Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verzorging derde graad
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Memo overleg coördinatoren VZ
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
AD6 in leerplan verzorging
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
AD in verzorging-voeding
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Evaluatie van vaardigheden
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
OH en OA verslag juni 2014.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Netwerk coördinatoren IO
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Workshop evalueren Dcp
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
2de graad verzorging - voeding
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge

Opvolging verslag Weinig interesse in nascholingen! Oorzaken? • Werkdruk door nieuwe (moeilijk leesbare) leerplannen, noodzakelijk teamoverleg • Vervangingen die moeilijk te organiseren zijn (grote blokken) • Teamgerichte nascholingen die verplicht zijn binnen school, SG … • Ook netwerking DPB wordt als nascholing ervaren 2dpb brugge

Opvolging verslag • Observeren? Ervaringen? • Portfolio? Ervaringen? Belang voortgangs- of coachingsgesprekken met delegatie van het team Begeleiden van invullen portfolio is nodig • Leerplantoelichting op web! Website is niet erg toegankelijk, bv terugvinden van artikel, zoekfunctie! • Overleg derde graad: intensief en moeilijk omwille van eigen opstartfase dpb brugge3

Handboeken • Gezond en wel: 5 scholen • Omgang: 2 scholen • Indirecte zorg: 3 scholen (Van de 11 aanwezige scholen) Afstemming leerplan is niet volledig, zie bedenkingen begeleiders. Actualisatie document bedenkingen moet nog gebeuren voor de vernieuwde uitgaven door de begeleiders. dpb brugge4

Uw vragen Vanuit schoolbezoeken • Methodisch handelen: hoe dikwijls gedetailleerd uitwerken? Vrij, minstens 5 keer per schooljaar bv. in kader van participerende activiteiten, projecten … zie bijlage! • Coaching? Voortgangsgesprek? Op basis van doelstellingen feedback en feedforward … Verwijzen naar begeleidende evaluatie in tegenstelling tot beoordelende evaluatie Zie vragen rol leraar in model van Korthagen, zie bijlage reflecteren 5dpb brugge

Uw vragen Begeleidende evaluatie • Coaching van de lerende, feedback en feedforward • Permanent en continu • Voortgang bijhouden, soort portfolio met feedback en feedforward door leraar en derden, evaluatie en reflectie door lln • Los van attest 6dpb brugge

Excell doc en nieuw leerplan vanaf 1/9/2013 • Hoe gebeurt inventarisatie? Lukt dit? Zijn er hiaten of …? Aantal leraren begrijpen leerplandoelstellingen / doelen niet, graag contact nemen met begeleiding?! Belangrijk aan te duiden wie basis, toepassingen en evaluatie doet op excelldocument. Meer kan altijd maar niet ten koste van de verplichte leerplandoelstellingen. Raamplan maken, eventueel per week en voor de 16 uur specifiek gedeelte. 7dpb brugge

Participerende activiteiten • AD 5 – 5.10 (kinderen en senioren) • AD 4 – 4.10 (diverse doelgroepen)– 4.13 (kinderen) (kinderen en volwassenen) • AD 6 – 6.14(medeleerlingen) (een doelgroep) • Het gaat dus niet over organiseren maar deelnemen! Let ook op dat doelgroep en setting gerespecteerd wordt dus geen RVT, kinderdagverblijven (in dit verband kan enkel kennismaken = AD9.1 en 3) … Het is immers belangrijk dat leerlingen in de eerste plaats leren omgaan met en zich inleven in de belevingswereld van kinderen en volwassenen zonder bijzondere zorg/noden. Wat leerlingen leren over deze belevingswereld moeten ze kunnen verwoorden en hun eigen gedrag ook bijsturen in bv een nieuw contact. • Linken mogelijk met andere AD’s … • = mooi vb van geïntegreerd werken 8dpb brugge

Voorbeelden vanuit de scholen ivm participerende activiteiten • Passen binnen studierichtingsprofiel (situering en context, zie begin leerplan)? • Minstens 1 activiteit met kinderen èn 1 activiteit met senioren: leerlijn? Best zekere herhaling inbouwen zodat lln kunnen leren uit hun ervaringen. • Gaat het over participeren? • Komen alle onderliggende doelen aan bod? 9dpb brugge

Geïntegreerd werken tijdens lessen op school Vereiste leerplan zie p 5, 11, 12, 17, 20, 23, 31, 35, 42, 47, 53 en 55 … leerplanrealisatie of bewijzen moeten voorgelegd kunnen worden aan bv inspectie Waarom? Belang van leren in samenhang (91 X vermeld!) Samenhang binnen lessen: tss kennis en vaardigheden en attitudes binnen 1 doel tss onderliggende doelen binnen 1 leerplandoelstelling tss leerplandoelstellingen binnen 1 algemene doelstelling tss de algemene doelstellingen onderling 10dpb brugge

Geïntegreerde opdrachten Opmaken van geïntegreerde opdrachten in de lessen - Zie p 31, 32 en 33 èn p 49 in servicedocument Werkvormen In de lessen -Casussen, situatieschetsen met denk- en doe opdrachten -Simulatieoefeningen -Rollenspelen In de lessen, werkveld -Projecten: participeren aan … -Observatieopdrachten + ??? 11dpb brugge

Handelingsgericht werken • Zie artikel, op site onder ped did berichten 12dpb brugge

Verdere planning en afspraken • Liefst twee keer per jaar samenkomen? • Geïntegreerd werken en handelingsgericht werken aan bod laten komen volgende bijeenkomst. 13dpb brugge