Huisartsenkring Tielt 27/03/2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Gokverslaving.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
ASS: wanneer zichtbaar?
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Werken aan zorg Thema autisme.
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Van begrijpen naar begeleiden
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
DCD Developmental Coordination Disorder
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
26 november 2007 Ticstoornissen. Agenda uur presentatie Ticstoornissen uur Filmpje uur SVIB.
ASS in de levensloop: onderzoek
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Het Aspergersyndroom.
Autismespectrumstoornissen
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Ik heb iets van autisme of zo
Je herkent het pas als je het kent
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Is de vereniging auti-proof?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Het syndroom van Asperger
Depressie bij ouderen.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Welkom ik maak me sterk.
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Heel gewoon maar toch anders.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Dementie en een verstandelijke beperking
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Huisartsenkring Tielt 27/03/2012 Autisme met of zonder mentale handicap :Wat zijn de bijzondere kenmerken en waarmee houden we best rekening in het dagelijks leven Huisartsenkring Tielt 27/03/2012

Ontwikkelingsstoornis Probalistische benadering om tot een diagnose te komen . –bepaalde symptomen/bepaald verloop /familie-genetica. 1995-1998 -Temple Grandin - Tony Attwood DSM-III soort toestandsbeeld/ DSM-IV ontwikkelingsstoornis Zeer grote klinische heterogeniteit waardoor grote klinische verwardheid

Ontwikkelingsstoornis Aspergersyndroom Savant High functioning autism (HFA) Kernautisme PDD-nos NVL Atypisch autisme

Prevalentie. Lotter, 1966 : 4-5 / 10 000 (autismediagnose : een zeldzame aandoening) Filipek, 1999 :10-20 / 10 000 (is ongeveer 1/500) Baird, 1999 : Autisme : 30,8 / 10 000 Spectrum : 27,1 / 10 000 Chakralante en Fanbae, 2001: Autisme : 16,8 / 10 000 Spectrum : 45,8 / 10 000 (= 1/160) autisme is geen orhpan disease (letterlijk : ‘wees’- ziekte) meer maar een common disease (vaak voorkomend) Verhouding normaal begaafdheid/mentale handicap Vroeger : 20/80 Nu : 75/25 (bron Hans Hellemans)

Prevalentie Autisme komt voor bij 1 per op 165. Er zijn over gans de wereld ongeveer 30 miljoen mensen met autisme en in Vlaanderen en Nederland ongeveer 100.000. 3 à 4 maal vaker bij mannen dan bij vrouwen.

Ontwikkelingsstoornis Probalistische benadering om tot een diagnose te komen . –bepaalde symptomen/bepaald verloop /familie-genetica. 1995-1998 -Temple Grandin - Tony Attwood DSM-III soort toestandsbeeld/ DSM-IV ontwikkelingsstorrnis Zeer grote klinische heterogeniteit waardoor grote klinische verwardheid

Neuro-fysiologie/chemie/Genetica 10% van de casussen hebben een verworven oorzaak (bv tijdens zwangerschap : cytomegalivirus, rode hond, herpes, toxoplasmose) minstens 90% van de casussen is genetisch bepaald Hiervan zijn nog eens 10 % syndromen (fragiel X, neurofibromatose …..) 90 % complexe oligogenetische overerving (= verschillende genen spelen een rol) met daarbij beïnvloeding door andere factoren (o.a. problemen bij de geboorte) en ‘second hits’ (= door assortive mating ( twee mensen met ‘autistische trekken’ die elkaar kiezen en dan samen een kind krijgen)

Een waaier van klinische gedragsuitingen ontwikkeling van wederkerige sociale contacten loopt fout./stoornis in de sociale omgang Communicatie ,verbaal en non-verbaal ,is anders./stoornis in de communicatie Beperkte en rigiede patronen van gedrag en interesses./stroef denken en handelen ++sensorische problemen (aparte pijnsensatie)

1. Het ‘sociale’ is moeilijk te begrijpen Problemen met wisselende en onzichtbare sociale betekenissen “theory of mind” is moeilijkProblemen met invoelingsvermogen Strikt en letterlijk toepassen van de gedragsregels Grote betrokkenheid op het sociale gebeuren “Het sociaal voelsprietje” werkt niet

2. Moeilijkheden met (non)verbale communicatie De technische aspecten van taal zijn ok maar de pragmatiek is gestoord. Oppervlakkige, repetitieve conversaties, vaak over feiten en details Associatief en onsamenhangend praten, onverwachte en onduidelijke wendingen Te weinig aanpassen aan het perspectief van de luisteraar Vooral uitval in non-verbale communicatie Letterlijk begrijpen

12

3.Stroef denken en handelen - stereotypieën Het zoeken van houvast door middel van routines en stereotypieën Beperkte interesses – weerstand tegen onverwachte veranderingen Onvoorspelbaar gedrag Motorische stereotypieën Bij volwassenen enkel nog bij stress of emotionele opwinding Camouflage en onderdrukken

Diagnostiek Op basis fenotype /op basis afwijkened gedrag. Afwijkend gedrag meten =interviews =vragenlijsten =observatie/gebruik maken verschillende informanten

ZELFDE BINNENKANT! De autistische waarneming en het autistische denken Contextblindheid :detailgerichtheid en hyperselectiviteit Blind voor de meta-communicatie en context “what you see is what you get” Hyperrealisme of tekort aan verbeelding het denken vraagt gewoon veel meer tijd

Hoe verloopt informatie verwerking? Filter Wereld prikkelwaarneming betekenis verwerking Gedrag De werking van de filter bepaalt mogelijk de ernst van het autisme.

WAARNEMING BIJ AUTISME “Ik heb ontdekt dat mijn manier van waarnemen anders is dan de meeste andere mensen”. Ik zie: timmeren “hamer” 17 17

Autisme? Een samengaan van primaire defecten: Erfelijke aanleg/….bekabeling hersenen….invloed milieu Via een gezamelijke beïnvloeding van informatieverwerking die verstoord wordt krijg je een waaier van klinische beelden.

Meenemen in de diagnostiek Beeld erg verschillend bij jongens en meisjes. Intelligentie kleurt het beeld. Opgepast !Autisme bij normale begaafdheid of mentale handicap is wel hetzelfde autisme Zeer grote co-morbiditeit bij autisme. Vb ADHD,Tics,OCD,Depressie

Vertrek vanuit hun krachten Sterk logisch en analytisch vermogen Punctueel Denken ‘origineel’ Hen ontgaat geen detail (detaildenken) Eerlijk, zonder verborgen agenda Vaak goed geheugen en sterk inzicht

Verhelder de activiteit zelf Speel letterlijk ‘model’ Samen oefenen Zaken ‘voordoen’

Gebruik ‘visuele taal’ Combineer zoveel mogelijk het auditieve met het visuele Voorbeelden: tekeningen, foto’s, pictogrammen, geschreven informatie, agenda, kalender, e-mail, sms- berichten Voordelen van visuele ondersteuning:

Conclusie : geen behandeling gekend waarmee men autisme kan genezen . Groot belang van opvoedingsmethodieken afgestemd op het individuele kind met autisme

Wat moeten we doen, Geef informatie . Wat is er op de markt te koop. Er bestaat geen single best treatment!

Wat moeten we doen? Twee belangrijke punten waar iedereen het over eens is. 1) vroege interventie. 2) gestructureede gespecialiseerde programma’s met goede gedragsanalyse.

Wat moeten we doen? Heeft deze therapie een wetenschappelijke basis . Kan ik deze therapie integreren in het programma van kind en ons gezin. Hoe succesvol was het programma voor andere kinderen Zou het op een of andere manier schadelijk kunnen zijn voor mijn kind?

Verbeter het traject van cognitieve en sociale vaardigheden.

Wat moeten we doen? Duidelijke uitleg ouders. Een goed ,divers aanbod uitbouwen. Vrije toegang laat de wet van de directe democratie spelen. ouder weet heel goed wat nodig is autistische persoon weet wat goed is.