Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Welkom op de Julianaschool
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
<Naam spreker en school/ gemeente
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Drieslag functioneel rekenen
Kurzweil in de praktijk
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
ICT minor 2 Lisette de Groot juni 2010.
Media en creativiteit Identiteit
Portfolio
Workshop Onderzoeksontwerp
Leren leren…..en het materiaal?
Datum Naam school Naam presentator
Workshop Open Leercentrum
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Voor leesplezier én resultaat!
“Passend onderwijs op maat”
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Return to Sender.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
LeerlijnenWiki 13 augustus 2010 Wie kan uitleggen wat de LeerlijnenWiki is? Introductie LeerlijnenWiki.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Bachelor Medische Hulpverlening
Welkom op de informatieavond
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Bijeenkomst September 2015
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Observeren en rapporteren
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Ouderinformatie avond
Vergelijkingen oplossen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Product van TU Delft, SEC
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009 Elles te Brake, de Bascule, Amsterdam Floor Oostendorp, CEDgroep, Rotterdam

PI 7 Leren Leren Project PI 7 Leren Leren Draaiboek voor het implementatietraject van de leerlijn Leren Leren cluster 4 Onderzoek naar invloed van materialen op taakgerichtheid en zelfstandig leren in het cluster 4 onderwijs Ontwikkelen van lesmateriaal bij het implementatietraject van de leerlijn Leren Leren cluster 4

Leren Leren in de praktijk Hoe kunnen vakoverstijgende leerdoelen geïntegreerd worden in de praktijk?

Doel van de workshop Doel: Handvatten bieden om vakoverstijgende leerdoelen (uit de leerlijn leren leren) in te oefenen in de onderwijspraktijk.

Inhoud presentatie Achtergrondinformatie leerlijn leren leren Van les naar leerdoel Opdracht 1 Van leerdoel naar les Opdracht 2 Opmerkingen/ vragen

Achtergrondinformatie leren leren Wat biedt de leerlijn leren leren? mogelijkheid om te werken aan vakoverstijgende vaardigheden Welke vakoverstijgende vaardigheden? Taakaanpak Hulp vragen Zelfstandig werken Samenwerken Reflectie op werk

Achtergrondinformatie leren leren (vervolg) Er zijn versies voor verschillende doelgroepen: Basisleerlijn voor primair onderwijs Cluster 1 en 2 (komt erg overeen met basisleerlijn) Cluster 3, (V)SO Cluster 4 Arbeidsgericht VSO

Achtergrondinformatie leren leren (vervolg)

Achtergrondinformatie leerlijn leren leren Van les naar leerdoel Opdracht 1 Van leerdoel naar les Opdracht 2 Opmerkingen/ vragen

Wordt er in de reguliere lessituatie een beroep gedaan Van les naar leerdoel Wordt er in de reguliere lessituatie een beroep gedaan op de vakoverstijgende vaardigheden van de leerling?

Van les naar leerdoel (vervolg) Een voorbeeld uit de praktijk: Reguliere les  rekenles De opdracht is: maak 5 rekensommen Vaardigheden leerling: rekenvaardigheden weet welke materialen horen bij de taak weet wat hij moet doen als hij niet verder kan weet wanneer hij om hulp mag vragen weet wat hij moet doen als hij klaar is

Achtergrondinformatie leerlijn leren leren Van les naar leerdoel Opdracht 1 Van leerdoel naar les Opdracht 2 Opmerkingen/ vragen

Opdracht 1 Opdracht 1: van les naar leerdoel Bedenk nu zelf een reguliere lessituatie uit de klas Welke taken moet de leerling in deze situatie/les doen? Welke vaardigheden moet de leerling hierbij kunnen? Is er een leerdoel uit de leerlijn leren leren dat bij deze vaardigheden past?

Opdracht 1 (vervolg) Conclusies Tijdens de reguliere lessen wordt er altijd een beroep gedaan op de vakoverstijgende vaardigheden van leerlingen. Reguliere lessituaties lenen zich goed voor het aanleren van vakoverstijgende vaardigheden.

Achtergrondinformatie leerlijn leren leren Van les naar leerdoel Opdracht 1 Van leerdoel naar les Opdracht 2 Opmerkingen/ vragen

Van leerdoel naar les Van les naar leerdoel  conclusie: Vakoverstijgende vaardigheden komen vaak terug in de praktijk Nu andersom: van leerdoel naar les?

Van leerdoel naar les (vervolg) Hoe zorg je voor een goede wisselwerking tussen het aanleren van vakoverstijgende vaardigheden en de beheersing van de lesstof? Hoe kun je nu bewust in de praktijk aan vakoverstijgende leerdoelen werken? Lessen Leren Leren

Van leerdoel naar les (vervolg) Lessen Leren Leren hoe zijn de lessen opgebouwd? hoe maken de lessen het mogelijk de doelen uit de leerlijn leren leren in de onderwijspraktijk aan te bieden?

Van leerdoel naar les (vervolg) Hoe is een les opgebouwd? Omschrijving leerdoel Voorbereidingen Opbouw in lesfases (volgens het directe instructiemodel): introductie instructie inoefening verwerking nabespreking

Voorbeeld Lesformat

Van leerdoel naar les (vervolg) Hoe kun je de leerdoelen voor de vakoverstijgende vaardigheden uit de leerlijnen nu zelf inoefenen in een reguliere lessituatie?

Van leerdoel naar les (vervolg) Een voorbeeld uit de praktijk: Doel uit de leerlijn leren leren  De leerling schat in of hij na de uitleg alle taken kan maken en vraagt anders direct extra hulp in de startronde (uitgestelde aandacht/ hulp vragen, niveau 4). Welke vaardigheden passend bij het doel moeten aan bod komen? o.a. inschatten hulpbehoefte, hulp vragen, afstemmen, timen. Hoe kan de vertaalslag gemaakt worden naar een reguliere lessituatie? Inoefenen in een reguliere lessituatie

Uitwerking voorbeeld:

Achtergrondinformatie leerlijn leren leren Van les naar leerdoel Opdracht 1 Van leerdoel naar les Opdracht 2 Opmerkingen/ vragen

Opdracht 2 Opdracht 2: Van leerdoel naar les: Werkwijze: Kies een doel uit de leerlijn leren leren (bijv. een gekozen doel uit opdracht 1) Welke vaardigheden passend bij het doel moeten aan bod komen? Hoe koppel je dit aan een lessituatie?

Evaluatie opdracht Evaluatie Hoe ging het? Knelpunten Wat levert het op? Aandachtspunten/ aanvullingen

Achtergrondinformatie leerlijn leren leren Van les naar leerdoel Opdracht 1 Van leerdoel naar les Opdracht 2 Opmerkingen/ vragen

Zijn er nog vragen?

Bedankt voor uw aandacht ! e.tebrake@debascule.com f.oostendorp@cedgroep.nl