Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten, 07-02-2012
Wij Snappe ‘t Nog Steedsniet Voorstellen Waar staan we voor Verbinden/Samen Meer voor minder? Vragen en de notie van Antwoorden Stelselwijziging Wijzigende geldstromen Verevening Bezuinigingen Waar leidt dat doet? Naar meer samen en meer verbinden. Voordeel Dronten korte lijnen en een overzichtelijke gemeente, maar… Lelystad? Hoe dan Vaal vragen en hier en daar gloren er antwoorden.
Ondersteuningsplan 1 maart 2013 Wat is de ondersteuningsbehoefte van een leerling Wat is de ondersteuningsbehoefte van een leerkracht/ school/ bestuur/ SWV Wat is de ondersteuningsbehoefte van ouders/ gezin (en)
De zorgpiramide Zware zorg kost het meest, maar wat is het? Meer mensen/ meer geld/ meer antwoorden?
Waar komt de ondersteuning? Sterke ondersteuning in basisonderwijs Sterke ondersteuning buiten basisonderwijs Sterke ondersteuning in s(b)o veel kinderen in het basisonderwijs heterogene groepen & sociale integratie • thuisnabijheid • specialistische kennis geregeld binnen samenwerkingsverband • veel middelen naar professionalisering docenten bao (handelingsrepertoire vergroten) lokale en/of regionale tussenvoorzieningen • (tijdelijke) lichte ondersteuning van leerlingen • tijdelijke lichte ondersteuning van docenten • veel middelen naar professionalisering ambulante begeleiders, (school)maatschappelijk werkers e.d. (opbrengstgericht werken) (tijdelijke) specialistische ondersteuning • homogene groepen • regionale voorzieningen • veel middelen naar professionalisering docenten sbo/so (opbrengstgericht werken)
Ondersteuning Nieuwe Stijl De piramide van bovenaf basis mobiele ondersteuning speciale voorziening
ONS voor allen De opvoedingspiramide systeem Ondersteuning ouders Ouders/gezin systeem Ondersteuning leerkracht-school Ondersteuning leerling Leerkracht/ school Leerling/ peers
dus Uitgangspunt: We hebben heel veel in Dronten (en in Lelystad) Hoe benutten we alles wat we hebben zo effectief en efficiënt mogelijk voor het totale systeem? Hoe organiseren we dat? Hoe monitoren we de opbrengsten bij gewijzigde interventies? Wanneer is wie blij? Wij van de ONS/AB denken graag mee