DYSCALCULIE OP DEN BONGERD http://www.youtube.com/watch?v=H2n-kw2lgY0.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op het Dockingacollege
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
De rekentoets.
Presentatie Procedure naar het VO
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
Dyscalculie.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Informatie avond groep 8
Rekenen en ICT.
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Rekenbeleid
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Welkom voorlichtingsavond leerjaar 2 VMBO-TL.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
. Rekenen.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
P.T.A. Leerjaar 4 locatie DEN BONGERD.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Referentiekader rekenen. Uit: /
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
inhoud Beperkingen algemeen - spellingcontrole ER-toets en syllabus
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Voorlichtingsavond 4 mavo
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Reken- / wiskundebeleid
Transcript van de presentatie:

DYSCALCULIE OP DEN BONGERD http://www.youtube.com/watch?v=H2n-kw2lgY0

DYSCALCULIE Letterlijk ‘niet kunnen berekenen’ Een term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren van bepaalde schoolse vaardigheden, die niet worden veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie Ernstige en hardnekkige problemen met het leren, oproepen en toepassen van reken-wiskundekennis

DYSCALCULIE

DYSCALCULIE SCREENING Dossierstudie  dyscalculieverklaring Screening brugklassers op Den Bongerd Vervolgscreening op Den Bongerd Scores interpreteren, dossieranalyse, overleg Resultaat

RESULTAAT Vermoeden van Geen dyscalculie dyscalculie Zwakke rekenaar En dan???

DYSCALCULIEBELEID Brief naar ouders / mentoren (Tijdelijke) Dyscalculiepas Maatregelen Gesprekken met dyscalculiecoach Coach ‘behartigt de belangen’ van de leerlingen met dyscalculie

DYSCALCULIEPAS DYSCALCULIEPAS 2013/2014 Naam: Klas: Maatregelen: Dyscalculie stickers (op tijd halen bij dyscalculiecoach) Tijdverlenging Tekstvergroting / Arial 14 Gebruik van een rekenmachine Maakt gebruik van een aantekenschriftje Docent controleert het aantekenschriftje Mag vooraan in de klas zitten Mag hulp krijgen van een medeleerling Werk niet langer dan 45 min. aan je wiskunde huiswerk Laat zien dat je dit verdient!

MATERIALEN Mogen NIET gebruikt worden tijdens het examen: Tafelkaarten Strategiekaarten Samenvatting Mag WEL gebruikt worden tijdens het examen: Rekenmachine Overigens hebben alle leerlingen met een dyscalculie-verklaring recht op examentijd- verlenging

REKENTOETS OP DEN BONGERD

REKENTOETS Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: Na de basisschool is er niet meer dagelijks aandacht voor rekenen en taal. De kennis zakt weg door gebrek aan dagelijks onderhoud. Het basisonderwijs, vmbo, mbo, havo, vwo, hbo en universiteit sluiten niet goed op elkaar aan. De leerlingen hebben daardoor moeite met lezen, spellen en rekenen. Er is behoefte aan doorlopende leerlijnen.

REKENTOETS De commissie heeft een aantal "fundamentele niveaus" gedefinieerd. Voor rekenen (en taal) zijn dit de niveaus:

REKENTOETS Deze niveaus zijn haalbaar voor het merendeel van de leerlingen. Niveau 2F wordt ook wel maatschappelijk functioneel niveau genoemd. Dit niveau is voor alle Nederlanders van belang

REKENTOETS Afname: digitaal Duur: 90 minuten Deel met rekenmachine Deel zonder rekenmachine (kladblaadje mag wel)

Voorbeeld rekentoets

RTB-REKENEN OP DEN BONGERD

RTB-Rekenen Leerlingen met rekenachterstand volgen minimaal een half jaar DRB-rekenen. Leerjaar 1: 2 lesuren per week Leerjaar 2: 2 lesuren per week Leerjaar 3: 1 lesuur per week Leerjaar 4: 1 lesuur per week (facultatief)

RTB-Rekenen Methode: Getal&Ruimte Rekenboek (dezelfde methode als wiskunde) Leerjaar 1 en 2: opleiden tot niveau 1F  rekenen zonder rekenmachine Leerjaar 3: opleiden tot niveau 2F  rekenen met en zonder rekenmachine Voor leerlingen met dyscalculie geldt: 1e helft van opdrachten met rekenmachine en 2de helft van de opdrachten zonder rekenmachine

RTB-Rekenen Opbouw: 6 lessen rekenen 1 les diagnostische toets 1 les proefwerk Leerlingen krijgen het boek mee naar huis om te leren voor het proefwerk Cijfer op het rapport!!!

VRAGEN? Marjolein van de Giessen (mvdgiessen@hethooghuis.nl) Harold de Leeuw (hdleeuw@hethooghuis.nl) VRAGEN?