijk (zowel voor student/cursist, mentor, stageschool als opleidingsinstituut) Wat is de rol van de mentor? Welk ‘statuut’ krijgt een mentor?

Uitstroomredenen van recent afgestudeerden Struyven, K., Vrancken, S., Brepoels, K., Engels, N., & Lombaerts, K. (2012). Leerkracht zijn met mijn lerarendiploma? Neen, dank u. Pedagogische Studiën, 89 (1), 3-19. Uitstroomredenen van recent afgestudeerden

Achtergrond Leerkrachtentekort  Specifiek voelbaar in kleuter- en secundair onderwijs Dus belangrijk om studenten aan te trekken voor lerarenopleiding MAAR wat blijkt… Verschillende afgestudeerde leerkrachten verlaten het onderwijs binnen de eerste vijf jaren na afstuderen, of komen zelfs nooit in het onderwijs terecht. Vlaanderen: tot 1 op 3 in SO (voortgezet onderwijs) Internationaal: 30 tot 50% (bvb. US, Duitsland, UK)  Verklaringen? = Doel van deze studie

Onderzoek Vragen: Wie zijn de lkr die uitstromen binnen 5 jaren na afstuderen? Wat zijn hun redenen om uit te stromen (waarom)? Onderzoeksgroep 2795 contacten (13 hogescholen); 2309 effectief telefonisch bereikt Indien niet (meer) werkzaam in onderwijs, uitnodiging voor onderzoek (potentiële) onderzoeksgroep (N=370) Non-respons: geen tijd, interesse of toezegging, maar geen reactie  Effectieve deelname : N=235 (d.i. 63.5%)

Vragenlijst Personalia Onderwijsloopbaan ‘na’ afstuderen Huidige werksituatie Motieven om uit te stromen Open vragen (naar intuïtieve redenen) + verantwoording 66 gesloten vragen (voorbeelden, zie volgende slide), betreffende 7 thema’s (o.b.v. literatuur) Persoonlijke factoren/jobsatisfactie Familiale en omgevingsfactoren Opleidingsgerelateerde factoren School- en beleidsgerelateerde factoren Leerling- en oudergerelateerde factoren Financiële factoren Toekomstperspectieven

Resultaten Wie stroomt uit? (slechts) 16% van bereikte populatie = uitgestroomd Geslacht Mannen: 1 op 4 Vrouwen: 1 op 8 Diploma ASO > TSO, BSO Lerarenopl. SO 1 op 4 (bij mannen: 1 op 3) KO/LO – 1 op 10 Ervaring 1 op 3 heeft NOOIT in onderwijs gestaan (!) Huidige situatie 9 op 10 elders werkzaam (90%=tevreden) 1 op 3 verwacht OOIT terug te keren

Topredenen

Factoranalyse (66 items) Werkt in twee richtingen Voor 4 clusters is er sign. verschil ts lkr nooit en lkr met ervaring (redenen wegen zwaarder!)

Conclusies TOP-redenen Toekomstperspectieven – in 2 richtingen !!! 1 op 3 uitstromers nooit lesgegeven in onderwijs (!) Bij lkr mét ervaring wegen negatieve ervaringen zwaarder Kwaliteit van opleiding speelt weinig bepalende rol Hoe kan het toch beter? Personeelsbeleid – systeem van vaste benoemingen nodig, wenselijk, hypotheek op carrières van jonge lkr (#interims) Aanvangsbegeleiding voor ondersteuning vanuit school, ook voor tijdelijke lkr Taaklasten buiten lesgeven beperken (zelfs argument voor lkr die nooit in praktijk stonden)

Competentiebeleving en aanvangsbegeleiding Vicky Willegems (2012, Juni). Competentiebeleving bij beginnende leerkrachten. [Niet-gepubliceerde masterproef], o.l.v. Prof. Dr. K. Struyven, Vrije Universiteit Brussel, Vakgroep Educatiewetenschappen (BILD). Competentiebeleving en aanvangsbegeleiding

Achtergrond

Onderzoek (1) Voelt de beginnende leerkracht zich competent in zijn opdracht? Hebben beginnende leerkrachten het gevoel voldoende voorbereid te zijn op de praktijk en dit zowel naar teacher efficacy als naar basiscompetentiebeleving? (2) Welke factoren kunnen de competentieontwikkeling van beginnende leerkrachten in de toekomst faciliteren? Welke verklaringen kunnen we toeschrijven aan de verschillen die er bestaan in de competentiebeleving van beginnende leerkrachten? Welke verklaringen kunnen we toeschrijven aan het niet verworven zijn van specifieke basiscompetenties? 

Onderzoek Steekproef: Vragenlijst I5 interviews met deelnemers 224 beginnende leerkrachten lager onderwijs (12%=M) Vragenlijst “Teachers’ sense of efficacy scale”, die ontwikkeld werd door Tschannen-Moran en Woolfolk Hoy (2001). Competentiebeleving (cf. Basiscompetenties) Ontvangen en gewenste aanvangsbegeleiding Schoolcontext I5 interviews met deelnemers

Algemeen lijkt self-esteem bij lkr eerder goed Resultaten Algemeen lijkt self-esteem bij lkr eerder goed Nr BaC: verantwlh t.a.v. externen, ondwgem & mij = lager; t.a.v. lerende & team = hoog

Praktijkschok Vanuit de interviews met deelnemers, blijkt de praktijkschok aan de start indrukwekkend en stresserend voor velen. De aanvangsbegeleiding die daarbij gebeurt, lijkt verscheiden en beperkt. De on-tevredenheid blijkt tevens in de vragenlijst.

Aanvangsbegeleiding

Conclusies Self-esteem van meeste beginnende lkr is eerder positief en wordt bepaald door BaC ten aanzien van lerende Lkr voelen zich minder competent t.a.v. externen, onderwijsgemeenschap en maatschappij Praktijkschok blijkt sterk vanuit de verhalen van beginnende leerkrachten Aanvangsbegeleiding is bij meederheid beperkt en ontevredenheid blijkt sterk Wensen voor aanvangsbegeleiding verschillen van het aanbod dat gedaan wordt.

Persistentie van de praktijkschok = JA; Ruimte voor verbetering = UITERAARD; Maar… is er überhaupt manier om deze op te lossen? Gevolgen van schok = JA; In bijzonder als ondersteuning en sociaal engagement op school ontbreken; Investeren in scholen als sociale, professionele en lerende organisaties?