College 3 van 11 Door Dr. Haiko van der Voort & Remco van Wijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Customer Essentials Portfolio en Benefits Management 30 oktober 2013.
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Menno Karres Lead Auditor
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Risicomanagement en Sociale Technologie
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Thema HACCP
Risico’s en gevaren van techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
NBB-BT3 1 november Programma: 10.30uKorte introductie (leervragen) 11.00uWedstrijdcoaching (2-tallen) – time-out 11.50uPauze 12.00uWedstrijdcoaching.
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
SBR: een toekomstvaste aanpak
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
‘Geef uw team vleugels’
© de vries business consultancy, 2008
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
College 4 van 11 Door Frans Hietbrink & Remco van Wijk
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Besluiten omtrent ruimtelijke ontwikkelingen 15 casussen als voorbeelden.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Transcript van de presentatie:

College 3 van 11 Door Dr. Haiko van der Voort & Remco van Wijk De keten uitgedaagd De keten in verandering Verandermanagement in informatieketens College 3 van 11 Door Dr. Haiko van der Voort & Remco van Wijk

Come gather 'round people Wherever you roam And admit that the waters Around you have grown And accept it that soon You'll be drenched to the bone If your time to you Is worth savin' Then you better start swimmin' Or you'll sink like a stone For the times they are a-changin'. Bob Dylan

Dr. Haiko van der Voort Werkzaam bij TU Delft Medeauteur van de hoofdstukken 2 en 3 Gespecialiseerd in besluitvorming over: toezicht, zelfregulering, certificatie, risicomanagement h.g.vandervoort@tudelft.nl Remco van Wijk MSc. Werkzaam bij Thauris|MC Sinds 2007 via verschillende invalshoeken betrokken bij SBR Vanaf eind 2009 betrokken via Logius Bijdrage mogen leveren aan het boek ‘De keten uitgedaagd’ r.vanwijk@thauris.nl

Vandaag Mini-samenvatting colleges tot dusver Uitdagingen voor het verandermanagement Veranderstrategieën Sturingsinstrumenten Acceptatie van verandering

De geschetste oplossing en ketens 1. Minisamenvatting College 3 van 11 De geschetste oplossing en ketens

Schets van de oplossing

Essenties van ketens Schakel: een partij die samenwerkt met andere partijen Stroomelement: wat er door de keten heengaat: een product, een persoon, informatie… Drivers voor ketens Waarden in ketens Macht in ketens Ketengedrag

Voorbeeld: 2 aangifteketens omzetbelasting (fictief) SAAS 2000 Digipoort Belastingdienst 1000 intermediairs 40.000 Bedrijven Jan de ingenieur Digipoort Belastingdienst

SBR wijzigt de keten Software Belastingdienst Intermediair Software Logius/Digipoort Intermediair Belastingdienst

SBR - een wijziging binnen een keten Administratie Software Ondernemer Intermediair Middleware (verzending) Implementeren technisch koppelvlak Aanschaf PKI.O certificaat Implementeren XBRL Organiseren toegang

2. Uitdagingen bij verandering College 3 van 11

Alles is verandermanagement, verandermanagement is dus niets ‘Wie alles verdedigt, verdedigt niets.’

Zomaar wat definities Management: De leiding van een organisatie die, via het voorbereiden, coördineren en auditen van de personele en materiële middelen, vooraf vastgestelde doelen en doelstellingen tracht te bereiken. Verandermanagement: Is een vorm van management die zich in het bijzonder bezighoudt met het veranderen van de structuur en/of de werkwijze van een organisatie. De term is in 1980er jaren ontstaan. Het Engelse equivalent change management wordt vaak gebruikt voor wijzigingen in de organisatie als er een nieuw of ander computer systeem wordt ingevoerd.

Change management in ITIL Change Management (ITILv2): The Service Management process responsible for controlling and managing requests to affect changes (RFCs) to the IT Infrastructure or any aspect of IT services to promote business benefit while minimizing the risk of disruption to services. Change Management also controls and manages the implementation of those changes that are subsequently given approval. Change Management (ITILv3): [Service Transition] The Process responsible for controlling the Lifecycle of all Changes. The primary objective of Change Management is to enable beneficial Changes to be made, with minimum disruption to IT Services.

Standaard change? Ewige wiederkehr

De mate van verandering is belangrijke factor Tijd Grote veranderingen Procesonderhoud door incrementele verbeteringen

Het verschil in wijzigingen – wat betekent het voor je veranderproces ? Zullen we vanaf nu op vrijdag sushi eten in plaats van patat ? Zal ik die baan in Delfzijl nemen ? Is er een noodzaak? Inzicht in de impact Wat zijn de scenario’s? Wat zijn de baten? Wat zijn de lasten? Wat kost het om er te komen? Wat doe je als het tegenvalt? Wie worden er geraakt, waar vallen de lasten/baten ? Is er een noodzaak? Inzicht in de impact Wat zijn de scenario’s? Wat zijn de baten? Wat zijn de lasten? Wat kost het om er te komen? Wat doe je als het tegenvalt? Wie worden er geraakt, waar vallen de lasten/baten ?

Het verschil in wijzigingen – wat betekent het voor je veranderproces ? Moet mijn kind bijles? Wat is de noodzaak? Inzicht in de impact Wat zijn de baten? Wat zijn de lasten? Wat kost het om er te komen? Wat doe je als het tegenvalt? Wie bepaalt of het goed gaat – Deskundigheid? Wie worden er geraakt, waar vallen de lasten/baten ?

De te wijzigen i-ketens zijn weerbarstig – als het gaat om wijzigingen met een grote impact Door de noodzakelijke interoperabiliteit moet de wijziging in/met ketenpartners synchroon verlopen Het individuele belang, het belang van de schakel en het belang van de keten is hierbij niet perse gelijk De keten is sowieso al dynamisch – veel technologische ontwikkelingen; informatie is vluchtig en stroomt in grote hoeveelheden. Structurele wijzigingen nemen risico’s met zich mee en komen bovenop de ‘evolutionaire wijzigingen’ Wijzigingen leiden tot (nieuwe) afhankelijkheidsvraagstukken

Spiraal omhoog of naar beneden ? Bij substantiële wijzigingen zijn er altijd samenhangende ontwikkelingen. Deze kunnen elkaar negatief of positief versterken. De uitdaging is het bereiken van synergie: Ontwikkelingen in beleid, wetgeving en techniek. Lange en korte termijn ontwikkelingen: mogelijkheden van vandaag en mogelijkheden van morgen. Ontwikkeling van de business, de techniek en de opinie. Ontwikkelingen rond samenwerking en lobby.

Sommige belangen leiden tot strategisch gedrag Standaarden voor eenvoudige informatie-uitwisseling zijn een goed idee voor: Softwareleveranciers – toegevoegde waarde op functionaliteit en kwaliteit Informatieleveranciers (bedrijven/intermediairs) – één modaliteit, één leercurve, minder afhankelijkheid van leveranciers Overheidspartijen – effectievere, efficiëntere keten Maar,… Sommige partijen verdienen hun geld aan de inefficiëntie Niet iedereen zit op een ‘meer open’ markt te wachten Voorlopers lopen risico - geen garantie op first movers advantage Ketenrationaliteit wordt aangetast

3. Veranderstategieën College 3 van 11

Partijen veranderschuw? Techniek nog niet klaar  Wetgeving nog niet klaar Weerstand bij vertegenwoordigers en koepels Wait and see / free riding

Een onterecht beeld van veranderschuwe partijen

Lewin (1951 !): een veranderproces Unfreeze: omstandigheden creëren voor verandering Move: veranderen Freeze: bestendigen/ rust terugbrengen

Direct verandermanagement Duidelijk sequentiële benadering: Expertbenadering Brede bottom-up benadering Deblokkadebenadering Blauwdrukbenadering Grof-fijncyclus

Direct verandermanagement: premisses A bekend B bekend B is wenselijker dan A Dus wordt de vraag: hoe komen we van A naar B?

Procesmanagement: positionering Proces versus command and control Proces versus inhoud Proces versus Project (direct verandermanagement)

Procesmanagement: premisses Macht niet centraal in 1 punt, maar verspreid! Moeilijk sturen, wederzijdse afhankelijkheden

Direct verandermanagement vs Procesmanagement Big Bang (direct verandermanagement) Zachte dwang (procesmanagement) Besluitvorming Centraal Decentraal Invoering Radicaal Stapsgewijs Timing ‘Eerst huis op orde’ ‘Over the wall engineering’ Management verwachtingen Gesloten Open

Combinaties Hiërarchische interventie en ruimte laten Timing en hiërarchie Hiërarchisch opleggen van een proces

Varianten van procesmanagement Indirect procesmanagement Direct procesmanagement Unfreeze Move Freeze

Indirect: Veranderen van ketencondities Veranderen van de ketenstructuur Sluiten van allianties met zwakke schakels Het beheersen van meerdere schakels Het verbeteren van interfaces tussen schakels in de keten Strategisch communiceren - framing

Thaler en Sunstein (2008): Nudge Automatic System Reflective system Uncontrolled Controlled Effortless Effortful Associative Deductive Fast Slow Unconscious Self-aware Skilled Rule-following

Dilemmamanagement: premisses Evaluatiecommissies, wetenschappers, etc weten van alles achteraf (Verander)managers hebben weinig aan achteraf, maar moeten vooral beslissen Daarom komen zij regelmatig dilemma’s tegen: beslissingen met veel unknowns (A onbekend, B onbekend)… …en die achteraf wel eens cruciaal bleken te zijn

∞ Dilemma’s: het gevaar Optie A: Brede scope verandertraject Optie B Smalle scope verandertraject Positieve belichting Veel betrokkenen Veel ideeën Veel bestuurlijke attentie Snel: laaghangend fruit Zichtbaar succes Beheersbaar Negatieve belichting Grote coördinatielast Onbestuurbaar Langzaam proces Schijnsucces Opschaling blijkt moeilijk Missen van deskundigheid, draagvlak en attentie ∞

Voorbeelden dilemma’s ICT- geïnspireerde veranderingen in ketens Hoog of laag ambitieniveau voor het verandertraject Een brede of smalle scope van het verandertraject Richten op early adopters of volgers Zelf ontwikkelen of softwareleveranciers laten doen Reduceren of uitbreiden van alternatieven van aanlevering Blijven vernieuwen of bevriezen van interfaces

Samenvatting: Dimensies van verandering Top-down of bottom-up Vraag- of aanbodgedreven Inhoudelijk of procesmatig veranderen Veranderen van resultaat of van condities Probleemgestuurd of oplossingsgestuurd

4. Sturingsinstrumenten College 3 van 11

Procedure Een specifieke beschrijving van een proces dat doorlopen dient te worden of een middel dat ingezet kan worden voor de realisatie van een specifiek doel. Standaard en repetitief Efficiënt en zorgvuldig Star en uitgebalanceerd

Project Niet-routinematige, niet-herhaalbare, eenmalige activiteit met een begin en eind, een duidelijk omschreven doel en afzonderlijke doelstelling m.b.t. prestaties, kosten en tijdsduur. Een tijdelijke organisatie die is opgezet met als doel één of meer zakelijke producten op te leveren volgens een overeengekomen Business Case. (Prince2) Businesscase Tijdsgebonden Resultaatonzekerheid/Resultaatgericht

Programma Het geheel van samenhangende projecten en activiteiten in een tijdelijke organisatie om een of meer van te voren gedefinieerde doelstellingen te realiseren die van strategisch belang zijn. Heroriëntatie/Visie Inrichtend Organisatorische onzekerheid/open

Processturing Het rijp maken van actoren voor verandering zonder dat het einddoel duidelijk is vastgesteld. Processturing is erop gericht een proces te ontwerpen en te managen waarin actoren hun problemen/oplossingen laten interacteren. Agendering Verbinding Behoeftegestuurd/kennisgericht

Cobb’s paradox “We know why projects fail; we know how to prevent their failure – so why do they still fail?”

Omdat: Het object van verandering niet goed is vastgesteld De huidige situatie rond het object niet in beeld is gebracht Het niet leuk is om methodisch, gestructureerd en dus toetsbaar te werk te gaan De juiste actoren niet betrokken zijn ‘alles wat jij voor mij doet zonder mij, doe je tegen mij’ De kennis van het object van verandering onvoldoende is Actoren opportunistisch vanuit deelbelangen in de wedstrijd zitten De risicoperceptie en de risico-acceptatie per actor verschilt We liegen!

Acceptatie van verandering College 3 van 11 Acceptatie van verandering

Acceptatie van… – wat is het object van verandering?

Accepteren

In geval van SBR is er thans veel meer zekerheid over B, dus… Come senators, congressmen Please heed the call Don't stand in the doorway Don't block up the hall For he that gets hurt Will be he who has stalled There's a battle outside And it is ragin'. It'll soon shake your windows And rattle your walls For the times they are a-changin'.