Komst Passend Onderwijs 2012 Voorlichting voor samenwerkingsverbanden PO op 15 februari 2011 te Woerden Door Géke Lexmond en Bé Keizer
Opbouw Achtergrond Uitgangspunten nieuw stelsel Bekostiging Bezuinigingen Invoeringstraject
Achtergrond Huidige stelsel niet houdbaar Kwaliteit (speciaal) onderwijs laat te wensen over: –30% (v)so onder verscherpt toezicht –Effect inzet middelen onvoldoende zichtbaar –2500 thuiszitters
Achtergrond OCW wil dit veranderen: –invoering zorgplicht –(v)so blijft bestaan voor bijna lln. –ouders zijn betrokken –docenten zijn goed toegerust –scholen werken samen met jeugdzorg en gemeenten –doelmatige investeringen
Opbouw Achtergrond Uitgangspunten nieuw stelsel Bekostiging Bezuinigingen Invoeringstraject
Uitgangspunten Eenvoudiger stelsel Heldere verdeling verantwoordelijkheid Bekostiging met ruimte voor maatwerk Meer kwaliteit Goed toegeruste docenten/schoolleiders Vruchtbare samenwerking met gemeenten
Eenvoudiger stelsel Scholen krijgen zorgplicht Moet wel mogelijk zijn! Scholen werken samen Lichte en zware zorg onder één verantwoordelijkheid Afschaffen indicering, verband bepaalt zwaarte zorg
Heldere verdeling verantwoordelijkheid Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs: –po, so (cluster 3 en 4) & sbao –vo, vso (cluster 3 en 4) & lwoo en pro –lwoo & pro blijven er (voorlopig) buiten wat bekostiging betreft Bestaande swv en REC’s worden opgeheven, saldo naar deelnemende besturen Nieuw swv: privaatrechtelijke rechtspersoon Omvang verband: vastgesteld bij AMvB, vastleggen gemeenten / postcodes, ongeveer 75, relatie met jeugdzorg en arbeidsmarkt SWV PO gemiddeld ll., 100 scholen, 16 besturen SWV VO gemiddeld ll., 9 scholen, 4 besturen Samenwerking Jeugdzorg & “werken naar vermogen”
Heldere verdeling verantwoordelijkheid Taken SWV Passend Onderwijs: –afspraken over verdeling middelen & geboden zorg: •verantwoording •toewijzing •verdeling middelen •informatievoorziening ouders •samenwerking met Jeugdvoorzieningen –afspraken worden opgenomen in Zorgplan SWV –afstemmen met gemeente!
Heldere verdeling verantwoordelijkheid Referentiekader is belangrijk hulpmiddel Scholen: zorgprofiel Rol ouders: –niet meer van kastje naar muur –betrokkenheid bij opstellen “ontwikkelingsperspectief” –bezwaren bij school of Cie Gelijke Behandeling –in beroep bij rechter
Opbouw Achtergrond Uitgangspunten nieuw stelsel Bekostiging Bezuinigingen Invoeringstraject
Bekostiging Onderscheid tussen basisbedrag en zorgbedrag Basisbedrag = gemiddelde kosten reguliere ll. Zorgbedrag, aanvullende bekostiging = zorgbudget Bestaan uit: –middelen lichte zorg (wsns) –middelen zware zorg = (voortgezet) speciaal onderwijs + LGF (incl. amb. beg.) Voor zware zorg nieuw bekostigingssysteem naar analogie van systematiek wsns
Lichte zorg PO Middelen PO: huidige wsns-middelen: –omvang budget naar rato aantal ll. basisschool –2% direct naar sbo-scholen, ~ 3,4% naar swv Toelating sbo na instemming swv In wet passend onderwijs per ongeluk (?) peildatum (WPO art. 19) geschrapt
Lichte zorg VO Middelen VO: –regionaal zorgbudget + rebound (66 mln., ongewijzigd) –budget Herstart + Op de Rails (~18 mln., fractie ook naar swv PO) –lwoo en pro (475 mln., voorlopig nog ongewijzigd, wel gebudgetteerd, RVC indicering blijft voorlopig)
Bekostigingsprincipe zware zorg Ieder swv krijgt normatief zorgbudget Vaststelling normatief zorgbudget: –PO: aantal ll. op 1 okt. T-1 van bas + sbo voor zorgbedrag MI kalenderjaar resp. personele zorgbedrag schooljaar –VO: aantal ll. op 1 okt. T-1 (incl. lwoo/pro) voor zorgbedrag –voor een vast percentage (landelijk vastgesteld) zorgmiddelen –er wordt landelijk een normprijs per ll. po resp. vo vastgesteld –aantal ll. x landelijk percentage x normprijs = normatief zorgbudget van swv –JJI en gesloten jeugdzorg blijft apart Scheiding cluster 2 en cluster 4 m.b.t. ESM wordt nog nader uitgewerkt
Bekostigingsprincipe zware zorg Vervolgens: –DUO kijkt naar aantal (v)so leerlingen binnen dat swv en/of dat door swv verwezen is naar (v)so –swv en (v)so spreken zorgbedrag af: laag, middel of hoog (zwaar, zwaar+ (lg), zwaar++ (mg)) –DUO berekent de zorgkosten van deze leerlingen –DUO trekt deze kosten af van normatief zorgbudget swv en betaalt deze aan betreffende (v)so-scholen –T-1 systematiek, groeiregeling moet nog uitgewerkt –resterend bedrag = zorgbudget SWV –Tekort? Besturen in swv vullen verplicht aan, DUO voert uit
Overgangsregeling Landelijke verevening van leerlingen SO en VSO, en van geïndiceerde leerlingen met rugzak (LGF) over swv Overgangsbudget = (zorgkosten – normatief zorgbudget) x% Zorgkosten: fixatie 1 aug (V)SO + (LGF 1 okt – 55% AB) Afbouw % % % % Bekostiging (V)SO : o.b.v. 1 okt. 2011, op basis van huidige regeling mits geen groei, anders korting Per 1 aug geen korting i.v.m. groei
Registratie (v)so leerlingen Oude indicatiestelling vervalt Tot die tijd blijft het zoals het nu is Vanaf is instroom binnen (v)so alleen mogelijk met instemming swv Op al (v)so-leerling? Herindicatie door swv kan direct daarna beginnen!
Opbouw Achtergrond Uitgangspunten nieuw stelsel Bekostiging Bezuinigingen Invoeringstraject
Bezuinigingen Uitgangspunten kabinet: 1.bezuinigen op bureaucratie, projecten en aanvullende bekostiging binnen huidige wettelijke kader per 1 augustus minder uitgeven aan Ambulante Begeleiding (AB) 3.besparen door grotere groepen/klassen in (v)so
Huidige bekostiging 2010
Bezuinigingen op bureaucratie, projecten en aanvullende bekostiging: 124,7 miljoen Afschaffen REC’s€ 12,1 mln. Afschaffen bekostiging steunpunten autisme€ 3,1 mln. Stoppen met AWBZ-compensatie€ 10,0 mln. Enveloppenmiddelen€ 13,9 mln. Afschaffen cumi-WEC€ 25,2 mln. Afschaffen expertisebekostiging€ 14,8 mln. Stoppen preventieve en terugplaatsings amb beg€ 29,9 mln. Regeling zmlk groep 3 t/m 8 basisschool€ 6,5 mln. Stoppen Glen Mills (Hoenderloo)€ 1,1 mln. Minder geld naar Op de Rails€ 8,1 mln.
Minder uitgeven aan AB: 90,8 miljoen Schooldeel Rugzak blijft ongewijzigd AB-deel Rugzak: –55% wordt gekort (= 90,8 miljoen) –overige 45% gaat naar swv (= 75 miljoen) LGF-gelden MBO worden toegevoegd aan zorgbudget MBO (= lumpsum)
Besparen door grotere klassen binnen (v)so: 84,5 miljoen Korting op personele kosten met 10% Is gelijk aan vergroten groepen met max. 10% Geldt voor alle onderwijsgroepen Capaciteit (v)so blijft daarmee bijna ll.
Doorwerking op cluster-niveau:
Effect op bestuurs- resp. schoolniveau:
Verder nog: Cluster 2 krijgt budgetfinanciering, discussie ESM Vervoer vso-leerlingen wordt beperkt Uniforme toetsing effect voor po, vo, (v)so en mbo Verplichte leerlingvolgsysteem voor po, vo en (v)so Zeer zwakke scholen: na 1 jaar geen verbetering dan sluiting
Opbouw Achtergrond Uitgangspunten nieuw stelsel Bekostiging Bezuinigingen Invoeringstraject
Invoeringstraject Wet passend onderwijs –28 januari:brief minister naar Kamer –februari:openbare internetconsultatie –9 februari:landelijke manifestatie in Nieuwegein –16 februari:Algemeen Overleg in O-cie 2 e Kamer –maart – juli:Ministerraad Raad van State –vóór einde zomerreces 2011 indiening bij 2 e Kamer –Eerste Kamer, publicatie Staatsblad –wet 1 juni 2012 gerealiseerd, 1 augustus 2012 in werking