Welkom • “Van bad naar better” practice (naar best ?) Schermzorg van pioniersfase naar puberteit • Nedap klantendag • 27 september 2012 27 september20121van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marjolijn Hof en Iris Kuijpers Jilly Van Croonenborch
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Bewakingssysteem Unattended Autonomous Surveillance (UAS)
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
10 tips voor een gouden start Groeitips
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Presentatie Fietsberaad
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
EEN VOORBEELD: AZ TURNHOUT
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Invloed vanuit de cliëntenraad
Domotica thuis voor mensen met dementie of een lichamelijke handicap door Mirjam van Blanken projectleider, Zorgpalet Baarn-Soest.
Mogelijke oplossingen vrijwilligersbeleid NSL
Een continue verbeterende dienstverlening
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Comtell B.V. Welkom Inleiding
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Voorlichting Kellebeek College
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Betrokkenheid op de werkvloer
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Ridderkerk, drie jaar later VIAG congres, 4-6 nov 2007 De verkokering ten einde? Hart van Holland, Nijkerk René Hoogendoorn.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
“Kijken, denken en doen met voor risico”
 Eindrapportage project gezondheidsbevordering bij Cliënten Traverse Stichting maatschappelijk opvang Traverse GGD Hart voor Brabant.
Wijkraad Pathmos Veranderingen openbare ruimte
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
De Rode Knop van Viattence
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
In gesprek met de stad: de 1 e ronde. Doelen communicatie Bevorderen van de participatie van en samenwerking met partners en burgers aan het collegebeleid.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
E-health in de GRZ: het gebruik van beeldschermtechnologie
door de ogen van haar medewerkers
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Inleiding Route 2020 : proeftuin Zó werkt de bieb
Werkvorm Vergaderen op kleur.
E-learning, E-health & Domotica
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

Welkom • “Van bad naar better” practice (naar best ?) Schermzorg van pioniersfase naar puberteit • Nedap klantendag • 27 september september20121van bad naar better practice

• Drs. Michel.J.M. Hodes • Raad van Bestuur Zorgcentrum St Jozef • Raad van Bestuur Woonstichting Gendt 27 september20122van bad naar better practice

Ontstaansgeschiedenis • 2003 start nieuwbouwplannen St Jozef • 2008 Paniek: teveel cliënten in de oudbouw – Zoeken naar oplossingen – Domotica ? – Hulp van de Woonstichting Gendt: 27 september20123van bad naar better practice

Uitvoering • Aanleggen van internet • Aanleggen van beeldverbindingen • Aanleggen van spraakverbindingen • Uiteindelijk een eerste vorm van communicatie op afstand 27 september20124van bad naar better practice

Zorgcentrale • Zorgcentrale is het coördinatiecentrum; de bundeling van beelden en “spraak” • Eerste versie op locatie in een woonhuis • Voorbereidingen treffen voor een zorgcentrale in de nieuwbouw (2009) 27 september20125van bad naar better practice

Vervolg • Uitgebreide discussies met zorg en directie • Medewerkers eigenlijk te laat betrokken • Van het en komt het ander……… 27 september20126van bad naar better practice

Wat er zoal in is gegaan • Sensoren aan de wand • Sensoren onder het bed • Automatische lampdimmers • Automatisch sluitende gordijnen • Elektronische sloten: – Voor somatiek – Voor PG 27 september20127van bad naar better practice

Foto’s 27 september20128van bad naar better practice

Foto’s 27 september20129van bad naar better practice

De (uitschuif) badkamer 27 september201210van bad naar better practice

Het kloppend hart…. 27 september201211van bad naar better practice

Het kloppend hart…. 27 september201212van bad naar better practice

Het kloppend hart…. 27 september201213van bad naar better practice

Het kloppend hart…. 27 september201214van bad naar better practice

Tot zover de mooie kanten • Maar er is meer om over na te denken: – Kostenaspect was niet in beeld – Prioriteiten waren alleen op de digitale resultaten gericht – 24/7 bemensing – Volume beperkt – Weinig communicatie naar buiten (reclame) 27 september201215van bad naar better practice

Klanten heb je nodig • De klantvraag is onvoldoende gesteld • Geen idee van de aantallen uit te zetten camera’s – Extramuraal – Intramuraal – Collega instellingen 27 september201216van bad naar better practice

Vraag: maak iets om op te zitten en te bewegen in een boom en je krijgt….. 27 september201217van bad naar better practice

Organisatie van processen • Organiseren • “Omgekeerd organiseren” 27 september2012van bad naar better practice18 StructuurPlanuitvoering “Energie”GovernanceRichting

Organisatie van processen • Organiseren • “Omgekeerd organiseren” 27 september2012van bad naar better practice19 StructuurPlanuitvoering “Energie”GovernanceRichting

Goede raad is duur…….. • Oplossing zoeken: – in volume – uren zorgcentrale – Verkoop – Inhuur gehele centrale elders – Eigenaarschap door meerdere instellingen 27 september2012van bad naar better practice20

De oplossing??? 27 september2012van bad naar better practice21 • Een oplossing: maak de zorgcentrale gedeeltelijk mobiel.

27 september2012van bad naar better practice22

27 september2012van bad naar better practice23

27 september2012van bad naar better practice24

27 september2012van bad naar better practice25

De beslissing • 9 uur minder inzet vaste formatie (overdag) – Tijdens deze uren zijn er voldoende medewerkers die een deel (25%) over kunnen nemen. • Risicomanagement leert: – Lijnen niet in groot datacentrum – Kennis intern borgen – Kostenniveau aanvaardbaar maken 27 september2012van bad naar better practice26

De gevolgen…. • Voor de medewerkers • Voor de organisatie • Voor de cliënten voor de mantelzorgers • Voor de exploitatie 27 september201227van bad naar better practice

De medewerkers • Leren werken met mobiele screenzorg • Vertrouwen hebben in de techniek • Ervaren dat het niet “minder” is • Weten dat je nu zelf waarneemt 27 september201228van bad naar better practice

De kritische noten • 1984 ? • Volgen van de cliënten is niet bespieden • Waarnemen van veranderingen geeft cliënt juist veilig gevoel 27 september201229van bad naar better practice

Inspectie voor de Gezondheidszorg • IgZ nog erg onzeker over domotica bij ouderen- en dementiezorg • Artsen ook zeer verdeeld, deels onwetendheid, deels onzekerheid over gevolgen: middelen en maatregelen 27 september201230van bad naar better practice

Op naar volwassenheid. 27 september2012van bad naar better practice31

Vragen 27 september201232van bad naar better practice