Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Workshopronde Woensdag 18 april
Werksessie Businessplan Biobased Economy november 2011 Fort Voordorp, Groenekan.
INSPIRATIEMARKT HV Inleiding Ineke de Vries
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Alle kaarten op de bestuurstafel! Workshop Dataland congres 13 juni 2013 Marco van der Meij Jacqueline Meerkerk – Jacqueline Meerkerk Management (Pieter.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Rhenen, 8 april 2011 Dagvoorzitter: Jan van Setten.
ALLE KINDEREN IN BEELD Signaleren, monitoren en zorg met resultaat
Vorderingen in de CVA-zorg 11 november 2011 Welkom Anne Visser-Meily.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Jaarvergadering NJC. november Januari t/m oktober % t.o.v % t.o.v Wederom een stijging van het aantal aanhoudingen.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
feedback geven aan je supervisor
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Maken van een stagebeschrijving
SETQ Systematic Evaluation Teaching Qualities
(Semi)-Perifere regio’s in de wereld: actuele ontwikkelingen
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Het Interactieve Brein III SLAAP
Bijeenkomst Niels de Beer Active Ageing.
Zondag 19 mei 2013 Den Haag 1. Op welke dag ontvingen de discipelen de heilige Geest? op de dag van Christus' opstanding op de Pinksterdag andere dag.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Mitsubishi Electric Changes for the Better Masterclass Mitsubishi Electric Servotechniek.
Jongleren met het Ledenonderzoek Uitkomsten en Acties Bathmen, 13 december 2007.
Opening Prof. dr. Nanne de Vries, voorzitter Stichting NCVGZ.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
Verantwoorde palliatieve zorg in Verpleeg- en Verzorgingshuizen
Een regionaal team een taak
10.00 u.Opening u.Deskundigheidsbevordering Lokale Belangenbehartiging u.Ontwikkelingen wonen voor ouderen in Brabant u.Meer woningen.
Themadag 18 november 2011 WELKOM 4 Themadag 18 januari 2011 Hogeschool van Amsterdam Programma: 10.30uOpening Actuele ontwikkelingen Domein 11.00uStand.
OPL presentatie Word-probleem.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Artrose en Osteoporose
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Voorlichting Kellebeek College
13.15 uur Introductie uur Start 1 e Workshop ronde uur Pauze uur Start 2 e Workshop ronde uur Start 3 e Workshop ronde uur.
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
NETWERKBIJEENKOMST Woensdag 16 februari INDELING BIJEENKOMST  Praktische zaken –  Inhoudelijke zaken16.00 –
voorzitter stichting "Zorg in beweging“
Dr Harriette Verwey, cardioloog
Programma 9.30 uur Ontvangst/inschrijving uur Welkom & Presentatie programma door dagvoorzitter door Jan Seeleman, dagvoorzitter (tevens secretaris.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Teylingen samen groen Informatieavond voor bewoners Kagerbuurt 13 januari 2013.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Gemaakt door Sophie & Dide
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Samen naar een individueel opleidingsplan
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Transcript van de presentatie:

Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde 2013 2013 Dames en heren, beste collegae AIOS, supervisoren en opleiders. Van harte welkom op de tweede landelijke opleidersdag interne geneeskunde. Ik beschouw het een grote eer dat de voorzitter van het concilium mij heeft gevraagd om de organisatie van deze opleidersdag op mij te nemen. Maar gelukkig hoefde ik het niet alleen te doen. Als 1e ben ik opzoek gegaan naar enthousiaste aios en opleider. Ik prijs mij gelukkig met de enthousiaste LOIG cie. 13 december 2012

Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde LOIG commissie Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde U ziet dat nederland geografisch is gedekt. Het programma en de inhoud van deze dag is door u zelf bepaald.

Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde Beter naar 2013 2009 2009 Als 1e heeft de cie gebrainstormt over het doel van deze dag. Het is alweer 3 jaar geleden dat het landelijke opleidingsplan interne geneeskunde werd gepubliceerd – het u bekende groene boekje. U heeft vervolgens de vertaling gemaakt van eht landelijke opleidngsplna naar uw lokale opleidingspln. Vanaf 2011 heeft het nieuwe opleidingsplan IG kracht van wet. DWZ vanaf 1 januari 2011 wordt bij de visitaties getoetst of de structuur van de lokale opleidngssituatie in de uw kliniek is beschreven en vastgelegd : ZEGGEN WAT JE DOET. U heeft dus allemma inmiddels 3 jaar ervaring met het uitwerken van het lokale opleidingsplan en de implementatie hiervan. De cie was dus zeer benieuwd wat uw ervaringen zijn met het nieuwe moderne opleiden – hoe het staat met de implementaite, waar u tegenaan loopt, wat gaat er geod, wat kan er beter. derhalve hebben wij u een enquete gestuurd. Graag presenteer ik u kort de resultaten. Vanaf 1 januari 2013 zal worden getoetst of het lokale opleidingsproces ook werke lijk wordt uigevoerd confrom het lokale opleidingsplan : DOEN WAT JE ZEGT Per 1 janauri 2015: volledige implementatie van herziene regelgeving. 2011 ‘ZEGGEN WAT JE DOET’

Enquete Response 58% (n=35) Maatschappelijk handelen 80% Individueel opleidingsplan 40% Papierwinkel Lokaal plan 63% Regionaal plan 14% Enquete is rondgestuurd aan 60 opleiders - response rate 58% = n=35 - 5 acadeische opleiders. Enquete is rondgestuurd aan 60 AIOS besturen – response rate 25% n=16 De eerste vraag: Heeft u een lokaal/ regionaal opleidingsplan op schrift Welke nieuwe toetsinstrumenten heeft u geintroduceerd/gebruikt u in deklinsche praktijk? wleke zelfevaluatie tools gebruikt? Innovatieve onderwijsactiviteiten – houdt de aios een IOP bij ? Ja 40% (n=14) - 26% nee (n=9) – 29% sort off (10x) Format / Inhoud van IOP: zeer divers – format wordt individueel bepaald / er is geen format / doel is onduidelijk / het (gesrpek nav) portfolio is het IOP? Kost veel tijd. IOP: format ontbreekt – iedereen geeft eigen invulling – doel is niet helder – overlap met voorgangsgesprek en portfolio – overzicht van stages. Moeilijkste competentie om in uw dgl klinische praktijk handen en voeten te geven – Maatsch handelen 7. Hoe zet u het portfolio in om de voortgang van de aios te sturen: ter voorbereiding op voortgangsgesprekken – ondersteuning in ontwikkeling – wat is de rode draad – teruglezen van eerdere feedback – maar ook: nauwlijks – zinloos – papierwinkel. Portfolio KPB 91% Introductiegesprek 86% DOO 57% D’RECT 94% EFFECT/SET-Q 67%

Meer en directe feedkback Meer structuur in opleiden TROTS - wat loopt goed Meer en directe feedkback Meer structuur in opleiden Opleiding op maat – individuele leerdoelen Voortgangsgesprekken/stageblok gesprekken Meer betrokkenheid opleidingsteam Verbeterpunten Papierwinkel/administratie Te veel tijd Te veel documenten Aios is geen active learner IOP Anderen overtuigen van nut Goed: 1. Meer aandacht voor persoonlijk opleidingsplan op maat, meer gestructureerde feedback 2. meer betrokkenheid en samenwerken met leden van opleidingsgroep 3. Alles is nu op papier gezet wat voorheen inherent was aan het opleiden. Knelpunten Abstractheid van vele begrippen Tijdsinspanning Motivatie – te weinig inzet van de kant van de aios Te veel aandacht voor papier (pm portfolio is middel – geen doel)

Opleiden expliciteren Hoe vindt u dat de Interne Geneeskunde invulling en uitwerking heeft gegeven aan het moderne opleiden? GOED: Doelen helder Opleiden expliciteren BETER: Te veel en te lange lijsten met leerdoelen Te gedetailleerd Aantal deelcompetenties verminderen Meer aansluiten aan praktijk Digitaal portfolio

Verminderen administratie E-portfolio TIPS – concrete voorbeelden Waar heeft u behoefte aan om de implementatie succesvol te laten plaatsvinden? Tijd………. Verminderen administratie E-portfolio TIPS – concrete voorbeelden Best practices Format IOP Maatschappelijk handelen

Vereenvoudiging van opleidingseisen Wat maakt “Beter naar 2013” een succes Vereenvoudiging van opleidingseisen Verminderen van overdaad aan te scoren (deel) competenties Ruimte voor kritische geluiden……… Verminderde administratie E-portfolio Duidelijkheid over IOP Vooral veel praktische info/tips/ best practices

Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde Beter naar 2013 9.45 – 10.15: Opleidingsplan Interne Geneeskunde 2013: compacter en completer prof. Dr. Jan van Saase 10.30 – 11.15 Workshops – ronde 1 11.15 – 11.45 Pauze 11.45 – 12.30 Workshops – ronde 2 12.30 – 13.30 LUNCH 13.30 – 14.00 Zijn de Jonge Klaren er klaar voor? Drs Monique Slee-Valentijn 14.00 – 14.45 Workshops - ronde 3 14.45 – 15.40 Workshops - ronde 4 10.30 – 16.00 Het e-portfolio van de opleiding interne geneeskunde ir. Jelle van der Helm, beleidsadviseur, NIV bureau 15.40 – 16.00 Pauze 16.00 – 18.00 Het Opleidingscafe – dhr. Ingmar Nieuwold

Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde Beter naar 2013 DE WORKSHOPS I. Zelfevaluaties… en dan? Mw.dr. Kiki Lombarts dr. Paetrick Netten II. Samen naar een individueel opleidingsplan Mw. Corry den Rooyen prof. dr. Jacqueline de Graaf

Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde Beter naar 2013 DE WORKSHOPS III. AIOS en maatschappij…. een lastige competentie Mw.dr. Conny Baane Dr. Peter de Vries Dr. Wim Meyer IV. Feedback – hoe kan het beter Mw. Katinka Prince JNIV – leden

Beter naar 2013 Inloopspreekuur: Het digitale portfolio Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde Beter naar 2013 Inloopspreekuur: Het digitale portfolio Het Opleidingscafé: ‘Hoe ziet het ideale opleidingsplan 2013 eruit?’

Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde Beter naar 2013 9.45 – 10.15: Opleidingsplan Interne Geneeskunde 2013: compacter en completer prof. Dr. Jan van Saase 10.30 – 11.15 Workshops – ronde 1 11.15 – 11.45 Pauze 11.45 – 12.30 Workshops – ronde 2 12.30 – 13.30 LUNCH 13.30 – 14.00 Zijn de Jonge Klaren er klaar voor? Drs Monique Slee-Valentijn 14.00 – 14.45 Workshops - ronde 3 14.45 – 15.40 Workshops - ronde 4 10.30 – 16.00 Het e-portfolio van de opleiding interne geneeskunde ir. Jelle van der Helm, beleidsadviseur, NIV bureau 15.40 – 16.00 Pauze 16.00 – 18.00 Het Opleidingscafe – dhr. Ingmar Nieuwold

Inloopspreekuur: E-portfolio Feedback – hoe kan het beter Workshop: zelfevaluatie en dan Schoutenzaal 3 Workshop: Inloopspreekuur: E-portfolio Landdrostzaal 2 Workshop: Feedback – hoe kan het beter Koopmanszaal 2 Workshop: Samen naar een IOP Koopmanszaal 1 Workshop: AIOS en maatschappij Collegezaal

Beter naar 2013 Hoe ziet het ideale opleidingsplan 2013 eruit? Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde Beter naar 2013 ‘Het opleidingscafe’ Host Ingmar Nieuwold 2013 2013 Hoe ziet het ideale opleidingsplan 2013 eruit?