De bolletjes naar rechts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatiebijeenkomst trajectgroepen
Advertisements

Informatieavond groep 7
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Wat is een communicatieplan?
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Welkom op de voorlichtingsmiddag
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
Kwaliteit van toetsen buiten kijf
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Workshop vernieuwd toezicht
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
En nu ????????? Naar het voortgezet onderwijs!
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
Sturen op veranderingen Schoolvo en Managementvenster
Kwaliteitszorg en Verantwoorden met Kwaliteitscholen
Informatieavond groep 7
“Passend onderwijs op maat”
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Doorstroomcijfers beschikbaar en dan ???
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
Welkom voorlichting sectorkeuze mavo 3
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Informatie Voortgezet Onderwijs
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Sint-Vituscollege WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 31 augustus
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
4 mavo ouderavond 14 september 2015 WELKOM. Programma Annemiek van Mieghem, conrector Judith Reijmer, afdelingscoördinator Liliana Stevens, decaan.
Tussenjaar VMBO Basis – Kader Gemengd – Theoretisch (MAVO) HAVO VWO Gymnasium Atheneum MBO HBO WO Basisonderwijs Onderbouw.
Kwaliteit en leiderschap Chris Gijtenbeek Training, coaching en advies.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
 Jezelf zijn en elkaar respecteren in een veilige omgeving.  Zelf verantwoordelijkheid leren dragen en nemen.  Tegemoet komen aan verschillen.  Gebruik.
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Informatie voor ouders groep 8 over:
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Voortgezet onderwijs in beeld
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Basisschool Voortgezet onderwijs
Oranje route avond 8 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

De bolletjes naar rechts CASUS AC De bolletjes naar rechts Door cultuurinterventies naar structureel goede resultaten

Aanleiding AC Mavo in staart 10 van Nederland Havo wisselend VWO structureel te groot SE-CE verschil Imago: gezellig, shabby en twijfels over leren Twijfels binnen het koor over kwaliteit school Brede scholingen met beperkt of zelfs negatief resultaat Inspectie zeer kritisch (uitgebreid toezicht)

Nu Route is helder: Verantwoordelijke & trotse docenten Wat: meten=weten Goede resultaten: Hoge slagingspercentages Gering SE-CE verschil CE-cijfers (hoger dan) landelijk gemiddeld Grote toegevoegde waarde (bas.-mbo-hbo-univ) Doorstroom op orde Weten waarom Weten hoe te komen tot structureel goede resultaten Verantwoordelijke & trotse docenten Verbeterend imago Verantwoording op orde (Inspectie/vensters) Pro-actief: early warning + vooruitlopen op inspectie

Route 1: Analyse v.h. wat Datascan Cultuurscan Wat zijn resultaten van vakken en docenten? Wat voegen wij toe t.o.v. basisschool advies Wat is de voorspellende waarde van cijfers in ob Bron: Schooldossier/@vo-magister / Magnaview Structuur: PDCA Cultuurscan Leerlingvriendelijk/gezellig Betrokken vakmensen Negatieve cultuurloop: Excelsheet vol top-down maatregelen Docenten geven aan waarom het niet werkt Nog meer sturing vanuit MT Vergroting afhankelijkheid afwachtende houding docs

Waarom scoren wij slecht? 10 vaak genoemde oorzaken: Onze leerlingen zijn verwend Aannamebeleid te slap Wij trekken een te groot % zorgleerlingen Ouders bieden steeds minder ondersteuning SE is andere soort toetsing CE LL. in onderbouw worden teveel gepamperd Communicatie in school is slecht Te soepele overgangsnormen Slecht beleid Randvoorwaarden niet op orde (rooster/taakuren/faciliteiten…….)

Hoe? Theoretische handleiding voor het berijden van een fiets

Breekijzers Waarheid of legende? Visualiseren van huidige positie Komen tot gezamenlijk gedragen doel en tijdpad Directie en middenkader als motor Teams en secties als vehikel Methode: Pressure cooker gesprekken Horzelen Reflection in action Meedenken met behoud van eigen verantwoordelijkheid

Alerts Sturen op resultaten vraagt om: Goede kwaliteitszorg Meten PDCA cyclus Goed leiderschap Een samenspel tussen die twee Gesprekstechniek MT Theory U (Senge) Alertheid op side effects Verbeter je kwaliteit of alleen cijfers? Afrekencultuur  doorstroom DOEN WIJ DE GOEDE DINGEN? DOEN WIJ DIE DINGEN GOED?

Resultaat

Samenwerking APS-AC Doelgroep: scholen die resultaten willen verbeteren (zwak/gemiddeld/afglijdend) Koppeling van expertise Conferentie, 2 februari Utrecht Wat en waarom: Resultaten –scan Look alike inspectie bezoek Consensusbijeekomst MT Hoe (Leiderschap/gesprekstraining) Training middenkader: oefenen met breekijzers Evaluatie eerste team- sectiegesprekken Coaching/ondersteuning directie