Webkwestie STARTINLEIDINGOPDRACHTVERWERKINGINFOBRONNENBEOORDELINGAFSLUITINGLEERKRACHT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Niet Klikken, Er is muziek bij Oud mogen worden is een zegen Z e z e g g e n ….
Advertisements

Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Modern sprookje Kikkerkoning.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Joringel lette niet op haar en bekeek de kooien met de vogels.
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Lees- en Taalproblemen
Verborgen vormen van pesten
Borneo eiland.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Jij en Je Ontdekkingsreis
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
‘Het podium op voor Villa Joep!
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Prestatie: Maak met de hele klas een krant over…
Discipelschap.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Profielwerkstuk maken
Lesgeven en begeleiden
Heksen in de Middeleeuwen
De onsterfelijke Alexander de Grote
Een lessenserie van drie lessen
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Modern Sprookje Kikkerkoning.
Mijn boekbespreking gaat over
Godsdienst
Er was eens een oud kasteel midden in een diep en donker bos.
In het midden lag een grote dauwdruppel, zo groot als de mooiste parel.
Hij zocht tot aan de negende dag. Vaak liep hij rond het kasteel, maar hij kwam nooit te dichtbij.
Lezing door Kick de Wolff
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Een levensboek voor ouderen
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Wikiwijs.
Alexander, Napoleon en Joséphine
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
De koning van de kikkers
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Snelcurcus leerstofzuigen
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Kerstproject 2011 Vertel Het Maar
Te gek voor woorden. Verwijswoorden FilipEmanuelle  hij  zijn  hem  de man  de arme man  haar echtgenoot  de gewonde man  de pechvogel  zij.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Hoofdstuk 7 Een sterk kasteel. Luister naar een verhaal over de jongen die geen ridder wilde worden.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
De potentie van het puberbrein
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Een instructie schrijven
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Transcript van de presentatie:

Webkwestie STARTINLEIDINGOPDRACHTVERWERKINGINFOBRONNENBEOORDELINGAFSLUITINGLEERKRACHT

Bladel, Oude heks gezien…. Onlangs werd in de Brabantse bossen een oude vrouw gezien. Scholieren herkenden in haar zwarte kledij en kromme neus de heks ‘Kaat’. Zij organiseerde smokkeltochten in de omgeving. Samen met haar roversbende ontvoerde zij de baby van hoeve ‘Ten Vorsel’. Welk onheil hangt het Bladelse volk nu boven het hoofd?……. Als scholieren de gedaante van de oude heks zien, heerst er onrust onder de bevolking van Bladel, een dorp in de Brabantse Kempen. Wat hangt hun boven het hoofd als de vrouw ‘De Zwarte Kaat’ blijkt te zijn? Iedereen herinnert zich de ontvoering van het wonderkind…… De krant gaat een speciale editie uitbrengen over de verhalen van de Zwarte Kaat. Jij vormt samen met je vriend het nieuwe journalistenteam van de krant. Jullie krijgen een speciale opdracht….. STARTINLEIDINGOPDRACHTVERWERKINGINFOBRONNENBEOORDELINGAFSLUITINGLEERKRACHT

 Als de Zwarte Kaat opnieuw gesignaleerd wordt, besluit de krant een speciale editie uit te brengen. Jullie gaan daarin een artikel schrijven over de avonturen van de Kaat en haar roversbende.  Als journalisten van de krant gaan jullie op zoek naar de achtergronden van het verhaal. Verhalen horen bij bijzondere mensen. In dit geval gaan jullie op zoek naar informatie over de Zwarte Kaat, de heks van het Hellenende.  Alvorens het krantenartikel te schrijven gaan jullie op onderzoek uit op het internet…... n 1. Wie was de Zwarte Kaat? In welke tijd leefde zij? En waarom werd zij een heks genoemd? n 2. Wat deed Kaat in het dorpje Bladel, gelegen in de Brabantse Kempen? Kun je nu nog plaatsen uit het verhaal bezoeken? n 3. Wie was J.R. Snieders? Wat heeft hij voor de sage betekend? Welke plaatsen in Bladel zijn naar hem vernoemd? n 4. Welke andere smokkelaars- en roversbenden waren in de grensstreek actief?  5. Op welke plaatsen in Nederland werd Kaat nog meer gezien ? STARTINLEIDINGOPDRACHTVERWERKINGINFOBRONNENBEOORDELINGAFSLUITINGLEERKRACHT

 Als journalisten zijn jullie beroemde mensen, want jullie schrijven in de krant. Het is daarom belangrijk om nauwkeurig te werk te gaan.  Jullie gaan een interessante tekst schrijven die in de schoolkrant afgedrukt kan worden. Zorg daarom niet alleen voor de juiste informatie van internet, maar schrijf het artikel van ongeveer 300 woorden ook zonder taalfouten. n Tips: n Zoek eerst de antwoorden op de vijf vragen. Schrijf ze in het kort op een kladblaadje. Gebruik hierbij de infobronnen op het internet. n Schrijf een mooie tekst over de avonturen van de Zwarte Kaat en haar roversbende. Verzin er vervolgens een krachtige titel bij. n Typ die tekst vervolgens in Word. Zet de tekst in drie smalle kolommen zoals in een echte krant. Gebruik daarbij een passend lettertype voor een krantenartikel. Zorg dat er geen taalfoutjes in staan en voeg passende plaatjes en foto’s toe vanaf het internet. STARTINLEIDINGOPDRACHTVERWERKINGINFOBRONNENBEOORDELINGAFSLUITINGLEERKRACHT

Alles over het verhaal: Kaat, Bokkerijders en achtergronden: n n De Heksenboom De Heksenboom n n Villa Volta Villa Volta n n De Kempen nader belicht De Kempen nader belicht Alles over heksen en heksenvervolging: n n Heksen en heksenvervolgingen Heksen en heksenvervolgingen n n Heksenwaag Heksenwaag n n Heksen Heksen n n Heksen (thinkquest) Heksen (thinkquest) Alles over Bladel, Postel en omstreken: voor Teuten, Snieders, Kaat en Bokkerijders n n Kempen en Peel Kempen en Peel n n Gemeentengids Noord-Brabant Gemeentengids Noord-Brabant n n Landgoed Ten Voorsel Landgoed Ten Voorsel Nog meer infobronnen >> STARTINLEIDINGOPDRACHTVERWERKINGINFOBRONNENBEOORDELINGAFSLUITINGLEERKRACHT

Alles over J.R. Snieders: n Gebroeders Snieders Gebroeders Snieders Gebroeders Snieders n Jan Renier Snieders Jan Renier Snieders Jan Renier Snieders Andere Kaat: n De bende van de zwarte dageraad De bende van de zwarte dageraad De bende van de zwarte dageraad n Gildeboekverkopers Gildeboekverkopers STARTINLEIDINGOPDRACHTVERWERKINGINFOBRONNENBEOORDELINGAFSLUITINGLEERKRACHT

STARTINLEIDINGOPDRACHTVERWERKINGINFOBRONNENBEOORDELINGAFSLUITINGLEERKRACHT

Nu mogen jullie jezelf een echte kenner van de sage ‘Het kind met den helm’ noemen !! Jullie weten nu   In welke tijd en waar het verhaal is ontstaan.   de betekenis van heksen die tijd. .  wie het verhaal opgeschreven heeft om nooit te vergeten. En om de Brabantse traditie van het vertellen voort te zetten, hebben jullie een mooi artikel voor in de schoolkrant geschreven. hebben jullie een mooi artikel voor in de schoolkrant geschreven. Houdoe en bedankt ! Houdoe en bedankt ! STARTINLEIDINGOPDRACHTVERWERKINGINFOBRONNENBEOORDELINGAFSLUITINGLEERKRACHT

Voor basisschool groep 7 en 8 werken in tweetallen  vakgebieden: Historische culturele vorming Nederlandse taalvaardigheid  product: een artikel voor schoolkrant Tijdduur: 4 x 2 lesuren  Materialen: kladpapier computer met internet  Leerpunten: ‘De Zwarte Kaat’ behoort tot het cultuurhistorische erfgoed van Bladel. De webkwestie laat leerlingen op een nieuwe wijze kennismaken met de traditie van verhalen vertellen. De beleving van het verhaal zal bij dragen aan een groeiend inzicht om historisch materiaal te behouden.  Beoordeling: De leerkracht gebruikt de beoordelingstabel.  auteur: Margret ten Have Margret ten Have januari 2005 U Kunt de auteur altijd mailen voor op- en aanmerkingen die deze webkwestie kunnen verbeteren. Klik op haar naam om te mailen. STARTINLEIDINGOPDRACHTVERWERKINGINFOBRONNENBEOORDELINGAFSLUITINGLEERKRACHT