1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman
Waar gaan we het over hebben? • De positie van de functionaris • De omstandigheden • Trends in kwaliteitszorg voortgezet onderwijs • Perspectief
3 De positie van de functionaris • De functie • De taak • De persoon
4 De functie -1- • Controller : precisie • Expert : topdeskundig • Beleidsontwikkelaar: politiek/strategisch • Aanjager : people manager
5 De functie -2- Opereren tussen initiator en actor beslisser en uitvoerder
6 De taak • De data in orde (Vensters voor Verantwoording) • Duiding van data (analyse en interpretatie) • Zelf onderzoek doen naar kwaliteit • Kwaliteit van de ‘doelen en middelenrelatie’ • Kwaliteit van de organisatie en structuur • Kwaliteit van het primaire proces
7 De persoon • Inkoop of in eigen beheer • Drie dozen • Helderheid naar alle partijen • Hou de essentie in de gaten • Belang van relatie • Invloed en bevoegdheid vallen niet samen • Zoek motortje van de verandering
De omstandigheden • Culturele context • Beleidscontext • Bestuurlijke context • Professionele context
Culturele context • Behoefte aan aantoonbare resultaten (‘laat het maar zien’) • Behoefte aan transparante verantwoording (‘waar voor je geld’) • Behoefte aan functionaliteit (E-2 filosofie, Doen wat werkt)
10 Beleidscontext • Kwaliteit onderwijs is onderdeel van ‘goed bestuur’ • Speerpunt in de Kwaliteitsagenda Voortgezet Onderwijs • Opbrengsten als voorwerp van inspectietoezicht Merken jullie iets van ‘druk’?
Bestuurlijke context • Deel van bestuurlijke verantwoordelijkheid • Object van bestuurlijke interesse én interventie (‘er wat van vinden’ én ‘er wat mee willen’) • Plek in de keten monitor
Professionele context • Spanning tussen professionele autonomie en gezamenlijke verantwoordelijkheid • Veel aandacht voor pedagogiek, minder voor de didactiek • Kwaliteit idvv opbrengstgericht werken nog niet in beeld • Wrijving tussen hard controls en soft controls, tussen de ‘rationaliteit van het dashboard’ en ‘het geven van kansen’
13 Intermezzo: enkele observaties • Losse coördinatiestructuur • Omgaan met data • Perverterende tendensen • Didactische differentiatie • Klassenmanagement • Zelfstandigheidsbevordering leerling
14 Trends in kwaliteitszorg en perspectief -1- • Van systeem naar proces • Van data naar informatie • Van verzamelen naar onderzoeken
15 Trends in kwaliteitszorg en perspectief -2- • Van periferie naar kern • Van meso naar micro • Van ontwikkelen naar verantwoorden • Van uniformiteit naar diversiteit
16 Perspectief : de cirkel rond Van PDCA naar PDSA, Van Deming terug naar Shewhart