Politici : bestuurders of lakeien van ons bankwezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren over politiek
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Het beroep van bedrijfsrevisor. Bevoorrechte partner van alle actoren van het bedrijfsleven: -Ondernemingen -Openbare en private instellingen, non-profitsector.
Van zeepbel tot zeepbel David Para Marxistische zomeruniversiteit 22 augustus 2008.
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Risico’s en gevaren van techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
Thema: verzorgingsstaat
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Betrouwbaarheidstypologie
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Vrijheid van vestiging
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
Politiek.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Een gezonder Nederland VTV-2014
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Transcript van de presentatie:

Politici : bestuurders of lakeien van ons bankwezen Politici : bestuurders of lakeien van ons bankwezen? Europese en federale plannen doorgelicht Presentatie FairFin Studiedag Fan 25 mei 2012

3 delen Screening politieke initiatieven in Europa en België Politici : lakeien of bestuurders van ons financiewezen? Onze democratie in gevaar? Wat kunnen we doen?

Politieke initiatieven in Europa en België Geen exhaustief technisch/juridisch overzicht Niet over het branden blussen, crisis v/d dag Wel over enkele structurele concrete vragen : Wordt het bankencasino gesloten? Geen belastinggeld meer voor omvallende banken? Transitie naar duurzaam bankieren is ingezet?

Casino gesloten? Casinowerking toegelicht Klassiek verdienmodel banken rente op leningen Evolutie financiële instellingen meer en meer als casino Eigen aan casino geld van geld maken, zonder te financieren. bij FI’s : gaan voor de prijs, niet voor onderliggende economische activiteit

Casino : voorbeelden en omvang Concrete voorbeelden : derivaten op grondstoffenmarkt (zonder investeringsintentie) handel in verpakte rommelhypotheken Ingezette bedragen zijn enorm

Casino : Casinowerking toegelicht (2) Eigen aan casino : gokken berekende inschatting bij FI’s Prijs voor : (gehypte) toekomstige waarden (lucht) overproductie (cfr vastgoedcrisissen) weinig maatschappelijke TW (geldhandel, geldproducten, ..) Toekomst niet door computermodellen te vatten Aaneenschakeling van klappende zeepbellen en bankbalansen vol lucht

Casino : wat staat op ‘t spel? Structureel Grote verliezen voor betrokken financiële instellingen Economische instabiliteit en onzekerheid Afremming kredietverlening en economische terugval Bankwerking niet ten dienste van samenleving Geen herverdeling, verrijking HWI

Casino : wat staat op ‘t spel? Onschuldige slachtoffers Afhankelijk van de klappende zeepbel / speculatie Muntcrisis : bevolking van Thailand, Argentinië, Indonesië Vastgoedzeepbel : bevolking van Japan, Ierland, Spanje, daklozen in VS Honger (opgedreven voedselprijzen) Economische crisis duwt miljoenen onder de armoedegrens (WB, VN) Zij die afhankelijk zijn van gemeenschapsdiensten 1.100 miljard

Casino : voorziene politieke aanpak Europees MFID (directieve) en MiFiR (regulatie) van financiële producten en actoren België (regeerakkoord) Wettelijk kader voor enkele producten/activiteiten Op Europees niveau (voor voedselspeculatie) : Europese regulering voor speculatiefondsen verstrengen Wettelijk kader uitwerken om speculatie op voedsel - en energiegrondstoffen te vermijden (concrete inhoud niet publiek)

Casino : (NGO) kritieken Nut van speculatie niet fundamenteel ter discussie Bv. speculatie inperken gn opdracht controle-instanties Casino blijft open speculatieve activiteiten en producten niet verboden, wel anders gereglementeerd voorafgaande goedkeuring ook nu nog niet voor alle producten vereist Technische eisen mbt voedselspeculatie : marktverbod voor speculatieve spelers / producten limiet aan toegelaten posities

Financiële Transactietaks (FTT) Wat + positie EU Wat ? Taks op financiële transacties Rem op speculatieve handel EU stand van zaken : Taks op handel in aandelen en obligaties (0.1%) ook op daarvan afgeleide producten (0.01%) Coalition of the willing, uitbreiding mogelijk

Financiële Transactietaks Strijdpunten ngo + positie België Strijdpunten ngo’s Uitbreiding voorwerp taks. Ook muntspeculatie Geen uitzonderingen voor indexfondsen ea Aanwending : voor sociale en eco-doelen Positie België Herbevestiging steun voor invoering van FTT (regeerakkoord) Liefst 27, steun oproep vanuit coalition Socio-eco aanwending via normaal budget

Slotsom : wordt het casino gesloten? hier en daar wat scherpe kantjes afgevijld misschien een FTT (in een aantal landen) het casino blijft open zelfs voor wie met ons spaargeld werkt.

Geen belastinggeld meer voor bankenredding? 2 politieke alternatieven Verplichte kapitaalverhoging banken Scheiding tussen klassiek en zakenbankieren

Kapitaalverhoging Kerngedachte + stand van zaken banken vangen eigen verliezen op, moet de overheid niet tussenkomen meer kapitaal = grotere eigen buffer besluit Ecofin 7% systeembanken misschien iets meer

Kapitaalverhoging Beperkingen/kritieken nuttig … was soms 2% …. maar onvoldoende casino blijft open systeem en verbonden risico’s erg groot min 20% nodig, geen kapitaalbuffer ooit voldoende bij faling : staat blijft opdraaien (spaargelden redden)

Klassiek en zakenbankieren scheiden Wat staat op het spel? Sommige banken TBTF, meer dan 50% BNP of schuld (ook nu nog) Overheid heeft het geld om ze te redden niet (meer) (Lokale) bankwerking in het gedrang bij crisissen op internationale (speculatieve) markten Impliciete overheidsdekking voor casino is immoreel, inefficiënt Zet geen rem op risicovol gedrag Stimuleert het lucht pompen in bankbalansen Legt risico niet waar het hoort, bij de investeerder Geeft banken met casino concurrentieel voordeel Enkel maatschappelijk noodzakelijke bankactiviteiten verdienen overheidsdekking

Klassiek en zakenbankieren scheiden Kerngedachte Algemeen Wie met spaargeld werkt : vervult basisbankfuncties Enkel dan : (impliciete) overheidsdekking Toegestane activiteiten : wat voor samenleving noodzakelijk is beheer rekeningen en betalingsverkeer kredietverlening aan reële economie (kmo’s, individuen, …) Verboden : minder noodzakelijke, meer speculatieve activiteiten beleggen voor eigen rekening (tenzij voor eigen indekking) financiering hedge – en private equityfondsenfondsen, andere banken, …

Scheiding Voordelen minder activiteiten = minder omvang bedrijfsdynamiek & productontwikkeling gericht op maatschappelijk meest noodzakelijke diensten minder risico : minder verbondenheid met speculatieve activiteiten/markten stop impliciete staatssteun voor speculatie minder complex : makkelijker te beheren en controleren

Scheiding Politieke stand van zaken : internationaal In Europa In wetsvoorstellen niet voorzien Recente bijzondere  adviescommissie In enkele landen VS : Volcker rule en Dodd Frank act UK : aanbevelingen Vickers commissie (fencing)

Scheiding Politieke stand van zaken : België In België Enkel grootbanken tegen? Middenveld, academici, kleinere banken : …. voor! Aanbeveling Belgische parlementaire bankencommissie : scheiden De commissie beveelt aan om een voor cliënten transparante vorm van klassiek bankieren als speciale financiële instelling opnieuw te introduceren (cf. vroegere spaarbanken/spaarkassen). Ze wenst een duidelijk onderscheid te maken tussen de depositobank en de handelsbank. De commissie vraagt aan de wetgever en aan de banktoezichthouder hun reglementering op bepaalde punten aan te passen (bijvoorbeeld regels inzake solventie en eigen middelen) om de traditionele bankactiviteit te stimuleren.  In het regeerakkoord : geen besluit, na 5 jaar crisis, nog een onderzoek! De regering zal de NBB de opdracht geven om te bestuderen of het opportuun en praktisch en financieel haalbaar is om, in een Europese context een onderscheid tussen deposito- en zakenbanken en/of de invoering van een retail ringfence te maken. Op basis van deze studie zal de regering ook een wettelijk kader goedkeuren om de speculatie voor eigen rekening van kredietinstellingen met een depositoactiviteit te omkaderen. De aanbevelingen van de Dexia-commissie : ring fencing = inspiratiebron In de studie moet worden onderzocht wat in de Euro-zone en andere Europese landen wordt gedaan, en moet ook de impact worden geanalyseerd voor de Belgische financiële sector en de Belgische economie. Op grond van die studie moet wetgeving aangenomen worden om speculatie voor eigen rekening te regelen. Te ver doorgedreven concentratie binnen de grote instellingen moet voorkomen, om aldus binnen de sector een gezond mededingingsklimaat te scheppen. Aanbevolen wordt inspiratie te putten uit het werk van de commissie Vickers in de UK : ring fencing van de activiteiten van de depositobank en beperking van de banden tussen die entiteit en de rest van de groep, zodat de depositobank kan overleven als de rest van de groep in moeilijkheden komt.

Scheiding Of omheinen (fencing)? Wat is ‘fencing’? maatschappelijk nuttige activiteiten binnen 1 bankgroep moeten organisatorisch omheind worden maatschappelijk nutteloze activiteiten worden niet verboden, maar vallen louter buiten omheining bij crisis : nuttige deel gered, rest failliet Voorstanders alle voordelen van scheiding goedkoper en makkelijker om uit te voeren

Scheiding Of omheinen (fencing)? Tegenstanders : Blijft één bankgroep. Eén winstmachine. Geen éénduidig businessmodel ten dienste van samenleving. Complex om te managen en superviseren Kans op lekken in de omheining (besmetting, lucht in systeem, extra overheidskost) zeer reëel

Zal ons belastinggeld gevrijwaard blijven? Slotsom Groot risico. Banken onvoldoende aan banden. Grote schokken en instabiliteit in het systeem blijven geen beleid dat het speculatief gedrag drastisch zal/wil verminderen dat de lucht uit het systeem zal/wil halen. Spaargeld wordt niet van casino afgeschermd (geen scheiding) Kapitaalverhoging onvoldoende voor systemische schokken Risico op bijkomende staatsinterventies (ter redding spaargelden) Risico = groot. Door verwevenheid en TBTF

De transitie naar duurzaam bankieren is ingezet? verre van geen fundamentele hervorming (cfr voorgaanden) geen hertekening rol financiewezen bovenop, geen hertekening machtsverhoudingen monopolie op geldcreatie blijft in handen van financiële instellingen geen democratisering van de macht, integendeel?

Politici : lakeien of bestuurders van bankwezen? Democratie in gevaar? Enkele observaties. Op het vlak van : Geloof in marktwerking Wie pen hervormingen vasthoudt De parlementaire onmacht Black box voor burger en parlement De uitbesteding van de controle Het dictaat van de financiële markten Rechtvaardigheid van systeem

Geloof in heilzame sturing door vrije markt Democratie in gevaar? Geloof in heilzame sturing door vrije markt Overheersende éénzijdige ideologie leidde tot : grote vrijheid om financiële producten op de markt te brengen (markt zou zorgen dat slechte producten uit de markt geprijsd worden) grote vrijheid voor banken en centrale bankiers om extra geld te creëren (markt zou zorgen dat meerwaarden gecreëerd worden) inperking macht / verbod voor overheden om schadelijke werking van de vrije markt te beperken besmetting spaargeld mogelijk door : weghalen van juridische schotten tussen klassiek en zakenbankieren mondiale liberalisering en verbondenheid van financiële markten immense macht en geldvolumes in handen van grote spelers

Democratie in gevaar? Financiële sector aan stuur van hervormingen Samenstelling Europese adviesgroepen (CEO) 202 op 276 uit financiële sector rest samenleving (74, 27%) : academici, vakbonden, consumenten, … Adviesgroep ivm kapitaalvereisten : 34 op 42, 23 van grootbanken Hoe? : “Addicted to risk” Evenwichtige inbreng van alle belangen = volledig zoek.

Democratie in gevaar? Parlement buitenspel Enkele voorbeelden : 54 miljard in lopende zaken Dexia- commissie geen toegang tot documenten om werk controleurs te controleren

Democratie in gevaar? De black box voor burger en (deels ook) parlementair Info is niet/nauwelijks publiek Zeer tijdelijke hoge rente op Belgisch staatspapier? Welke FI’s? Opdrijven voedselprijzen? Welke FI’s? Wie ontving hoeveel van de 1.000 mia ECB funding? Omzet, activiteiten en winsten per fiscaal paradijs Noodzaak tot redding via overheidsgeld. Cfr Coene en Dexia. Geen info verplichting, waar algemeen belang in geding is Sector- en private belangen primeren op maatschappelijk belang

Democratie in gevaar? De black box voor burger en (deels ook) politicus Relevante info is slecht publiek beschikbaar zeer technisch voor enkele lobby-isten, zonder vertaalcapaciteit via onbetaalbare databanken Bemoeilijkt volwaardige deelname debat, controle, opvolging Van middengroepen, politici, … samenleving Maakt responsabilisering banken via klanten of campagnes erg lastig

Democratie in gevaar? Dictaat financiële markten Hoe zullen de financiële markten reageren? Belangrijker voor politici dan ‘wat vindt de bevolking daar van’? Beangstigend voor wie inzit met de democratie. De financiële markten zijn immers maar één van de vele stemmen in onze samenleving. Wie zijn de financiële markten ? FI’s : hedgefondsen, verzekeringen, banken, ... Een duistere club : Concrete investeringen en posities nauwelijks publiek Moeten niet werken in belang van ons allen, of daarover verantwoording afleggen

Democratie in gevaar? Dictaat financiële markten Een groep die, volgens zij die weten wat de markten willen, voor volgende recepten kiest : Bezuinigingen ipv begrotingsevenwichten via nieuwe inkomsten (taksen op vermogens bijvoorbeeld) Een magere staat ipv een staat sterk genoeg om in basisbehoeften van zijn burgers te voorzien Besparingen ipv extra overheidsinvesteringen als middel voor economische heropstart Duidelijk welke belangen ze dienen, welke hun klanten zijn. grote vermogens beetje jij en ik. via bv. pensioenfondsen niet wie baat heeft bij een financieel sterke staat

Democratie in gevaar? De uitbesteding van toezicht Hervormingen in EU en BE, maar … Toezicht blijft uitbesteed Niet regering of parlement Wel NBB en FSMA Toezicht door lang niet feilloze technocraten Hoge ratings rommelhypotheken Megalomane plannen Dexia en Fortis bankiers Al te riskante businessmodellen van bankiers van Northern Rock, AIG, Dexia Vastgoedbubbels in Spanje, VS en Ierland … en toezichthouders die niet of nauwelijks ingrepen Ongelimiteerde geldcreatie federal reserve Positieve stresstests voor Dexia en Ierse banken

Democratie in gevaar? De uitbesteding van toezicht (2) Gevaar op herhaling van collectieve blindheid éénzijdige visie / netwerking Meer info en bevoegdheid baadt niet als men niet optreedt. Bv. Belgische vastgoedbubbel (onderkennen, ingrijpen?) Vergroting parlementaire controle op controleurs in regeerakkoord inhoud publiek onduidelijk

Democratie in gevaar? (Perceptie) rechtvaardigheid systeem Enorme impact financiële crisis : 1.100 mia steun vanwege overheden ww Afremming economische groei : werkloosheid, … Uit evenwicht geraakte begrotingen en draconische bezuinigingen Bezuinigingen voor iedereen : behalve voor bankiers (cfr JP Morgan, pensioen Mariani, premies Dexia-personeel) Politici grijpen niet in, vervolgen niet (kwijting Dexia-bestuur) Leidt tot onrechtvaardigheidsgevoel Politici & bankiers : 1 pot nat

(behandeling) bankwezen = gevaar voor de democratie (behandeling) bankwezen = gevaar voor de democratie! Voor ganse groepen geldt : Voor ganse bevolkingsgroepen geldt: Geen (degelijke) info Geen gehoor/consultatie/inspraak Beleid dat hen rekening doet betalen Beleid dat geen rekening houdt hun vragen, behoeftes en belangen Steeds signaal dat anderen (bankiers, vermogenden, ..) en andere belangen (beroeps- en bankgeheim, banksectorbelangen, innovatie, groei…) belangrijker zijn. Leidt tot aversie, apathie, onverschilligheid en woede

(behandeling) bankwezen = gevaar voor de democratie (behandeling) bankwezen = gevaar voor de democratie! Structureel : stemhokje maakt geen verschil meer 2008, begin financiële crisis : begroting in ‘t rood, 20 mia naar banken (meer dan recente besparingen) Omvallende banken zetten democratie buiten spel Redding banken prioriteit, aanslag op miljarden staatsgeld We hebben geen geld voor een volgende redding Verkozenen (in Ierland bv.) slaaf van schuldeisers Democratie voor jaren buitenspel gezet Stemhokje maakt geen verschil meer Wie ook verkozen wordt : eisen schuldeisers zijn wet

(behandeling) bankwezen = gevaar voor de democratie (behandeling) bankwezen = gevaar voor de democratie! Nood aan krachtdadig optreden samenleving Politici (alleen) weinig doortastend Forse verklaringen, slappe daden, luchtverkopers? Branden blussen, van ene crisis in de andere Achter feiten aan, in plaats van aan stuur van echte veranderingen Aan handje van financiële markten, stem andere stakeholders ondergeschikt Nood aan krachtdadig sturen van het bankwezen, ook om onze democratie niet in gevaar te brengen

Wat te doen? Plaats bankwezen op je agenda Bankwezen impact op ons allen Bepaalt mee wie (en daardoor welke maatschappelijke doelen) gefinancierd wordt, en aan welke voorwaarden Kunnen economische crisis veroorzaken, met inpakt op ons allen Omvallende banken versmallen beschikbare budgettaire ruimte voor gemeenschapsdiensten Banken te belangrijk om aan bankiers over te laten. Maar hoe? Nieuwe zorg. Onvolkomen suggesties.

Wat te doen? Vorm mening Laat je niet intimideren: Gezond verstand brengt een heel eind Economie is geen exacte wetenschap De werking van de markten is geen natuurwet Ook financiële markten worden door mensen gestuurd Cruciale vragen inhoudelijk, niet technisch van aard. Bv : Welke bankdiensten hebben we nodig? Waarvoor overheidsdekking? Ook voor casino? Markten of verkozenen aan het stuur? In welke noden eerst investeren? Capacity building : platformen - vorming

Wat te doen? Breek de stilte, debatteer Deelname publiek debat laat stem horen van stil middenveld van stilzwijgende meerderheid Publiceer over het bankwezen (en wat je van hen verwacht ter realisatie van je doelstellingen) in tijdschrift en media van je organisatie

Wat te doen? Actie Toon verontwaardiging – vraag tot verandering Bv. deelname Occupy acties, FairFin campagne Ga als burger mee juridisch aan de slag Bv. J’accuse Bevraag je bankier / je verkozenen Tem de speculant in jezelf : speculeer zelf niet, kies de juiste bank en bankproducten Je acties geven politici/banken met maatschappelijke focus een ruimere maatschappelijke basis / legitimatie

Wat te doen? Zelf bankieren Staatsbanken Coöperatieve banken en financieringscoöperaties Complementaire muntsystemen Goede voorbeeld met betrekking tot : Sociaal-ethische ondergrenzen bij investeringen Sluiting van casino en afwezigheid in belastingparadijzen Product- en dienstontwikkeling ifv maatschappelijke noden Publieke transparantie over gedane investeringen Verloning, inspraak, sociale en ecologische bedrijfscultuur …

Wat te doen : bankiers Even hardop dromen herzie opdracht : maatschappelijk nuttige dienstverlening ipv winstmachine ontdoe je van in sector overheersende normen en waarden oriëntatie op kt winsten overschatting kwaliteit risico modellen wereldvreemd megalomaan gedrag omzeilen (geest) wetgeving = concurrentieel voordelig aanvaardt hulp. stop verzet tegen regulering meer echte info en inspraak voor diverse stakeholders

Wat te doen : politici Krachtdadig sturen ten dienste van de samenleving Bankiers tegen sector - normen beschermen via wetten Meer parlementaire info en controle rechten Meer aandacht/inspraak voor andere dan bankiersbelangen

Slotwoord over geldcreatie Private banken creëren geld Op basis van uw spaargeld geven zij leningen. Terwijl het geld ook op je bankrekening blijft. Ook centrale banken maken geld De 1.000 miljard voor de banken was pure geldcreatie. Drukpersen werk. Lessen in veranderende tijden Nieuw geld gaat lang niet meer allemaal naar de reële economie Ook naar afgeleide speculatieve economie, waardecreatie in producten en diensten die louter voor financiële spelers belangrijk zijn Ervaring leert dat de markt gefaald heeft, dat teveel geld tot zeepbellen leidt De maatschappelijke sturing van geldcreatie moet hieruit lessen trekken

Slotwoord over geldcreatie Waarin wordt bv. de extra 1.000 mia door banken geïnvesteerd? in een nieuwe zeepbel - speculatieve kt –winsten? voor verstevigen van kapitaalbasis banken? financieringen in de reële economie? terzake geen verplichtingen Waarom geldcreatie voor bankenfinanciering en niet voor staten? Geldcreatie : mag niet langer gebruikt worden voor speculatie en woekerwinsten voor de HWI moet tot financiering reële maatschappelijke noden leiden, niet tot extra lucht en middelen voor een geldhandel waar louter financiële spelers baadt bij hebben best niet meer vooral in handen van technocraten en private banken?

Steunen en lid worden Aanbod vorming (ook aan huis) Deelnemen aan acties Contactgegevens: Vooruitgangstraat 333/9 1030 Brussel Luc.weyn@fairfin.be 02/201.07.70 www.fairfin.be