Omgaan met gedragsproblemen bij dementie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Probleemgedrag en dementie
Advertisements

Busramp in Zwitserland
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Ziektebeleving Elke levensbedreigende ziekte is een crisis voor iedereen die ermee wordt geconfronteerd. Het brengt een emotionele aardbeving teweeg in.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Activiteiten ondernemen met mensen met dementie
Sensorische Informatie Verwerking
Alzheimer Een haperend geheugen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
ABC methodiek bij NAH en Agressie
Saxion Fieldlab Cafe Dwaalgedrag.
Hogescholen in Dialoog
Agressie na hersenletsel
Stichting Thuiszorg Icare
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Werkschema’s F.Buntinx
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Delier Een tijdelijke psychische stoornis veroorzaakt door een lichamelijke aandoening met kenmerken zoals wisselend bewustzijn, desoriëntatie, hallucinaties,
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Gedragsveranderingen bij dementie
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Depressie bij ouderen.
Communicatie en dementie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Medicatie bij problemen in dementie
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
MS, denken en voelen (Naam org
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Beter omgaan met ruzies
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Kopzorgen Bij parkinson niet alles is wat het lijkt A.Nouws Nouws Hulp bij parkinson.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
DEMENTIE.
Het “ABC” van dementie Alzheimer Café.
Floor, Nathalie, Chantal en Jill
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Agressie en onbegrepen gedrag
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
SCHIZOFRENIE GGZ, H10 (behalve de par. over zorg en beg. en communicatie)  Schooltas blz VVT2, H3, H6 Schooltas blz
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
DEMENTIE.
Executieve functies Marije Ruben.
en palliatieve terminale zorg
Contact maken en contact houden
DEMENTIE.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Dementie Nabij zijn.
Zelfcontrole: hanteren van agressie in de interactie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Lespakket Dementievriendelijk
Transcript van de presentatie:

Omgaan met gedragsproblemen bij dementie Omgaan met probleemgedrag bij mensen met dementie Omgaan met gedragsproblemen bij dementie Docentenhandleiding voor mbo-zorg onderwijs en bijscholing Contact: Connie Klingeman Hogeschool Rotterdam c.a.klingeman@hr.nl ABC’s methode

Voorbeelden van gedragsproblemen Depressie, angst, apathie Agitatie, agressie, ontremming, rusteloosheid, roepen Wanen en hallucinaties

Wat is een gedragsprobleem? Gedrag of emoties van de persoon met dementie die door de persoon zelf en/of zijn omgeving als moeilijk hanteerbaar worden ervaren Bron: Richtlijn omgaan met gedragsproblemen bij dementie

Mogelijke oorzaken van gedragsproblemen Schade in de hersenen: psychiatrische symptomen Coping: hoe iemand omgaat met de ziekte Sociale omgeving: hoe anderen omgaan met de persoon met dementie Ruimtelijke omgeving: te veel of te weinig prikkels Onvervulde behoeften Niet onderkende lichamelijke ziekten (bijvoorbeeld blaasontsteking)

Stress en coping Gedragsproblemen zijn een manier om de stress die veroorzaakt wordt door de dementie te verminderen Bijvoorbeeld je terugtrekken, geen initiatief meer nemen, anderen beschuldigen, negatief zijn over alles

Sociale omgeving Gedragsproblemen worden veroorzaakt door de manier waarop anderen met de persoon met dementie omgaan Persoonsondermijnende omgangsstrategieën veroorzaken gedragsproblemen Bijvoorbeeld gevoelens ontkennen, iemand negeren, kleinerend toespreken, alles uit handen nemen Bron: Kitwood T. Dementia reconsidered: the person comes first. Buckingham: Open University Press, 1997.

Ruimtelijke omgeving Gedragsproblemen als gevolg van te veel of te weinig prikkels in de omgeving: Te veel prikkels: geluid, mensen, drukke inrichting, te veel op tafel, onoverzichtelijk maken onrustig en angstig Te weinig prikkels: geen activiteiten, ziekenhuisachtige omgeving maken apathisch Bron: Progressively Lowered Stress Treshold Model, Hall, 1994

Omgevingsoorzaken van agitatie Fel licht Plotselinge bewegingen Harde of storende geluiden Pijnlijke of verstorende handelingen Deuren die op slot zijn Vage schaduwen Sheet 5.5

Onvervulde behoeften Gedragsprobleem is een uiting van een onvervulde behoefte

Onvervulde behoeften Zich onveilig, niet vertrouwd voelen (veiligheid) Negatieve zelfwaardering (pos. zelfw) Zich alleen voelen (verbondenheid) Regie kwijt zijn (autonomie) Zich hulpeloos voelen (afhankelijkheid) Zich vervelen (iets om handen hebben) Zich een nummer voelen (identiteit) Bron: De Lange, 2005

Oorzaken van gedragsproblemen bij dementie Lichamelijke ziekte Hersenbeschadiging Copingstrategie Verkeerde omgangsstrategie Te veel of te weinig prikkels in de omgeving Onvervulde behoeften

Omgaan met gedragsproblemen Stap 1 Observeren van het gedrag Stap 2 Analyse van het probleemgedrag maken volgens ABC methode Stap 3 Teambespreking (met familie) Stap 4 Alternatieve benaderingswijzen verzinnen en uitproberen Stap 5 Evaluatie

ABC-methode A Activiteit/gedrag B Beweger, wat eraan vooraf gaat (intern: binnenin de bewoner, extern: in de omgeving) C Consequenties, gevolgen die het gedrag in stand houden S Samen bespreken Bron: Teun Hamer, 2007

Een voorbeeld Scharrelen en verzamelen

Stap 1 Observeren Een mevrouw loopt in het verpleeghuis de hele dag voorwerpen te verzamelen van de verzorgenden, uit de keuken of van andere bewoners. Ze stopt ze in haar tasje of brengt ze naar haar kamer of legt ze weer ergens neer.

Stap 2 Analyse Actie BeWegers Consequenties Rondlopen en verzamelen Intern: ernstige dementie, jong, behoefte aan beweging en dingen pakken Veel losliggende voorwerpen op de afdeling Consequenties Dingen vinden en vast houden (+) Personeel pakt dingen weer af (-) Toename onrust (-)

Stap 3 Samen erover praten Mevrouw heeft een (innerlijke) behoefte om rond te lopen en te verzamelen Dat is op zich een ‘normale’ behoefte De behoefte verhinderen helpt niet Afpakken maakt haar boos Uitleggen begrijpt ze niet Als de onrust toeneemt: ook nog valgevaar

Stap 4 Veranderen Nieuwe Actie Nieuwe BeWegers Rondlopen en verzamelen zonder overlast voor anderen Nieuwe BeWegers Voorwerpen buiten haar bereik houden Zorgen voor aantrekkelijke voorwerpen die zij wel mag verzamelen  Mandjes in de gangen over de railing hangen met doosjes, knuffels en dergelijke

Veranderen (vervolg) Nieuwe Consequenties Meenemen van spulletjes geeft prettig gevoel(+) Contact maken door aanraken, glimlachen, enz. Niet afpakken maar omruilen

Stap 5 Evalueren Mevrouw vindt het verzamelen van de nieuwe voorwerpen prettig ‘s Avonds verzamelen de verzorgenden de voorwerpen en doen ze terug in de mandjes

Casus Roepen Voortdurend roepen zonder rekening te houden met de omgeving

Roepen: Kenmerken van de persoon Meestal begin of midden niveau dementie Vaak immobiel en Niet in staat zelf in actie te komen Vaak zorgafhankelijkheid Steunzoekend afhankelijk gedrag 

Roepen: observatie Herhalen roepen: bv help, help of zuster, zuster Uiting van emotie Vaak gericht op iemand Kan gepaard gaan met aanklampen, achterna lopen en claimen Kan vorm hebben van in zichzelf praten, babbelen, zingen of bidden

Veel voorkomende Interne Bewegers bij roepen depressieve stemming pijn of ongemak desoriëntatie wanen en hallucinaties angst en spanning eenzaamheid verveling slecht zien / doofheid zoeken van emotionele geborgenheid gewend zijn aan veel aandacht

Veel voorkomende Externe Bewegers personeel dat langs loopt; personeel in een zitje lawaai gebrek aan zinvolle prikkels en bezigheden weglopen terwijl je bezig bent; weggaan zonder afscheid andere bewoners die geholpen worden negeren van belangrijke persoonlijke gewoontes onpersoonlijke omgeving alleen achter blijven nachtelijke duisternis verwarrende omgeving.

Consequenties die vaak niet helpen bij roepen standjes geven vragen op te houden negatieve reacties van andere bewoners genegeerd worden sederende medicatie apart zetten

Positieve interventies bij roepen Normaliseren: bv bidden ondersteunen met een rozenkrans Time-out voor verzorgende Medicatie afstemmen op oorzaak (bijvoorbeeld depressie) Zinvolle activiteiten organiseren en dagbestedingprogramma Wandelen; lichaamsbeweging Muziek luisteren en maken, liedjes zingen Eenvoudige karweitjes Voorlezen

Vervolg positieve interventies bij roepen Simpress (gesimuleerde aanwezigheid); Eén op één contact Fixatie vermijden Omgeving persoonlijk en herkenbaar houden of maken Geduld hebben Ingaan op achterliggende behoefte

Casus verzet bij de verzorging

Afweer en verzet bij de verzorging Kenmerken van het gedrag Schreeuwen, wegduwen, slaan, krabben, spugen, stijf of slap houden, schelden. Kenmerken van de persoon Meestal gevorderde dementie.

Interne bewegers Veel voorkomende interne BeWegers pijn angst onbegrip voor de situatie schaamte behoefte eigenwaarde te behouden onveilig gevoel

Externe bewegers Starten met een zorgsituatie zonder eerst oogcontact te maken en aan te raken Haast Koude, blootliggen, ontbloot worden Onrustige omgeving (fel licht, in en uitlopen, open deuren, pratende verzorgers, oproepsysteem) Onpersoonlijke zorg Op iemand inpraten met harde stem Te hoge eisen stellen, proberen iets nieuws te leren terwijl dat niet meer kan

Consequenties die vaak niet helpen bij verzet Snel doorwerken Hardhandig vastpakken of vasthouden Als maar blijven proberen Stoppen met aanraken en doorgaan met directief praten Verbaal corrigeren

Consequenties die vaak niet helpen bij verzet snel doorwerken hardhandig vastpakken of vasthouden als maar blijven proberen stoppen met aanraken en doorgaan met directief praten verbaal corrigeren

Positieve interventies bij verzet Rustige benadering, alle stress vermijden, tijd nemen Oogcontact zoeken Afleider-werker systeem gebruiken Pijnbestrijding Snoezelen: zachte muziek, aromatherapie, strelen Warme handdoeken, lichaam bedekt laten Zoeken naar voorkeursverzorging Time-out nemen en later terug komen Achterwege laten van overbodige zorg Verplaatsen zorgtijdstip Handelingen vereenvoudigen, verzorgend wassen Afleidende prettige prikkels geven