verstandelijke beperking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
EMDR bij autisme spectrum stoornissen (ASS) en bij verstandelijke beperking (VB) Zoek de verschillen.
Seksuele opvoeding van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
TOTALE COMMUNICATIE.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Werken aan zorg Thema autisme.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Van begrijpen naar begeleiden
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Een haperend geheugen.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Het Aspergersyndroom.
Autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Je herkent het pas als je het kent
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Is de vereniging auti-proof?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Het syndroom van Asperger
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Autisme Spectrum Stoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Observeren en begeleiden van kleine groepen
© UNIEK IN DE KLAS.
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

verstandelijke beperking Verstandelijk beperkt en autisme Autisme volwassen en een verstandelijke beperking

Autisme Spectrum Stoornissen Volwassenen en autisme Verstandelijk beperkt en autisme Autisme Spectrum Stoornissen ASS KLASSIEK AUTISME PDD-NOS ASPERGER AUTISTISCHE STOORNIS POS-PERVASIEVE ONTWIKKELINGSSTOORNIS MCDD AANVERWANTE CONTACTSTOORNIS

Verstandelijk beperkt en autisme Autisme wat is dat? Geneticus-------een erfelijk bepaalde stoornis Neuroloog------een beschadiging in de hersenen Psychiater------een gedragsstoornis volgens DSM-IV

Verstandelijk beperkt en autisme OORZAAK AUTISME organisch/genetisch virale infecties Zwangerschaps-geboortecomplicaties Deze oorzaken hebben een hersenbeschadiging tot gevolg.

Wat is een autisme spectrum stoornis? Volwassenen en autisme Verstandelijk beperkt en autisme Wat is een autisme spectrum stoornis? Een informatie verwerkingsstoornis Waarbij een prikkel verkeerd of verstoord wordt doorgegeven aan de hersenen Waardoor er geen, verkeerde of een gebrekkige samenhang plaatsvindt Die zich uit in problemen op het gebied van de sociale interactie, communicatie en verbeelding (star gedrag)

Verstandelijk beperkt en autisme Autisme---------10 per 10.000 Asperger-------2,5 per 10.000 PDD-NOS------20 per 10.000 1 per 100 heeft een vorm van autisme

Waarnemen bij mensen zonder autisme Verstandelijk beperkt en autisme Waarnemen bij mensen zonder autisme Waarnemen is automatisch snappen Waarnemen Voelen Proeven Ruiken Zien Horen ZINVOLLE BETEKENISVERLENING

Waarnemen bij mensen met autisme Verstandelijk beperkt en autisme Waarnemen bij mensen met autisme Waarnemen is niet automatisch snappen Waarnemen Voelen Proeven Ruiken Zien Horen Informatieverwerkingsstoornis Informatie wordt 1 voor 1 verwerkt en niet of nauwelijks met elkaar in verband gebracht

Problemen met de waarneming leiden tot: Volwassenen en autisme Verstandelijk beperkt en autisme Problemen met de waarneming leiden tot: Geen samenhang zien: = Gebrek aan centrale coherentie Het zich niet of nauwelijks kunnen verplaatsen in de ander: = Gebrek aan Theory Of Mind (TOM) Het niet of nauwelijks kunnen plannen en organiseren: = Gebrek aan executive functioning

Hoe wordt een opdracht/informatie verwerkt Personen met normale intelligentie   Personen met een verstandelijke beperking Personen met autisme en een verstandelijke beperking Personen met autisme zonder verstandelijke beperking

Niveau van cognitie Verstandelijk beperkt en autisme Volwassenen en autisme Verstandelijk beperkt en autisme Niveau van cognitie 70% verstandelijk gehandicapt (IQ < 70) Een dysharmonisch ontwikkelingsprofiel: de ontwikkeling gaat niet op alle gebieden even hard Groot verschil tussen theoretische kennis en praktisch toepasbaar gezond verstand vaak in combinatie met andere beperkingen: zoals epilepsie

Autisme en een verstandelijke beperking Volwassenen en autisme Verstandelijk beperkt en autisme Autisme en een verstandelijke beperking Verschil Autisme is een ontwikkelingsstoornis Verstandelijke beperking is een ontwikkelingstekort Overeenkomst: Beide zijn algehele ontwikkelingsbeperkingen Komen vroeg in de ontwikkeling tot uiting Moeten apart geclassificeerd en gediagnosticeerd worden

verstandelijke beperking Verstandelijk beperkt en autisme Autisme en een verstandelijke beperking = Dubbel gehandicapt

. Verstandelijk beperkt en autisme Volwassenen en autisme Sterke kanten: Goede visuele waarneming Goed geheugen Oog voor detail Sterke motivatie en aandacht voor dingen die hem interesseren. Goed werkgedrag/instructies letterlijk opvolgen. Zwakke kanten: Zwakke auditieve waarneming Geheugen is vaak fragmentarisch Geen oog voor de context Motivatie is zwak Taken niet goed structureren Niet goed omgaan met gevoelens/emoties Rigide in denken en handelen .

Verstandelijk beperkt en autisme Mensen met autisme en verstandelijk beperking vragen om een speciale aanpak die bestaat uit: verduidelijking en voorspelbaarheid bieden in de vorm van een aangepast prikkelaanbod Een aangepast eisenpakket Een op dit individu en zijn omgeving afgestemd plan

Verstandelijk beperkt en autisme Volwassen en autisme Het beeld van autisme uit zich anders op volwassen-leeftijd Het beeld is mede afhankelijk van: de mate van de autismeproblematiek De mate van de verstandelijke beperking De leeftijd waarop de diagnose is gesteld en de wijze waarop daarna behandeling en begeleiding volgden Het niveau van functioneren De mate waarin woon-werk aangepast zijn

Stoornis in de sociale interacties; Verstandelijk beperkt en autisme Stoornis in de sociale interacties; De contactstoornis blijft op de voorgrond Volwassenen kunnen plezier beleven aan sociale interactie Stoornis in de communicatie: Het begrijpen van en het uiten van de taal is sterk verbetert Taalgebruik vaak gericht op vaste onderwerpen

Verstandelijk beperkt en autisme Andere kenmerken bij volwassenen: Onzekerheid en faalangst Negatief zelfbeeld Groeiend besef van anders zijn Slecht inzicht in eigen mogelijkheden Op eigen seksuele behoeftes en verlangens gericht zijn.

Verbetering in de vaardigheden en het gedrag Verstandelijk beperkt en autisme Verbetering in de vaardigheden en het gedrag Hun drukke gedrag neemt over het algemeen af Hun gedrag wordt meer hanteerbaar Zelfstandigheid neemt toe Spraak en taal vertonen continu vooruitgang IQ-niveau blijft redelijk stabiel Taalstimulatie/taaltraining bij jongvolwassenen de moeite waard.

Doorgaans worden ze “socialer. Verstandelijk beperkt en autisme Doorgaans worden ze “socialer. Met name bij verstandelijke beperkte mensen met ASS, wordt hun uiterlijk zichtbaarder. Daar waar altijd contactstoornis centraal staat, verbleekt [wil tot contact-willen telefoneren/brieven/relatie] Er een wisseling in functioneren kan optreden Verenging van activiteiten Terugval in vorig gedrag Periodes van gespannenheid Periodes van onbereikbaarheid Periodes van minder goed functioneren

In plaats van zich terug te trekken de groep opzoeken Verstandelijk beperkt en autisme In plaats van zich terug te trekken de groep opzoeken Hulp vragen blijft een groot probleem Ze mogen ook zijn, wie ze zijn!! De problemen verplaatsen zich van ontwikkelingsproblemen naar aanpassingsproblemen

Ieder persoon is UNIEK!! Werken/wonen Verstandelijk beperkt en autisme Werken/wonen Factoren die bepalend zijn voor de keuze van wonen/werken: Intelligentie - Sociabiliteit ------------------------ Communicatieve vaardigheden [nv/v]-------------------------------- Motoriek ----------------------------------------------------------- Specifieke vaardigheden ------------------------------- Gedrag ------------------------------------- Bijkomende handicaps -------------------------- Ieder persoon is UNIEK!!

Probeer te zorgen voor dagelijks ritme Verstandelijk beperkt en autisme En nog ouder…… Probeer te zorgen voor dagelijks ritme Gedrag kan verdwijnen maar ook weer terugkomen Veroudering is een onvermijdelijk proces, dit leidt tot een vermindering van functie en kwaliteit

Loslaten………………vasthouden Verstandelijk beperkt en autisme Maar ook: Loslaten………………vasthouden Verantwoordelijkheid Kan iemand oudertaken overnemen?

Verstandelijk beperkt en autisme   Volwassen mensen met ASS en een verstandelijke beperking zijn niet meer leerbaar   Mensen met ASS en een verstandelijke beperking zullen altijd ondersteuning nodig hebben      Vereenzaming is een groot gevaar bij mensen met ASS en een verstandelijke beperking     Mensen met ASS en een verstandelijke beperking moeten zolang mogelijk bij hun ouders/verzorgers blijven wonen.      

Verstandelijk beperkt en autisme einde