1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Advertisements

in de transitie naar een
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
feedback als leidend principe
De marketing-omgeving
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Innovatie en stakeholders in VO
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Creatief leiding geven en Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Inleiding politieke sensitiviteit
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
“Van data naar didactiek”
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Duurzame jeugdzorg Almere
Kansen voor Samenwerken
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
‘Het talent bestaat niet.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Uw netwerk beheren met Nagios.
Ketensamenwerking vanuit het perspectief van de individuele organisatie Anneleen Winters Een analyse als discussie start Center for e-Government Studies.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Een project van de Korengroep
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Vormgeven van de HRM-functie
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Gemeenteraden en algemene besturen in control D.J. Elzinga.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Leiding geven aan school ontwikkeling
Introductie in de filosofie van ACT
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman

Waar gaan we het over hebben? • De positie van de functionaris • De omstandigheden • Trends in kwaliteitszorg voortgezet onderwijs • Perspectief

3 De positie van de functionaris • De functie • De taak • De persoon

4 De functie -1- • Controller : precisie • Expert : topdeskundig • Beleidsontwikkelaar: politiek/strategisch • Aanjager : people manager

5 De functie -2- Opereren tussen initiator en actor beslisser en uitvoerder

6 De taak • De data in orde (Vensters voor Verantwoording) • Duiding van data (analyse en interpretatie) • Zelf onderzoek doen naar kwaliteit • Kwaliteit van de ‘doelen en middelenrelatie’ • Kwaliteit van de organisatie en structuur • Kwaliteit van het primaire proces

7 De persoon • Inkoop of in eigen beheer • Drie dozen • Helderheid naar alle partijen • Hou de essentie in de gaten • Belang van relatie • Invloed en bevoegdheid vallen niet samen • Zoek motortje van de verandering

De omstandigheden • Culturele context • Beleidscontext • Bestuurlijke context • Professionele context

Culturele context • Behoefte aan aantoonbare resultaten (‘laat het maar zien’) • Behoefte aan transparante verantwoording (‘waar voor je geld’) • Behoefte aan functionaliteit (E-2 filosofie, Doen wat werkt)

10 Beleidscontext • Kwaliteit onderwijs is onderdeel van ‘goed bestuur’ • Speerpunt in de Kwaliteitsagenda Voortgezet Onderwijs • Opbrengsten als voorwerp van inspectietoezicht Merken jullie iets van ‘druk’?

Bestuurlijke context • Deel van bestuurlijke verantwoordelijkheid • Object van bestuurlijke interesse én interventie (‘er wat van vinden’ én ‘er wat mee willen’) • Plek in de keten monitor

Professionele context • Spanning tussen professionele autonomie en gezamenlijke verantwoordelijkheid • Veel aandacht voor pedagogiek, minder voor de didactiek • Kwaliteit idvv opbrengstgericht werken nog niet in beeld • Wrijving tussen hard controls en soft controls, tussen de ‘rationaliteit van het dashboard’ en ‘het geven van kansen’

13 Intermezzo: enkele observaties • Losse coördinatiestructuur • Omgaan met data • Perverterende tendensen • Didactische differentiatie • Klassenmanagement • Zelfstandigheidsbevordering leerling

14 Trends in kwaliteitszorg en perspectief -1- • Van systeem naar proces • Van data naar informatie • Van verzamelen naar onderzoeken

15 Trends in kwaliteitszorg en perspectief -2- • Van periferie naar kern • Van meso naar micro • Van ontwikkelen naar verantwoorden • Van uniformiteit naar diversiteit

16 Perspectief : de cirkel rond Van PDCA naar PDSA, Van Deming terug naar Shewhart