‘Samen werken aan een Taalbeleid.’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekbaby’s en Boekenbende
Advertisements

___________________________________________________________ Opvoedingswinkel Zuid-Limburg Opvoedingswinkel Z u i d - L i m b u r g.
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Ervaringen in samenwerking
Leiderschap bij verandering
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Ouders en Kinderen Centraal
Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Samen met ouders aan het werk!
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Randstad Diversity START TO TALENT
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Brede school: Spelen in verbondenheid
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Laat je netwerk werken.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Bevorderen van de taalvaardigheid
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren.
Themasessie 4: Hoe kom je tot resultaten met je taalbeleid? Gemeenschapscentrum Elzenhof SYNTRA Brussel Huis van het Nederlands Brussel.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Ervaringen Implementatie in Nederland
PLAZZO – vormingsdag maandag 8 oktober 2007 ‘ Vrijwilligers vinden en houden in ZZgroepen: droom of realiteit/gemakkelijker gezegd dan gedaan?’ -----
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Communicatie met ouders
BOUWEN AAN JE EIGEN DRAAGKRACHT
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Rendeert voor ons allemaal !
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Rendeert voor ons allemaal !
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Rendeert voor ons allemaal !
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
De week van de vrijwilliger
het katholiek basisonderwijs
ONDER WIJS CENTRUM GENT
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Transcript van de presentatie:

‘Samen werken aan een Taalbeleid.’ Welkom in de workshop: ‘Samen werken aan een Taalbeleid.’ Hilde Leon Jan De Broeck

Mijn organisatie & taalbeleid, kansen uitdagingen Mijn sector & de visie taalbeleid

Drie Praktijkverhalen over… Wie heeft mijn kaas gepikt? Drie Praktijkverhalen over… Draagvlak creëren Betrokkenheid stimuleren Verantwoordelijkheid geven Met weerstand omgaan

Groeien in taal Katleen Kayaert

Huis van het Nederlands Brussel - 3 april 2017

Consultatiebureaus van Kind en Gezin

De taalachtergrond van het publiek Taal tussen moeder en kind Welk percentage is correct? 80% van de moeders spreekt geen Nederlands met hun kind. 70% van de moeders spreekt geen Nederlands met hun kind. 60% van de moeders spreekt geen Nederlands met hun kind. Bron: Kindrapport 2012 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest www.kindengezin.be Huis van het Nederlands Brussel - 3 april 2017

De taalafspraken in het consultatiebureau Huis van het Nederlands Brussel - 3 april 2017

De taalafspraken in het consultatiebureau Ouder thuistaal Kind Nederlands of een andere contacttaal Nederlands, maar niet als… Medewerker cb Huis van het Nederlands Brussel 3-4-2017

Het taalbeleid in de praktijk bv. Met ouders afspraken maken over het taalgebruik in het consultatiebureau. bv. Ouders systematisch begroeten in het Nederlands. bv. Met de ouders die een basiskennis Nederlands hebben, de gesprekken in duidelijk Nederlands voeren. bv. Ouders sensibiliseren voor Nederlands leren. bv. Een voorbeeldfunctie opnemen m.b.t. taalstimulering. bv. De thuistaal stimuleren m.b.v. een boekenhoekje in de wachtzaal (Boekbaby’s) Huis van het Nederlands Brussel - 3 april 2017

Een taalbeleid ontwikkel je samen Een draagvlak creëren en betrokkenheid stimuleren, De vrijwilligers verantwoordelijkheid laten nemen. Omgaan met weerstanden Huis van het Nederlands Brussel - 3 april 2017

Ann Deraedt & An Lanssens

Taalstimulerende activiteiten GC De Zeyp - CVO Lethas Ganshoren Raakvlakken in visies van beide organisaties Gemeenschappelijke doelgroep in dezelfde buurt Aanbod en netwerk aan partners van De Zeyp Samen timmeren aan een taalbeleid

Niet zonder slag of stoot Betrokkenheid van de medewerkers van GC De Zeyp de leerkrachten van CVO Lethas de doelgroep

Draagvlak creëren geloof in meerwaarde samenwerking permanente, open, constructieve communicatie alle partijen open voor kritische bemerkingen samen experimenteren en bijsturen samen zoeken naar oplossingen en verbeteringen succeservaringen delen

Concrete voorbeelden kookgroep met KWB en Femma conversatie i.s.m. Bru-taal vrijwilligerswerk en jobs voor anderstaligen kinder- en familiewerking Brede school …

Taalbeleid in de dagopleiding bakker bij CVO Elishout Wim De Groof

Toon de nood aan door leervragen te stellen Betrek zo veel mogelijk mensen in het proces Spreek de taal van je publiek Reik mensen materialen aan ( vormingen, coaching,… ) Zorg voor succeservaringen en vier ze ook Sluit aan bij wat al werkt en breid uit Implementeer je actie in een breder kader