ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Golfbeweging in de maatschappij
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
DE WERELD VAN HET WERK IN DE XXIste EEUW Op de golven van de informatiemaatschappij Blanpain.com.
Hoofdstuk 1A: Europeanen
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Nederland in de 20ste eeuw
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
3. Het sociaal-economisch systeem
Natuurbescherming en vakbondswerk(?) Bert De Wel, ACV studiedienst.
De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world” Seminarie “Paradoxen mondialisering”
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Visie op ons loopbaanbeleid
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Joke Schauvliege Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Export Vlaamse milieutechnologie.
strategie als een proces
Sociaal aan de slag met voedseloverschotten Lief Vandevoort Brussel, 24 april 2013.
Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Bert De Wel, adviseur studiedienst ACV NME-dag ‘Groene Economie’,
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
1.2 De grens gaat open Mexico had vroeger een gesloten economie kenmerken: - hoge invoerrechten - quota - importsubstitutie - uitvoer van landbouwproducten.
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
1. Grensgebied tussen Mexico en de VS
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Welkom Outdoor Furniture Nederland (OFN) Strategie OFN
Stelling 1 “Ondanks dat alle ingrediënten aanwezig zijn in Zuid-Nederland, komt er onvoldoende nieuwe toegevoegde waarde uit de chemie en foodprocessing.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Stadsboer als Sociaal ondernemer, “Vooruitgang in de wereld komt tot stand door ondernemende mensen die nieuwe combinaties maken” Joseph Schumpeter Presentatie.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Visie & Strategie.
Honoursonderwijs in HBO
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Iedereen gebruikt social media.
Transformatie Een conceptueel kader STORE Joep Konings Tim Goesaert Stijn De Ruytter Jo Reynaerts EWI Focus: Meten van de Transformatie - Nulmeting 26/09/2012.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Marc Van den Bosch Voka Kenniscentrum September 2011.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Internationale marketing
SO terug.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
1 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen uit de internationalisering van de technologische industrie Klein binnenland heeft veel buitenland nodig.
Workshop Netwerk Klimaat en Transitie En Circulaire economie.
24/06/ Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller.
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Introductie Specialist: Exchange vzw
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
De Betekeniseconomie in de klas
Internationale marketing
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Circulaire migratie ‘alle’ bachelors
Koen Rapstok senior adviseur ERAC Veghel, 12 oktober 2017
A H1 Samenhang & verscheidenheid P3 Wereldbeeld 2000 (overzichtelijkheid weg) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD
Vaeshartelt - Maastricht April 2018
Starten met Internationaal Ondernemen
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Na WO2 is er een politieke en economische tegenstelling in de wereld.
CO Stand van zaken beleidsdossiers Werk naar aanleiding van de 6de staatshervorming Fabio Contipelli Peter Cousaert OCMW Centrumsteden, 09/06/2015.
Transcript van de presentatie:

ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo, ...

Paradoxen mondialisering Vlaanderen: opgepast voor zelfgenoegzaamheid kwetsbaar exportland nood aan nieuwe competenties (‘meer’ wereldburgers) karel.uyttendaele@pandora.be

1. - Etisch ondernemen: conditio sine qua non - ‘Geen’ hard sociaal model cfr USA ! Transparantie: Iedereen toegang tot alle informatie niet-ethisch ondernemen wordt snel door de consument afgestraft de bedrijfsleider kan het niet meer alleen aan, iedereen moet meedenken: daarom nood aan ‘open’ bedrijfsvoering De mondialisering veroordeelt ons niet tot een hard sociaal model zoal in de VS (zie Finland) Ze creëert welvaart – in Noord én Zuid – om een degelijk sociaal systeem in stand te houden of te creëren

2. Nieuwe jobs in ‘industrie’ ondanks hoge kosten welvaartstaat ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo, ... Nokia, Kone (liften), Wilson (tennisrackets), Atomic (ski-uitrusting), Stora Enso (papier), Neste Oil (chemie), Sanoma (magazines), Kemira (pulp & paper chemicals), Akers Datex (medische elektronica), Elcoteq (elektronica), Aker Yards (scheepsbouw), ... ..

3. ‘Vloek’ centrale ligging: verwend geweest? Renault-Vilvoorde, Philips-Hasselt-Brugge, Alcatel-Antwerpen, DHL-Zaventem, VW-Vorst, Opel-Antwerpen... Logistiek: geen doorslaggevende troef

4. Mega-multinationals: niet naar W-Europa (Vlaanderen: kwetsbaar exportland) Renault-Vilvoorde, Philips-Hasselt-Brugge, Alcatel-Antwerpen, DHL-Zaventem, VW-Vorst, ‘Opel’-Antwerpen...  Meer Vlaamse ondernemers die touwtjes in handen nemen van int’l netwerken Droom: paar 100 doorgroeiers à la LMS, Melexis, Europower, Melotte, DescleeClama, Van de Velde, Picanol, Barco, Option, BEST, Alpro, ...

5. ‘Meer’ delokalisering ! Zonder delokalisering / int’l partnerschappen, zouden Bekaert, Barco, Picanol, DesleeClama, lingerie Van de Velde ... niet meer bestaan Het OOSTEN: GODSGESCHENK Koopkracht op binnenlandse Vlaamse markt gerealiseerd: onvoldoende om behoeften Vlaamse economie te dekken (energiefactuur) (H. Daems, Gimv) Zaken doen alleen in Europa rendeert niet (L. Vandenbroucke, Barco) Delokalisering door Vlaamse bedrijven: behoudt/creëert jobs bij ons

6. Kenniseconomie: niet enkel ICT & biotech !

6. Kenniseconomie: niet enkel ICT & biotech ! Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren

Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren

Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren Wij Vlamingen durven veel te weinig onze dromen delen met partners (B. Deryckere, Alpro)

Kenniseconomie: starten nooit zo makkelijk De genetwerkte onderneming

Kenniseconomie: wereldwijde export diensten

7. Pragmatische vakbonden “Als vakbond kunnen we de internationalisering en de uitbestedingen niet stoppen. Vroeger was het vooral onze strategie er voor te zorgen dat herstructureringen en ontslagen zo duur mogelijk werden; nu moeten we ageren voor middelen voor de begeleiding van mensen die zonder werk vallen” “You should never stop change” zeggen onze Nordic collega’s Guido Nelissen, ACV “Jeugd: forget 9 to 5” Luc Logge, ACV

8. Werk zat, ook voor lagergeschoolden Maar: Vlaanderen kwetsbaar exportland ‘Meer’ wereldburgers (ondernemers, kaderleden) Meer ‘open’ partnerschappen vs. Vlaamse ‘kerktorenmentaliteit’ vs. ‘wat we in ons eentje doen doen we niet beter’ Competenties: kennis + attitudes (betrokkenheid, permanente vorming, ...) + interculturele sociale vaardigheden (teamwerking, talen, ...’wereldburgerschap’)  aanjagen lokale economie  jobcreatie lagergeschoolden

9. Maatschappelijk bewogen jeugd O-W tegenstellingen  gemeenschappelijke kracht Oosten: 5x meer W&T-ers (doorbraak W&T  vooruitgang welvaart) Westen: W&T met sociale accenten (meisjes, allochtonen)  ‘samen’ zorgen voor nieuwe algemene economische groei (ginder en hier)  ‘samen’ armoede 3de wereld indijken (Afrika)

Paradoxen mondialisering Geen hard sociaal model cfr USA Nieuwe jobs in ‘industrie’ ondanks hoge kosten welvaartsstaat De ‘vloek’ van onze centrale ligging Mega-multinationals: niet naar W-Europa ‘Meer’ delokalisering ! Kenniseconomie: niet enkel ICT & biotech ! Pragmatische vakbonden Werk zat, ook voor laaggeschoolden: attitudes! Maatschappelijk bewogen jeugd  samen Noord-Zuid kloof indijken

Bestendiging van welvaart: ‘Meer’ Vlaamse wereld-ondernemers die ‘mondiale’ samenwerkingsverbanden aansturen ‘Gat’ in de markt? als eerste à toekomstige noden voldoen? 1. 2. Competente partners verspreid over gans de wereld Voldoen aan materiele en maatschappelijke verwachtingen van partners 3. Vlaanderen: opgepast voor zelf-genoegzaamheid (kwetsbaar exportland)

E = de beste willen worden, zijn en blijven Om het met een VOKA formule te zeggen E = ti² E = de beste willen worden, zijn en blijven t = talentontwikkeling = blijven leren is de boodschap i = innoveren = steeds nadenken hoe dingen beter kunnen i = internationalisering = de wereld, ons dorp