Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Advertisements

Het Eigen Vermogen. Het eigen vermogen is het geld dat de eigenaar zelf in zijn onderneming heeft gestoken. Het is een schuld, want de onderneming zou.
Nationale rekening DEEL 1 Productie meten.
Optimaliseren van het assortiment
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Kostenclassificatie Algemene richtlijnen voor de indeling van kosten en de bepaling van de kostprijs van een product.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Planning Budgetten Break-even analyse
Nieuw verdienmodel van de BIBLIOTHEEK Klas B - Groep 7 Dennis van Vliet Isabel Vonk Laura de Waal Wais Yousuf.
Uw klant is méér waard dan u dacht. Uw relaties zijn méér waard dan u denkt.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Introductie tot het boekenvak:
Be Indelingen kosten.
H8: Distributie.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Les 4 Inzichtvragen 1 t/m 3 WERKBOEK blz 15 en 16.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Business plan the Suitmaster Presentatie. The Suitmaster Introductie: Jong bedrijf Specialisatie in kostuums Uniek qua prijs kwaliteits verhouding Flexibel.
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
1 GfK Retail and TechnologyBelgië6 August 2014 GfK Marktonderzoek Vlaanderen Cindy Van Mulders Business Consultant 10 december 2010 Stand van zaken.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
J. Zonjee Toegevoegde waarde. Marktwaarde en toegevoegde waarde Overheid Bruto en netto.
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Presentatie Cubiss Jaap Koster Senior Accountmanager Centric Software Engineering.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Het nut van Business Planning
Exploitatiebegroting Deel 2
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Jan van Hout MKB Adviseurs
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
MARKETINGMIX.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Marketingstrategie.
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Van Dordt, voor Dordt.
Welkom VWO 5..
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Horeca: Zelf doen of uitbesteden
Resultatenrekening prognose
liquiditeitsbegroting
Marketing Week 4 Les 1 De exploitatiebegroting.
Bitter Sweet Candy Company
Dit is een overzicht van kosten en opbrengsten (omzet)
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Financieel 2.
AFDELING 2 marketingbeleid.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Touroperator SunShine
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Samen in werk Opleiding Zorg Detailhan
Minimaal €221,- per maand minder
Transcript van de presentatie:

Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ De verkoop van boeken in Vlaanderen verloopt via: - de boekhandel - ‘branchevreemde’ kanalen - online-aanbieders - boekenbeurzen - boekenclubs - uitgevers - tweedehandskanalen

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Boekhandeltypes : - algemene boekhandel - wetenschappelijke/academische boekhandel - gespecialiseerde boekhandel  jeugd- en kinderboeken  strips  reisgidsen en wegenkaarten  kunstboeken  literatuur  religie  ramsj  …

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Vormen van exploitatie: - Zelfstandige boekhandels -Zelfstandige boekhandels in samenwerkingsverband (bvb voor gemeenschappelijke marketing, inkoop, …) - Boekhandelketens  verkooppunten in eigen beheer  verkooppunten met zelfstandige ondernemers (franchise)

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Onderscheid in eindafnemer: Business-to-Consumer (B2C)  Particulieren Business-to-Business (B2B)  Bedrijven  Overheidsinstellingen  Bibliotheken  Onderwijsinstellingen

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 1.Locatie, locatie, locatie… 2.Het assortiment 3.De exploitatierekening 4.Strategische keuzes 5.Uitdagingen & zekerheden… De boekenverkoop in Vlaanderen.

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 1. Locatie, locatie, locatie…  de stad of gemeente  de locatie  type en grootte van het handelspand  boekhandelstype Businessplan:

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Drempelwaarde op basis van diverse factoren:  het aantal inwoners van de stad of gemeente zelf  het aantal potentiële inwoners voor niet-primaire aankopen  de gemiddelde koopkracht  de aanwezigheid van bestaande verkooppunten van boeken

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Locatietypes :  A (AAA):zeer centraal gelegen  B:eerder centraal gelegen  C:buiten de stadskern gelegen

Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls

Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls B - Locaties Impuls Bestemming

Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Bestemming Impuls

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Schematisch: PROCONTRA A – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PROCONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 2. Het assortiment Het beschikbare assortiment is hét onderscheidend voordeel voor de boekhandel versus online-verkoop.

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Maar, voorraad is duur en risicovol:  een “kapitaal”  dervingsrisico  afschrijvingsrisico

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ a. Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met inwoners: verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van €

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ In het voorbeeld: Voorraad aan verkoopswaarde van €: te realiseren omzet € (rotatie: 4). Voor een startende boekhandel met een prognose jaar- omzet van ong € betekent dit een startinvestering in voorraad van min € aan verkoopswaarde of ongeveer € aan kostprijs.

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotatiesGrootdistributieBeststellers Gemiddelde rotatiesAlgemene boekhandelsBestsellers & Long tail Lage rotatiesWetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Het 80/20-principe in de algemene boekhandel? Het 80/20-principe stelt dat 20% van het aanbod verant- woordelijk is voor 80% van de omzet of winst. Prioritaire vragen: Voor 20% van de voorraad: in welk volume? Voor 80% van de voorraad: met welke titels? Succesfactor voor stockopvolging: IT  METEN IS WETEN

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ b. Risico op derving: Boekhandelaars worden geconfronteerd met derving van goederen en inkomsten ten gevolge van:  Diefstal door klanten  Diefstal door personeel  Fouten en vergissingen Het diefstalpercentage tegenover het omzetcijfer is o.a. afhankelijk van:  Locatie: plaats en stad  Structuur en overzicht van het handelspand  De productgroepen  Diefstalpreventie

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ c. Afschrijvingsrisico: Afschrijving heeft betrekking op de omloopsnelheid en op de ouderdomsstructuur van de goederen. Opruimingsrisico ontstaat voor goederen:  die beschadigd zijn  die niet verkocht worden  zonder recht van retour Afschrijvingsregels worden per boekhandel, per bedrijf vastgelegd na goedkeuring door de bedrijfsrevisor.

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 3. De belangrijkste componenten van de exploitatie- rekening in de boekhandel: Omzet - Kostprijs Omzet=Bruto Marge Bruto Marge- Kosten = Netto Resultaat

Omzet - Kostprijs Omzet=Bruto Marge Omzet Korting Vast kortings%Getrouwheidskorting Netto Omzet Kostprijs omzet Margemix Derving X % tgo omzet Voorraadbewegingen PrijswijzigingenKoersschommelingen Afschrijving voorraad BeschadigingenOpruimingen Bruto Marge

Bruto Marge - Kosten = Netto resultaat Personeelskost Hoog in de boekhandel Verzekeringen Huur en onderhoudABC – locatiebeleid? Logistiek Marketing en promotie Uitrustingsgoederen Lasten en taksen Afschrijvingen op investeringen DiversenEnergie TOTAAL KOSTEN

4. Strategische keuzes : Rendementsverbetering Volume verhogen Ontwikkelen van nieuwe markten Nieuwe klantenNieuwe producten Concurreren in bestaande markten Besteding verhogen Service verhogen Productiviteit verhogen Marges verbeteren Werken op grotemarge- producten Kortingen verminderen Kosten verlagen Vaste kostenVariabele kosten

5. Uitdagingen en zekerheden : Uitdagingen? ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’  Diversifiëren of terugplooien op kernactiviteit of specialisatie  Digitale bedreigingen of opportuniteiten?  Het e-book ?  Online-verkoop ?  Stadscentrum én periferie ?

Zekerheden?  SERVICE als troef, als USP!  Het assortiment.  Vakkennis – Opleiding en vorming.  Professioneel advies.  Persoonlijk contact.  Fun Shopping ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

RUN SHOPPEN WORDT FUN SHOPPEN

Met dank voor Uw aandacht Met dank voor Uw aandacht. Guido De Smet 29 april 2011