Hub van Doornecollege Deurne Kerngroep Economie & Groen Kerngroep EG Vakgroep Groen VBG 16 maart 2011 CGL in de praktijk
Korte geschiedenis : 4 jaar geleden begonnen met de reorganisatie van de groene sector. (m.b.v. externe deskundige Cees de Jong) Doel: Aansluiten bij behoeften van onze groene regio. Meer docenten betrekken bij de kleine sector om ontwikkelingen te kunnen realiseren. Levensvatbaar blijven van de groene sector Nieuw onderwijsorganisatiemodel groen invoeren Gevolg: nieuwe drive & uitdagingen binnen groen!! Vorig jaar pilotschool Competentiegericht Examineren Dit jaar deelnemer KIGO project.
Voorbeeld activiteit ontstaan door de groene ontwikkelingen vóór CGL: Netwerkbijeenkomst voor stagebedijven Door docenten Door school /bedrijven als zeer zinvol ervaren en willen dit graag jaarlijks herhalen. (vorig jaar: 12 deelnemers) Zelfde activiteit na besmetting C virus: Netwerkbijeenkomst (PLUS) voor stagebedijven Door leerlingen met begeleidende docenten Door school /bedrijven als nog zinvoller ervaren en we gaan dit jaarlijks herhalen. (dit jaar: 45 deelnemers)
Een “streekpresentjesdag ” met 2 relatief onbekende leerlingen uit KG E&G Toneelstuk docenten = aftrap!! Coachen! Klas 3 & 4 Gemixt. Met z’n 3en CB/HV/GR Samen aan de slag Laat jouw vakmanschap maar zien! Streekpresentje?? Samenwerken met onbekende
Voorbeeld materiaal voor docent (dokument vormt onderdeel in reflectiegesprek met leerling)
De relatiedag voor stagebedrijven Ontvangst ( door leerlingen) Presentatie Markt (door leerlingen) 3 gangen diner (door leerlingen) (netwerken) ( bedrijven met collega’s) Rondleiding Presentje (door’leerlingen gemaakt) Beoordelen ( bedrijven beoordelen stagepresentaties + presentjes) Uitleg geven over beoordelen Veilig zitten!
deel lesbrief stage ervaringen presenteren. plannen & organiseren deel lesbrief stage ervaringen presenteren * plannen & organiseren *presenteren
Voorbeeld activiteit ontstaan door de groene ontwikkelingen vóór CGL: Tuinen opknappen voor mensen die dit zelf niet kunnen Door wijkbeheerder, leerlingen zijn extra handjes Door wijkbeheer als zinvol ervaren als de leerlingen gemotiveerd waren. Zelfde activiteit na besmetting C virus: KIGO deelname, tuinen opknappen voor mensen die dit zelf niet kunnen. Door leerlingen met docent en wijkbeheerder als coach De leerling wordt eigenaar wat de betrokkenheid enorm vergroot.
KIGO en competenties” Tuinen opknappen voor bewoners die het zelf niet kunnen. De aftrap, je tweetal en je tuin. De aftrap De lesbrief lezen Nog vragen aan begeleider Google earth:Die tuin is het!
KIGO en competenties” Tuinen opknappen voor bewoners die het zelf niet kunnen. Op spreekuur bij de wijkbeheerder je plan verantwoorden
Daarom: KIGO: Uitspraak huidige 4e jaars leerling groen: Juf wij mochten dat vorig jaar niet, dat had ik ook wel gewild. Uitspraak wijkbeheerder: We zijn nog niet eens aan het opknappen en de leerlingen voelen zich al meer verantwoordelijk en betrokken dan vorig jaar. RELATIEDAG: Uitspraak bedrijf bij kiezen presentje: Ik heb me nooit gerealiseerd dat er achter het maken van een streekpresentje (dat bedrijfstechnisch en zakelijk gezien maar 10 minuten mag duren) een hele dag leerervaringen schuil gaat.
CGL op het Hub van Doornecollege Aan de slag en uitproberen, daarna met leerlingen in gesprek Onze ontwikkelingen gaan met vallen en opstaan, de gemaakte lesbrieven van dit jaar worden allen aangepast na evaluatie. Er blijken ook onbedoelde voordelen te zitten aan samen ontwikkelen m.b.t. CGL: Door klassen te doorbreken zijn leerlingen losgekomen van vaste patronen en daardoor hebben ze ons soms verrast. de streekpresentjes dag was voor ons een (vermoeiende)dag vol team teaching, plezier en bijscholing. De relatiedag is een zeer succesvolle PR activiteit gebleken voor ons VMBO in Deurne.
Competenties in kerngroep E&G op HC Het begin is gemaakt. Alle docenten in de kerngroep doen mee! Wij hebben gekozen om competentieleren te koppelen aan bestaande activiteiten. De opgepakte / vernieuwde (C) activiteiten komen volgend jaar weer terug!!! WORDT DOOR ONS ZEKER VERVOLGD