Welkom • “Van bad naar better” practice (naar best ?) Schermzorg van pioniersfase naar puberteit • Nedap klantendag • 27 september september20121van bad naar better practice
• Drs. Michel.J.M. Hodes • Raad van Bestuur Zorgcentrum St Jozef • Raad van Bestuur Woonstichting Gendt 27 september20122van bad naar better practice
Ontstaansgeschiedenis • 2003 start nieuwbouwplannen St Jozef • 2008 Paniek: teveel cliënten in de oudbouw – Zoeken naar oplossingen – Domotica ? – Hulp van de Woonstichting Gendt: 27 september20123van bad naar better practice
Uitvoering • Aanleggen van internet • Aanleggen van beeldverbindingen • Aanleggen van spraakverbindingen • Uiteindelijk een eerste vorm van communicatie op afstand 27 september20124van bad naar better practice
Zorgcentrale • Zorgcentrale is het coördinatiecentrum; de bundeling van beelden en “spraak” • Eerste versie op locatie in een woonhuis • Voorbereidingen treffen voor een zorgcentrale in de nieuwbouw (2009) 27 september20125van bad naar better practice
Vervolg • Uitgebreide discussies met zorg en directie • Medewerkers eigenlijk te laat betrokken • Van het en komt het ander……… 27 september20126van bad naar better practice
Wat er zoal in is gegaan • Sensoren aan de wand • Sensoren onder het bed • Automatische lampdimmers • Automatisch sluitende gordijnen • Elektronische sloten: – Voor somatiek – Voor PG 27 september20127van bad naar better practice
Foto’s 27 september20128van bad naar better practice
Foto’s 27 september20129van bad naar better practice
De (uitschuif) badkamer 27 september201210van bad naar better practice
Het kloppend hart…. 27 september201211van bad naar better practice
Het kloppend hart…. 27 september201212van bad naar better practice
Het kloppend hart…. 27 september201213van bad naar better practice
Het kloppend hart…. 27 september201214van bad naar better practice
Tot zover de mooie kanten • Maar er is meer om over na te denken: – Kostenaspect was niet in beeld – Prioriteiten waren alleen op de digitale resultaten gericht – 24/7 bemensing – Volume beperkt – Weinig communicatie naar buiten (reclame) 27 september201215van bad naar better practice
Klanten heb je nodig • De klantvraag is onvoldoende gesteld • Geen idee van de aantallen uit te zetten camera’s – Extramuraal – Intramuraal – Collega instellingen 27 september201216van bad naar better practice
Vraag: maak iets om op te zitten en te bewegen in een boom en je krijgt….. 27 september201217van bad naar better practice
Organisatie van processen • Organiseren • “Omgekeerd organiseren” 27 september2012van bad naar better practice18 StructuurPlanuitvoering “Energie”GovernanceRichting
Organisatie van processen • Organiseren • “Omgekeerd organiseren” 27 september2012van bad naar better practice19 StructuurPlanuitvoering “Energie”GovernanceRichting
Goede raad is duur…….. • Oplossing zoeken: – in volume – uren zorgcentrale – Verkoop – Inhuur gehele centrale elders – Eigenaarschap door meerdere instellingen 27 september2012van bad naar better practice20
De oplossing??? 27 september2012van bad naar better practice21 • Een oplossing: maak de zorgcentrale gedeeltelijk mobiel.
27 september2012van bad naar better practice22
27 september2012van bad naar better practice23
27 september2012van bad naar better practice24
27 september2012van bad naar better practice25
De beslissing • 9 uur minder inzet vaste formatie (overdag) – Tijdens deze uren zijn er voldoende medewerkers die een deel (25%) over kunnen nemen. • Risicomanagement leert: – Lijnen niet in groot datacentrum – Kennis intern borgen – Kostenniveau aanvaardbaar maken 27 september2012van bad naar better practice26
De gevolgen…. • Voor de medewerkers • Voor de organisatie • Voor de cliënten voor de mantelzorgers • Voor de exploitatie 27 september201227van bad naar better practice
De medewerkers • Leren werken met mobiele screenzorg • Vertrouwen hebben in de techniek • Ervaren dat het niet “minder” is • Weten dat je nu zelf waarneemt 27 september201228van bad naar better practice
De kritische noten • 1984 ? • Volgen van de cliënten is niet bespieden • Waarnemen van veranderingen geeft cliënt juist veilig gevoel 27 september201229van bad naar better practice
Inspectie voor de Gezondheidszorg • IgZ nog erg onzeker over domotica bij ouderen- en dementiezorg • Artsen ook zeer verdeeld, deels onwetendheid, deels onzekerheid over gevolgen: middelen en maatregelen 27 september201230van bad naar better practice
Op naar volwassenheid. 27 september2012van bad naar better practice31
Vragen 27 september201232van bad naar better practice