Toeleiden naar vrije tijd: de drempel over naar meer zelfvertrouwen en sociaal contact
OCMW Antwerpen individuele vrijetijdsbemiddeling
Recht op vrije tijd en maatschappelijke ontplooiing Visie op vrije tijd Visie Recht op vrije tijd en maatschappelijke ontplooiing ‘Als organisatie geloven we in de kracht van vrijetijdsparticipatie als hefboom in het proces van versterking en empowerment van mensen. Participatie heeft een positieve invloed op de persoonlijke ontwikkeling, attitudes en sociale vaardigheden van mensen in armoede.’
Visie We bieden We zetten in op We hebben oog voor kansen en mogelijkheden om opnieuw volwaardig deel uit te maken van de samenleving We zetten in op versterking en empowerment van mensen We hebben oog voor de kwaliteit, toegankelijkheid en laagdrempeligheid van het aanbod
Strategie 3-sporenbeleid Toeleiden naar het vrijetijdsaanbod Drempels wegnemen Samenwerken en sensibiliseren Verhogen van impact en doelmatigheid Delen van deskundigheid en expertise Complementair werken
Individuele vrijetijdsbemiddeling: waarom? Nood aan Meer dan louter informatieverstrekking Aanpakken van de verschillende drempels Begeleiding op maat: individueel of voor heel het gezin Ondersteuning voor de wijkmaatschappelijk werker
Voor wie Personen met een actief begeleidingsdossier bij OCMW Antwerpen: die kampen met financiële, praktische, psychologische, sociale en/of culturele drempels waardoor zij hun weg niet vinden naar socio-culturele en sportieve activiteiten. die sociaal geïsoleerd zijn en aanvoelen dat ze dit willen doorbreken, maar hiervoor niet de juiste handvaten/ondersteuning aangereikt krijgen. zichzelf (en anderen) willen versterken
Individuele vrijetijdsbemiddeling: algemeen Vanuit de organisatie Integrale kijk op hulpverlening: aandacht voor alle levensdomeinen Gedragen visie (op vrijetijdsparticipatie) Duidelijk mandaat Verankering in de reguliere werking 1VTE voor individuele trajectbegeleiding Aanwenden van de federale middelen ‘participatie en sociale activering’ Vraag tot registratie en rapportering van cijfers
Individuele vrijetijdsbemiddeling in de praktijk 2 types klanten Klanten met een duidelijke hulpvraag Geen netwerk Geen informatiekanalen Gemotiveerd om het sociale isolement te doorbreken Voornamelijk informatiedrempels Niet sterk genoeg om zelf hun weg te vinden Veranderingsprocessen snel zichtbaar, ook al zijn er randproblemen aanwezig Zetten veel stappen op korte termijn
Individuele vrijetijdsbemiddeling in de praktijk (vervolg) Klanten van wie de maatschappelijk werker vermoedt dat er een onderliggende nood/hulpvraag aanwezig is Teveel sociale drempels/randproblemen/angst Weinig motivatie Weten vaak zelf niet wat ze willen Opbouwen van een vertrouwensband is essentieel Gezamenlijk traject: de klant is mede-eigenaar van het traject Veel aandacht aan het wegwerken van drempels Vaak een langdurige begeleiding Ruimte bieden is heel belangrijk
Individuele vrijetijdsbemiddeling (vervolg) Begeleidingstraject op maat Toeleiding vanuit de wijk Motivatieverslag wijkmaatschappelijk werker/begeleider Sociaal-cultureel werker dienst Vrije Tijd Doornemen situatieschets en opvragen van bijkomende info Eerste contact met de klant Huisbezoek Begeleiding van 1 of meerdere individuele activiteiten Doorstroming Groepswerking Reguliere circuit Sociale kaart: permanente samenwerking met partners To be: Nazorg
Individuele vrijetijdsbemiddeling in de praktijk (vervolg) Doorstroming naar groepsbegeleiding op maat Georganiseerde groepsactiviteit begeleid door een maatschappelijk werker/sociaal-cultureel werker Traject waarin empowerment centraal staat Doen ontstaan van een sociaal netwerk op een actieve en dynamische manier Stimuleren van deelname aan socio-culturele en sportieve activiteiten OpStap(je): film Doorstroom naar het reguliere aanbod
Individuele vrijetijdsbemiddeling: effecten Effecten op de klant Interpersoonlijk Intrapersoonlijk Impact op andere levensdomeinen Effect op de samenleving Sociale interactie Effect op de wijkmaatschappelijk werker Bredere kijk
Individuele vrijetijdsbemiddeling: hoe verder? De klant: niet altijd een succesverhaal Nood aan methodieken Nood aan nazorg Werken aan motivatie De organisatie: uitdagingen Omgaan met weerstanden Overtuigen van het belang van vrijetijdsparticipatie Middelen ‘Participatie en Sociale Activering’ Omkadering
Individuele vrijetijdsbemiddeling: case en quotes Case: van toeleiding tot uitstroom Quote van een klant “Je hebt me opnieuw een leven gegeven” Quotes van wijkmaatschappelijk werkers/begeleiders “Bedankt voor de ondersteuning, dit heeft mijn begeleiding een boost gegeven.” “Geweldig om te zien hoe mijn klant openbloeit.” “Ik wist niet dat dit bestond. Mag ik nog klanten doorverwijzen?”
Individuele vrijetijdsbemiddeling: samenwerking Vlaams participatiedecreet Subsidiëring lokale netwerken voor de bevordering van de vrijetijdsparticipatie van mensen in armoede Doel: creëren van een plaatselijk en structureel samenwerkingsverband: slechten van participatiedrempels voor mensen in armoede Vrijetijdsaanbieders, sociale organisaties, experten Stad Antwerpen: afsprakennota 2014-2019 4 projecten OCMW: verplichte partner
Individuele vrijetijdsbemiddeling: samenwerking (vervolg) Afsprakennota: project professionele vrijetijdsbemiddelaars Trekker: vzw Antwerpen Sportstad Aanleiding Trajectbegeleiders werken allemaal op een andere manier en met andere criteria Voor elke vorm van vrijetijdsparticipatie een ander aanspreekpunt Nood aan afstemming Informatie, expertise en methodieken worden te weinig gedeeld Versnipperd bereik van de doelgroep Doel inventariseren van de huidige werkingen visie en concept voor een afgestemde werking rond vrijetijdsbemiddeling maximale afstemming en waar mogelijk integratie
Nog vragen?
Contactgegevens Badya Guerti Afdelingschef Tuinbouwstraat 8 • 2018 Antwerpen tel. 03 292 23 27 • gsm 0492 89 65 96 badya.guerti@ocmw.antwerpen.be www.ocmw.antwerpen.be Of: dienst Vrije Tijd Tuinbouwstraat 8 • 2018 Antwerpen tel. 03 292 23 21 vrijetijd@ocmw.antwerpen.be www.ocmw.antwerpen.be