Begin met het verzamelen van algemene informatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie FlightSim Commander 9.XX
Advertisements

De Altijd meteen aan de slag
PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING.
GPS Met de natuur in.
Gelijkmatige toename en afname
Overlandvlucht Buitenland
Borneo eiland.
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Gadgets Schermvliegen Gadgets Schermvliegen 18 november 2011 Frank Moorman KNVvL.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Kaarten van Europa Real live zowel aerodromes als enroute charts! Wel even (gratis) registreren. En uiteraard mogen wij dit alleen gebruiken voor Flight.
Wat verbruikt een vliegtuig?
Een manier om problemen aan te pakken
Informatie-avond 16 mei 2011 De Vliert ‘s-Hertogenbosch.
Nitrox basis – les 2 De aftrap De terugblik Zuurstof % meten
Samenvatting H29 Parabolen
De Flight Management Computer Vervolg FMC
Voor navigatie in een zweefvliegtuig heb je nodig:
Les 20 Hoekgrootte.
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Christian Vleugels
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
DE JUISTE KOERS?.
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
Extra vragen voor Havo 3 WB
1 Complexiteit Bij motion planning is er sprake van drie typen van complexiteit –Complexiteit van de obstakels (aantal, aantal hoekpunten, algebraische.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Goedemorgen.
Dus geen andere ook belangrijke aspecten verwerkt!
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
Vergelijkingen oplossen
Voorlichtingsbijeenkomst Studeren in het buitenland Studenten Duits Maaike van Gerven, student mobility coordinator Faculteit der Letteren Donderdag.
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
3FD na de vakantie !! Wiskunde deel B + Geodriehoek !!! + potlood !! + gum !! + rekenmachine !! Koop het als je het niet hebt !
Kies Hoe en wanneer installeren Wat is het doel Hoe werkt het (7 schermen)
Al weer snel komt de vakantietijd, waar gaan we nu weer heen ? Vliegen is nog altijd de veligste manier Hier enige voorbeelden……. Al weer snel komt de.
Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
V2.5 NdF-h4 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract.
Sneller en verder Overland Max L. Bloch VVO Cursus Gelderse Zweefvliegclub 23 december 2001 Bedrijfslogo invoegen op deze dia Selecteer Figuur in het menu.
Hoe je een JUISTE route kunt vinden met V-ROUTE en SKYVECTOR of FSC 9.
INSTRUMENTEN MACCREADYRING EN SOLLFAHRTGEBER 1 Theorie ontwikkeld door Paul MacCready Grootste afstand, vliegend door stijg- en daalwinden.
Koers en koershoek T3A.
Woordjes leren.
Een enquête maken met Google Docs Je gaat leren hoe je een enquête kunt maken in Google Docs met een Formulier. De link kun je vespreiden zodat de vragenlijst.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Meten en meetkunde in het verkeer
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
“Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”
Veilig deelnemen aan Ride-outs
toolbox ELKE VEZEL TELT!
Toolbox: Hijsen en Heffen
Meten & Meetkunde Les 2: Tijd
Kippen en hoenderen.
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
volgende bladzijde terug
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
“ In de luchtvaart blijf je leren,
Amsterdam  Atlanta (USA)
Procedures aan begin van het jaar
<naam van kolonie>
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Begin met het verzamelen van algemene informatie. Vluchtplanning Begin met het verzamelen van algemene informatie. R. Sloots

Vluchtvoorbereiding Weer (vertrek, onderweg en aankomst) Is de vlucht mogelijk ivm weersminima? www.KNMIaviationweather.nl/com Aankomst minder dan 2 uur: METAR Langer dan 2 uur: TAF EHGG/CTR klasse C: >5 km/>2000ft. Spec. VFR: >3km/>600ft. Met inachtneming van afwijkende staatsvoorschriften.

Notams (vertrek, route en aankomst) 5 series Notams Serie A: info voor internationale IFR vluchten en commerciele vluchten van en naar internationale luchthavens. Serie B: voor nationale en internationale VFR of IFR vluchten van en naar luchthavens in Nederland. Serie M: bevat info van belang voor vluchten (ook voor civiel verkeer) in militair luchtruim.

Vervolg Notams Serie S: (snowtam) bevat informatie over gevaarlijke omstandigheden op vliegvelden, ivm sneeuw, ijs, etc. Serie X: civiele Notams voor de Engelse FIR (Ned. Notam office)

Waar Notams te verkrijgen? Nederlandse Notams worden verspreid door het Internationale Notam Office op Schiphol (luchtverkeersleiding Nederland) Serie M Notams door Militairy Air Traffic Control Centre Nieuw Milligen. www.selfbriefing.nl www.eurocontrol.int

Mass & Balance Wees bekend met de tank inhoud en het verbruik van de kist. Zie berekening op site Avia Noord.

Entry Requirements Paspoort Visa (niet voor schengen)

Airport Directory Openingstijden. Customs. Airport of Entry (mogen wij daar komen?) Openstelling/ PPR (Notams) Faciliteiten (GCA, vervoer, parkeergelegenheid, brandstof?)

Lange termijnplanning Globale afstand (tussenlanding?) Tripplan. Fuelplan. ( tankinhoud/verbruik) Route. (CTR’s, verboden gebieden?)

Route uitwerken Check o.a. MOCA’s (Grid mora’s) Flightlog (navigatieplan): EET van take-off tot landing en totale vliegtijd. TC +/- WCA = TH +/- Var = MH +/- dev = CH

Navigatie/vereiste voorkennis Symbologie van de aeronautical chart 1:500000. Gebruik van rekenschijf en protractor. Berekenen en invullen van de gegevens op het navigatieplan. Invullen vliegplan. Bekend zijn met de berekening om uit te kunnen wijken.

Doel: Het leren voorbereiden en zo goed en veilig mogelijk naar van te voren vastgestelde punten te vliegen. Hierbij zoveel mogelijk op koers en tijd te blijven. Steed bewust zijn van de eigen positie.

Route planning Gebruik de Navigatie checklist bij de voorbereiding. Bepaal het beginpunt van de navigatievlucht. Dit vertrekpunt dient een duidelijk herkenbaar punt te zijn, dat we zonder vliegkaart moeten kunnen vinden, en waar we op koers en hoogte kunnen vertrekken.  Bepaal het eindpunt van de navigatievlucht, waar vandaan we zonder vliegkaart de bestemmingshaven kunnen aanvliegen.

Route Bepaal de route tussen de eerder genoemde punten, met vermijding van o.a. CTR`s , verboden gebieden en gebieden waar een noodlanding niet goed mogelijk is, etc. Kies hiertoe om verwarring te voorkomen het liefst unieke waypoints ( geen grote steden.) Keerpunten: tenminste 4 unieke kenmerken. Hoe ziet het eerste controlepunt eruit?

Checkpoints Plan rechts van belangrijke lijnkenmerken (spoorlijnen, kanalen, autosnelwegen etc.) Bepaal de “ENROUTE CHECKPOINTS” circa 10 minuten vliegen uit elkaar.( loodrecht op de vliegrichting: 1 kenmerk, anders meerdere.) Bepaal de vlieghoogte en de MOCA 500 ft. boven een obstakel dat zich binnen 5 nm. binnen de track bevindt. Welke bruikbare vliegvelden passeert U tijdens de vlucht?  

Navigatie checklist Navigatieplan met route, uitwijkhavens en hoogtekeuze. Het weer, TAF en METAR. Raadpleeg de AIP gids/AIS-netherlands.nl en NOTAMS Recente navigatiekaarten en “up to date” navigatiemateriaal. Brandstof berekening. Mass and Balance. ATC vliegplan of flightnotification. Boordbescheiden. Reddingsmiddelen. Persoonlijke documenten. Schrijfmateriaal. Vluchtadministratie. Verzekeringspapieren. Douane, buitenlands geld?

Tijdens de vlucht Tijdens de start en de klim naar het vertrekpunt dient U geen losse spullen op schoot te hebben. Controleer Uw snelheid en Uw koers aan de hand van het magnetisch kompas (koerstol oplijnen) Trim het vliegtuig af. Handel de radioprocedure af. Vul in Uw log de tijd over het startpunt en de ETO van het volgende checkpoint in, maar blijf intussen wel UITKIJKEN. Pak nu de vliegkaart en NAVIGEER VAN DE KAART NAAR DE GROND EN NIET ANDERSOM.

Checkpoints Check de kenmerken van het eerste “checkpoint” en de “ETO” op Uw kaart en log. Twee tot drie minuten voor “ETO” begint U te proberen het controlepunt op de grond te identificeren. Beoordeel de passage van dit punt op TIJD EN TRACK en zoek de oorzaak van de eventuele afwijking. Andere wind? Niet exact gevlogen? Koerstol niet opgelijnd?

Vervolg checkpoints Maak een correctie m.b.t. de volgende ETO en de te vliegen koersen, eventueel met de 1 op 60 regel. Check kenmerken van het volgende checkpunt op de kaart en RETO op Uw log en blijf UITKIJKEN. Houdt het navigatieplan bij: RETO/FUEL/WCA/etc. Op laatste been check: WEER op bestemmingshaven, NADERINGSPROCEDURE (approach checklist) en ROEP tijdig op.  

Belangrijke aanwijzigingen Probeer niet elk dorp etc. dat U ziet op de kaart terug te vinden. Navigeer van de kaart naar de grond, m.b.v. de door u geselecteerde checkpunten. Indien U ondanks alle voorzorgen toch de weg bent kwijtgeraakt, vlieg dan gewoon door op dezelfde koers en draai na het verstrijken van de berekende tijd naar de volgende koers; meestal ziet U dan het volgende controlepunt wel weer. Als U na het voorgaande toch nog steeds verdwaald bent, maak dan gebruik van Radionavigatie, of vraag een radarpositie bepaling van ATC of een peiling van een luchthaven.

Nederland is niet zo groot Blijf in ieder geval niet langer dan een kwartier in uw eentje tobben! Bedenk hierbij dat als u een controlepunt niet hebt gezien u rustig door moet vliegen op koers en tijd naar het volgende punt. Als al het bovenstaande niet helpt leg dan een zodanige koers voor dat u naar een niet te missen kenmerk vliegt; zoals grote rivieren, waddenzee en noem maar op.

Uitwijken Schat de koers naar het uitwijkveld. Draai naar deze koers en noteer de tijd. Teken de track in en meet de koers op. Bepaal de opstuurhoek en de snelheidscorrectie. ( MH en groundspeed.) Breng de deviatie aan. Bepaal de ETA.

Vervolg uitwijken Ga verder met de navigatie. Zorg voor een goed getrimd vliegtuig voordat u aan deze procedure begint. Houdt met het voetenstuur de vleugels horizontaal, zodat u uw handen vrij heeft voor de bovenstaande berekeningen. Laat uw passagier goed UITKIJKEN.

Vliegerschap Uitkijken. Navigeren is niets anders dan een bepaalde koers met een bepaalde snelheid voor bepaalde tijd te vliegen om zodoende van A naar B te geraken. Waarneming van de weersomstandigheden. Bij verslechtering eventueel terugkeren of uitwijken teneinde VMC te blijven vliegen. Regelmatig olietemperatuur en -druk, CVV, brandstof en koerstol controleren.

Vervolg vliegerschap Regelmatig de hoogtemeterinstelling aanpassen aan de regionale QNH. Denk aan uurwerk, potloden en andere navigatiemiddelen. Ken Uw eerst te vliegen koers uit het hoofd. Zorgvuldige vluchtvoorbereiding. Zorg voor orde en rust in de cockpit.  

Kaartgebruik De kaart is het belangrijkste hulpmiddel. Kaart goed gevouwen en geörienteerd in de vliegrichting houden. Duidelijke tracks met berekende MH en TIJD naar eerstvolgende checkpoint en HOOGTE. Verdeel langere tracks in meerdere afstanden. Zet de uitwijkhaven(s) in de kaart.

Navigatieplan duidelijk invullen Nauwkeurige vluchtuitvoering. Snelheid. Tijd. Koers. Duidelijke controlepunten. Herkenbare punten in het landschap zijn een absolute voorwaarde voor een nauwkeurige navigatie.

Uitwijken voor een (onweers)bui Vlieg een zogeheten “dogleg” D.m.v. een DOGLEG vliegen we om de regenwolk heen, door onze koers 60° naar links te verleggen. Als we bijvoorbeeld 2 minuten doorvliegen en onze koers weer 60° naar rechts verleggen komen we na 2 minuten weer op onze oorspronkelijke koers uit. We hebben dan 2 minuten extra gevlogen.

Jeppesen (Inter) nationale ATC procedures. Afwijkend van ICAO/EASA?

Winddrift berekening Tijdens het vliegen is het nogal lastig om de winddrift berekeningen te maken met de rekenschijf. Er is een manier om dit uit het hoofd te doen maar dat vergt wel enige oefening.

Drift en crosswindcomponent (CWC) Bij 090 kts is de drift 2/3 van de CWC. Bij 120 kts is de drift 1/2 van de CWC. Bij 180 kts is de drift 1/3 van de CWC. (60 gedeeld door de TAS)

CWC De CWC kun je berekenen door de cosinus van de hoek te nemen. Bij benadering is dus: CWC van 30° is 0,5 CWC van 45° is 0,7 CWC van 60° is 0,9 CWC van 90° is 1,0 Het ezelsbruggetje is 1975

De trackwindcomponent (TWC) De TWC (voor het berekenen van de grondsnelheid) is net andersom: is de sinus van de hoek. Recht van voren is 1,0 30° is 0,9 45° is 0,7 60° is 0,5

Voorbeeld 1 Bij een hoek van 30° is de CWC 0,5 x de windsnelheid. De TWC is dan 0,9 x de windsnelheid. Bijv TAS 100 kts en w/v 15 kts, CWC is 7,5 kts, drift 5° (immers 2/3 x CWC) en TWC is 13,5 kts.

Voorbeeld 2 Bij een hoek van 45° met de track is de CWC 0,7 en de TWC ook 0,7 x de windsnelheid. TAS 120 kts w/v 15 kts. CWC is 10,5 kts, drift 5° (1/2 x CWC) en de TWC is 10,5 kts.

Voorbeeld 3 Bij een hoek van 60° met de track is de CWC 0,9 en de TWC 0,5 x de windsnelheid. Bijv. TAS 180 kts w/v 30 kts. CWC is 27 kts, drift 9° (1/3 x CWC) en de TWC is 15 kts.

Voorbeeld 4 Als de wind haaks op de track staat is de CWC 1 (gelijk a.d. windsnelheid) TAS 120 kts w/v/ 20 kts. CWC is 20 kts, drift 10° (1/2 x CWC bij deze snelheid) De TWC is dan te verwaarlozen.

X-wind limiet Zo kun je met de windgegevens van “tower” op final snel berekenen of de X-wind binnen de limieten van je kist ligt. Bijv. RWY 23 en w/v 275/30 (45° van rechts) CWC is dan 0,7 x 30 is 21 kts en dat is voor de meeste kisten teveel… Probeer het effect van de wind op de koerstol te visualiseren; succes!

Flightplan www.selfbriefing.nl Minimaal 1 uur voor off-blocks. PPR? www.AIS-netherlands.nl Enroute 1-10 uitleg flightplan.

Emergency’s Wat te doen bij Com. Faillure? Onderscheppingstekens. Uitwijkmogelijkheden?

Nuttige sites www.AIS-Netherlands.nl www.vluchtvoorbereiding.nl www.aopa.nl www.lvnl-ohd.nl www.ead.eurocontrol.int/eadcms/eadsite/index.php.html www.airports.de www.belgocontrol.be

Vervolg nuttige sites www.casper.frontier.nl www.eddh.de/equipment/ais.html www.dfs-ais.de www.ivao.be www.vliegen.sietse.nl www.weeronline.nl