Doorgaan naar Actiecentrum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grieppandemie in de huisartsenpraktijk 14 september 2009
Advertisements

‘De dag is om voor je het weet’ Over de tijdsbesteding van de huisarts. Eddy Reynders, huisarts, 2009.
Naam spreker Datum Maagprotectie. Programma 0.00 uurInleiding en doel 0.05 uurStellingen I 0.15 uurSignalen in de praktijk 0.45 uurPreventie in de praktijk.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Rooster Generator Voor Huisarts Posten
Grieppandemie en de huisartspraktijk
Raamovereenkomst Delegatie Voorbehouden Handelingen
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Organisatievormen werkgeverschap POH-GGZ
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
Gezond roosteren in een ziekenhuis : Hoezo complex ?!
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Welkom bij de presentatie van het
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Wat doet CHIP? Maakt rooster en planbord
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
Ketenregie bij Rampen en Crises
Doorgaan naar Actiecentrum
Grieppandemie en de huisartspraktijk
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
POH GGZ-BASIS GGZ Zorggroep Arnhem September
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Onderzoek naar een slimme energiesysteem Proeftuin Stad van de Zon - Heerhugowaard.
Personeelsessie LOKO.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
HUISARTSENPOSTEN VAN WAARNEEMORGANISATIE VAN EN VOOR HUISARTSEN NAAR TOEGANGSPOORT VAN DE ACUTE ZORG? Hansmaarten Bolle, directeur InEen.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Zorginhoudelijk verantwoord bezuinigen
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
en verder EKC Nascholing 15 jan 2013.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Inpassing jeugd-ggz in de drie uitvoeringsvarianten Bijeenkomst 4 juli 2016 met gemeenten, zorgaanbieders en softwareleveranciers met ondersteuning vanuit.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Een vergadering organiseren
Fouten en alledaags leiderschap
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Serious Business Simuleren om te stimuleren
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Vergadering Personeelsdienst
Nivel Zorg rondom het levenseinde van mensen met een verstandelijke beperking.
Financiering van het zorgstelsel
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Herstellend handelen – hergo introductie
Kwantitatief onderzoek
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Doorgaan naar Actiecentrum Hinda Stegeman Hoofd bedrijfsvoering Dokterswacht Friesland Namens FHV, ROS, GHOR en Dokterswacht 14-09-2009

Voorbereiding op crisis; hoe huisartsenzorg faciliteren. Vertrekpunt Protocol huisartsenzorg bij een influenzepandemie Ontwikkeld in 2005 Vastgesteld in 2006 Voorlichtingsrondes voor huisartsen in 2006 Voorbereiding op crisis; hoe huisartsenzorg faciliteren.

Uitgangspunt protocol Huisartsenzorg en griepzorg is verantwoordelijkheid huisartsen Er komen meer vragen Er is minder personeel, omdat onder het personeel ook zieken zijn Griepverloop opgedeeld in drie fasen ….Met vereende krachten…..

Proces actualiseren protocol Vraag GHOR voorbereiden op pandemie Samenwerkingspartijen bij elkaar Protocol doorspreken en nader uitwerken Protocol gedeeld met kwaliteitscommissie en Frank Zwager (namens FHV), doktersassistentes en diverse functionarissen van het stafkantoor Dokterswacht Friesland Naast protocol een continuiteitsplan

Meer vragen, wat kunnen wij verwachten op het hoogtepunt? Landelijk scenario VWS; Info delen met GHOR Landelijk beleid; alleen bellen als je in risicogroep zit Inschatting: hoeveel mensen bellen huisarts wanneer zij griep krijgen. Inschatting: hoeveel mensen bellen tweede keer tijdens griepperiode bij verergering van klachten Inschatting: hoeveel bellers moeten gezien worden door de huisartsen Scenario blijft dynamisch geheel Betrouwbare inschatting blijft moeilijk.

Scenario: Griep op hoogtepunt Aantal oproepen per dag tijdens het hoogtepunt van de griepgolf

Benodigde triagisten en regieartsen

Inzet op een HAGRO Overdag 2 – 4 artsen 1 – 2 assistentes ‘s Avonds (8 praktijken van 2.350 patiënten)

Beginfase Griepzorg wordt door Dokterswacht friesland direct afgehandeld.

Aanwakkerfase overdag Huisartsen kunnen Dokterswacht vragen voor opnemen van calls Verwachtingen: huisartsen leveren ook assistentie en regiearts ……met vereende krachten…… Varianten: Veel ziekte in een hagro, buurthagro kan mogelijk ondersteunen Hagro niet deelnemers redt overdag wel, vraagt ondersteuning voor (een deel van) ANW tijden

Aanwakkerfase ANW tijden Meer vraag: opschaling huisartsen, assistentes Opschaling van huisartsen tot nu toe een vraag. Overgaan naar hagro om iemand beschikbaar te stellen. Opschaling doktersassistentes interne procedure Dokterswacht is in ontwikkeling, maatregelen zoals: studiedagen verplaatsen, minimaliseren vergaderingen, extra werken, verlof intrekken, beroep doen op studenten e.d. worden waarschijnlijk ingezet.

Hoogtepuntfase Dokterswacht neemt alle calls voor de huisartsen op; triagisten Dokterswacht, DA uit praktijken en studenten DA Publiekscampagne naar bevolking Friesland Consulten en met name visites worden uitgevoerd in hagroverband, ook in de avond en weekendtijden Nachten vooreerst vanuit Dokterswacht, bij toenemend aantal visites worden hagro’s verzocht dit uit te gaan voeren Verdere opschaling: Zorghotels

Uitdooffase In protocol nog niet uitgewerkt Aanwakkerfase wordt bij uitwerking als voorbeeld gebruikt

Van fase naar fase Protocol voor ergste griep, alles loopt vast Druk in het veld bepaald mate van opschaling; als opschaling niet nodig is, dan gebeurt het niet Informatie vanuit Hagro’s naar actiecentrum en vice versa Actiecentrum: vertegenwoordigers van FHV, ROS en Dokterswacht Actiecentrum beslist of extra opschaling nodig is

Hagro Wijst centrale praktijk aan; al het berichtenverkeer van Dokterswacht Friesland over de patienten van de hagro worden naar de centrale praktijk verzonden (voorkeur edifact). Op de centrale praktijk zit 1-2 doktersassistentes, die de organisatie van de zorg voor die hagro oppakt Hagro levert elke ochtend voor 9:00 een lijst aan met zieken en mensen die kunnen werken de volgende dag

Planning in hoogtepuntfase Vóór 9:00 zijn alle beschikbaarheden bij de planning bekend Planning publiceert de planning eind van de middag Rooster bevat achterwachten voor uitval na uitgave planning Planning bevat diensten in hagro en op huisartsenpost, op tijden overdag, ‘s avonds en ‘s nachts

Financiën Lastig vooraf te regelen Signalen en berekeningen naar brancheorganisaties en zorgverzekeraars Iedereen betaalt de extra uren van zijn eigen personeel Komende weken verder uitzoeken

…Met vereende krachten…… Afsluitend Moreel appèl aan iedereen in gezondheidszorg om met elkaar de zorg goed te leveren. Crisis vraagt flexibiliteit van ons allemaal. De uitdaging aangaan geeft ook energie. …Met vereende krachten……