Koen Devos en Hugo Verreycken Gemeenschappelijk advies van IN & IBW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Organisatiekunde.
Habitatrichtlijn Wat wil ze bereiken?  Specifiek: habitats en soorten van Europees belang in een gunstige staat van instandhouding behouden of herstellen.
Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Is er visserij? nee Ga verder met uitzetten vis ja
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
Hoofdlijnen  Biodiversiteit Hoofdlijnen Natuurrapport 2007  Verstoringen/bedreigingen  Duurzaam gebruik.
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen ACTUELE SITUATIE OMTRENT BLUETONGUE Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Gebruik van GMES Land Use Lille Métropole
Onderdelen van de bijdrage
Monitoring van zeehonden
Casus Zomerganzen naam spreker/partner. Casus Zomerganzen naam spreker/partner.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Wettelijke Onderzoekstaken Natuur & Milieu Kosteneffectiviteit terrestrische EHS 28 oktober 2008 Tanja de Koeijer (WOT natuur en milieu) Rien Reijnen,
Voorontwerp bestemmingsplan ‘Hof van Cranendonck’
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
VOB 21 april 2009 Dr. Hilde Goris
Een groeiende economie is niet noodzakelijk een betere economie
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
Inburgering in Vlaanderen
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Afkoppelen in Kortrijk: het beleid. INHOUD Kader Historiek Subsidies Rol afkoppelingsadviseur.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Gewonden en zelfredzaamheid
Bodemregelgeving en risico’s Victor Dries. Opbouw –Preventie –Preventie faalt –Het verleden –Saneringsplicht –Informatie-opbouw –Risico-evaluatie –Ernstige.
1 februari 2007 Dosis-respons relaties KRW - Hydromorfologie & MEP/GEP Rob Portielje (RWS RIZA)
QUIZ OORLOG EN VREDE ZUIDACTIE CARAES NGO.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
0 1 Eliminatie…. en wat dan? Ton Rotteveel Plantenziektenkundige Dienst.
Voldoende Bewegen op het werk
Flora- en faunawet Conny Krutzen Presentatie bij RPS |19 juni 2014.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
© Sportvisserij Nederland 2009 © Sportvisacademie Nederland 2010 Visstandbeheer Sportvisacademie Nederland Leerjaar 1, les 1, niveau 3 en 4.
Cormoshop Project Door: Tom Bangma, stagiair MBO Watermanagement Begeleider: Jan Kamman Project: Cormoshop, Aalscholvers weren Datum: /
Overladingen Sarah Schoenmaekers Koenraad Vanschoren
Verbetering van de sportvisserij mogelijkheden (aantrekken van onroerend goed) Milan Scheurink & Ed Piek Sportvisserij Oost-Nederland 21 Mei 2013.
Reglement Inwendige Orde Hoofdstuk 1 : Het ontslag van een lid van de Raad van Bestuur. Art.1 Ieder uitgesloten of ontslagnemend bestuurslid kan zich Ieder.
Visserijkundig onderzoek Grote en kleine put ALV 10 januari 2015 Martin Hoorweg.
Warmtevisie EZ: nog werk in uitvoering
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Sociaal Zekerheidsrecht
Sportvisacademie Nederland Leerjaar 1, les 6, niveau 3 en 4
Visum en overheidsopdrachten
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Provinciaal infomoment Standpunt van de doelgroepen 1.
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
Visserijkundigonderzoek HSV ‘t Stekelbaarsje 2016 Martin Hoorweg.
Start jaar Vissennetwerk! 40 bijeenkomsten 40 thema’s.
28 januari 2016 Vogels Effecten van strand- en vooroeversuppleties op draagkracht voor vogels.
27 november 2014 Ontheffing Tijdelijke natuur Een toelichting op de ontheffingspraktijk.
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Agrarisch Natuurbeheer Weststellingwerf
Onderhouden met Werktuigen en machines
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Flora & Faunawet Werken met de gedragscode bestendig beheer gemeentelijke groenvoorzieningen.
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Natuurdoelen: afgelegde weg en toekomst
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
DEEL TWEE Beschrijvende schalen
Transcript van de presentatie:

Koen Devos en Hugo Verreycken Gemeenschappelijk advies van IN & IBW Aalscholvers en schade aan visserij in Vlaanderen: een afweging van mogelijke maatregelen in het kader van een internationaal actieplan Koen Devos en Hugo Verreycken Gemeenschappelijk advies van IN & IBW

De aalscholver Phalacrocorax carbo sinensis visetende vogel (gewicht 2.5 kg) broedvogel en wintergast in Vlaanderen tot 1998 beschermd door EEC Directive 79/409/EEC Annex I , volledig beschermd in Vlaanderen (mag niet bejaagd en kolonies niet verstoord worden) dagelijkse visopname tussen 300 en 700 g (170 kg per jaar) jagen vaak in troepen (‘slagorde’) duikt op elke diepte en vervolgt vis in het water

De aalscholver Phalacrocorax carbo sinensis selectiviteit bij het foerageren is afhankelijk van grootte en vorm prooi tot 55 cm lang en 15 cm hoog dieet bestaat voornamelijk uit blankvoorn en andere karperachtigen, baars en pos zeer weinig paling

Status van de aalscholver in Vlaanderen verdween als broedvogel in 1965 en kwam pas terug in 1993 in Vlaanderen broedpopulatie

Status van de aalscholver in Vlaanderen Winterpopulaties : stabiel sinds 1995 (± 2400 ex.)

Schade door aalscholvers economisch (inkomensverlies, minder verkochte vergunningen, ...) ecologisch (voorkeur blankvoorn / brasem, verandering habitat, wegnemen zeldzame vissoorten, …) pathologisch (wonden en stress bij vissen, verspreiden van ziekten) sociaal (daling van aantal vissers)

Schade aan visserij VISKWEEK hoge verliezen door grote visconcentratie bewezen schade (OVB Lelystad : 90 % productieverlies  schadevergoeding van overheid) productieverlies in Vlaanderen werd op 40 à 50 % geschat (± 25 mio BEF/jaar) ergst bedreigde landen Denemarken, Nederland, (Frankrijk), …

Schade aan visserij VISKWEEK (vervolg) afweer mogelijk in bepaalde gevallen (beperkt afschot, draadoverspanning) meeste afweertechnieken weinig efficiënt  menselijke aanwezigheid afweermogelijkheden worden bepaald door de verschillende lidstaten in Wallonië wettelijk kader voor schadeclaim sinds 29 oktober 1998 in Vlaanderen nog geen wettelijk kader

Schade aan visserij WILDE POPULATIES zeer moeilijk aan te tonen, zeer weinig concrete gegevens van toestand vooraf consumptie van vissen op openbare waters op jaarbasis varieert van 5 tot 50 kg/ha  wat is impact op aanwezige vispopulatie? geen economische verliezen aan te tonen

Geschatte financiële schade (op basis van gemiddelde visopname per dag) Opmerking: -veronderstelling 1 kg vis = 200 BEF - de gemiddelde visopname is 400 g/dag/aalscholver

Schade aan de visserij BEROEPSVISSERIJ beschadiging van vissen (pikwonden) verandering van het visbestand op lange termijn voorbeeld IJselmeer: beroepsvisserij en aalscholvers ontnemen gelijke hoeveelheden jonge baars (2.5 kg/ha) en snoekbaars (0.4 kg/ha) palingconsumptie door aalscholvers maximaal 0.06 kg/ha (in het NW-Overijsselmeer = 1.1 kg/ha)

Internationaal actieplan voor het beheer van de aalscholverpopulatie Actieplan heeft als doel conflicten tussen aalscholvers en de visserijsector zoveel mogelijk te minimaliseren door echte schade te voorkomen of te reduceren zonder de gunstige beschermingsstatus van de aalscholver in het gedrang te brengen Hoe? (in volgorde van voorkeur) door aanpassingen uit te voeren aan viskwekerijen en visserijen door maatregelen te nemen die leiden tot een locale reductie van de aanwezigheid van aalscholvers door maatregelen te nemen die leiden tot een stabilisering of reductie van de volledige Europese populatie (internationale aanpak vereist)

Internationaal actieplan voor het beheer van de aalscholverpopulatie overzicht van maatregelen (letale en niet-letale) 1. Maatregelen die de toegang van Aalscholvers tot viswateren verhinderen of bemoeilijken Niet dodelijk draden en/of linten over de vijvers spannen netten spannen over de vijvers de vogels zoveel mogelijk actief verstoren de beschikbaarheid van de vissen aan de Aalscholvers bemoeilijken aanpassingen aan het beheer van de visvijvers Dodelijk het schieten van aalscholvers

Internationaal actieplan voor het beheer van de aalscholverpopulatie 2. Maatregelen die de Aalscholveraantallen lokaal of regionaal onder controle houden Niet dodelijk Buiten broedkolonies: vogels verstoren die proberen een nieuwe kolonie te stichten potentiële nestbomen omhakken In broedkolonies: nestbomen omhakken en nesten vernietigen systematische verstoring van de broedvogels voor of bij het begin van de eileg

Internationaal actieplan voor het beheer van de aalscholverpopulatie 2. Maatregelen die de Aalscholveraantallen lokaal of regionaal onder controle houden Dodelijk Buiten broedkolonies: open jachtseizoen afschotvergunningen In broedkolonies: verwijderen of besproeien van eieren het doden van niet-vliegvlugge jongen het schieten van volwassen vogels

Internationaal actieplan voor het beheer van de aalscholverpopulatie 3. Compensaties en vergoedingen financiële vergoedingen/subsidies voor technische maatregelen die schade voorkomen financiële vergoedingen voor schade wanneer andere methoden niet efficiënt blijken te zijn financiële vergoedingen voor schade wanneer andere maatregelen niet gewenst zijn

Het voorkomen of compenseren van aalscholverschade in Vlaanderen 1. Viskwekerijen in groene bestemmingen, beschermde natuurgebieden uitbetalen van schadevergoedingen geen passieve afweermiddelen (tenzij eventueel na gunstig advies door Afdeling Natuur en Bos & Groen) eventueel: afbouw van (intensieve) viskweek (uitdovingsbeleid, herlocatie,…) in functie van bepaalde beleidsbeslissingen 2. Viskwekerijen in niet-groene bestemmingen, buiten beschermde natuurgebieden subsidiëring van passieve afweermiddelen eventueel uitbetalen van schadevergoedingen indien afweermiddelen niet mogelijk/effectief blijken te zijn

Het voorkomen of compenseren van aalscholverschade in Vlaanderen 3. Openbare en private hengelwaters in groene bestemmingen, beschermde natuurgebieden geen verstorende en afwerende maatregelen toegelaten geen schadevergoedingen / subsidiëring 4. Private (en bepaalde openbare) hengelsportzones buiten groene bestemmingen passieve afweermiddelen toegelaten (eventueel met subsidiëring) opportuniteit van schadevergoedingen te onderzoeken (cfr. gevaar voor scheppen van precedent)

Conclusies effect op natuurlijke populaties is zeer moeilijk in schatten eventuele ecologische schade => verder onderzoek nodig beroepsvisserij in Vlaanderen zeer gering schade aan viskweek/visvijvers is aanzienlijk  nood aan wettelijk kader voor schadevergoeding en/of subsidies van overheid

Concrete stappen te ondernemen door het beleid Er dient een wettelijk kader gecreëerd worden voor het uitbetalen van schadevergoedingen en/of subsidiëring van afweermiddelen (Decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu Art. 52) Er dient een commissie en procedure opgericht te worden voor het beoordelen van schadeclaims en advisering van te nemen maatregelen Er dient een monitoring en evaluatie te gebeuren van de effectiviteit van de genomen maatregelen