Maroesjka van Nieuwenhuijzen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Achtergronden bij De eerste hapjes
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Motivatie, leeftijd en competenties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Begeleiders in Beeld.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
De verdeling van zorg en arbeid in Nederlandse gezinnen.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Zelfredzaam Actief Preventie Project. Van waar ? Ontstaan vanuit het vormingsluik van ADAM, R&W startend. Reactie op signalen van het Jeugdparket en een.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Divera TWISK SWOV - Nederland
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Ontwerpen van een module
BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009
Taalstimuleringin Genk Bibus & Biba - een praktijkvoorbeeld -
‘Ouders als behandelaars’
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Pedagogische interventie PEP-poli
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
‘Ieders mond gezond’ ‘Een begeleid preventief en curatief mondzorgtraject voor hoog-risico groepen’ Stuurgroep mondzorg: Maatschappelijke Tandheelkunde.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Van de regen in de drup? Over het opnemen van suïcidale adolescenten met borderline persoonlijkheidsproblematiek Rosanne de Bruin.
Jeugdzorg & Justitiabelen
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Maroesjka van Nieuwenhuijzen Samen Stevig Staan Effectonderzoek naar SSS, een training voor LVB jeugdigen met externaliserende gedragsproblemen Hilde Schuiringa Maroesjka van Nieuwenhuijzen Bram Orobio de Castro Walter Matthys

Achtergrond Literatuurstudie naar: Gedragsproblemen van LVB jeugd Behandeling van LVB jeugd Daaruit blijkt dat er behoefte is aan: Geprotocolleerde programma’s Specifiek voor LVB jeugd Evidence based (Van Nieuwenhuijzen, Orobio de Castro, & Matthys, 2006; zie website Coping LVB)

Samen Stevig Staan Geprotocolleerde cognitieve gedragstraining Doelgroep: LVB jeugd met gedragsproblemen, en hun ouders a) Gebaseerd op theorie oorzaken gedragsproblemen * Sociale probleem oplossingsvaardigheden * Opvoedingsvaardigheden b) Gebaseerd op Minder Boos en Opstandig (Van de Wiel, Matthys, Cohen-Kettenis, Maassen, Lochman, & Van Engeland, 2007; Zonnevylle-Bender, Matthys, Van de Wiel, & Lochman, 2007) c) Effect ???

Ontwikkeling SSS Programma ontwikkeld i.s.m. VOBC-LVG: * kindtherapeut Christien van ‘t Hof * maatschappelijk werkster Marion Eikelenboom * onderzoekers UU * klankbordgroep Pilot Arkemeyde om programma uit te proberen Programmaboeken en Materiaal klaar om mee te werken in het effectonderzoek

Basisprincipes SSS Kindtraining Basale communicatieve vaardigheden Herkennen van en omgaan met emoties Sociale probleem oplossingsvaardigheden Oudertraining Regels stellen Omgaan met gedrag van kind (belonen en straffen) Positief opvoeden Probleem oplossingsvaardigheden

Voetballers (m) Bangig Driftig Stevig Ontwerp Karin v/d Veen, vormgeving Thijs Kelder

Voetballers (v) Bangig Driftig Stevig Ontwerp Karin v/d Veen, vormgeving Thijs Kelder

Effectonderzoek naar SSS Onderzoeker Hilde Schuiringa Werkt de training? Ene groep krijgt alleen care-as-usual (controlegroep), andere groep extra SSS training (interventiegroep) Op meerdere momenten meten van gedrag, opvoeding en sociale probleem oplossing

Deelnemende instellingen Arkemeyde Amstelduin Pameyer De Reeve Ipse De Bruggen De la Salle Zonnehuizen OPL 30 Gezinnen in de interventiegroep 40 Gezinnen in de controlegroep 20 Trainers getraind 1e training start a.s. maandag 19 jan 2e ronde jan 2010

Interesse in deelname? Meldt u aan!