DYSCALCULIE OP DEN BONGERD http://www.youtube.com/watch?v=H2n-kw2lgY0
DYSCALCULIE Letterlijk ‘niet kunnen berekenen’ Een term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren van bepaalde schoolse vaardigheden, die niet worden veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie Ernstige en hardnekkige problemen met het leren, oproepen en toepassen van reken-wiskundekennis
DYSCALCULIE
DYSCALCULIE SCREENING Dossierstudie dyscalculieverklaring Screening brugklassers op Den Bongerd Vervolgscreening op Den Bongerd Scores interpreteren, dossieranalyse, overleg Resultaat
RESULTAAT Vermoeden van Geen dyscalculie dyscalculie Zwakke rekenaar En dan???
DYSCALCULIEBELEID Brief naar ouders / mentoren (Tijdelijke) Dyscalculiepas Maatregelen Gesprekken met dyscalculiecoach Coach ‘behartigt de belangen’ van de leerlingen met dyscalculie
DYSCALCULIEPAS DYSCALCULIEPAS 2013/2014 Naam: Klas: Maatregelen: Dyscalculie stickers (op tijd halen bij dyscalculiecoach) Tijdverlenging Tekstvergroting / Arial 14 Gebruik van een rekenmachine Maakt gebruik van een aantekenschriftje Docent controleert het aantekenschriftje Mag vooraan in de klas zitten Mag hulp krijgen van een medeleerling Werk niet langer dan 45 min. aan je wiskunde huiswerk Laat zien dat je dit verdient!
MATERIALEN Mogen NIET gebruikt worden tijdens het examen: Tafelkaarten Strategiekaarten Samenvatting Mag WEL gebruikt worden tijdens het examen: Rekenmachine Overigens hebben alle leerlingen met een dyscalculie-verklaring recht op examentijd- verlenging
REKENTOETS OP DEN BONGERD
REKENTOETS Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: Na de basisschool is er niet meer dagelijks aandacht voor rekenen en taal. De kennis zakt weg door gebrek aan dagelijks onderhoud. Het basisonderwijs, vmbo, mbo, havo, vwo, hbo en universiteit sluiten niet goed op elkaar aan. De leerlingen hebben daardoor moeite met lezen, spellen en rekenen. Er is behoefte aan doorlopende leerlijnen.
REKENTOETS De commissie heeft een aantal "fundamentele niveaus" gedefinieerd. Voor rekenen (en taal) zijn dit de niveaus:
REKENTOETS Deze niveaus zijn haalbaar voor het merendeel van de leerlingen. Niveau 2F wordt ook wel maatschappelijk functioneel niveau genoemd. Dit niveau is voor alle Nederlanders van belang
REKENTOETS Afname: digitaal Duur: 90 minuten Deel met rekenmachine Deel zonder rekenmachine (kladblaadje mag wel)
Voorbeeld rekentoets
RTB-REKENEN OP DEN BONGERD
RTB-Rekenen Leerlingen met rekenachterstand volgen minimaal een half jaar DRB-rekenen. Leerjaar 1: 2 lesuren per week Leerjaar 2: 2 lesuren per week Leerjaar 3: 1 lesuur per week Leerjaar 4: 1 lesuur per week (facultatief)
RTB-Rekenen Methode: Getal&Ruimte Rekenboek (dezelfde methode als wiskunde) Leerjaar 1 en 2: opleiden tot niveau 1F rekenen zonder rekenmachine Leerjaar 3: opleiden tot niveau 2F rekenen met en zonder rekenmachine Voor leerlingen met dyscalculie geldt: 1e helft van opdrachten met rekenmachine en 2de helft van de opdrachten zonder rekenmachine
RTB-Rekenen Opbouw: 6 lessen rekenen 1 les diagnostische toets 1 les proefwerk Leerlingen krijgen het boek mee naar huis om te leren voor het proefwerk Cijfer op het rapport!!!
VRAGEN? Marjolein van de Giessen (mvdgiessen@hethooghuis.nl) Harold de Leeuw (hdleeuw@hethooghuis.nl) VRAGEN?